Dimljus? Vad gäller i form av kombination?

Tega Yrkesförare
4 juni 2006 · 1 073 Inlägg

Va jag hört får man aldrig kombinera dimm och halvljus vid något tillfälle. Har snuten sagt till mig iaf.

Gislekillen RushRacing.tk
4 juni 2006 · 278 Inlägg

Tega skrev:
Va jag hört får man aldrig kombinera dimm och halvljus vid något tillfälle. Har snuten sagt till mig iaf.

Vid kraftig dimma eller nederbörd får det kombineras.

infreeze
4 juni 2006 · 51 Inlägg

Hm jag kör alltid med parkeringsljus på dagen har aldrig blivit stoppad plus att jag har kört det på natten med fan tongue iförsig polisen vände för att det såg skumt ut antar väl att dom skulle se om bilen var stulen men det var det ej så dom vända sedan efter några min bilfärd tongue

Drönirettab
4 juni 2006 · 21 761 Inlägg

Xoff skrev:
en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...

Volvo 240 har varselljus, Volvo 140 har inte det. Varselljuset i 240 sitter i samma lampa som parkeringsljuset, det är dubbla trådar i den lampan(21/5W). Det är också varselljusautomatik i 240 som tänds när man slår på tändningen, man får vrida på halvljuset manuellt på ljusknappen.
Jag skrev också i tidigare inlägg att det gällde 240.

Har också för mig att man aldrig får kombinera dim+halvljus, även vid dålig sikt.

Senast redigerat av Drönirettab (4 juni 2006)

Volvo_Mannen Volvoskadad
5 juni 2006 · 6 017 Inlägg

Drönirettab skrev:

Xoff skrev:
en gammal volvo har inte varselljus, den ända bilen jag kan komma på på rak är med varsel ljus är mercedes (stavning) det är parkering gamla volvos har... även vi nedsatt synfält (dimma kraftig snö/regn) får man antingen köra med halv eller dim, inte båda...

Volvo 240 har varselljus, Volvo 140 har inte det. Varselljuset i 240 sitter i samma lampa som parkeringsljuset, det är dubbla trådar i den lampan(21/5W). Det är också varselljusautomatik i 240 som tänds när man slår på tändningen, man får vrida på halvljuset manuellt på ljusknappen.
Jag skrev också i tidigare inlägg att det gällde 240.

Har också för mig att man aldrig får kombinera dim+halvljus, även vid dålig sikt.

precis 240/260 och 740/760 har varselljus!

Jonas
Fredde9-3
5 juni 2006 · 57 Inlägg

pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.

Gislekillen RushRacing.tk
5 juni 2006 · 278 Inlägg

Fredde9-3 skrev:
pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.

de stämmer ner till punkt 3: halv+dim får du ha vid kraftig t.ex dimma.

Fredde9-3
5 juni 2006 · 57 Inlägg

Gislekillen skrev:

Fredde9-3 skrev:
pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.

de stämmer ner till punkt 3: halv+dim får du ha vid kraftig t.ex dimma.

Då litar vi på dig smile var dock så jag menade, för vid kraftig dimma riskerar du inte att blända någon annan trafikant

Senast redigerat av Fredde9-3 (5 juni 2006)

falloutboy
5 juni 2006 · 1 723 Inlägg

men_vad skrev:

Merclone skrev:
Hur funkar det med bara parkeringsljus? Får man köra med endast det? Ser så jävla fräkt ut på GTOn...

du får aldrig köra med bara parkeringljus....... Om jag inte kommer ihåg helt fel...

exakt.. jag åkte nästan på 400kr i böter för att jag körde med enbart p-ljus på GTAn. Har köpt LED-ljus som jag ska köra med utöver p-ljus.

_Jerkan_ Chaufför
5 juni 2006 · 131 Inlägg

Gislekillen skrev:

_Jerkan_ skrev:

Gislekillen skrev:

Dimljus å parkeringsljus eller dimljus å varselljus e tillåtet på dagtid under ljusa förhållanden. (Varselljus= gamla volvos som t.ex. 240, 740 har små lampor längst ut å högst upp i lyktorna) Aldrig dimljus å halvljus ihop om det inte råder kraftig dimma ute (detta gäller både kväll å dag). Du får dock köra en bil me endast parkeringsljus på dagen. Hoppas att du har fått en bra förklaring.

Man får aldrig ha dimljus o halvljus ihop, inte ens när det är mörkt ute o dimmigt eller regnigt eller snöigt.. Då ska man ha halvljus, eller ifall man verkligen tycker att man ser bättre vid regn,snö eller dimma så är det tillåtet med dimljus+ parkeringsljus även vid mörker..

Men man får inte köra med bara parkeringsljuset tänt...

Parkering kan jag ha fel på.. men vad har du fått de ifrån att man inte få ha dim+halvljus vid dimma??
Parkering+dim vid mörker får du inte ha oavsett dimma eller inte.

Man får aldrig kombinera dimljus+halvljus inte ens vid mörker när man tycker att de skulle krävas, då gäller enbart halvljus, men tycker man att man ser bättre vid dimma,snöfall eller regn får man ha dimljus+parkering även vid mörker.

_Jerkan_ Chaufför
5 juni 2006 · 131 Inlägg

Fredde9-3 skrev:

Gislekillen skrev:

Fredde9-3 skrev:
pratade med en bekant polis, man får ha dimljus+parkeringsljus så klart. Enligt honom får man även ha varselljus+dimljus men aldrig halv+dimljus om inte du kör på en sträcka där du inte riskerar att blända andra trafikanter , tex på natten.

de stämmer ner till punkt 3: halv+dim får du ha vid kraftig t.ex dimma.

Då litar vi på dig smile var dock så jag menade, för vid kraftig dimma riskerar du inte att blända någon annan trafikant

Den punktern angående att inte blända andra, man får ha dimljuset+halvljuset när man bara använder helljus endast då får dimlju+halvlju användas samtidigt för då ska de inte finnas någon risk för bländning!!

Volvo_760Tic
20 oktober 2007 · 7 Inlägg

dimljus och parkeringsljus, varselljuset får endast anvädas ensamt precis som halvljuset, har själv fått böter och tillsägning av polis om att dimljus varselljus ej är godkänt

Tom Darth Vader
20 oktober 2007 · 1 644 Inlägg

Gislekillen skrev:
de stämmer ner till punkt 3: halv+dim får du ha vid kraftig t.ex dimma.

När jag skrev upp, för drygt ett halvår sedan fick vi lära oss att halv+dim får aldrig användas. Dimljus får endast förekomma tillsammans med helljus eller parkeringsljus.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
gamlingen
20 oktober 2007 · 5 198 Inlägg

florerar denna tråd än.. tycker det borde finns miljoner svar,, så många trådar som funnits om detta.. och alla ger samma samma svar... halv+ dim = nope.. Dim + park = OK när det är ljust

Senast redigerat av gamlingen (20 oktober 2007)

Pellefax
20 oktober 2007 · 644 Inlägg

Förstår inte varför det finns flera trådar om detta när reglerna är så enkla,har ni inte gått i körskola..?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx

gamlingen
20 oktober 2007 · 5 198 Inlägg

Pellefax skrev:
Förstår inte varför det finns flera trådar om detta när reglerna är så enkla,har ni inte gått i körskola..?
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx

Jo för att en del kan inte läsa annat än på gorg.se... och läser dom där fattar dom inget ändå och måste starta en ny tråd...

Thomas_945LTT
20 oktober 2007 ·

LazerHawke skrev:
Gillar inte den regeln.... många Xenon är ju nästan värre än halv å dim ihop sad

Ja faktiskt! Har förresten, många ggr, mött ambulanser me dimljus+halvljus på samtidigt....hmmm....

henne_svenne
15 augusti 2009 · 668 Inlägg

Får man köra med dimljus och parkerings ljus på en saab 9-5 mod 06 och uppåt? Nån som har fått böter eller någon som har snackat med en polis?
Mvh Henning

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
azid Det som inte dödar gör ont
15 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

skulle det vara nån skillnad om det är en ny saab eller en gammal? samma regler

2slow
Janneutanb
15 augusti 2009 · 7 267 Inlägg

henne_svenne skrev:
Får man köra med dimljus och parkerings ljus på en saab 9-5 mod 06 och uppåt? Nån som har fått böter eller någon som har snackat med en polis?
Mvh Henning

Samma regler för alla bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang