Regler för fifth wheel

offfroad Män med stil kör dieselbil
8 november 2012 · 595 Inlägg

hur har dessa lagar och svårigheter förändrats nu?, är det i stort sett omöjligt att få en "gooseneck" liknande trailer och pickup godkända för svenska vägar??

låter som det är billigare att ta lastbilskort och köpa lastbil...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Mangs
12 januari 2013 · 36 Inlägg

Reglerna för BE kort ändras nu den 19 Januari. Dom som har BE förlorar inget men dom som tar BE kort från och med 19/1 får bara dra släp upp till 3.5ton, vilket är max vad en 50mm kula är klassad till.

De som har BE nu får dra så mycket bilen klara (eller klassad till - tänk 3/4 pickisar med 1600kg max på draget...roll) upp till en tågvikt på 10ton om jag fattat det hela rätt.

Först måste man väl skaffa sig en dragbil med pivåskiva (kanske funkar med kula på flaket också, inte säker på den punkten) sen passande släp. Alternativt eftermontera en bil med vändskiva och skaffa intyg på det.

Citera mig inte på något bara lol

Saab 9000 2.0t classic "Mangs Performance" (1998)
saab02
22 oktober 2019 · 23 Inlägg

du måste ha en bil som kan dra dom och så måste du kolla reglerna och du kan du köpa bil i usa och sen ta in den i svegre

Mew
23 oktober 2019 · 2 152 Inlägg

saab02 skrev:
du måste ha en bil som kan dra dom och så måste du kolla reglerna och du kan du köpa bil i usa och sen ta in den i svegre

Grävde du upp en nästan 10 år gammal tråd för detta..?

Senast redigerat av Mew (23 oktober 2019)

zemet
23 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

Igår såg jag en dodge ram 3500 med vändskiva. Såg samma dag en en annan stor amerikansk pickup med en riktigt stor trailer på, men kunde inte se om det var vändskiva eller gooseneck. Men det var inte "bumperpull" som amerikanarna kallar det iaf.

trubbelturbo
23 oktober 2019 · 1 442 Inlägg
Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang