Saab 9-5 går inte att låsa med nyckel!!

J_Erixzzon
19 maj 2010 · 1 270 Inlägg

Tjena, idag så gick det inte att låsa min bil när jag tryckte på nyckeln. Så bytte batteri i den, men ville inte funka ändå. Så prova med en annan nyckel men den funka inte heller. Så prova jag att vrida om i dörren men är väl ingen som har gjort så sen den va ny så det gick inte och vrida där. Men inifrån går bilen att låsa, både om man trycker ner låsgrjen och om man trycker på låsknappen inne i bilen.

Så nån som vet vad det kan va för fel? Vill gärna kunna låsa och larma när jag lämnar den roll

Mvh Johan

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
SgtCrilly Hemmainstruktör
19 maj 2010 · 641 Inlägg

Kan räcka med å programera om nycklarna, annors kan felet sitta i motagaren i bilen eller i sändarna i nycklarna. Kan ju vara att sändaren i nyckeln du använder oftast gett upp och reservnyckeln inte varit med på verkstan om det har programerats om nått eller bytts ut nått och därför den inte funkar heller. Svårt å säga vad felet är utan å ha bilen å lite diagnosverktyg framför sig, inte lätt å felsöka eller åtgärda själv heller.

Senast redigerat av Pukadjuret (19 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
J_Erixzzon
19 maj 2010 · 1 270 Inlägg

Okej, får åka till saab och se vad dom säger då smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 maj 2010 · 6 170 Inlägg

Glöm allt det där tekniska skiten tongue

Gör så här:

1. Öppna bildörren.
2. Sätt i nyckeln och vrid på tändningen.
3. Vrid av tändningen och ta ur nyckeln.
4. Se till att "kolven" i tändningslåset hoppar upp när du drar ur nyckeln, kolven ska vara i jämnhöjd med plastkåpan runt låset.


Råkade själv ut för detta på en bilträff och fick lite småpanik men sen kom jag på att det var det här problemet när det hände igen och jag la märke till den där "ringen" eller "kolven" som inte hoppade upp som den brukar göra. Stereon stängs inte av heller som den brukar när man tar ut nyckeln om inte den där grejen hoppar upp.

Så smörj upp låset i dörren och se om du kan smörja upp tändningslåset med så har du inga mer problem sen, billigt och bra wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
J_Erixzzon
19 maj 2010 · 1 270 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Glöm allt det där tekniska skiten tongue

Gör så här:

1. Öppna bildörren.
2. Sätt i nyckeln och vrid på tändningen.
3. Vrid av tändningen och ta ur nyckeln.
4. Se till att "kolven" i tändningslåset hoppar upp när du drar ur nyckeln, kolven ska vara i jämnhöjd med plastkåpan runt låset.


Råkade själv ut för detta på en bilträff och fick lite småpanik men sen kom jag på att det var det här problemet när det hände igen och jag la märke till den där "ringen" eller "kolven" som inte hoppade upp som den brukar göra. Stereon stängs inte av heller som den brukar när man tar ut nyckeln om inte den där grejen hoppar upp.

Så smörj upp låset i dörren och se om du kan smörja upp tändningslåset med så har du inga mer problem sen, billigt och bra wink

Var ute och testa det nu, och det funka så det var ju perfekt wink

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 maj 2010 · 6 170 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Var ute och testa det nu, och det funka så det var ju perfekt wink

Där sparade du ett antal slantar på SAABs felsökning...

Har du problem med pixelfel så har jag en beskrivning för att fixa det med cool

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
SgtCrilly Hemmainstruktör
20 maj 2010 · 641 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

J_Erixzzon skrev:
Var ute och testa det nu, och det funka så det var ju perfekt wink

Där sparade du ett antal slantar på SAABs felsökning...

Har du problem med pixelfel så har jag en beskrivning för att fixa det med cool

Det vart ju bra att det bara var tändlåset som kärvade och det löste sig lätt. Som sagt inte lätt när man inte har bilen framför sig tongue

Pixelfel= Plocka isär SID å stryka till med strykjärn?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 maj 2010 · 6 170 Inlägg

Pukadjuret skrev:

TBOC_Razor skrev:

J_Erixzzon skrev:
Var ute och testa det nu, och det funka så det var ju perfekt wink

Där sparade du ett antal slantar på SAABs felsökning...

Har du problem med pixelfel så har jag en beskrivning för att fixa det med cool

Det vart ju bra att det bara var tändlåset som kärvade och det löste sig lätt. Som sagt inte lätt när man inte har bilen framför sig tongue

Pixelfel= Plocka isär SID å stryka till med strykjärn?

Har man varit med om det själv så är det lite lättare iaf wink

Och ja, har man döda pixlar kan man nästan alltid få tillbaka dom flesta om inte alla genom att stryka lite med järnet och sen lägga in lite grejor för att öka trycket på kontaktbandet som är boven när det gäller döda pixlar. En liten guide med bilder på hur man kan göra finns i mitt galleri.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kane5100
20 maj 2010 · 141 Inlägg

Undvik låsolja, den blir för klibbig till slut och de blir som förut. Om den kärvar mer så ta isär hela låskolven och torka rent. Kommer inte ihåg om man skulle ha på lite olja men ta en riktigt tunn om de behövs.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--
Saab 9-3 SE (1999)
Hamilton
20 maj 2010 · 8 864 Inlägg

kane5100 skrev:
Undvik låsolja, den blir för klibbig till slut och de blir som förut. Om den kärvar mer så ta isär hela låskolven och torka rent. Kommer inte ihåg om man skulle ha på lite olja men ta en riktigt tunn om de behövs.

Vapenfett är perfekt till låsen

Fotograf på tierpidag.se
J_Erixzzon
20 maj 2010 · 1 270 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

J_Erixzzon skrev:
Var ute och testa det nu, och det funka så det var ju perfekt wink

Där sparade du ett antal slantar på SAABs felsökning...

Har du problem med pixelfel så har jag en beskrivning för att fixa det med cool

Ja det gjorde jag verkligen!

Men en liten snabb fråga till bara. Ska ha tag på färgkoden till min bil och har inte kollat vart den sitter än tongue Så nån som vet vart jag hittar den så sparar det mig tid oxå lol

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 maj 2010 · 6 170 Inlägg

Öppna förardörren och titta vid låset på b-stolpen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Josua
22 juli 2021 · 1 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Glöm allt det där tekniska skiten tongue

Gör så här:

1. Öppna bildörren.
2. Sätt i nyckeln och vrid på tändningen.
3. Vrid av tändningen och ta ur nyckeln.
4. Se till att "kolven" i tändningslåset hoppar upp när du drar ur nyckeln, kolven ska vara i jämnhöjd med plastkåpan runt låset.


Råkade själv ut för detta på en bilträff och fick lite småpanik men sen kom jag på att det var det här problemet när det hände igen och jag la märke till den där "ringen" eller "kolven" som inte hoppade upp som den brukar göra. Stereon stängs inte av heller som den brukar när man tar ut nyckeln om inte den där grejen hoppar upp.

Så smörj upp låset i dörren och se om du kan smörja upp tändningslåset med så har du inga mer problem sen, billigt och bra wink

Så jäkla underbart!
Fungerade precis som utlovat smile
Åkte bort till en låssmed först och programmerade om nyckeln fast jag såg att den fick kontakt (sätt nyckeln i tändningslåset starta och klicka på bagagelucka-knappen, s ser man hur många nycklar som är kopplade)
Programmeringen gjorde inget sen hittade jag den här tråden och precis som nämnt så stänger inte stereon av sig när man tar ut tändningen.
i mitt fall så fjädrade den tillbaka en del upp men inte hela vägen. efter lite glidmedel fungerade det toppen.
Stort tack för denna tråd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang