Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 590 245 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 juli 2010 · 1 479 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Jävlar, mycket jobb framför dig men ser endå skojj ut!! Keep up the good work!!

Ähh, det går på en förmiddag wink Det är ju bara rost och... ja rost roll

Carlén; Tackar smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
M_Back
8 juli 2010 · 535 Inlägg

Det går framåt ser jag! Det är lite mer rost på denna än det var på min. hmm

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Lemmy_Kilmister skrev:
Det går framåt ser jag! Det är lite mer rost på denna än det var på min. hmm

Jo rost finns ju, men jag anser ändå inte denna som speciellt rostig tongue När jag säger rost tänker jag ju mer hål och ruttet, inte ytrost som hela motorrummet består av big_smile

Men om man tänker efter, reservhjulsbaljan och det mesta av bagaget är orginal, det som är bytt och lagat är ju hjulhusen och "kjolarna" bak, ett par balkar och bitar av torpeden smile

det som ska lagas nu är ju dropplister, golvet högerfram, där inklusive en bit tröskel, och lite vid fronten, men det anser ju inte jag som farligt på en 50 år gammal bil smile

iallafall har gått frammåt idag med, börjat riva i bromsarna bak, kan komma bildbevis sen om ingen tror mig lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 juli 2010 · 1 479 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/961202_ol2ric.jpg
Började gå igenom bromsarna, det ska ju ändå göras så ser det inte som någon synd att börja på något nytt innan rosten är klar wink Sålänge man inte är på flera ställen samtidigt..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/961203_pxv45l.jpg
Äntligen en "kul" uppdatering, nu äntligen är rosten i golvet bak klart, så man kan påbörja målandet smile Dock är det lite slip kvar inne i bagaget, men det påverkar ju inte undersidan. Här är det inte målat med konstens alla regler, men ändå så att det ska fylla sin funktion, att skydda från framtida rost smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
8 juli 2010 · 6 469 Inlägg

Fortsätter du på min amazon sen ? smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Pim_Pim
8 juli 2010 ·

ser ju riktigt bra ut de här, blir o prenumerera på det här! smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 juli 2010 · 1 479 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Fortsätter du på min amazon sen ? smile

Hade du inte halvt lovat bort den till din dam? smile

nej har ju den första Amazonen här att fixa upp sen om man vill så big_smile Finns ju lite o göra här wink

Tackar Bromossa smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
9 juli 2010 · 6 469 Inlägg

jovisst men den ska ju vara körklar då när hon får den... sad

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
9 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Vad är det för fel på din då, förutom rost? smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Race_Chick Snäll liten biltjej
9 juli 2010 · 880 Inlägg

kul när folk fixar upp äldre bilar smile bra jobb smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
9 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Tackar smile Ja det blir ju inte  direkt fler av dem så man får vara rädd om de som finns kvar tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
9 juli 2010 · 6 469 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Vad är det för fel på din då, förutom rost? smile

gissar att det är mycke rost & lite till på den... det har ju vart körförbud några år nu. visserligen står den på grus så rosten borde inte jobba allt för mycke , har nog inte startat den på två år tror jag, minns inte när jag ställde in den bakom garaget men det borde gå att hitta ibland mina foton.

hittade fotot, september 2008 ställde jag undan den & här är det fotot;) http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=460173

Senast redigerat av farbrorbozze (9 juli 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Race_Chick Snäll liten biltjej
9 juli 2010 · 880 Inlägg

Har tyvärr sett för många amazoner som hamnar i "fel händer",dom blir nerhoppade,söndersupna m.m m.m.... tycker de är synd för en fräsch amazon är INTE billiga i dagens läge hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
10 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Ja farbrorbozze, du har en fin Amazon och fixa rost på, så köper du dig en Pv så Amazonen får vänta ännu längre big_smile

740racing; Nej vissa borde ju inte få äga bil helt klart! Som en kompis sa till mig, han hade aldrig målat en bil i dessa färgerna, inte ens om det var en ***(bilmodell med väldigt lågt värde som troligtvis aldrig kommer få något heller) tongue

Denna var ju ändå milt förstörd, men färgen kanske varit bra rostskyddsmässigt lol Men man har ju sett värre, 10 pers som står och hoppar in taket, river sönder inredning, sparkar o sabbar bilen, förstår inte det roliga i det... hmm

Iallafall, här går det frammåt med bilen om någon undrar big_smile Börjat demontera instrumentbrädan och lite i kupén smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
11 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Denna var ju ändå milt förstörd, men färgen kanske varit bra rostskyddsmässigt lol Men man har ju sett värre, 10 pers som står och hoppar in taket, river sönder inredning, sparkar o sabbar bilen, förstår inte det roliga i det... hmm

Inte jag heller, de kan inte vara bilentusiaster, bilburna alkoholister är väl vad man kan kalla dem för det mesta. Synd att de ofta väljer fina gamla modeller, hade varit bättre om de kört Hyundai Pony eller Nissan Almera... sad

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Race_Chick Snäll liten biltjej
11 juli 2010 · 880 Inlägg

Volvo1968 skrev:
740racing; Nej vissa borde ju inte få äga bil helt klart! Som en kompis sa till mig, han hade aldrig målat en bil i dessa färgerna, inte ens om det var en ***(bilmodell med väldigt lågt värde som troligtvis aldrig kommer få något heller) tongue

Haha precis,näe jag blir personligen ganska glad när jag ser fräscha äldre bilar som vanligvis brukar vara söndersupna. Det finns folk som verkligen tar hand om bilar och dom ska ha en guldstjärna över sig smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Bjuder på en liten uppdatering, kanske skulle ändra titeln till långtidsprojekt? Blir väl så när man börjar växa upp och få annat att göra på sommrarna..

iallafall! :

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/968347_98obwv.jpg
Bagaget är på G! la en yrkesmässig sprayprimer på allt plåtrent, sen skall allt täckas med en billigare rostgrund, men som synes tog färgen slut.. hmm Men köpte mig en billig färgspruta för att ha till just sånthär, lite lyx att slita på de riktiga sprutorna man har, och vart väldigt nöjd för den pengen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/968358_qn7zsf.jpg
Försök till seriös lagning...typ 1989? lol Ekonomiplåt och allt, synd att de inte kunde monterat den ordentligt bara tongue Hålet har jag överseende med dock

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/968359_2th2mf.jpg
lite tomt.. försöket till demontering står för tillfället still, hämtar nya krafter för att få ur bultarna som sitter under rattstången på instrumentpanelen...

Allt för denna gång, trevlig helg gott folk!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
23 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Haha, fan vad läckra lagningar...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Haha, fan vad läckra lagningar...

Ellerhur wink Skall förbättra alla så de blir "säkra", river inte ur några redan gjorda för att de inte är snygga, bilen skall trots allt bli en bruksbil, så lägga tid och pengar på det som aldrig syns lockar inte just nu tongue

Därimot vet jag med mig redan nu att lagningen i bagaget till vänster vid hjulhuset kommer reta slag på mig när allt är klart lol Men skall ju i ett reservhjul där sen, och får snickra till nån bra låda där bakom för diverse bra-och-ha verktyg som alltid kan vara bra att ha i en gammal bil, efterssom mycket faktiskt går att byta utan att behöva transportera till verkstad...

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
M_Back
23 juli 2010 · 535 Inlägg

Går framåt här också ser jag! Kul med gamla fusklagningar... tongue Duger väl på en bruksbil dock. Har du någon deadline när bilen ska bli klar?

Ang skruvarna till rattstången, kan du inte svetsa på ett par skruvar bara? Eller har du testat det redan? Det fick jag lov att göra, då gick det rätt lätt att få ur dom sen.

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang