Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 590 232 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Ska ju bli en fin bruksbil, så allt skall ju fixas till så seriöst det går utan att behöva byta plåt igen(om det inte behövs) smile

Jo hade funderingar på att svetsa faktiskt! Men det känns inte som något vanligt stål, utan någon legering, men bultar kanske inte är tillverkade i något annat än stål?? Har somsagt nu försökt borra bort huvuderna för att kunna ta resten sen, men bet ej hmm Även slipat, men kom inte åt så nu skall en roterande fil få försöka slutföra detta elände tongue

: Den "deadlinen" jag har satt för mig själv är väl att bilen ska vara besiktigad någongång under nästa sommar smile Men är det mycket kvar och det närmar sig så kommer jag ju inte slarva och slänga ihop allt bara för att liksom wink

Senast redigerat av Volvo1968 (25 juli 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
FKnutsson
3 augusti 2010 · 1 051 Inlägg

Intressant bygge smile Du jobbar på du, mycket uppdateringar varje sida big_smile Premunation lagd

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

På grund av lyckliga omständigheter så har inte så mycket blivit gjort med Amazonen, anledningen är körkort big_smile

Men bilen står kvar så ni som började bli oroliga(hehe) kan jag bara tala om att Amazonen står kvar precis som jag lämnade den smile

Vart till skroten dock i veckan för att leta lite delar till den nya bruksbilen, och möttes då av en MYCKET sorglig syn sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/981624_usuge5.jpg
En likadan Amazon som jag renoverar, B18 och rätt inredning och färgkod, man börjar ju nästan gråta.. och som det inte vore nog...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/981625_b0796u.jpg
Så hade 2 stycken Amazoner till gjort sin sista resa... Den gröne var tillochmed bakluckan genomrostad, och skärmarna föll åt varsitt håll, alla bilar kommer nog från samma person då de var fulla med barr i motorrummen, och 2 hade sportrattar sad stått några år..

Men det som jag tjänade på i detta var ju... tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/981623_1tlz6u.jpg
Att den gröne hade kvar sina röda bakljus big_smile

Det var det enda egentligen av värde som gick att rädda, vill man kan man ju ta dörrpaneler och listerna i(de med förlängd instrumentbrädesstoppning) och utanpå bilen, men resten hade gjort sitt tror jag..

Och på VROM i Göteborg införskaffades även ett par sportinsug, ett gjutjärn med grenrör, och ett i aluminium, så Amazonen lär bli lite sportigare om förgasare hittas smile

Allt från mig denna gången, hoppas inte det dröjer lika länge innan nästa uppdatering, då får man väl en varning för att dra upp en gammal tråd... lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 augusti 2010 · 6 469 Inlägg

jag har ju förgasare wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
20 augusti 2010 · 822 Inlägg

Fan dom Amazonerna var ju fullt renoveringsbara ju .. synd folk skickar dessa bilar på skrot, antar att det är positivt för dom som har samlar exemplar ståendes ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

Farbrorbozze; Jo, jag har detta i baktankarna, fast blir ju utan insug nu då smile

770_EVOLVE; Allt är renoveringsbart enligt mig, men skulle man ge sig på dessa så skulle kostnaden för plåt hamna på lika mycket som man skulle få ge för en skaplig besiktigad... hmm Men håller med dig, en annons hade ju varit det bästa, för vissa skrotar ser ju inte värdet i bilarna och pressar dem fort, och tar bra betalt för delar från dem...

Men kan ge som exempel, den gröne höll skärmarna på att lossna på, trösklar var obefintligt, taket buligt och rostigt, ja det var hål överallt... när det tillochmed är hål i bakluckan så har bilen stått länge smile

Men somsagt, ändå sorgligt att de hamnade där, massa fina delar som går att rädda!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 augusti 2010 · 6 469 Inlägg

farbrorbozze kan tänka sig sälja förgasare framöver här, med eller utan insug, är det B18 eller B20 SU du vill köpa?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
20 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

farbrorbozze skrev:
farbrorbozze kan tänka sig sälja förgasare framöver här, med eller utan insug, är det B18 eller B20 SU du vill köpa?

Volvo1968 tror att det isåfall blir en eller två uppsättningar av B20 förgasare, då de går bra på en B18 med ex. K-kam smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 augusti 2010 · 6 469 Inlägg

Volvo1968 skrev:

farbrorbozze skrev:
farbrorbozze kan tänka sig sälja förgasare framöver här, med eller utan insug, är det B18 eller B20 SU du vill köpa?

Volvo1968 tror att det isåfall blir en eller två uppsättningar av B20 förgasare, då de går bra på en B18 med ex. K-kam smile

har en uppsättning på insug & en lös delvis isärplockade, har även singel SU som reservdelar, kanske flera

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

Lacksprutan gjorde sitt jobb idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/982657_a0icm1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/982658_6u3n7k.jpg

Härligt att en del av renoveringen börjar bli fullbordad wink Lite puts på vissa ställen i hjulhusen bara som sedan penselbättras tongue

Allt för denna gången, håller i mig för vågen av kommentarer som kommer lol wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
22 augusti 2010 · 1 801 Inlägg

Snyggt, blir riktigt fint.

Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
22 augusti 2010 · 327 Inlägg

Underbart å se att det finns någon som vill bevara en så ädel bil som en Amazon smile Finns inte många bilar som slår dom linjerna...om det ens finns någon... wink

Keep up the good work tongue

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
22 augusti 2010 · 6 469 Inlägg

Sexigt med norskt krom på bakaxeln wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

Farbrorbozze; Aa, erkänn det är en bra kontrast där wink

Tack Volvobrud och Carlén smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
23 augusti 2010 · 6 469 Inlägg

gissar du har planer på att skruva loss hela axeln i framtiden wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
primeramannen
23 augusti 2010 · 907 Inlägg

ser ut att bli bra det här

Dodge Dart "Darten" (1965)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 augusti 2010 · 1 479 Inlägg

Tackar Primeramannen smile

Bozze, den ska iallafall ner för bussningsbyte, så då blir det väl isåfall en puts och rejält med rostskydd wink Får se hur mycket energi man ska lägga där nu, ska ju trots allt bli en form av bruksbil...

Iallafall, 2 "nya" dörrar köptes idag, dock var de sämre än jag trodde, spackel lagar inga hål... wink Men de var bättre än de som finns på Amazonerna här så skall lagas :9

Och efter en lång kamp gav även instrumentpanelen upp kampen och släppte från rattstången big_smile Ny kan man äntligen ge sig på golvet i kupén smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
M_Back
23 augusti 2010 · 535 Inlägg

Kul att det händer något åt dig, till skillnad från mej. tongue  Ser ut att bli riktigt bra.

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
23 augusti 2010 · 6 469 Inlägg

Hoppas du tänker tanken på att blästra & måla bakaxeln när den är nerplockad wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Knugcab
24 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

env-axel eller ser jag galet? Är det en sådan så målar man inte om den utan man säljer den till järnskrot och sätter dit en spicer i stället... wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang