Fixa AC själv med Biltema metoden - Vart köper man grejorna?

sir_daniel www.kudoz.se
15 juli 2010 · 3 802 Inlägg

http://www.tradera.com/search/result.as … =0&y=0
här finns gas och manometrar för att kunna kolla trycken och fylla. sök även på youtube så finns det bra filmer hur man går tillväga.

Noxxer
15 juli 2010 · 1 482 Inlägg

Ni skriver några tusen för att felsöka AC... va i helvette lämnar ni in era bilar?

Kostade 450kr att felsöka hela AC systemet på min gammla 540.. och det va så jävla trasigt så det va bara o ge upp..

Nu på min seat fick jag ett prisexempel på runt 750 spänn sen skulle den fungera igen.

BLT Service
Theracords Music Label
Mortalis VW-nörd?
15 juli 2010 · 4 332 Inlägg

några tusen va väl att ta i...betalade 1036kr vill jag minnas med lånebil och fria mil, men visst...de e väl snordyrt de. Helst ska verkstan ge en pengar

Germax
15 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Har man minsta gas kvar i systemet är det lätt åtgärdat, jag köpte ett kit i england för 500 spänn där jag fick gas, spårmedel och anslutningskoppling inkl nanometer.

Är systemet tomt krävs vakuumsugning och det gör man inte med biltemaprylar.
Då bör man passa på att byta oringar, torkfilter och provtrycka systemet. Inte allt för sällan läcker kondensorn dessutom.

Germax
15 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Bullet--- skrev:

Glader9991 skrev:
Ska ringa och höra idag, men det som ska göras är vakuumpumpa systemet, provtrycka, byta torkfilter och fylla på köldmedium?
Hur nödvändigt är torkfilter byte?

Hur nödvändigt? Beror på hur länge den stått med öppna rör så att luft o fukt kommit in i systemet.

Svårt o bestämma dig? wink

Vad jag förstår så kan man klara sig utan att byta om man vakuumsuger typ flera timmar och driver ur all fukt. Jag köpte dock ett torkfilter för 350kr till min 540 så det va inte mkt att diskutera där.

JonR
15 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Noxxer skrev:
Ni skriver några tusen för att felsöka AC... va i helvette lämnar ni in era bilar?

Undrar samma sak! big_smile Här i stan kostar det 300kr för en felsökning och trycktest och 500kr för en fyllning, det tycker jag är rimliga pengar att betala!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Spelis
15 juli 2010 · 1 926 Inlägg

Adamsky i Karlskoga ska ha 595 kr för Provtryckning och 1500 spänn för påfyllning..

En annan verkstad skulle ha 1000 spänn för både och..

ExplorerDemon ServiceTekniker
15 juli 2010 · 77 Inlägg

Torkfiltret har som funktion att binda upp eventuell fukt i systemet och fungera som förvaringsbehållare och filter, bör alltid bytas för att undvika framtida problem. Varken du eller verkstaden vill att du kommer tillbaka med fel i systemet pga att torken inte är bytt. Du för att det kostar pengar, verkstaden för att det kostar pengar. (misslyckat arbete)

Visst kan alla skruva med ac´n. men lämna tömning/fyllning åt de som jobbar med det. Ska kondensorn, förångaren eller kompressorn bytas, få då systemet tömt, plocka bort å byt det. Lämna sedan in bilen för fyllning och byte av torkfilter då ett nytt filter inte är ett nytt filter efter 20-30 minuter i en öppen krets, eller en krets som inte är vakuumpumpad. Ett fungerande system har runt 5 bars vilotryck i systemet...

ServiceTekniker Volvo/Renault
index
15 juli 2010 · 658 Inlägg

Tycker man bilverkstäderna är dyra kan man ju alltid kolla med vanliga ventilationsfirmor.
Jag lämnar mina bilar till en kille i Uppsala och får systemet provtryckt, felsökt och återfyllt för 750kr. Då är det inte värt att göra det själv ens.

Senast redigerat av index (15 juli 2010)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
Glader9991
15 juli 2010 · 956 Inlägg

Bullet--- skrev:

Glader9991 skrev:
Ska ringa och höra idag, men det som ska göras är vakuumpumpa systemet, provtrycka, byta torkfilter och fylla på köldmedium?
Hur nödvändigt är torkfilter byte?

Hur nödvändigt? Beror på hur länge den stått med öppna rör så att luft o fukt kommit in i systemet.

Max 1 minut.




JapMax skrev:

Bullet--- skrev:

Glader9991 skrev:
Ska ringa och höra idag, men det som ska göras är vakuumpumpa systemet, provtrycka, byta torkfilter och fylla på köldmedium?
Hur nödvändigt är torkfilter byte?

Hur nödvändigt? Beror på hur länge den stått med öppna rör så att luft o fukt kommit in i systemet.

Svårt o bestämma dig? wink

Vad jag förstår så kan man klara sig utan att byta om man vakuumsuger typ flera timmar och driver ur all fukt. Jag köpte dock ett torkfilter för 350kr till min 540 så det va inte mkt att diskutera där.

Billigaste till min var 1147kr som jag hitta när jag googla.

ExplorerDemon ServiceTekniker
15 juli 2010 · 77 Inlägg

Billigaste till min var 1147kr som jag hitta när jag googla.

För torkfilter? kolla isf på avantia.se

ServiceTekniker Volvo/Renault
Kinshi
16 juli 2010 · 139 Inlägg

Hoppar in och frågar om det finns nån som fyller på billigt runt Perstorp klippan hässleholm smile

zeolt
1 september 2010 · 77 Inlägg

Gå till Kylföretag de är billigare än verkstaden om ni är ute efter en läcksökning, vakumsugning o påfyllning.
går på högst 1000 kr minst 500 kr. Lämnar ni in era bilar för koll acn o de ska vakumsuga se till då att de kollar sluttrycket efter vakumsugit att manometern står på minst 5-10 min då se man på klockan om trycket ha stigit. om de gjort de under de 5-10 min ha du en stor läcka, om den inte stigit och är behållet på -1 bar(e) så ha du nog ingen läcka alls lr en jääätte liten läcka som tar lång tid innan gasen är slut.

Försök motionsköra ACkompressorn på vinter-tiden samt på sommaren ett par gånger, de menas på vinter vill man ju ha bara varmt i bilen eller hur? Testa kör igång på högsta värmen i 1 min o sen dra ner den på lägsta o sen tillbaka till standard värdet. samma sak på sommaren, kan hända att packningar torkar o läcker lite lätt osv om man inte växlar lite. Fått lära mig av erfarenhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang