Hur mycket tjänar en lackerare?

Mickeus
22 juli 2010 · 185 Inlägg

hej smile tänkte kolla lite hur mycket en lackerare tjänar, för jag funderar på att utbilda mig till det någon som vet?

Mvh// Mikael

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Strongman
22 juli 2010 · 203 Inlägg

Inte mycket i ingångslön, men däremot finns det gott om chanser för svartjobb.
Tror en bekant fick ut ca 14.000kr efter skatt.

Det är lite skumt med löner i sverige. En mekaniker, lackerare, industriarbetare etc brukar i regel tjäna dåligt.
Medans en kontorsryttare kan plocka hem stålar.

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Här är en sida som samlar statistik om löner: http://www.lonestatistik.se/
Bygger på att personer själva lägger in sina löneuppgifter, yrke och erfarenhet.

"Billackerare"
Medellön: 23.090 kr      Medianlön: 23.000 kr      Medelålder: 31,9 år       Erfarenhet: 9,6 år

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Ejan
23 juli 2010 · 648 Inlägg

Det beror helt på vart du jobbar men överlag så är det ett väldigt underbetalt yrke med mycket slit och jobb för inga pengar typ.

Xz3PaZ
28 juli 2010 · 87 Inlägg

de bästa är att starta eget företag, är du duktig så drar du in rätt bra med pengar, sen brukar du få slipa i 3-5år innan du ens får lackera på företag, vet dom som slipat å grundat i 10 år innan dom fått börja lackera på firmor... men när du väl börjat lackera så är de det enda du gör på dom stora företagen, du har folk som kör in och ut bilarna, tvättar sprutan, slipar etc, tkr helt klart du ska utbilda dig till plåtslagare och lackerare, jättebra att kunna om du ska hålla på med bilar tongue

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
_terror_
28 juli 2010 · 122 Inlägg

Jag utbildade mig till billackerare.. grymt svårt att få jobb these days. Jag hade ett jobb på en lackfirma. Tjänade typ 85kr timmen, slipade i typ 1 år. Tröttnade på skiten och sa upp mig, de va inte värt de för 5öre. FÖR mkt slit och jobb för pisslön..

Audi A4 1.8T Quattro "Ådi" (2004)
Noxxer
28 juli 2010 · 1 482 Inlägg

Väldigt olika med lacklöner.

Är du freelanser kan du dra in upp till 5000kr per dag eller 0kr.

Fastlön mellan 14-20k... svartjobb desto mer. Har man egen firma kan man dra in ordentligt med pengar.

BLT Service
Theracords Music Label
Mickeus
7 augusti 2010 · 185 Inlägg

jag sommar jobbade på en firma nu (börjar 9an) och jag tjänade ungefär 55kr / h för att slippa och sådant.. är det lätt att jobba svart som lackerare? smile

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
Mortalis VW-nörd?
7 augusti 2010 · 4 332 Inlägg

Tänk på att svartarbete kan betala sig dyrt när herr skattmas kommer, när pensionen kommer, när du ska söka om lån till bostad osv osv...kan bara inte rekommendera att jobba med ett yrke där svartarbete förväntas för att överleva sad

P3ws
23 september 2018 · 2 Inlägg

Idag förekommer det grundlöner över 30 000 kr/mån. Senaste jag hörde var 33kkr + bonus. Löneavier på över 50k brutto är inget ovanligt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2018 · 17 376 Inlägg

Go trådlyft men bra med uppdateringar. Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
P3ws
23 september 2018 · 2 Inlägg

Håller mig till det jag känner till. Ingångslöner, dom jag hört talas om, ligger runt 25-26. Lyfte tråden då många sajter med statistik inte korrelerar med den verklighet lackerare möter idag.

-jimmy
23 september 2018 · 377 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Go trådlyft men bra med uppdateringar. Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

Nä tror inte det.

panda666
23 september 2018 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Go trådlyft men bra med uppdateringar. Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

hehe jasså, jag tjänar under 30k, över 25 men under 30. i mitten därnånstans^^ men har andra förmåner som väger upp, kan ta ledigt nån dag ifall ja behöver och kan ha lång semester ifall ja vill, är typ bästa kompis me cheferna så allt is well. Men nej det är svårt att få runt 30k tycker ja sj^^ om man inte har 4-5 år erfarenhet? eller kanske bara ja som har otur, fast blev ju erbjuden närmare 30-32 hos dekra/toyota där ja bor men orkade inte byta jobb haha.

candyweiss
25 september 2018 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

Vilken värld lever du i? Jo, det är enormt många som inte har i närheten av 30000:- brutto.
Jag känner flera som inte har ens 20000:- brutto för heltid.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2018 · 13 669 Inlägg

Skulle inte säga till min värsta fiende att hållas med sånt där skit tyvärr.  Spelar ingen roll ens vad man får för lön.  Riktigt jävla grisjobb att hållas med skitig och äckligt och man kommer få sitta och slipa bilar i ett stort antal år om ens då få chansen att börja lacka.   Hoppade från att förbereda bilar inför lack till att köra buss och fy fasen så skönt att slippa vara skitig som en gris varje dag.  Dessutom har man betalt när man lutar tillbaka ryggstödet och sätter sig och kollar på en film på Netflix.  Något jag inte ångrat en sec.  Näe billackering ska man hålla sig så långt ifrån man kan.  Men gillar man att ha kraftig ångest varje morgon man  åker till jobbet så är det bara att köra på..   För man gör samma sak varje dag ingen skillnad.

Senast redigerat av Growe (25 september 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
25 september 2018 · 4 378 Inlägg

Säger samma som Growe.. har jobbat som lackerare,bil,buss,lastbil,släp,skåpsläp, ja allt som rullar,oavsett om det går på hjul eller band. ,med allt vad det innebär,sedan -76.men äntligen pensionär nu!!!

zemet
25 september 2018 · 4 030 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

Vilken värld lever du i? Jo, det är enormt många som inte har i närheten av 30000:- brutto.
Jag känner flera som inte har ens 20000:- brutto för heltid.

Jag upplever att nästan alla jobb som är kvalificerade ger iaf 25K i månaden. Snickare, elektriker och tjänstemän ligger ännu högre. Dom flesta ligger och nosar strax under 30.

Men sen finns ju massa "enkla jobb" som givetvis inte betalar speciellt bra pga överflöd av outbildad arbetskraft.

Då tänker jag på kassapersonal, städ, osv men även typ taxiförare.

Med tanke på att alla nya bilar skall in på lackverkstaden såfort dem fått ett dörruppslag och försäkringsbolagen betalar så bra så borde det finnas väldigt mycket pengar för lack och skadeverkstäder att håva in tycker jag. Det borde i förslängningen leda till att lackerare har bra betalt.

Men det är nog som Growe med flera upplevt en lång och slitsam väg dit.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2018 · 13 669 Inlägg

zemet skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

Vilken värld lever du i? Jo, det är enormt många som inte har i närheten av 30000:- brutto.
Jag känner flera som inte har ens 20000:- brutto för heltid.

Jag upplever att nästan alla jobb som är kvalificerade ger iaf 25K i månaden. Snickare, elektriker och tjänstemän ligger ännu högre. Dom flesta ligger och nosar strax under 30.

Men sen finns ju massa "enkla jobb" som givetvis inte betalar speciellt bra pga överflöd av outbildad arbetskraft.

Då tänker jag på kassapersonal, städ, osv men även typ taxiförare.

Med tanke på att alla nya bilar skall in på lackverkstaden såfort dem fått ett dörruppslag och försäkringsbolagen betalar så bra så borde det finnas väldigt mycket pengar för lack och skadeverkstäder att håva in tycker jag. Det borde i förslängningen leda till att lackerare har bra betalt.

Men det är nog som Growe med flera upplevt en lång och slitsam väg dit.

Får ju mellan 28-40k före skatt när jag kör buss  skulle aldrig slipa bilar för under 100k i månaden..    Usch så drygt jobb..  Men många månader tjänar jag mer än tanten  fast hon jobbar som el ingenjör på ett stort företag..   Men nu hoppas jag på att hon får en riktig löneförhöjning i april..   Men visst att köra buss är inre alltid en lek heller. Långa dagar och konstiga arbetstider.  Men jäkligt roligt oftast

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
CC72
25 september 2018 · 1 661 Inlägg

zemet skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är väl inte många jobb som betalar under 30k brutto idag?

Vilken värld lever du i? Jo, det är enormt många som inte har i närheten av 30000:- brutto.
Jag känner flera som inte har ens 20000:- brutto för heltid.

Jag upplever att nästan alla jobb som är kvalificerade ger iaf 25K i månaden. Snickare, elektriker och tjänstemän ligger ännu högre. Dom flesta ligger och nosar strax under 30.

Men sen finns ju massa "enkla jobb" som givetvis inte betalar speciellt bra pga överflöd av outbildad arbetskraft.

Då tänker jag på kassapersonal, städ, osv men även typ taxiförare.

Fast att vara ”kassapersonal” är ju rätt brett men generellt så går dom under handels och dom har faktiskt bra villkor.

100% ob på Kvällar och helgdagar. Har du då en bra timlön så ligger man på ca 250-350:-/h vilket blir helt okej pengar för att vara ett jobb med utan krav på utbildning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang