Statusuppdatering för kommande och gamla nyheter

chrizz Administratör
27 juli 2010 · 11 780 Inlägg

För en tid sen lanserade vi en ny och omfattande uppdatering av Garaget (vi kallar det 9.0) som egentligen innebar relativt små förändringar till synes, men ett par ändringar mottogs med både glädje och besvikelse. Jag vill härmed reda ut vad vi har tänkt oss för framtiden och försöka förklara bakgrunden.

Vi är idag två st som jobbar med att utveckla Garaget på heltid. Fram till för bara några månader var jag ensam på den här posten. Vi tar alltså fram funktionerna på Garaget från grunden och det tar ofta tid att utveckla.

Lanseringen av version 9.0 innebar stora förändringar bakom skalet. Jag hade jobbat med uppdateringen mer eller mindre sen i höstas och äntligen när vi blev två så tog utvecklingen bättre fart. I och med den här uppdateringen ändrades framför allt en viktig funktion som många uppmärksammat: kommentarsfunktionen.

Den största nyheten var att man nu kan kommentera kommentarer. När man svarar på en kommentar så skrivs alltså svaret under kommentaren ifråga, lite ”Facebook-stilen” om man så vill kalla det. Vi tycker att det är ett mycket bra och logiskt sätt att tillåta en dialog. Problem uppstår dock när man t.ex. vill följa upp vad som hänt med kommentarerna man skrivit.

Tidigare när man svarade på kommentarerna så skrevs svaret till mottagarens gästbok. Det har varit en nödlösning som visserligen fungerat hjälpligt, men inte längre var hållbar av flera orsaker. Det var ologiskt, rörigt och diskussionen som ofta uppstod var svår att få överblick på i efterhand. Gästboken är inte en chatt trots allt (vilket den här funktionaliteten ofta ledde till att gästboken användes som). Så vi tog bort det och planerade för något helt nytt.

Nu hade vi däremot en fungerande sajt där stora förändringar gjorts bakom skalet. Istället för att dröja så vi valde att lansera det och låta allt köras in ordentligt. Vi övervägde problemet med att man inte längre enkelt kunde se när någon besvarade en kommentar men vi ansåg att kommentarsöverblicken var tillräcklig hjälp för att man ska klara sig ändå tills vi löst det på ett bättre sätt. Om du inte upptäckt kommentarsöverblicken ännu så ta en titt under ”min sida -> kommentarer”.

Jag kan idag avslöja att vi har en väldigt bra lösning till kommentarsproblemet på gång. Det kommer att tillföra även mycket annan nytta. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan lova att det kommer att överträffa många förväntningar. Vi har jobbat stenhårt och kommer att lansera det kort efter semestern.

Personligen är jag inne på min 3:e eller 4:e ”riktiga” vecka semester på 6 år (och ändå sitter jag här och skriver). Det är ingen bortförklaring på något sätt. Jag har själv valt att jobba hårt och offra ett och annat, men alla behöver vi en paus ibland. Det är med en viss besvikelse jag läser i bloggarna hur det ibland dyker upp kommentarer och inlägg som påstår att vi skulle strunta i era behov och bara glida med på att Garaget är stort och välbesökt. Det är stort och välbesökt för att det slitits hårt från alla inblandade. Det vet jag.

Vi kommer att vara lediga ett par veckor till och därefter är det nya tag. Tack för ert tålamod.

Med vänlig hälsning
Christian

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Tias88 OEM Rox
27 juli 2010 · 245 Inlägg

Det är Sommar Chrizz! Oroa dig inte, jag tycker Sidan evolveras i en bra takt med bra framsteg! Det märks verkligen på jobbet du/ni gör.

Problemet är att vissa människor är bakåtsträvande och gillar inte förändring, eftersom det blir "bökigt" att ändra om sig, medans andra tycker det är skitskoj att få testa ut nya saker och se hur det fungerar!

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
LeafBox Lat Perfektionist
27 juli 2010 · 6 359 Inlägg

Bra jobbat Chrizz! Nu är vi nog alla riktigt nyfikna!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
strandberg31
27 juli 2010 · 2 419 Inlägg

Bra jobbat!!!! Klart du ska ha semester, världen stannar ju inte bara för att man måste trycka på musen lite mer än vanligt för att se kommentarerna tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
PAMA - B M W - Bayerische Motoren Werke -
27 juli 2010 · 20 Inlägg

De flesta av oss förstår nog att det ligger en hel del arbete bakom det ni gör. Semester är något vi alla hårt arbetande behöver så ha det nu riktigt skönt och försök om möjligt koppla av tanken på garaget för en tid.

Jag hoppas att ni vid nästa uppdatering tar med det förslag till förändring som lämnade. Din spontana reaktion var positiv.

Bästa sommarhälsningar

PAMA - BMW-entusiasten i Norr
Aerodynamik ...
27 juli 2010 · 7 120 Inlägg

Bra att veta hur det ligger till, blir nog kalas till slut.. smile

Det jag saknar mest är så man kunde flytta bilder från bilen till galleriet, vill helst inte radera mina bilder. hmm

Mr_EmCom Med.lem
27 juli 2010 · 3 759 Inlägg

Sorry för min tråd, skulle såklart kollat här föst..

Jag tror att en till knapp är lösningen, det behöver inte vara någon stor knapp alls, en liten ring eller nått bara vid användarnamnet som blinkar när man har nya svar på kommetarer smile

I Övrigt är allt bra!
Ha skönt på semestern!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
27 juli 2010 · 735 Inlägg

Jag hoppas att den lösningen på kommentarsproblemet ni tydligen har på G gör det enklare för oss användare. Är man aktiv med kommentarer i bloggar och på bilar är det till slut omöjligt att komma ihåg var man skrivit, och då faller ju tanken med att samla en ev. dialog på samma ställe.

Jag hoppas också innerligt att möjligheten att flytta bilder med tillhörande kommentarer återkommer så snart ni haft er välbehövliga semester. Om inte lär måååånga användare sluta uppdatera sina sidor.

Ett litet välment tips är också att ni lägger upp en liten "blänkare" om att ni har "semesterstängt". Då vet vi användare varför svar/reaktion från någon av er bakom rodret kan dröja och ev irritation kan undvikas, eller i alla fall begränsas.

Njut nu av ledigheten!

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
volvoentusiasten
28 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Vill bara uttrycka mitt stöd till dig Chrizz, jag tycker du, din kollega och moderatorer gör ett bra jobb!

spokenratt
28 juli 2010 · 3 860 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Bra att veta hur det ligger till, blir nog kalas till slut.. smile

Det jag saknar mest är så man kunde flytta bilder från bilen till galleriet, vill helst inte radera mina bilder. hmm

Den håller jag faktiskt med om, märkte det själv för bara någon dag sedan..
Men annars gillar jag de förändringar som dyker upp o ser fram emot de kommande!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
-Luuk-
28 juli 2010 · 5 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Det jag saknar mest är så man kunde flytta bilder från bilen till galleriet, vill helst inte radera mina bilder. hmm

Det här är definitivt det jag tycker det ska läggas mest prio på...ingen ide att bry sig om kommentarerna om ingen ändå kan flytta och lägga upp nya bilder som folk kan kommentera på!?
Har gått in minst två gånger om dagen för att se om det kommit upp en flytta knapp igen då jag verkligen sett fram imot att lägga upp nya bilder på bilen nu när den äntligen är färdig...plus att det är väldigt många som är på mig och undrar när det kommer upp nya bilder osv.!

Men klart ni ska ha semester...så njut av den och ha det kanon! smile

"Building is the new driving"
"Fegt är fult"
te_wik Forummoderator
28 juli 2010 · 12 813 Inlägg

Den som väntar på någonting gott... smile

Ta nu och njut av semestern, trevlig fortsättning på sommaren till dig och resten av garagetcrew!



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Andreas79
31 juli 2010 · 3 968 Inlägg

Ha en undberbar semester det är du väl värd, du gör ett riktigt bra jobb !


Garaget.org är verkligen något jag aldrig klarar mig utan - lätt bästa sajten ! smile

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
_Lager
3 augusti 2010 · 191 Inlägg

hoppas det blir najs. hoppas på många nya tuffa funktioner ni jobbar på bra

Surfaren
7 augusti 2010 · 167 Inlägg

Vissa verkar tro att de kan kräva något när de är medlemmar på garaget helt gratis...

Givetvis ska du/ni ha semester. Lägg på en vecka till för att det inte ska bli för lite. Garaget behöver dig i framtiden också, så du ska inte slita ut dig i förtid. wink

Jag saknar förstås också återkoppling om mina kommentarer på andras bilar och möjligheten att flytta bilder med kommentarer till galleriet, men det är egentligen två småsaker på en i övrigt välfungerande sida (som jag ser direkt har kostat massor med utvecklingstid).

Ni som klagar så att tangentbordet smälter: var snälla och tänk er för en extra gång. Om ni inte kan se kvaliteterna med garaget.org före några små skitsaker så bege er då till valfri av alla miljoner sidor på internet som bara består av färdiga förkonfigurerade system där utvecklingen och framåtandan inom administrationen är exakt obefintlig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang