Död kupévärmare (uttaget)

Asparagus
7 november 2010 · 40 Inlägg

Kupéuttaget har sagt upp sig... när jag kopplade in motorvärmarkabeln fungerade kupévärmaren i 10 sekunder ungefär, sen slocknade strömmen till uttaget. Kupévärmaren fungerar om man kopplar in den inomhus så är inte fel på själva värmaren. Låter som nån säkring som dött, men finns det verkligen separata säkringar i kablaget i bilen? Rimligen lär det inte behövas nån annan än husets... har funderat men kan inte komma på nån annan rimlig anledning eller vad som kan ha hänt?

Edit: Bör såklart tillägga att motorvärmaren fungerar smile

Senast redigerat av Asparagus (7 november 2010)

NORRLANDSGOLD
20 november 2010 · 135 Inlägg

eh , det finns ingen säkring på kupé värmaren i bilen, säkringen har nog gått i huset.. kolla den.. Går den igen är det något elfel i antingen motorvärmarsladden, eller i kupé värmaren eller i motorvärmaren som gör att det blir kortis..

Asparagus
21 november 2010 · 40 Inlägg

Tänkte också att det var konstigt, men säkringen i huset fungerade eftersom motorvärmaren gick och frysen gick som är på samma säkring.

Problemet löste dock sig själv, nu fungerar både motor- och kupevärmaren och varför det plötsligt fungerar vet jag inte... men jag får vara nöjd ;P

Lantz76
22 november 2018 · 1 Inlägg

smältsäkring kan ha gått i kupevärmare, då snurrar oftast fläkten men ingen värme (nyare kuppevärmare 2010typ+), eller så kan kantaltråden gått av (äldre kupevärmare = skarva dit lite mer)
smältsäkring i nyare kupevärmare = termosäkring kostar typ 20kr på kjell.com (ps går ej löda dit då går de, kläm dit istället)

torsen
23 november 2018 · 7 202 Inlägg

Bytte "strömintagsledningen" p g a avbrott i kontakten på annans bil.
Alltså den man stoppar in ledningen i på bilen.
Inget synligt fel.
Mättes upp/ringdes in med en multimeter.
Konstaterades avbrott i ledningen.

En viktig sak med eluttag för kupévärmare är att se till att stom-/jordledningen har bra kontakt med chassiet.
Risken att bilen ska bli strömförande är liten, eftersom säkringen i huset/stolpen borde lösa ut - men för säkerhets skull.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang