Projekt Pontiac Lemans "LTO" 67a cab, modern Corvette LT1 V8 och låda

Jag tycker verkligen om jänkare så de ska bli kul och få till sin "drömbil", meningen är att få körbarhet, prestanda och modernare bränsleekonomi tillsammans med rätt ljud och klipp. Därtill förhoppningsvis bättre hållbarhet på köpet. Alltså en bil som är rolig att köra till cruisingar, bilutställningar, alla fina sommarkvällar eller bara och köpa en korv Den kommer att förses med LT1 V8 som normalt sitter i Corvette, Camaro Z28 och Pontiac Trans am, de blir mildare bas trim och sedan på vårkanten kommer den lackeras och förses med en egendesignad stripning. Fjädrarna och stötdämpare är bytt till eibach runt om. Detta är ett skynda lite lagom takt projekt och budgeten är inte skyhög utan men de ska fungera bra och se hyfsat ut, utan att man behöver skämmas Ombyggnaden kommer att ske i sundsvall i SBT Autos lokaler, tackar till Fredrik Holmberg för hjälpen Lackeringen kommer att bli på Leffes Lack här i Härnösand. Styrboxen är omprogrammerad och stöldskyddsfunktioner, egr funkti
  • 143 Följare
  • 265 049 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 december 2021
N_W V8 de bästa som finns!
27 december 2010 · 1 092 Inlägg

Verkligt tråkigt läge nu, grejorna är på villovägar och ingen post-instans i Usa eller här vet var de är, så har de varit i flera veckor nu, detta gör att arbetet stannar upp. sad

Troligen blir det arbete med styrboxplaceringen och var obd porten ska sättas nu, sen är de nog kylarplaceringen och ny ram åt den som står på tur. Ska försöka fota upp det framöver.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
30 december 2010 · 1 092 Inlägg

Hm konstigt nog dök den nya Optispark tändfördelaren upp idag, den förra man tog hem från Usa blev en felbeställning så den är nu till salu.

Här är den nya som ska passa min årsmodell på Lt1-motorn, ventilerad och just den här har en förbättrad optisk encoder så de var lite därför man köpte den.

Den hamnar nog inte plats förrän nästa vecka för man är sjuk just nu och har igen lust och fara till sundsvall.
Just nu pågår arbetet med att ta växelspaks kulissen från en 97 firebird och använda till min, den kommer att hamna under originalkulissen så den syns inte men man kan uttnyttja alla växellägen på den modernare lådan smile

Gott nytt år till er alla! smile

Optispark tändfördelare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1034184_tmf1p6.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
MrCarfreak Gasglad
30 december 2010 · 3 244 Inlägg

OJJ OJJ OJJ vilket härligt projekt!! Kommer följas!!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
N_W V8 de bästa som finns!
30 december 2010 · 1 092 Inlägg

MrCarfreak skrev:
OJJ OJJ OJJ vilket härligt projekt!! Kommer följas!!

Tackar, roligt och höra det, känns som man mest skrivit åt sig själv så funderade på att ta bort projekttråden men de värmer ju och höra att nån gillar det
smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
MrCarfreak Gasglad
30 december 2010 · 3 244 Inlägg

Niklasw skrev:

MrCarfreak skrev:
OJJ OJJ OJJ vilket härligt projekt!! Kommer följas!!

Tackar, roligt och höra det, känns som man mest skrivit åt sig själv så funderade på att ta bort projekttråden men de värmer ju och höra att nån gillar det
smile

Är man en duktig och motiverad byggare så ska man få höra det smile Är uppvuxen kring jänke bilar och tycker det är för få projekt av denna kaliber!

Låt tråden finnas kvar!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
N_W V8 de bästa som finns!
4 januari 2011 · 1 092 Inlägg

De börjar faktiskt bli lite mer ordning på motorrummet, riktigt kul faktiskt smile mer bilder kommer imorrn hoppas jag.

Här är mittkonsolen och passagerarstolen borta.
Här är det nya växelkulissen och spaken på plats, den är tagen ifrån en Pontiac Trans am 97a, det är perfekt för då får man med alla lägen på automatlådan, den som satt i original har bara två, nu är de 4+lockup. Bra ide av Fredde och göra så.

Ett problem är styrboxen inte får plats under passagerarstolen så nu får man offra halva handskfacket istället.

Imorgon ska man man plocka ut instrumentpanelen, ska fräsa till en plexiglasskiva och fästa de nya instrumenten, tyvärr får man beställa nya instrument för tredje gången för de sjabblat bort dom igen från Usa...hmm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1036196_htykwv.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Dualman
5 januari 2011 · 2 Inlägg

Ser bra ut, håller själv på att byta motor i min till en LT1, (Lemans -67).

Rinnegan Malleus Malificarum
5 januari 2011 · 2 401 Inlägg

Ser riktigt trevligt ut, bland mina favorit modeller och gick i tankarna om en 67'as GTO innan jag hittade min kiosk-vältare. Lycka till med bygget, hoppas att ingenting går allt för illa. wink


Har nu själv suttit i tankarna om en ny bil, troligtvis en 65'as Chevelle med Corvette C5 fram och bakvagn, samt en LQ9 motor, vilket är en LS3'a på 6 liter med stålblock, och troligtvis överladdning.

Blir ju bra sugen när man ser att andra håller på i samma anda. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
N_W V8 de bästa som finns!
5 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Har gjort en liten insats idag med instrumentpanelen, fick riva handskfack och sänka ner ratten också. Bilen ser dock ut som ett bomnedslag men de blir nog bra till slut smile

Ska göra nya hållare för mätarna i plexiglas, har beställt mätare för tredje gången ikväll från Usa, hoppas de går bättre nu...


Här är lite från rivningen av instrumenten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1036663_ub881u.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
6 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Ja de är med viss glädje jag lägger upp en liten bild från motorrummet, de går framåt.
De är ingen showbil men lite roligt kan man ju få ha smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1036763_2l4gx6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1036774_8nkjcw.jpg

Senast redigerat av Niklasw (6 januari 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
zemet
6 januari 2011 · 4 030 Inlägg

riktigt fräscht:)

TurbOla Reservdansk
6 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Tycker det ser porrigt ut ändå smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sami-B Ustkaka
6 januari 2011 · 506 Inlägg

Gött bygge! blir nog en rolig bil!
Läste längre bak i tråden något om bränsleekonomi... Det är inget som rimmar med LT1, då dom sparkar på så fint så blir man lite tjockare om högerfoten wink
En parantes bara... i min caprice LT1 har jag för mig headersena går snett bakåt? men det är både osäkert och försent, så det är ju skit samma nu :q

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
N_W V8 de bästa som finns!
6 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Tackar så mycket smile
Jag har haft 3st Lt1or innan så jag vet vad de drar och de är betydligt snålare än förgasarmotorer, för en jänkare är de mycket att ligga i 90-100 när man ska långt nånstans, och med Lt1 och 4l60e lådan med lockup är de stor skillnad i varv och bränsleförbrukning med den tvåstegare man haft innan. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Sami-B Ustkaka
6 januari 2011 · 506 Inlägg

Ah, det så klart, allt är ju relativt :p

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
N_W V8 de bästa som finns!
6 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Jag missade ju och ha med röret mellan spjällhuset och luftfiltret, kör lite rött tema där med smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1037058_w5efhg.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
12 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Mätarna är påväg från Usa ser de ut som iaf..
Här är instrumenten, orginalmätarna är urtagna, kommer att fräsa till en hållare till de nya mätarna i plexiglas som kommer att sitta på insidan, ska sedan klä den i svart vinyl.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1039878_9bg7js.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
14 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Sådär nu verkar de kanske ordna upp sig, motorn startade inte först men problemet lokaliserades till att man köpt en för klen soppapump så de blev en ny, därefter hände de lite grann men ingen riktig start, då hade alla spridare hängt sig så de behövdes knackas på allihopa innan de hela hoppade igång smile
Kort kort kort provkörning blev de också, spridarna verkar ha sett sina sista dagar för motorn är ju ändå 15år och har säkert stått nåt år så gasresponsen är inte vad den ska vara på en Lt1.

Beställde därför 8st spridare, flödestestade med sprutdiagram och flödesmatchade mot varandra, de motsvarar ungefär orginalspridarna i flöde eller något mer.

Mätarna är förresten i tullen nu så de blir bygge med instrument till veckan smile

Nya spridarna beställda från Usa

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/1040997_vmozld.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
18 januari 2011 · 1 092 Inlägg

Känns som man skriver lite för sig själv men de är ju bra och hålla lite dagbok också smile

Nu har mätarna kommit hem, se bild nedan, letade lite för att hitta några som ska se gamla ut, sen tar hastighetsmätaren elektroniska signaler och kan programmeras.

Sen en liten bild under när tanken är borta och nya bränslepumparna på plats.

Nya mätarna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1042873_5wwr9w.jpg


En titt under med nya bränslepumparna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1341/large/1042874_dk86yu.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
TurbOla Reservdansk
18 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Det ser bra ut undertill också. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang