Min första Japanare, Hade vart sugen på en Silvia S13 ett bra tag, men fick istället tag i den här på hemorten. Tänkte att det var en bra bas att bygga en kul bil på. En bit in i projektet blev jag erbjuden att köpa den RPS13 jag också har, och det här projektet lades på is. Projektet står fortfarande i träda...
Dags för en projekttråd här då en ny bil är inköpt (Min första projekttråd på Garaget.org). Jag har länge funderat på att det kanske varit dags att köpa något japanskt. Tankarna hade nu på senare vandrat mer åt att importera en bil. En S13 Silvia var (och är fortfarande..) drömmen. Men, då jag åkte till J-Spec och diskuterade runt lite ang Silvias/180SX med SR20DET motorer så kom dom med förslaget "Köp en komplett SR20DET motor/växellåda av oss!" Dom skulle senare få en "till övers". Samtidigt som det erbjudandet dök upp och vi satt där och tölade så kom det upp att det stod en övergiven S13 ute på gården som dom ville bli av med. Dessa två i en kombination till rätt pris var ju faktiskt ett bra alternativ. Inte riktigt rätt kaross (Men bra nära..) och rätt drivlina.. Det kunde ju bli ett riktigt nice projekt!! Tog med mig detta i tanken och åkte på en Weekendresa med jobbet. Väl hemma igen så åkte jag och diskuterade pris och i slutändan så skakade vi hand på en affär
Så nu mer är man Japanbilägare för första gången! Och ägare till något annat än en Volvo (Om man inte räknar en Ford Falcon i Australien man ägde under en kortare period.. ) för en gångs skull.
Bilen är då en Nissan 200SX S13 -92 med lite mer än 14000mil på mätaren. Importerad till Sverige 2005 från Tyskland.
Bilen är i bruksskick kan man säga. Skavanker finns lite överallt och lite rostlagning här och där kommer ske under vintern. I övrigt ett perfekt utgångsläge iom skicket. Man behöver inte vara rädd med kapen. Tänkte också börja från rätt ände den här gången.. så man inte får så mycket exklusiv utrustning liggandes i lådor i slutändan som med C70n..
Utvändigt är inte så mycket gjort med den. Ombyggda bakljus med vit blinkers. Uppkapad front för FMIC och bakluckan har igenlagda hål från den fd vinge som suttit där. AZEV A fälgar i dimensionen 7,5x16” sitter på och bakom dom fram finns EBC skivor och Red Stuff belägg. Vidare chassimässigt så sitter det Apexi Gen 2 Coilovers och ett par fjäderbensstag monterat.
Invändigt så är det brukskick även där. Lite saker fattas här och där. Den var redan lite rensad från paneler och mattor i skuffen när jag köpte den. Dörrsidor och instrumentfack hade klätts om i nått skumt tyg. Resultatet blev inte helt bra som ni kan se på bilden.. I övrigt så sitter det en Sparco ratt i den och det ligger nån ”styling matta” på golvet. Det är väl det som finns utöver originalutrustning.
Motormässigt så är det lite fixat vad jag fått berättat och vad jag kunnat se. Det sitter alltså en CA18DET i den nu. Den har fått sig en Setrab oljekylare vilket är nice och tydligen ett måste på dessa japs-motorer. Det sitter också XS-Power grenrör, down och frontpipe. Vidare på avgassidan sitter ett Kakimoto catback. Steg 2 chip, S14 bränslepump, XTR Racing Stage 2 koppling och Apexi lättvikts svänghjul finns också på listan över utbytta grejer. Som sista punkten på listan finns en HKS SSQV-style dump och ett Simota mushroom filter under huven.
Så.. då har man summerat och officiellt startat upp den här projekttråden här också. Återkommer med updates allt eftersom bygget fortskrider. Har mer updates som ja ska fylla på med under eftermiddagen tills jag kommit ikapp.
Rille-K: Ja, Planerna för den är väl i korthet ett rått driftingstuk. Brett och lågt!
sir_daniel: Kul att höra! Ja.. ja ska försöka iaf! hehe..
Ja, som jag skrev i förra inlägget så köpte jag denna bil och motor av J-Spec, och dom kommer även vara med som sponsor i detta projekt vilket är jättekul!! Stort tack till J-Spec!!!
Jag började helgen efter att ja köpte den med att börja riva lite i den och göra den besiktningsduglig då jag ville kunna köra den lite innan vintern. Efter att ja kollade regbeviset på den och såg att den va reggad för en passagerare redan så passade ja på att riva ur baksätet med en gång. lika bra.. det ska ju ändå inte va där sen.
Vidare som ni ser på bilden så började jag skrapa asfaltmattor i bagaget. Det blev en hög till slut.
Jag plockade av stötfångaren bak och plockade bort krockbalk och frigolit för att förbereda för montage av nya bakkjolen senare. Samtidigt passade ja på att montera skyltbelysning som inte fanns tidigare. helt bortrostat. Man kan se resterna på bilden nedan.
Solfilm rycktes bort på alla rutor det satt på..Det ska vi inte ha nån. Usch vilken dret å hålla på med.. Gick bra med 3M solfilmen på sidorutorna.. men "Noname" filmen på bakrutan hade ett sjukt jobbigt lim..
Ryckte även tyget på dörrsidorna.. blev fasen bättre med bara lim.. hehe..
Bakluckan rensades på allt. så nu är det bara själva luckan och glaset kvar. Rensat är gött!! Här syns även igenläggningarna av hålen i luckan som någon föregående ägare gjort.
Huven fick all dämpning på undersidan borttaget.
"Dagens lättning"-punkten återkommer även i detta projektet! Något ja brukar köra med i mina projekt.
I motorrummet så plockade jag bla bort några gamla rör till ACn som är bortplockad sen tidigare. Jag fixade även till lite nödlösningar jag hittade. Slangar som inte gick till något och bara hade en knut gjord på sig för att va täta, En annan slanganslutning på "röret" mellan LMM och turbo hade bla en krossad glödlampa iförd i sig plus en stadig mängd tejp runt för att va tät... Så ja gjorde dessa lite mer ordentliga. Kopplade även Sleepy Eyes på den. Tyvärr måste ja nog kolla över motorn till lamp där. Den är lite slappare än den vänstra.. så den blir lite sne i "ögonen" om man försöker fixa sleepy eyes på den nu.. Haha!! På bilden syns dock bara kablarna från relädosan då ja håller på och fixar dragningen när ja tog bilden. Jag har monterat ett par switchar i mittkonsollen också för detta.
Rille-K: Haha! Ok.. ska försöka få till nåt sånt iaf då..
Bilen kommer 5-bult konverteras. Så jag har fått hem S14 spindlar med nav fram och S14 nav bak. Tyvärr ligger bilderna på en annan kamera.. så dom får dyka upp senare. Sen fick jag hem ett kul paket för ett tag sen här.
Skyline R32 GTR bromsok och huvudcylinder. Oken var riktigt lätta då dom är i Aluminium. 4-kolv är ju inte fel för originalbromsarna är helt sjukt dåliga.. Till dessa ok blir det sen då R32 GTR skivor också.
Kom på för ett tag sen här att en polare (PRYL) hade klarglas på sin pickup.. och det verkar va samma storlek som S13 har. Så ja kollade med honom om dom fanns kvar. Han hade två uppsättningar! Jag kunde inte bestämma mig.. så ja köpte båda. Tackar för en fin affär PRYL!!
Har haft ett skumt fel på den sen en vecka efter att ja köpte den. Den har ryckt till lite då och då när man kört. Helt random. Kändes som ett tändningsrelaterat fel, så ja lyfte på tändstiftskåpan och såg att en jordkabel till tändspolarna var av. Ny kabelsko och felet va ur världen.
sir_daniel: Det kan ja tänka mig ja.. men, men.. utseende före funktion får det bli.. hehe..
Mer roliga paket som kommit.
Först en Z32 Huvudbromscylinder. anslutningarna sitter på rätt sida och det finns en pluggad utgång som man kan använda om man vill köra utan ABS vilket jag tänkt göra sen. Så denna blir ett bättre utgångsobjekt än R32 GTR cylindern.
Sen har en uppsättning fälgar köpts också!! Det är en uppsättning 3-delade Weds Kränze Cerbeus. Storleken på dom är 8x18" ET10 och 9x18" ET10. Stort tack till SQD på http://www.nogs.se för affären!!
Dessa är inte mina huvudfälgar ja ska ha på bilen, utan en extra uppsättning. Uppdaterar med dom andra längre fram under projektets gång. Men man måste ju passa på att köpa när det dyker upp en uppsättning riktiga fälgar!! hehe.. Väldigt klent med ordentliga fälgar i Sverige annars tycker ja... ...tyvärr..
JDMCRAZE: Å fasen, Tyvärr kommer ja inte ihåg vem du är exakt. Man har pratat med för mycket folk där nere genom åren tydligen.. eller så är det väl åldern som gör sig påmind... Du får jättegärna komma fram å presentera dig igen nästa gång du ser mig så ja får fräscha upp mitt minne. Tackar så mycket! Kul att du gillar grejerna och projektet! Utsidan är ja inte riktigt säker än vad det blir exakt.. har lite lösa linor där än. Kjolpaketet är väl iaf bestämt och det kommer gå i stil med C70n. Alltså ett US-Style paket från J-Spec. Haha.. Ja ska bara skriva färdigt inlägget här så hoppar ja ut i garaget vetu! hehe..
SpeedOfLight: Ja, det känns bra tycker ja! En bil som matchar utseendet för en gångs skull! haha!
The_Mio: Kul att du tror på projektet! Ja, det är riktigt kul att prova Japanskt faktiskt! Tackar så mycket!
TEASER: Kul att du ska följa detta tycker ja! Tackar så mycket!
Timmyboy: Tackar tackar!
Har ringt till Finess och kollade lite ang bur till en S13. Finess bockade buren till C70n också med ett kanonresultat måste ja säga! Gjorde då ritningen själv. Det lät iaf riktigt bra då dom haft en S13 inne och måttat bur i själva! "Om du va nöjd med passformen på buren i C70n din så kommer du ge oss rosor för den här!" som han uttryckte sig! Haha!! Så ja ska fundera lite här vad man behöver extra vad gäller stag och så och så blir det nog en beställning inom en snar framtid.
Har varit förbi J-Spec och hämtat Brakeland Sport Pro bromsskivor också till bilen då ja ändå ska byta ok och nav runt om. Såg riktigt bra ut tycker ja! Ska bli spännande och prova dom framöver sen. Bakskivorna på bilden är till original S13 men har sen bilden tagits även fått hem bak-ok till Skyline R32 GTR. Framskivorna är också till Skyline R32 GTR.
JDMCRAZE: Hmmm.. försöker få ihop det här, men ja tror att du blandat ihop det lite med C70n där. Säsong 2006 hade ja bara sidokjolarna färdiga och Lambo-dörrar, 2007 var hela kittet färdigt och körde fortfarande med lambodörrar. 2008 var inredningen färdig, inga lambo längre och detta var första året med buren också. sen dess har jag inte ändrat bilen nåt. Så ja kommer inte ihåg när det kan ha vart där tyvärr.. men kan tänka mig att det va runt 2007 kanske.
Ja, precis! för originalen är sjukt värdelösa!! Det är kul också att det finns grejer som passar "bolt on"! Underlättar lite! Så ja ä väldigt nöjd med att fått tag på GT-R bromsarna!
Lalla78: Tackar så mycket! Hehe.. ja, vi hoppas på att det blir lyckat resultat i slutändan! Det är lite svårt att se det nu i nerrivningsfasen.. men, men.. det blir roligare sen när man får börja bygga upp!
SpeedOfLight: Tackar så mycket för erbjudandet! Ja hör av mig om ja kommer på nåt vetu!
blabban85: Hahaha! Ja... ja vet att ja syndar lite där.. Ja, vi fräser på vetu så ska dä nog bli bra i slutändan!
Lite vidare updates
Kör vidare med bilder på nerplockningen av bilen som är i full gång. Skärmar, huv och front avplockade här.
Inredningen har också på börjats, så här åkte dörrsidorna av bland det första.
En liten "Dagens rensning/lättning" blev det. Detta blev över då.
För ett tag bra tag sen så köpte jag ett Xenonkit av PRYL. Då visste ja inte riktigt vad jag skulle använda det till. men nu vet ja! En liten bild på det i kartongen. Tack PRYL igen för en fin affär!
Så här såg bilen ut när jag lämnade den efter den dagen.
Nu har jag beställt min bur från Finess äntligen! Skulle antagligen dyka upp mot slutet av nästa vecka. Det blev en drifting bur med lite kompletterande stag. Tog tex dubbla sido strävor och några extra meter rör för att kunna ha lite mer fria händer med utseendet på den när ja ska plocka ihop den.
Fortsatte arbetet med inredningen har det varit. Det hade läckt in "lite" vatten vid regnandet för några veckor sen. så det var lite blött på sina ställen invändigt.. Inredningen här är rensad på det mesta, bara inst.panel kvar.
Det som jag plockade ur och varav en del iaf kommer återanvändas.
Det som jag plockat ur som inte kommer användas. det blev en redig hög med matta iaf!
Här har det sprutat in en hel del grus kan man säga.
Här är en del av anledningen till grushögen. Så lite rostlagning kommer det bli framöver. Var lite svårt att återge glipan i golvet där på bilden..
På andra sidan är det tydligen redan lagat en gång. på samma sätt som hålen i bakluckan. Med plåt och en hög "klet".. Kommer naturligtvis att fixas till.
[Edit] Kan tillägga att jag fått info om lagningarna som är gjorda på bilen. Dom är gjorda av en verkstad och alltså inget hemma-meck. Men det känns som att man skulle kunnat önska sig lite mer stil på lagningen iom det är gjort av ett proffesionellt företag.. jaja.. shit happens.. Bara att fräsa vidare!
Till att börja med blev det lite saker till bakvagnen. *Torque Hardcore Series Adjustable Rear Traction Rods *Torque Hardcore Series Adjustable Rear Toe Rods *Torque Hardcore Series Adjustable Rear Camber Arms *Längst upp på bilden har vi Skyline R32 GT-R bak-ok (dessa var i post-paketet) ...Saknar bara Adjustable Lower Arms också för ett komplett kit. Dessa kommer senare..
Till framvagnen blev det detta. *Torque Hardcore Series Adjustable Front Lower Arms *Torque Hardcore Series Adjustable Tierods (Inner) *Torque Hardcore Series Adjustable Tierods (Outer)
Lite övrigt som införskaffades är följande. *Konverteringsadapter Rattnav för att kunna kör med Nardi ratt på "Sparco-nav". *Ultra Racing fjäderbensstag fram. *Lite nya stag för kräng.hämmare när man ändå byter ut allt annat. *En uppsättning hjulmuttrar fick det bli också då det sitter lite blandat på bilen nu.
Till motorrummet fick det bli ett polerat Aluminium expansionskärl. Lite roligare än den gulnade plasten som sitter där nu..
Och slutligen till inredningen så blir det ett par Powerails underreden för S13/14/15 till dom framtida stolarna.
Körde ett ryck med motorrummet för att få lite omväxling från inredningen.
Har alltid funderat vart låsbulten till centrumkåpan tagit vägen på en av AZEV fälgarna. Märkte att en saknades när ja köpte bilen. Hittade den i Lördags... den höll fast ICn tydligen! Haha!!
Vidare demonterade jag hela befintliga IC-kitet. Detta kommer att bytas ut. Och en bild på det "fina" hål som var upptaget för ett av rören. Kommer att snyggas till i samband med uppfräshningen av motorrummet.
Saker som blev bortplockat som inte ska användas längre eller ska bytas ut. Kylarn va verkligen inte helt fräsch. hål raktigenom den på flera ställen.. det va inte mycket kylvatten kvar kan ja säga.. så det kan ju va en anledning till att den blev lite varm vid sista färden med den. Och satan så klen originalkylaren va.. den smalaste kylare ja nånsin sett! inga grova Volvogrejer här inte..
Här är en hög med grejer som kommer att fräshas till och monteras tillbaka.
Avslutar med en bild på hur motorrummet såg ut när ja stämplade ut för dagen.
Tackar! Ja, det ska bli kul att få montera dom sen. Alltid gött med fräscha grejer.
Ja, tror inte det är så farligt oseriöst faktiskt.. Den funkade ju kanon innan ja rev den å så. Mer gissar ja att det är funktion före finish som gällt! "Man tager vad man haver" liksom! hehe.. Det blir ju trots allt en rolig busbil med små medel.
EmilErik: Tackar tackar! :) Kul att du vill följa det i vintermörkret! :)
bas315: Jajamensan! :) Visst blev det så. Kul att du tycker det! :) Haha.. ja dom va lite småstruliga innan man hittat vart alla skruv satt osv. Men det löste sig till slut. :)
update dags igen: Mera delar har hämtats från J-Spec. SR20 motorn är hemma och en hög delar till. En del av dem är lätt begagnade delar från deras bil jag köpte SR20 motorn ifrån. Men även en del sprillans nya delar.
Till motorn har vi först: Torque rostfritt grenrör med en ny TRS 330 turbo på. Även en Torque Downpipe sitter monterad. Kommer lägga upp mer bilder på delarna separat sen när jag börjar skruva med det.
Torque rostfri dual frontpipe. Ska tydligen ligga lite närmare golvet vilket passar bra då man ska köra lågt! :)
Torque 1,5/2-way lamell-diff! Kommer finnas i J-Specs sortiment under vintern här. Ska bli kul att prova! :)
Polerat insug och eloxerad fuelrail kommer ge ett lyft under huven!
Kolfiber tändstiftskåpa är aldrig fel ;)
Och avslutningsvis en uppsättning Kouki blinkers till US-Style fronten. :)
Den kommer nog att användas för lite både och är det tänkt. Den ska ju byggas för att kunna köras iaf så.. hehe.. Nej, ja har kvar dom. men kommer spara dom tills reg.bes då det är krav på originalstolar.
Kul att höra! Det är ett spännande projekt då ja inte rivit en bil så här grundligt tidigare. Så det blir lite nytt och lärorikt! Men kul som satan! Ja ska försöka leverera enligt förväntningarna! Hehe..
Eberlund: Hahaha! Ok då! Det ja menade va att ja kommer plocka ner den här ännu mer än så. Ur med motor, ner med fram och bakvagn osv.. så det blir inte möe mer än plåtskalet kvar till slut innan man börjar på uppbyggnaden igen...
EmilErik: Hehe.. håller med! Att läsa projekttrådar har alltid legat mig varmt om hjärtat! Har fått mycket meksug den vägen!
Mer bilder på nerplockandet..
Dörrarna plockades av. Underbart hur man kan komma åt allt efter dom är borta.
Sen kom man åt instrumentpanelen lite bättre, så ja fick ur den också.
Lite saker som ingår i "dagens rensning"
Och lite övriga saker som kommer att återanvändas (..kanske inte boxen då men... )
Och så här såg den ut efter ytterligare en kväll i garaget.
Nja, har inget fast datum eller så då ja tänkt vara klar. bättre att det får ta den tid det tar då ja inte vill ha nåt halvdant sen vid ihopsättningen. Men hoppas ja har den i nån typ av körbart skick till sommaren iaf.
NOOX:Ja för fasen! Kände att det var dags nu! haha! Får se hur långt man kommit framåt sommaren där.. känner att ja inte ska ropa hej riktigt än på den fronten! hehe..
R_Hjertqvist: Haha!! Dä får vi jagge höppes på du! Haha! Ja, det blir lite roligt godis! Ja det stämmer! Motormässan i Karlstad (Som Lind4hl också länkade till där.) är han bjuden till ja. Även jag är inbjuden dit. Så något ska jag allt ställa ut där. Får se om det är ett projekt i görning fortfarande då eller en körbar bil vid tillfället!
Nu vidare till nästa update.
Ställde bilen på pallbockar här för att kunna montera av avgassystem och släppa på vxllåda osv. ...gick inte helt bra med pallbocken på ena sidan där.. Det ska kras och sen såg det ut så här på golvet..
Och tröskeln var inte helt bra längre.. Så domkraftspunkten där var inte att rekommendera för fortsatt uppallande..
I motorrummet är allt loss nu förutom motorfästen för att lyfta ur motorn.
Har börjat montera av bromsar också i framvagnen. Ska plocka ner hela framvagnen om ett tag sen när motorn kommit ur.
Dagens bortplock blev följande.
Slutligen en bild på Torque 100cells katten från J-Spec. Bytte denna och lambda-sonden inför besiktningen jag gjorde efter köpet och hade perfekta avgasvärden efter detta!! Riktigt gött! Så den funkar kanon och passformen var 100% vid monteringen.
MrH: Hehe.. nej.. den här gången blir det rätt grundligt skulle man kunna säga! hehe.. Ja, försöker att ta vara på erfarenheterna från C70-bygget på den fronten.. hehe.. mycket tejp å skriva blir det!
R:Hjertqvist: Tackar så mycket! Ja det ska bli kul att prova skruva japanbil får man säga! Ja, ja vet inte hur det funkar med inbjudningar och så. men dom hörde iaf av sig i mitt fall. Dä tycker ja! Alltid kul att ses å ljuga lite vetu!
persson-89: Tackar! Nej, det har ja inte. Har en här och kör en parallellt också på vårt lokala forum i Karlstad Karlstadracing.
R_Hjertqvist: Sorry.. glömde svara på burfrågan kom ja nyss på. Yes, buren kommer från Finess ja! Stämmer! Fick den levererad idag här. Ska försöka få ett par bilder på rörpaketet i kväll här.
DJ Kingston: Låter ju ritigt nice det! Har läst lite om er vistelse där i Japan på olika siter! Kul som fasen! Och rolig bil ni fått tag på! S13 Silvia är min drömbil!! Tackar så mycket för erbjudandet! Jag ska verkligen tänka till där och jag hör av mig via PM om jag kommer på nåra bra grejer som borde va lättare att få tag på där borta! Lycka till med resten av vistelsen i Japan!