Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

Westergren Large Cap
23 december 2010 · 1 816 Inlägg

Vill dela med mig av detta tips på hur du enkelt (och billigt) kan få lite mer fart på din "trötta" diesel!

Du behöver följande
• En potentiometer/ställbart motstånd (0-1000 ohm). ex. http://www.kjell.com/?item=90310&pa … ,285000000
• Lite kabel samt kabelskor
• Gärna en strömbrytare. ex. http://www.kjell.com/?item=36117&pa … ,261000000

Utförande

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36138/1032098_la3tj8.jpg
Bild på motorutrymmet i min Audi 80 TDI -93.
Lokalisera dieselpumpen och dess kabelstam, följ kabelstammen till kontaktstycket (inringat i rött). Kan variera på olika motorer vart exakt kontaktstycket sitter, men det är bara att följa kabelstammen tills kontaktstycket dyker upp.
Tryck in spärren i kontaktstycket och dela kontakterna. Som en lite bonus bara, området där det är gult inringat finns det en nippel på insuget som fungerar kanon som vacum till t.ex laddtrycksmätare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36138/1032099_mkk15k.jpg
Bättre bild på själva kontaktstycket. Det är även här man kopplar in adaptern till t.ex en KCR-box.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36138/1032100_vgtgee.jpg
Så här ser kontakten ut när den är isärkopplad från kontaktstycket. Kontakten har 8-pins och dom du ska använda dig är pin 2 & 3. Skala två vanliga kablar (ca. 5-6cm gods framme) och för in dom i pin 2 & 3, en i varje. Ta eltejp eller likande och tejpa fast kablarna runt själva kontakten för att förhindra att dom lossnar från anslutningarna. Var noga med att forma godset efter kontaktens väggar innan du kopplar ihop kontakterna igen. När detta är gjort är det bara att koppla ihop kontakterna igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36138/1032101_kbh9ja.jpg
Koppla sedan kablarna till potentiometern, gärna ihop med en strömbrytare så du enkelt kan stänga av och på "trimmet". Jag har gjort det så "lyxigt" så jag har kablarna indragna till kupén så jag kan ställa dieselmängden samt av och på där ifrån.

Test av systemet/felsökning
Du kan nu testa om du har kopplat rätt genom att stänga av strömbrytaren och vrid potentiometern till 0 ohm. Starta bilen. Slår du på strömbrytaren nu så Ska bilen dö pga överskott av diesel, händer inget så stäng av strömbrytaren och bilen och kontrollera inkopplingarna du gjort. Det som händer om potentiometern skulle vara på 0 ohm är att bilen helt enkelt dör/inte startar då den rent av dränks i diesel.

Hur du ställer in "trimmet"
När allt är rätt inkopplat och innan du vrider om nyckeln så var noga med att strömbrytaren står på läge noll/Av samt att potentiometern är "nollställd", alltså står på max ohm. (I detta fall 1000 ohm). Ju lägre ohmantalet är desto mer diesel får motorn. 

Nu kan du starta bilen. Slå på strömbrytaren med potentiometern på max (1000 ohm). Vrid sakta Ner motståndet. Vid ca. 300-800 ohm (beroende på bil) kommer du märka att motorn går ojämt på tomgången men detta är precis som det ska vara. Ojämnheterna beror på att pumpen skickar på mer diesel till motorn som gör att luft/diesel-blandningen blir ojämn och då uppstår den ojämna tomgången. Fortsätt vrid Ner motståndet enda tills motorn dör. Vrid tillbaka, alltså Upp motståndet lite och starta bilen igen. Startar inte bilen så vrid Upp motståndet yttligare lite till. Du har nu nått strax över brytpunkten då motorn dör pga för mycket diesel och det är vid detta område vi ska nöja oss med. Nu när du har ställt in rätt ohm behöver du inte vrida på potentiometern mer, utan enbart använda strömbrytaren när du vill stänga av och på "trimmet". Mycket enkelt!

Resultatet
Backa ut ur garaget eller vart du nu är och meckar och ta en testtur. För att märka skillnad (det kommer du att göra endå), ha strömbrytaren på noll och kör en 0-100 repa sedan slår du på strömbrytaren och kör en till 0-100 repa. Man märker en grym skillnad! Bilen kommer självklart att svartryka efter detta. Hur mycket beror på hur mycket extra diesel motorn får.

Kostnad
Utgår vi från sakerna från Kjell & Co som jag nämnde längst upp blir kostnaden enbart 54 kr. Saknar du kabelskor, kabel, verktyg osv så blir summan högre men den blir iaf billigare än att köpa en trimbox från en "riktig" firma.

Mitt resultat och uppfattning
Min 0-100 tid kapades från dryga 16,5 sek till 10 sek med enbart detta installerat. Jag har i efterhand gjort ytterligare modifikationer så som 2,5" avgas utan ljuddämpare efter katalysatorn, öppet filter och ökat laddtrycket till 1,5 kg. Nu är min 0-100 tid nere på ca. 8,5-9 sek och med ett grymt vrid! Skulle tippa på att jag har runt 130hk/350nm (org. 89hk/189nm) med mina specifikationer då en KCR-box ger ca 120hk/270nm.

Ert resultat samt tankar/frågor
Ja, hur gick det för Er om ni testade detta? Har ni frågor ang. detta? Lämna gärna en kommentar smile

MVH
Johan

Senast redigerat av Westergren (23 december 2010)

Lowenhart fälg fantast
23 december 2010 · 1 086 Inlägg

Detta var riktigt bra beskrivet tummen upp för dig !!!!!!!!!

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
urNils helsingeaudi.se
23 december 2010 · 23 Inlägg

Tror du det spelar någon roll vilken Tdi motor man har?

iAx Racing
Sharky
23 december 2010 · 10 287 Inlägg

Om det är en modifikation där man skall koppla på sig på xisterande kontaktstift så är det bäst att låta kontaktstiften sitta kvar i kontaktdon och följa kablarna i kabelstammen och klippa och lödskarva in två trådar (samt isolera med krympslang eller  - om man gör det i motorutrymmet - krympslang med smältande insida).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
23 december 2010 · 744 Inlägg

nu vart man ju taggad på att köpa på diesel för enbart att pröva big_smile

Westergren Large Cap
23 december 2010 · 1 816 Inlägg

Sharky skrev:
Om det är en modifikation där man skall koppla på sig på xisterande kontaktstift så är det bäst att låta kontaktstiften sitta kvar i kontaktdon och följa kablarna i kabelstammen och klippa och lödskarva in två trådar (samt isolera med krympslang eller  - om man gör det i motorutrymmet - krympslang med smältande insida).

/Göran

Självklart är det bäst, både funktionellt och utséendemässigt men jag vill inte klippa i kabelstammen.

Westergren Large Cap
23 december 2010 · 1 816 Inlägg

urNils skrev:
Tror du det spelar någon roll vilken Tdi motor man har?

Tänker du på din A4 så ska det funka även där smile

LeafBox Lat Perfektionist
23 december 2010 · 6 359 Inlägg

ha, fränt.

Klibba?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Xuri One Man Clan
23 december 2010 · 4 286 Inlägg

hehe, smart trim.

finns de inga tps, spjällägespotentiometrar som har rätt Ohm spec. då kan man ju montera den på tex gaswire rullen så att ju mer man gasar ju mer sås får den.

tex 20% mer sås hela tiden men sen efter 30-40% gas så börjar den ge fullt.
då slipper man ju tomgångsproblemen eller att den dricker jävla med sås hela tiden.

edit :, jag har förresten en kcr "diesel box" från en nissan narvara 2.5Td  te salu för 300kr tongue
den går säkert å modda dit, bara 5 kablar.

Senast redigerat av Xuri (23 december 2010)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
urNils helsingeaudi.se
23 december 2010 · 23 Inlägg

Westergren skrev:

urNils skrev:
Tror du det spelar någon roll vilken Tdi motor man har?

Tänker du på din A4 så ska det funka även där smile

kung!

iAx Racing
Westergren Large Cap
23 december 2010 · 1 816 Inlägg

Xuri skrev:
hehe, smart trim.

finns de inga tps, spjällägespotentiometrar som har rätt Ohm spec. då kan man ju montera den på tex gaswire rullen så att ju mer man gasar ju mer sås får den.

tex 20% mer sås hela tiden men sen efter 30-40% gas så börjar den ge fullt.
då slipper man ju tomgångsproblemen eller att den dricker jävla med sås hela tiden.

edit :, jag har förresten en kcr "diesel box" från en nissan narvara 2.5Td  te salu för 300kr tongue
den går säkert å modda dit, bara 5 kablar.

Har också tänkt på något liknande och det borde fungera.

Xuri One Man Clan
24 december 2010 · 4 286 Inlägg

Westergren skrev:

Xuri skrev:
hehe, smart trim.

finns de inga tps, spjällägespotentiometrar som har rätt Ohm spec. då kan man ju montera den på tex gaswire rullen så att ju mer man gasar ju mer sås får den.

tex 20% mer sås hela tiden men sen efter 30-40% gas så börjar den ge fullt.
då slipper man ju tomgångsproblemen eller att den dricker jävla med sås hela tiden.

edit :, jag har förresten en kcr "diesel box" från en nissan narvara 2.5Td  te salu för 300kr tongue
den går säkert å modda dit, bara 5 kablar.

Har också tänkt på något liknande och det borde fungera.

en vanlig volvo 850 tps är av potentiometer typ, den ger en resistans på 50-250 ohm.

sätt en spjällhuskontakt från volvo som är "av/på" bara så när man gasar mer än 30 % så säts den på ON och ändrar insprutningstiden till angivet Ohm tal ? och när man släpper av så går bilen som org ?

sån "on/off" spjällkontakt sitter på alla volvo 940 tex.

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Westergren Large Cap
25 december 2010 · 1 816 Inlägg

Xuri skrev:

Westergren skrev:

Xuri skrev:
hehe, smart trim.

finns de inga tps, spjällägespotentiometrar som har rätt Ohm spec. då kan man ju montera den på tex gaswire rullen så att ju mer man gasar ju mer sås får den.

tex 20% mer sås hela tiden men sen efter 30-40% gas så börjar den ge fullt.
då slipper man ju tomgångsproblemen eller att den dricker jävla med sås hela tiden.

edit :, jag har förresten en kcr "diesel box" från en nissan narvara 2.5Td  te salu för 300kr tongue
den går säkert å modda dit, bara 5 kablar.

Har också tänkt på något liknande och det borde fungera.

en vanlig volvo 850 tps är av potentiometer typ, den ger en resistans på 50-250 ohm.

sätt en spjällhuskontakt från volvo som är "av/på" bara så när man gasar mer än 30 % så säts den på ON och ändrar insprutningstiden till angivet Ohm tal ? och när man släpper av så går bilen som org ?

sån "on/off" spjällkontakt sitter på alla volvo 940 tex.

50-250 ohm är förlågt kan jag säga redan nu så man måste isf komplitera med ett till motstånd. Man lär uppnå ett motstånd på mellan 0-1000 ohm då det är så beroende på vilken bilmodell du har. Vissa har sin "brytpunkt" vid 543 ohm, vissa har vid 976 ohm osv. Så man kan aldrig riktigt veta vilket ohm som är rätt och därför måste man ha ett rätt brett område att kunna justera mellan. Egentligen är 0-1000 ohm's justerområde förlitet, bör vara på 0-1500/2000 ohm. Jag hade bara tur att min potentiometer med 0-1000 ohm var inom rätt justerområde.

vitto Bäst
25 december 2010 · 250 Inlägg

Jävlar vad smidigt, 54 kr ist för 2-3 tusen är ju ganska oslagbart! smile

MVH

Burna bör man annars dör man!
BMW 540 it/6 HK31 122/499 "Enda i världen" (1995)
smokeytorque
25 december 2010 · 36 Inlägg

Ett litet problem bara. En nyare TDI har oftast partikelfilter och kat. Sen ligger en funktion inprogrammerad som känner av när p-filtret börjar täppas, och då höjer datorn förbränningstempen något och rensar ur. Micklar man för mycket med insprutningen utan att låta motorn få gå normalt, kan jag tänka mej att det blir något i systemet som kommer att få kortare livslängd, för datorn rensar tills det är rent...
Av samma anledning går det inte att köra en modern diesel på rapsolja/matolja, för den har längre molekylkedjor. Dessa får resterna att bränna fast i p-filtret, och när motorn sedan rensar brinner p-filter och kat. upp.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
PMPerformance
25 december 2010 · 2 266 Inlägg

smokeytorque skrev:
Ett litet problem bara. En nyare TDI har oftast partikelfilter och kat. Sen ligger en funktion inprogrammerad som känner av när p-filtret börjar täppas, och då höjer datorn förbränningstempen något och rensar ur. Micklar man för mycket med insprutningen utan att låta motorn få gå normalt, kan jag tänka mej att det blir något i systemet som kommer att få kortare livslängd, för datorn rensar tills det är rent...
Av samma anledning går det inte att köra en modern diesel på rapsolja/matolja, för den har längre molekylkedjor. Dessa får resterna att bränna fast i p-filtret, och när motorn sedan rensar brinner p-filter och kat. upp.

detta är väl common rail motorerna som har sånt
denna modd funkar bara på vw audi med vp37 pumpen
även volvo 850 och s/v70 upp till -00

svetsdiff !!!
Westergren Large Cap
25 december 2010 · 1 816 Inlägg

PMPerformance skrev:

smokeytorque skrev:
Ett litet problem bara. En nyare TDI har oftast partikelfilter och kat. Sen ligger en funktion inprogrammerad som känner av när p-filtret börjar täppas, och då höjer datorn förbränningstempen något och rensar ur. Micklar man för mycket med insprutningen utan att låta motorn få gå normalt, kan jag tänka mej att det blir något i systemet som kommer att få kortare livslängd, för datorn rensar tills det är rent...
Av samma anledning går det inte att köra en modern diesel på rapsolja/matolja, för den har längre molekylkedjor. Dessa får resterna att bränna fast i p-filtret, och när motorn sedan rensar brinner p-filter och kat. upp.

detta är väl common rail motorerna som har sånt
denna modd funkar bara på vw audi med vp37 pumpen
även volvo 850 och s/v70 upp till -00

Smokeytorque: Osäker om detta går att göra till en nyare diesel, därför nämnde jag att det funkar till VP37 pumpen då det är beprövat på en sån.

PMPerformance: Jajjemen, stämmer bra! Funkar även på Volvo 850 och S/V70, även Audi 100/A6 2.5 TDI då det är lika motor i både Volvon och Audin.

andreasliljemark
25 december 2010 · 210 Inlägg

hej!

dette varkar spännande! smile

va tror ni, funkar de på min golf 3 GTD ? smile

sirmiro Double-Unicorn Rider
25 december 2010 · 2 486 Inlägg

Riktigt bra beskrivning. big_smile

andreasliljemark
25 december 2010 · 210 Inlägg

har kontakten alltid 8 "pins"?
och ska man alltid använda nummer 2 & 3 `? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang