Passat 1,9 TDi -00. Blåser kalluft trots varm motor.

skinner
28 december 2010 · 8 Inlägg


Scrolla ner lite sen, första inlägg från 2010 /Mod


Ifall jag kör en längre sträcka och ligger tex 130 km/h så kommer det varmluft från fläkten.. ifall jag då saktar in en stund och kör 100km/h så börjar det blåsa kall-luft i 30sek-1minut innan den börjar blåsa varmluft igen och detta trots att motorn hela tiden ligger på 90grader. Ifall jag då sänker farten igen till 80km/h så är det samma visa igen, den börjar blåsa kallt ett tag.. samma visa när jag sänker till 50, 30 osv.

Har bytt termostat nyligt och det ska ju vara självluftande system så vad kan det vara för fel?

Blinky Dieselfantast
18 februari 2011 · 16 Inlägg

lite sent att svara men det kanske är dåliga glödstift som ska hjälpa till att värma vattnet in till kupén, sitter 3 st på ett vattenrör på topplocket

Volvo 264 -75 turbodiesel (D5252T 850/V70 motor)
Audi A6 3.0TDI Quattro "Dyken" (2010)
arre97
6 januari 2022 · 5 Inlägg

Här ^

Jag har precis samma problem nu på vintern, köpte bilen i höstas så det var lite gråzon att upptäcka detta då temperaturen var på + grader, detta händer bara nu när det är minus, ibland sjunker även kylvätsketempen från 90 o pendlar nedåt 50-60 o uppåt till 90 igen

Audi A4 2.0tdi quattro b8 2013-2014

Senast redigerat av arre97 (6 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Luft i kylsystemet, kass termostat. Har du dieselvärmare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arre97
7 januari 2022 · 5 Inlägg

Bytte termostat för 2 veckor sedan, ingen dieselvärmare eller motorvärmare. Quattro DSG 7 låda

Bmsone Reservdelsnisse
7 januari 2022 · 182 Inlägg

Enklast att lufta dessa är att lossa en av slangarna in i kupen, så finns ett hål i röret som skickar ut luften, dra inte av slangen helt. Tror det är den som är närmast batteriet

Senast redigerat av Bmsone (7 januari 2022)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Har dessa bilar någon "hjälpvärme" i form av eldriven värme för kylarvätska?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
7 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Vattenpumpen?

Till kylaren är det i regel självcirkulation nog för att hålla temp i kallare väder, men elementet blir utan.

Annars är nog felet i klimatanläggningen.

Jag har inte sett någon elvärmare för kupevärmen på min Audi 2.0 TDI 2017, men TS är från 13-14 så det kan skilja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Men att tempen som kan sjunka till 50 grader är intressant med. Att den pendlar mellan 85-90 grader är väl ok. Men så mycket? Även en ny termostat kan ju vara fel på. eller sitter lite fel så den trögar och öppnar sig hackigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arre97
7 januari 2022 · 5 Inlägg

Misstänkte också vattenpumpen först, men sannolikheten är låg eftersom bilen är fullservad o glykolen alltid kontrollerad, så risk för att den ska ha frusit o spruckit inifrån är låg, sen vet jag inte om bladen är i plast eller alu, termostaten tror jag inte det är eftersom jag kokade den gamla som jag trodde är trasig och den fungerar så det är uteslutet, med tanke på att bilen beter sig likadant med den nya nu som den gjorde med den gamla.

Tror det sitter en elektrisk cirkulationspump på bilen, som många Mercedes och BMW har också, men om denna skulle krångla, borde bilen inte koka då istället? Eller komma felkod?

Jag är lite inne på det spåret någon skrev här längre upp, samt som jag läste på en engelsk tråd, att det kan stilla värmare/glödstift på nåt rör.

Har svårt o tro att det är luft i systemet eftersom jag kört många mil utan att märka tryck i kylaren eller förlust av glykol, men däremot ryker det mycket ånga från avgaserna när temperaturen sjunker, detta kan alltså hände mitt på landsvägen efter att bilen vart uppe på 90 en bra stund och sedan sjunkit ner till 60-70. Regenererar den då eller är det på grund av sjunkande temperaturen som det ryker ånga?

Är på resa i fjällen nu, får undersöka alla tips när jag kommer hem till garaget. Tack för alla tips.

Tårna fryser lagom när man tappar varmluft i kupén o -15c 🤣

Mossan1
7 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Dålig vattenpump är vanligt på många motorer så även på 2.0TDI.
Har inget med service eller glykol att göra, utan tid och mil.
Pumpen byts med kamremmen så.är den relativt nybytt minskar väl sannolikheten något.

Elektriska pumpens huvudsyfte är att hålla igång cirkulationen efter att motorn stängts av. Inte direkt genom elementet utan runt i motorn så den svalnar jämnare.  Vet ej om den går öht när motor går. Kanske.

Men att känna på slangarna in i kupén är ju enkelt för atr avgöra om det cirkulerar dit. Om ja, är det klimatanläggningen som felar.  Nått luftspjäll, tex.   Numera är det inga vattenkranar som stoppar/stryper flödet igenom elementet utan det är spjäll som styr igenom eller bredvid elementet för reglering.

Naturligtvis kanndet sitta elvärmare som pajat. Sätter nog ingen felkod i motorstyrdonet utan i klimaten. Så det beror på vad du scannar med för att se eller ej.

Det är ingen elvärmare på min Audi 2.0TDI 2017, men den har dieselvärmare. Dock är det bra värme utan den under färd.
Tar lite längre tid bara. Med aktiverad kommer värmen efter enstaka minut.
Jag har Audi B9, jag vet, men den har mycket gemensamt med B8.

Senast redigerat av Mossan1 (7 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Långsökt teori:
Eftersom bilens motortemperatur sjunker till cirka 50 grader kanske klimatanläggningen tycker att den är för kall för att släppa på värmen i kupén? Då stänger den värmespjällen tills dess att kliman upptäcker att motorn faktiskt är tillräckligt varm och släpper på full värme.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lasse62
7 januari 2022 · 292 Inlägg

Ett tips, det finns en till kylvattentermostat till växellådans oljekylare på de flesta andra VAG bilar, förmodligen även på Audi.

Om den fastnar i öppet eller halvöppet läge får du som resultat att tempen varierar lite efter hur mycket lådan belastas, stillastående på tomgång tar det lång tid att få tempmätaren att röra på sig och när du kör och rullar nedför en backe t.ex så sjunker tempmätaren.
Men som sagt jag har inte 100% koll på om en Audi med längsmonterad motor och automat har denna men det verkar väl sannolikt. På VAG bilar med tvärställd motor sitter den på en slang bredvid oljekylaren under luftfiltret.

arre97
7 januari 2022 · 5 Inlägg

Jag återkommer med resultat om jag hittar orsaken, just nu har jag bara lust o sätta en kartong framför varenda luftintag utifrån

arre97
8 januari 2022 · 5 Inlägg

Kylarfläkten går på halv eller helfart när man startar bilen, trots att Ac är av, ska den verkligen göra det? Man hör den tydligt när man tänker på det o går nära, jag tror den går på fullfart, isåfall har vi hittat orsaken, finns det en säkring till hel eller halv läget? Eller relä som på äldre bilar? Eller är det nån sorts modul som styr alltihop o så har den en säkring för hela modulen?

Lasse62
8 januari 2022 · 292 Inlägg

Temp givaren? Du bör få felkod om den är kass.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang