Hur sätter man in ett Chipp i en Volvo 850?

marcussomfan
16 januari 2011 · 467 Inlägg

Skulle gissa denna frågan kommit upp 6000 ggr.
men hittade inget när jag sökte.

Hur sätter man in ett såkallat chipp? ex Steg 1 chip från BSR ?

Mvh

Sharky
16 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Om du går in på BSR:s hemsida så står det för Volvo 850 "omlödning" vilket innebär att man måste löda bort original och löda dit trimchippet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
marcussomfan
16 januari 2011 · 467 Inlägg

Tack göran, så det innebär man inte kan sätta dit chippet helt själv?
Då jag inte kan lödda.

Mvh

jocke_gronberg
16 januari 2011 · 4 586 Inlägg

Finns chip på tradera som du kan löda själv

Men kan man ej löda så är ett chipmontering inget man ska ge sig på.

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 januari 2011)

_Plutten_
16 januari 2011 · 66 Inlägg

klart man kan göra det själv men skulle rekomendera att låta en elektriker eller nån som har erfarehet av lödning fixa det om du inte kan löda själv. det är inget stort ingrepp men det kan gå fel.

Tinjection Stabil som fan
16 januari 2011 · 304 Inlägg

Jag behövde inte löda dit mitt chip till min 850 t5a. Fick sockel med när man köpte av en på tradera och sen var det bara att peta dit det.

jocke_gronberg
16 januari 2011 · 4 586 Inlägg

Tinjection skrev:
Jag behövde inte löda dit mitt chip till min 850 t5a. Fick sockel med när man köpte av en på tradera och sen var det bara att peta dit det.

smart. Dom chippen har även fått bra omdöme

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 januari 2011)

Marlboroman
16 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Tinjection skrev:
Jag behövde inte löda dit mitt chip till min 850 t5a. Fick sockel med när man köpte av en på tradera och sen var det bara att peta dit det.

Men sockeln borde du ha lött fast..? Dessutom bör man undvika sockel så långt som möjligt för att slippa framtida bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tinjection Stabil som fan
16 januari 2011 · 304 Inlägg

Nej, det var förvisso en polare som gjorde det för jag inte vågade vara där å pilla, men han sa att han bara satte i det, och demonstrerade efteråt, kan ju förvisso har varit någon som fixat det innan så att vi slapp smile

DeutscheWagen Plattan i mattan !
16 januari 2011 · 305 Inlägg

Orginalchipet måste väl brännas/lödas bort innan sockeln sätts på plats ?
Även sockeln ska väl lödas dit ?
För att sen kunna trycka dit trimchipet.

Volvo V70 "2.5T" (2008)
Tinjection Stabil som fan
16 januari 2011 · 304 Inlägg

Jag har inte en susning, Men det var inga konsigheter med det iaf, kanske hade varit chippad en gång i tiden iaf, Men någon lödning kostade inte vi på den, Å gick det gjorde den, eller den gick bra för att ha kostat på den typ 300 pix tongue

Tinjection Stabil som fan
16 januari 2011 · 304 Inlägg

Naeee, nu har jag skitit i det blå skåpet, det var fan på 940in, 850 fick vi visst löda, Så glöm att jag skrev något! xD

Fekzen
16 januari 2011 · 181 Inlägg

DeutscheWagen skrev:
Orginalchipet måste väl brännas/lödas bort innan sockeln sätts på plats ?
Även sockeln ska väl lödas dit ?
För att sen kunna trycka dit trimchipet.

yes, precis så.

Jag rekomenderar att man sätter dit sockel, det är klockrent om man av någon anledning skulle behöva byta tillbaka eller om man tex plötsligt ska in med ett E85 chip eller trimma mer. Löder man dit sockeln bra så behöver man inte vara orolig över att chipet lossnar, för det gör det inte.

Skulle det vara så att trimchipet har färre antal ben än ditt originalchip och tidigare ägaren hävdar att det har funkat i hans bil. Så skicka mig PM så kan jag förklara hur man sätter i det då.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
AchtungPanzer
14 september 2021 · 55 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225262/225262-4ddb7cab0db7ba71bf07c107a5338720.jpg
Jag lånar tråden si så här 10år senare..
Men har haft ett chipp till 850 liggandes i många år som jag inte har någon aning om vad det är, så tänkte att någon här kanske vet.. Bifogar en bild. big_smile

Hoppas man kanske kan få något svar åtminstone 10 år senare lol

Senast redigerat av AchtungPanzer (14 september 2021)

Volvo S60 2.4T "ATM Steg 1" (2001)
Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang