Hjälp! Cheva van växlar ej efter 2an!

javes
3 februari 2011 · 81 Inlägg

Hejsan! Några snälla van meckare som vill hjälpa mig? smile


Nu är det så att min cheva van växlar ej efter 2:an, lägger sig i friläge när man varvar upp.

När den växlar till 2an så hugger den i växlen.


Detta uppstod när jag var ute och kasade i snön (ingen hård körning, men ändå lite kas)


Har kollat kickdown wire och tycker den ser bra ut, har servad låda med nytt filter och olja, men det hjälpte tyvär inte!

Kan det vara så att 3-4 har "bränt fast" eller kan det vara något mindre och lättare fel så jag slipper byta låda?



Mvh Daniel

Chevrolet Van "van" (1988)
chryslerstratus
3 februari 2011 · 440 Inlägg

Hej!

Eftersom din van är lite äldre så styrs den inte elektroniskt, utan hydrauliskt.

Det går en slang vid sidan av automatlådan, vacuumslangen går till en behållare som styr växlingarna, kolla så att den slangen är i samt så att den inte har några sprickor eller liknande, dvs. inget vacuumläckage får uppstå.

Något annat som kan ha hänt vid körningen? Körde ni över några stor snöhögar kanske? smile

Ingen orolig tomgång eller nåt sånt?Enbart automatlådan som tog skada vid körningen?

Mvh

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

javes
3 februari 2011 · 81 Inlägg

Glömde skriva, men körde ner i ett dicke (eller inget dike dike utan liten nedsluttning med mycket snö) märke då problemet efter vi dragit upp den med en annan cheva, vet inte om problemet kom innan "diket" eller efter då vi kasade lite på en markering så körde inte fort, därav vet jag inte om växlingen började bli dålig innan diket

Tomgången går jätte fint, startar fint och lägger sig i backen fint och lägger sig i 1:an fint

Bilen har gott 19000 mil och är en 88:a



Mvh Daniel

Chevrolet Van "van" (1988)
impresst 2fast4you
3 februari 2011 · 371 Inlägg

stog du länge o slira själv före ni drog upp den?

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
javes
3 februari 2011 · 81 Inlägg

Nja nä prövade lite men insåg ganska fort att det inte var lönt att försöka!

Chevrolet Van "van" (1988)
impresst 2fast4you
3 februari 2011 · 371 Inlägg

okay men den växlar inte till 3an oavsett om du drar den så myket det går?

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
chryslerstratus
3 februari 2011 · 440 Inlägg

Det kan ju vara något fel på lådan, eller som sagt det som styr växlingarna, så kolla upp slangen till hydraulbehållaren.

Hoppas bara inte kopplingarna i lådan gått sönder sad

javes
3 februari 2011 · 81 Inlägg

nä den växlar ej till 3an, den lägger sig i fräläge när man drar upp 2 till 55-60 sen är det precis som om det var en manuel och man trycker ner kopplingen.


Ska ta och kolla upp hydrauliken osv

Chevrolet Van "van" (1988)
javes
3 februari 2011 · 81 Inlägg

Vet inte hur det är på cheva. men min bil läcker bromsvätska som fan, kan det ha något att göra med hydrauliken i växellådan? (ur den lilla främre behållaren)


Mvh Daniel

Chevrolet Van "van" (1988)
chryslerstratus
3 februari 2011 · 440 Inlägg

Har aldrig haft en Cheva Van utan en Dodge Van, men går vacuumslangen inte till typ insuget varav bromssystemet också kopplas till insuget/förgasaren elelr vad man kan kalla det. Låter kanske långsökt smile

Vart läcker bromsoljan? Något rör?

Det ska finnas en servo på lådan eftersom den är hydraulisk.

Men det är stor chans att 3/4-växlarna (3:e och lockup) har bränts sönder, speciellt om du slirade alltför mycket när du försökte komma loss sad

javes
3 februari 2011 · 81 Inlägg

Det är nog från hjulcylindrarna bak, men tror inte det har med lådan att göra.

Bli nog till att byta låda

Chevrolet Van "van" (1988)
chryslerstratus
3 februari 2011 · 440 Inlägg

Hej!

Det är ganska enkelt på den bilen om man har tillgång till verkstad.

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

För dåligt med olja i lådan beter sig ungefär sådär. Kan också vara igensatt filter, vakumfel eller lamellerna. Lameller luktar faan när det blir för varmt så det brukar man märka när det händer...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
javes
5 februari 2011 · 81 Inlägg

Det luktar inget specielt när jag kör, inte ens om jag varvar upp den. olja filter är bytt men hjälpte ej,

Har inte kollat vakum än.

Chevrolet Van "van" (1988)
Jocke_Erixon
6 februari 2011 · 1 Inlägg

Cheva: Har du bytt filtret i lådan?

Volvo V70 (1998)
henke_99 Offroad Racing
6 februari 2011 · 3 122 Inlägg

En th700 (som det är i en -88 ) har ingen vacuumstyrning utan styrs bara med hjälp av TV-vajern (kickdownvajer). Den ska vara helt sträckt vid fullgas (det är mycket viktigt, testa lämpligen med motorn avstängd) Lådan måste ha rätt oljenivå, kollas med motorn på tomgång och oljan ska vara klarröd och inte lukta bränt.

Men som tidigare sagt så har nog nånting hänt i lådan, tror inte att lamellpaketet är utslitet för då skulle det inte kommit så plötsligt men det krävs nog renovering i vilket fall.



Om det läcker bromsvätska så är det problem med bromsarna o inget annat. Den lilla burken med atf-olja under huven är till styrservooljan. Det finns inga externa behållare eller servogrunkor till lådan., endast den tidigare nämnda vajern och växellänkaget. Lockupen i lådan (en th700 är 4-stegad + lockup, kan alltså uppfattas som 5 växlar)  styrs elektriskt via ett gäng givare i lådan och styrboxen till insprutningen. Fungerar inte lockupen kommer lådan bli överhettad tämligen omgående och ganska snart haverera.

Senast redigerat av henke_99 (6 februari 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Roy68
30 oktober 2020 · 1 Inlägg

Hei jag har en cheva van 85 som inte vill lägga i backen??
Men i framåt vill den.
Om nog har no förslag.
Mvh Roy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang