Honda Prelude :: BB6 Vulture :: progression thread

Honda Prelude 1998 2.2VTi, BB6 långtids-skruvande, från 2007 och framåt!! Just nu, startad första gången på 3 år !!
  • 191 Följare
  • 424 611 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 oktober 2017
Godspeaker Specialist
18 februari 2011 · 1 187 Inlägg

Dags att till sist få dem berömda tummen ur valfri kroppsöppning och skapa mig en byggtråd..

Denna tråd är till stor till skapad för min Egen skull för att kunna se tillbaka på vad jag gjort!

uppdate - snabblänkar
För mer relevant läsning om vad som händer i dag,

Sida 06, 2011 - hösten: Lyfte motorn (koppling/svänghjul osv)
Sida 13, 2012 - Sommar:Monterade stolar och ratt
Sida 17, 2012 - Höst: Börjar planera för bygge av bur
Sida 25, 2013 - Vinter: genomgång av chassi/bromsar/bussningar
Sida 34, 2016 - sommar: Efter några års uppehåll - Banpremiär!!

Disclaimer
1) Detta är inte en riktig bygg-tråd, utan en framstegstråd där jag listar vad jag gör.
2) Denna tråd kommer innehålla rena bild/fotoinlägg från trevliga stunder, men bara såtillvida de har att göra med några framsteg på bilen.
3) ..blablabla..  kommer efter den första, femte och elfte dumma kommentaren om vad jag borde/inte borde  gjort.

Bilen, http://www.garaget.org/?car=54720



2007 Historik

En Honda Prelude, 2.2 VTi 1998, införskaffades i Juni 2007.

På mer eller mindre impuls bestämde jag mig för att jag ville ha en bil av just denna modellen. Efter att ha provkörd en grön-metallic kärringkörd och bulig skorv hos en bilhandlare så började jag kamma blocket efter Preluder.
Jag fastnade för en svart bil i Stockholm. Rätt färg, den hade OEM-paketet monterat. Tysk-import men bara en ägare i Tyskland och 2 i Sverige.

Och så en solig sommardag vid lunch satte jag mig på snabbtåget från Malmö till Stockholm med en rejäl slant brännande i fickan.
15 timmar senare var jag tillbaka i Malmö med min alldeles egen bil.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/142475_v0g2yo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/142473_efk643.jpg
Bara ägt den i några dagar.

Bilen hade gått ca 14.000 mil och jag hade faktiskt ingen aning om vad jag skulle göra med den. Jag visste inte mycket om bilar, men min grundtanke var "faan, den måste ju vara tuff!"

Så. De fälgar som satt på var ju mest fel på alla sätt och vis. Supertunga Ats kromade 16tum's-spektakel med däck 225/massor. Förmodligen bättre lämpade för en SUV. Vem som rekommenderat dessa för en Prelude är ett mysterium.

Högst på listan kom nya fälgar, sedan tona rutorna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/59819-106909.jpg
Lånefälgar

Under tiden jag väntade på mina fälgar så lånade jag en kompis fälgar från en Honda Accord Type-R. Satt bättre än mina blingiga kromfälgar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/59819-114015.jpg
2007-07-12: Precis tonat rutorna

De tre rutorna bak tonades med 20% genomsläpp. Jag gjorde det ej själv, utan gav en slant till ett lokalt proffs som fixade det på några minuter med utomordentligt resultat.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-85fa5fd9a881ce2d802d7e8a0133b683_large.jpg
2007-07-17

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/519473_x0iede.jpg
2007-07-17: Mina nya fälgar! så stolt jag var

[17x7 Bellini Condor 215/40 anlände och monterades! Vid det här laget var jag väl medveten om att jag hade den coolaste bilen väster om Tokyo. Men som sagt, jag visste fortfarande inte så mycket..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/691838_4bhk24.jpg
2007-08-05: Söndagsträff vid Biltema

Första "bilträffen" åktes också på. Bredvid skymtar EPHAS gamla bil, en Honda Accord Type R CH1. Jag har aldrig förstått varför de byggde en 4-dörrars taxi med bättre väghållning och den vassare H22-motorn än vad de stoppade ned i Preluden?hmm



2007 - Första Fixen!

När bilen införskaffades hade jag lite dålig bromsverkan, samt det gnisslade så fruktansvärt om bromsarna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/20019/59819-109640.jpg
2007-07-03: Bromsbelägg Fram

Mitt första egentliga skruvande på en bil. Byta bromsbelägg fram. Jag vill minnas att det var enkelt över förväntan. Nå, anledningen till att det gnisslade lite under inbromsning visade sig ju med all tydlighet. Beläggen var tokslut. När bilen köptes hade den gått som vardagsbil i Stockholm innerstad. .. Man behöver tydligen inte ha bra bromsar där.. tongue
Samtidigt märkte jag att bromsskivorna fram verkade jävligt slitna.
Nya skivor beställdes genom allas vår bromsmannen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/20019/59819-122088.jpg
Gamla bromsskivor fram.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/20019/59819-122089.jpg
De var tokslut!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/20019/59819-122087.jpg
Fastrostade skruvjävlar!


Här upptäckte jag för första gången gisslet med bilar. Saker rostar fast!
De små fästskruvarna lossades medelst Slagskruvmejsel från den lokala trimshopen. Pga alla uppvärmningscykler som bromsskivorna genomgår har de små skruvarna en förmåga att sätta sig ordenligt. Jag försökte först med vanlig skruvmejsel, sedan med skruvmejsel + våld, för att senare trappa upp det hela genom att blanda in en gasbrännare och försöka värma loss dem!
nix...
Åkte till Honda och köpte 4 små nya skruvar, sedan till feltema och köpa slagskruvmejsel.
2 minuters rejält bankande och de gamla skruvarna var ur! dock ej återanvändbara roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/20019/59819-122090.jpg
Nya skivor

Jag kunde nu bromsa igen smile


Någonstans här intalar min bror mig om att jag behöver sänka bilen.
Jag håller med honom om att det skulle vara snyggt, men är tveksam till att offra komforten på min härliga bil.
Åter igen, jag kan inte nog påpeka att jag inte alls visste vad jag ville med min bil. "jag kunde inte så mycket".

Nå, det bestäms att min bil skall sänkas, lite lagom moderat. Jag tittar på Coilovers men de kostar mer än min ekonomi tillåter 2007. Det billigaste alternativet med enbart sänkfjädrar ratar jag dock, då mina stötdämpare var lite skabbiga, bilen var nedsutten på vänster sida, någon cm lägre. Efter lite letande rasar jag över komplett sett med sänkfjädrar och anpassade dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/147962_o8aphn.jpg
2007-09-06
Dessa kostade mig inte många tusen kr och var ett vettigt alternativ.

Nu i efterhand rekommenderar jag dock inget att köpa dessa!
2.000 mil och 3½ år senare så är de mjuka, skabbiga. .. och 15 mm lägre på vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/147964_1bs80n.jpg
Gult är fult

Jag var inte så förtjust i den gula färgen, så jag ryckte en flaska sprayfärg när jag var förbi feltema, and then went bananas tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/148633_hlq82c.jpg
BRG-metallic

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/148643_7dmjn3.jpg
Men.. grönt är ju också fult sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/158773_8x9tq1.jpg
2007-09-22: Orginal höger bak

Att byta fjäderben var faktiskt lätt över förväntan. Det var lite bökigt höger bak, att få plats med fjäderspännare innanför allt. Påfyllningsröret till tanken sitter lite i vägen upptil, och krängningshämmaren satt lite i vägen nedtill. Men med lite lirkande så gick det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/158793_s66gen.jpg
just 3 more to go

... Lillebror och husmekaniker hjälpte till ordenligt här. Jag skall inte gå in närmre på hur lång tid det tog oss, eller huruvida vi gjorde bort oss under något speciellt moment roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab29dda209f1f9fa4b2a0961f8a05ae1_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab3cf89778d7222a7cf4f4c2efb814ab_large.jpg

Runt 0200 rullade jag upp ur verkstan och lärde mig på 2 sekunder att den lägsta punkten på min Prelude är mittendämparen på avgassystemet... Sedan den dagen har det gått långsamt över alla bulor.


Dagen efter, sänkt typ 40/40mm. Det har väl inte hunnit sätta sig ordentligt än, men just där var jag väldigt nöjd big_smile
Jag tyckte då att bilen var ganska perfekt.

Bilder efter ett varv i Photoshop,
https://www1.garaget.org/archive/60/59819/54720/large_54720-589881.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fc432a7d2b61e1f9c4bec79d48dc0aeb_large.jpg
Värsta coola killen!

https://www1.garaget.org/archive/60/59819/54720/large_54720-643681.jpg



Avslutande bonusbild från 2007, Vinterfälgar OZ 16"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e21b32b955ae09a12f0877032281b166.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4275d078856e88e9334df39a9e020e19_large.jpg

Senast redigerat av Godspeaker (24 oktober 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Vilot
19 februari 2011 · 495 Inlägg

Fin liten tur down memory lane! mera bilder ønskas :-)

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Godspeaker Specialist
19 februari 2011 · 1 187 Inlägg

2008

Bilen får göra sig en långtur över jul. Jag åker upp och hälsa på min mor i Norrland, så tur och retur 200 mil e4 i juletrafik. Visst, jag tycker det är lite synd att harva långfärd med Preluden, speciellt på saltade vägar. Men åh andra sidan är det en bil. Bilar skall användas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8eaa2b2213ceb9f8ca263610bbdd570e_large.jpg
Mysklädd för långkörning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5deec68de519a0f362077b46bcf97f37_large.jpg
Norr om Jönköping
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b92b31ea490c0df6bd1b0cf5d9023651_large.jpg
Gävles mest populära fotoställe? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9094d6231e0334f59d86f2107d7cf992_large.jpg
E4'an norr om ... allt.


Så, här i början av 2008 var det ju även dags för något att gå sönder.
En morgon är kopplingen död. Pedalen är helt utan motstånd och sjunker ned mot golvet, för att stanna där.
"Efter lite felsökning och svordomar, så kunde jag konstatera att det var huvudcylindern som läkt på min bil. Detta resulterade i att all vätska runnit in i bilen, under kopplings-pedalen, under mattan. Jaja, där får den ligga tills vidare."
Här finns en hel tråd om eländet; How-To: byta kopplingscylinder.
nästan värd att kolla igenom bara för sakens skull.

Ett ganska klurigt meck, men mest för att man inte är en kort liten japanes, utan en tämligen välväxt skandinav wink Vissa saker var jävligt svårt att komma åt.

Några bilder. Resten finns i tråden ovanför.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/252345_q9kg2h.jpg
Gammal kopplings-cylinder vs Ny
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/252385_j5ls1h.jpg
Lillebror har hittat den enda ställningen för att komma åt sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/252404_2avpp1.jpg
Gamla DOT4 från kopplingskretsen. Ska den se ut som spenat???

Bror hade träningsvärk i ryggen dagen efter, men bilen funkade cool


2008-03-08, lite vardagspyssel en tråkigt dag.
Under huven såg det rent bedrövligt tråkigt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-478d2d8e6ff98368a654c7eaf17be5b1_large.jpg
Inköpsskick

Jag gjorde en photoshop-skiss av hur jag tänkt det skulle bli.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/265211_8gzv2v.jpg
Photoshop


Dags för lite budgetfix utfört på allt annat än fackmannamässigt sett. Inte ens speciellt noga gjort, jag kan erkänna att det slarvades lite och gjordes på tok för fort. sad

Menmen, lite bakfull och utan egentlig motivation så åkte jag och andra brorsan ned i verkstan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c374a12f20de345c3b769a5398292bef_large.jpg
Demonterat ventilkåpan

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba23d9896fe21f08db1fa92e913a742c_large.jpg
Lillebror motstår frestelsen att slänga ned en näve grus... knappt. mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1001d32d3a2a478006d4cf8fa0e0cfc7_large.jpg
Maskerat och gått lös med lite sandpapper

Här någonstans blev vi aningen distraherade. Vår garagegranne rullade ut ett av sina byggen för försäljning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0e7c8a91ae78ab17de92de76f7d27597_large.jpg

Lättdistraherade som småflickor när de ser ej häst, så stod vi nu och snackade skit och rökte någon timme, istället för att peta med det vi egentligen borde göra. tongue
Nå. Bilen går inte att köra utan ventilkåpa, och det var kallt ute. Så här någonstans börjar vi väl skynda på arbetet lite mer än vi borde ha gjort. Underarbetet i kombination med feltemas värdelösa motorlack gjorde att resultatet inte blev så bra som det kunnat bli.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-066708bebec2576c740eb7fc3b598179_large.jpg
Lade ett lager svart färg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0f9ec8adfc7d83f33afa563b75cda803_large.jpg
Maskerat upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-23ed2689fcaa6906cdcad519225e24e3_large.jpg
spraya på några lager röd färg..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d8b25fb1ad654b24726100c453a7a28c_large.jpg
Och montera tillbaka!

Det blev ju klart bättre än innan. Men nu med facit i bakspegeln så är jag ju inte nöjd. Jag kan göra bättre, med bättre färger och lite mera jobb. Det kommer förhoppningsvis mer nu innan sommaren. Men mer om det senare!

2008-03-23: Det är sol och ingen snö!
Alltså är det bilväder big_smile

Brorsan Toasted hade tydligen lyckats peta igång sin Ascona B, så ned i hamnen och tvätta av det värsta vinterdammet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-68dc498075366b0904ea3a63b5de8d2a_large.jpg
2008 var min Honda fortfarande ganska blank..


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2e0fb3b2b007717550eb9ce8d75d430f_large.jpg
TRUCKDIESEL! (fast vi pumpade bara däck)

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1e1ae0c338a87b6d8e798f7e10c5a400_large.jpg
Det var inte så varmt som vi intalade oss det skulle vara..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7b187f05fcc28dd0019fdbdd6d631263_large.jpg
.. men det sket vi i! invignings-glida

Och brorsan demonstrerar att Opeln funkar. Jag tror tyvär inte den gått sedan dess sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5d9b4e51f70e0cdf6c355939dff64b35_large.jpg
Bakhjulsdrift är som att ha hästen bakom kärran. .. eller ??



2008-05-04: Har ni sett min fina Plast-trä-äckelpanel??
Jag kan säga jag inte var så hemskt nöjd med den här, utan hade i nästan ett helt år funderat på vad jag skulle göra med den.. Så en morgon åkte jag på rutin förbi feltema och köpte en fräsig hobbylack samt klarlack. Och till det här ändamålet måste jag säga att Feltemas billiga sprayfärg funkar alldeles utmärkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-73751efd7c71324a34ebd92ed087af77_large.jpg
"hur tänkte de här egentligen?"

Medelst skruvmejsel och viljestyrka applicerades sedvanligt våld varpå panelen lossnade (minus ett par klips)
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c91c3a2cce2d325db6def55f49baef32_large.jpg

Våtslipade panelen och gick loss med sprayburken. Svart metallic med flakes! från feltema. jag var lite tveksam, men fortsatte spraya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a4e817ae8e8db4b29c5c024070c6eac5_large.jpg
3 lager färg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-de0a5e147b2805da291c636583d9d4d4_large.jpg
börjat applicera klarlack


Jag la säkert 4-5 lager klarlack utanpå allt, och mellan varven våtslipade jag det.

<IMAGE MISSING>
Färdigt resultat


Nu saknar jag tydligen en bild på det färdiga resultatet, skall infoga den här sedan ^^ Men det blev ruskigt bra, ser fabriksgjort ut.



2008-06-14: lite rostlagning..

SATANS HELVETES GUBBJÄVEL
När jag i Februari skulle besiktiga bilen inträffade ett litet missöde. Det var en ganska blåsig dag när jag stod där utanför och väntade på min tur.
Bredvid mig på min vänstersida parkerar en liten pistagegrön typ Hyundai tillhörande någon städfirma. Ut ur bilen kommer en man som börjar kolla igenom sin bil innan besiktningen. När han går runt till högersidan på sin bil och öppnar bakdörren så tappar han den och vinden tar tag i den.
BANG!!
Han fångar upp den, men tappar den Igen varpå
BA-BANG hans jävla dörr åter studsar mot flygeln på min bil!!!

Ut hoppar jag fly förbannad, varpå gubben plockar fram en trasa ur skåpet på sin bil och försöker torka av sin äckel-lack ur bucklan på min svarta bil??! Huuuuu mad

Nå, det är ju försäkringsärende av det, bakflygeln skall lackas om.

Eftersom jag är ägare till en Honda, så finns där också rost, även om det inte är mycket.
Så som de glada proffsamatörer jag o mina bröder är så ger vi oss på skärmkanten med bläster, slip, sandpapper och spackel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/380578_yzmf86.jpg
Lillebror sätter slipen i bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/380584_4hfm09.jpg
Bror Toasted lär sig använda punkbläster, jag inspekterar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/380586_fw7gt6.jpg
Det hann bli ganska sent..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/380590_t39v5l.jpg
Inte jättebra, men rostfritt. En riktig lackerare tog över och fick det fint sedan. Mitt på skärmen i skärningslinen skymtar bucklan

Bilens lämnades till Autoklinik i Malmö AB för lackering och jag rekommenderar INTE den verkstan.
Jag har haft med dem att göra 3 gånger med olika bilar, och alltid blivit besviken eller missnöjd. Men de kanske är jättebra, bara jag som haft otur med dem.. Nå, de ska aldrig få lacka något mera åt mig, det är faan säkert.

Senast redigerat av Godspeaker (19 februari 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Sister_in_Black Captain V-tech
19 februari 2011 · 71 Inlägg

Vad kul att då läsa om vad du har gjort med Preluden big_smile!

"Människor kan delas in i två grupper:
De som går före och uträttar något och
de som går efter och kritiserar..."
Candybar 2.0
Honda Civic Coupé "The Phoenix" (1995)
Godspeaker Specialist
20 februari 2011 · 1 187 Inlägg

2008 December: AEM Short Ram Intake
Av en vän köpte jag ett AEM Short Ram Intake som passade bolt on på min prelude. Så en kall natt åkte vi till hans garege utanför Malmö, och mot en liten slant fick jag detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-41958ed2a083903b48c40ba2d8dbf9e1.jpg
AEM 22-406P

Detta monterades inte heller fackmannamässigt.
Jag tog bort de delar som satt i vägen för att få ned det nya röret, sedan bultade jag helt enkelt fast det tongue
Att jag fuskade med även detta berodde dels på att jag inte visste exakt vilka delar jag kunde ta bort / plugga, samt det var December en sen kväll i skåne. Vi stog utomhus, jääävligt kallt och bittert. Jag ville mest hem hmm

Utförliga anvisningar för hur det skall göras hittar ni annars Här i PDF om ni skulle vara intresserade.
Det blev ju lite skillnad i motorljud, men inte alls så mycket jag hade hoppats på. Detta beroende på en ganska nasty avgasläcka i grenröret, men mer om det kommer långt senare.

Ignorera att allt är skitigt som faan, och ser ännu värre ut med blixt
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4d7476234feb4397b14eb3658a17749d_large.jpg
2008-12-10

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-31ab263bfafa5e7c2a69f090bb8bceb9_large.jpg
Blev ju inte så dumt

På det stora hela förlorade jag säkert 2-3 hästar, men det vann jag i körglädje. Nu började jag höra motorn lite bättre!
Jag kan ju också säga att 6 månader senare hade jag lyckats bryta sönder det insuget. Pga gamla och mjuka motorfästen, samt en lite för stum montering blev det för höga brytkrafter i insugsröret. Det resulterade i ett hål, vilket provisoriskt lagades med en bit plast och 4 buntband. roll

2008-12-11: Near Death by Fire

Så kvällen efter var jag och bror ute och fulkörde lite nere i Malmö hamn, för att se om man märkte någon större skillnad i motorljud. Njo, stod man på så lät det ju lite häftigare.
Där blev även ett par foton från den aktuella kvällen,

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/1041052_i1pfq2.jpg
2008-12-11

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/1037361_2aohyx.jpg
2008-12-11

Det var kallt och blött, och bilen misshandlades en hel del med våldsamma starter involverande frenetiskt spinnande vinterdäck och ganska aggressiva hjulstuds med diverse belastningar överallt.


På väg bort för att ge min bror hem utspelar sig följande konversation.
(efterskapad från panikartade minnesbilder)

"Haha, de var kul. . Hm, vad är det som luktar"? frågar jag, nojjig som vanligt.
"Äh, det skall vara så. Det känns att du kört ordenligt" svarar min bror.
"men det luktar det inte bensin"
"jo, lite..."
"fan, det luktar ganska ordenligt, va?" och nu är jag fan bli orolig.
"Det kanske inte ska lukta riktigt så mycket.." säger bror
"faan. .. det stinker... Det stinker bensin. Helvete, vi måste stanna!!" Lätt panik. 


Är precis utanför en bensinmack, svänger in och stänker av motorn, konstatera att det inte brinner, men rusar in för att ändå låna brandsläckare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-de56711250ac7ae177cdc17c62733ab9_large.jpg
Backade in på en plats. Ni ser det mörka spåret framför bilen? Bensin...yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cdab04978842dc733e6b0cce99b21c90_large.jpg
A trail of gasoline

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd75a51e21c3df6fa02ba874020d7d5f_large.jpg
stog stilla i 1 sek, så står pöl bensin blev det på backen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/531719_ez0uez.jpg
Lite svårt att se, men det är ett ordenligt spår av bensin

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7af956a55ec8524429f952d3d1666be6_large.jpg
Lillebror uppvisar sin förkärlek mot att lagom retfullt påpeka det uppenbara, "Det läcker. Där."

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a92d1a320d4b2a5b40c424b4fd2c3abe_large.jpg
I mitten av bilden, övre halvan, slangen som är böjd 90grader mot vänster. Soppaslang mellan kaross och fuelrail. Nedre halvan och allt omkring droppar av bensin

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b6757f41f5431efaf6c2f805218fbf7b_large.jpg
I mitten av bilden ser man den längsgående sprickan i slangen.


Strax under denna bensinduschande anordning sitter grenrör och grejjer som har en förmåga att bli relativt varma.
Vi kunde på plats konstatera att på ren tur var bilen inte urbrunnen!
Bilen fick stå kvar på macken medans jag tog mig en stärkande 45 minuters promenad hem. Naturligtvis började det falla snöblandat regn på mig, och jag blev blöt om fötterna.

Dagen efter i dagsljus kunde jag konstatera att soppaslangen legat och skavt mot en liten metallkant i motorn. Detta har förmodligen suttit så sedan fabrik, iom att slangen fått extra vaddering och skydd på just dessa ställen. Trots detta har det över åren nöts hål på både vaddering och slang, tills slangen helt enkelt sprängts.
Som jag skrev ovan hade jag lite mjuka och slitna motorfästen, vilket gjort att motorn rört sig ännu mera fram och tillbaka. Detta har säkerligen ökat slitaget på slangen. Och efter en kvälls tok-gasande så var det nog.

Honda kunde inte ordna en ny sådan slangstump åt mig, det var ca 3 månaders leveranstid och nyproduktion. Hydroscand kunde dock tillverka en "nästan" identisk slang. Så med ett par patenterade lösningar som involverade lite extra tätningsbrickor sitter hamnade den på plats, trots 2 mm skillnad i storlek på bajonettfattningen roll

Till sist.. När jag stog ute i blåsten och snön och försökte skruva dit allt med stelfrusna fingrar, så lyckades jag tappa en kupolmutter.

Stort tack till Honda Malmö som kunde ge mig en ny (begagnad) i utbyte mot ett paket kakor smile

Senast redigerat av Godspeaker (20 februari 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Works Huh? (`´,)
20 februari 2011 · 518 Inlägg

Tycker om den här tråden. Mycket humor och läckra bilder. Bellini Condor innan Oz var läckrast måste jag säga.
Skönt också att se någon ta sig tid att förädla sin bil och inte stressa fram ett resultat som glädjer massorna.
Kämpa på, Mvh Danne.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Volvo V70 "GLT" (2000)
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Godspeaker Specialist
20 februari 2011 · 1 187 Inlägg

Works skrev:
Tycker om den här tråden. Mycket humor och läckra bilder. Bellini Condor innan Oz var läckrast måste jag säga.
Skönt också att se någon ta sig tid att förädla sin bil och inte stressa fram ett resultat som glädjer massorna.
Kämpa på, Mvh Danne.

Hej, tack för det omdömmet big_smile
Det här är som, Vilot skrev, fortfarande en tur nedför the memory lane. Börjar bakifrån, det är egentligen först i vinter, efter att ha ägt bilen i 3½ år som det börjar hända saker.
Det har tagit mig lite tid att utveckla min egen smak och förstå vilken typ av bilägare jag är.
Bellini sitter fortfarande som sommarfälgar, och oz går med vinterdäck just nu, men även det kommer det bli lite ändring på framåt denna sommar.
Stay tuned cool

Senast redigerat av Godspeaker (20 februari 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
razpataz Halvglad semi-amatör.
20 februari 2011 · 600 Inlägg

Vad jag gillar mest med den här tråden är bilden då du och toasted lagar rost, och jag satt och fotade och drack bärs på en pinnstol smile Tur att min kommande bil inte kan rosta, och OM den skulle få för sig att rosta så skulle det ju ändå inte synas. Är väl så med vita bilar? ... Keep up the good work bro'

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Godspeaker Specialist
23 februari 2011 · 1 187 Inlägg

2009 Det förlorade året
Under 2009 hände det inte alls mkt med bilen.

En resa till down under tog en stor del av ekonomin. Sedan dess älskar jag Australien.

Men jag blev lite kär i deras bilar, jag behöver en UTE

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/940969_bdhkop.jpg
Ute, Holden Maloo

En V8 cupé fast med flak där bak tongue Jag menar, vilken redig karl behöver inte en sådan som bruksbil?
Jag kan tipsa om skinkis här på garaget. Han har just nu turen att bo nere i Aussie-land,
kolla in hans Ford FPV F6 Tornado.

Jag skulle kunna leva med att vara avkomling till Jack the Ripper för att få äga en sådan. Fast det är kanske det som är hemligheten? Man måste komma från en släkt av brutala tjuvar och mördare för att få för sig att bygga en sådan bil? Är ju inget som en Europeisk trendmedveten biltillverkare skulle få för sig att försöka kränga här i den civiliserade världen..



Så tillbaka till den bil jag faktiskt äger.

Besiktningen 2009 gick sisådär..
Pga läckande avgassystem så fick jag en 2a. Flexbiten som sitter i slutet av grenröret var totalslut. Resten av grenröret visade också starkta tecken på att ha varit med ett antal mil för mycket, och det var mer eller mindre bara en tidsfråga innan de skulle rosta bort helt.

Att köpa ett nytt OEM-grenrör från honda skulle kosta mig mååånga tusen kr.
Men genom en bekant införskaffade jag ett bättre begagnat för några mindre pengar.

Megan Racing Stainless Exhaust Manifold

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bb32cc61cc5de9d06ab6ac9155242e67_large.jpg
2009-03-20, Linda, linda, linda..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9de336bb5e9aa45a0cad04e1f4ab758f_large.jpg
2009-03-20, Det är kallt, blött och sticks..


Om att linda grenrör lite snabbfakta om någon är intresserad.
Och Nej, jag är inte alls någon expert. Du lindar grenröret för att isolera det. Avgasbandage består av (fräsigt namn med häftiga ingredienser), och påminner starkt om typ glasfiber (lekmannaöversättning).
Fördelarna uppkommer nu iom att du behåller värmen inne i röret. Effektmässigt gör det inte stor skillnad på en N/A-motor om du inte skräddarsyr resten av avgassystemet för att verkligen flödesoptimera det allt eftersom avgaserna kallnar.
Men med avgasbandage på grenröret så behåller de värmen och färdas således snabbare ned till katalysatorn, eller rörstumpen som möjligen ersätter katten hos vissa roll

En fördel till är ju att du leder bort en del av värmen från motorutrymmet, ett bra lindat grenrör kan göra lika mycket nytta som en fin värmesköld under optimala omständigheter.

Nackdelar är att även de mest fräsiga ämnen har en förmåga till att kunna ta eld. Murphy ni vet.. hmm
I slutet av lindningen kan du få en Hotspot som tydligen skall kunna bli groteskt. Har hört skräckhistorier om bilar som börjat brinna precis där lindningen i slutet av grenröret upphör. Det är ju till den skarven som all värme färdas. Men enligt mig så borde det handla om ganska extrema byggen.

Nackdel 2, om du sölar ned ditt lindade grenrör med olja eller liknande, ... nå. Återigen, du ska nog ha en turbo med mycket mos för att hetta upp grenröret till de temperaturerna att oljan tar eld.

Nackdel 3: Ett avgaslindat grenrör får kortare livslängd! det kan samlas fukt i bandaget som sedan under ganska kort tid får ditt grenrör att ruttna bort. I de "nya" material som säljs i dag sägs detta inte ske, men de visar sig väl om ett par år. Ett grenrör av Stål verkar det då lite vanskligt att linda.
Det jag lindar är dock rostfritt. Rostfritt är däremot skörare än stål, så de hotar att spricka efter lite användning om det är brytningar i det..

Men jag rekomenderar dig att Googla det innan  du håller mig ansvarig för eventuella faktafel.

Varför lindar jag det då när jag varken vinner ponnys eller förlänger grenrörets livslängd?
1) För att få ned temperaturen i motor-rummet. Min värmesköld var lixom lite... möglig. Visst för att rost väger mindre än kolfiber, men rost fyller ingen som helst funktion...
2) Det ser jääävligt fräsigt ut big_smile Någon kan ju faktiskt missta mig för en person som vet vad jag pysslar med

Hur man bär sig åt när man lindar? Blöt avgasbandaget ordentligt i en hink med vatten. När du lindar skall du hela tiden överlappa det tidigare, så du får ett dubbelt lager. Se bilder ovan
I ändarna förankrar du det med svindyra stripes speciellt framtagna för avgasbandage. .. Eller så köper du rostfria slangklämmor från biltema. Det har fungerat lysande för mig fram till skrivandets datum, 2 år alltså. Dessutom ser det snyggt ut. Linda det lagom hårt. Det skall inte slacka, men du skall inte dra det stenhårt heller.

Att tänka på, som jag skrev liknar materialet glasfiber. Det blir fullt av små stickor som går in i händer, armar och sitter fast i din hud och kliiiiiiar som faan i 3 dagar! mad Handskar rekomenderas, men det är så bökigt att jobba med handskar.

När du är klar låter du det torka innan montering.
När du väl startar bilen första gången sedan kommer det efter ett tag börja ryka som faan och stinka helvete. Det är bandaget som bränner till sig.

Jag lyckades rökfylla min cupé och lägga en kraftig dimma bakom mig på en väg i rusningstrafik tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-dd2cac4b211de31a8cbdab1c3b7d3d33_large.jpg
Satte värmepistolen i ena änden för att snabbtorka det lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5efd5c8ff40d970307150eb772ec6f82_large.jpg
Övre halvan klart. Det lönar sig att vara noga!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7fa96415bd5a4cde74b8f7c626078d4e_large.jpg
2009-03-21, lindat andra halvan också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bf1a543d93fcce64f054cc03e69e2505_large.jpg
Stilfoto: Megan Racing Stainless Exhaust Manifold



Att byta grenrör visade sig vara lite klurigt. De bultar som håller det fast i toppen var också mer eller mindre borta. Det var bara stora rostklumpar, och jag hade otroligt dåligt motivation.
Så jag ringde runt lite, och Redrum Performance här i Malmö skulle fixa det snabbt och smidigt till en helt vettig kostnad. En "tuningverkstad" som fått fina omdömen från andra, ja, varför inte. Jag testar dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd6abbc40da66b9aa7a4d62d16dd84c5_large.jpg
2009-04-04, har stått i garaget och dammat några månader sad Motivationsbrist

Nå, skulle gå smidigt Sade de.. Visst, alla kan ha otur och saker drar ut på tiden. Men då uppskattar jag att man säger det rakt ut. Där blev ett par konstiga undanflykter om varför jag inte kunde hämta bilen på avtalad tid.

Men När jag fick tillbaka den och körde därifrån, så visade det sig efter 3 km att de inte skruvat fast grenröret ordentligt. Så efter 3 km hade det vibrerat runt så mkt att bultarna som håller ihop det på mitten sprack. Packning brann upp, och fick värmeblister på värmefläktarna, där alla avgaser sprutade rakt ut.

Fortfarande ingen biggie, allt kan gå fel. tar ned bilen i mitt garage, inspekterar. De har missat byta packningen, och de har inte skruvat fast det ordenligt. Tar av, Borrar ur den brustna bulten o sätter en ny. Byter avgaspackning, både den brända och den mot toppen, monterar det ordenligt och ringer dem för att påtala felet.

Blir som vanligt trevlig bemött, men när jag kräver något för att ha fått göra om jobb jag redan betalat DEM för att utföra? jag föreslår "något kul, kanske något billigt fjäderbensstag eller lite skojiga muttrar eller något", inte ens pengarna tillbaka bad jag om. trots 3 samtal så ... nä.

Så, Redrum Performance får inte heller skruva mer på min bil!mad
Men det är nog bara jag som haft otur, andra är ju nöjda med dem.


Gör Om, Gör rätt, Gör Det Själv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ae787592945cb46338209fffdc357408_large.jpg
Resultat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-eaaf53b60373ee4e9ff8e20ee5a2177d_large.jpg
Nöjd

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-90573e000536aebdbc5df704b5157d7b_large.jpg
och anmärk inte på mitt otvättade motorrum

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c1619f657cf1f9d97481b0303d9754e2_large.jpg
2009-04-04, vaxa och vårstäda!

Även bröderna som försöker få Asconan att gå på 4 cylindrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-06d12a41fbcf72678177d57b67aaa682_large.jpg
2009-04-04

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fe48e2a07e1a52ac1c1603e79f620dbd_large.jpg
2009-04-04, Nyvaxad och vårstädad. Blank, inget photoshop!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f3957ff74f69d30ddba7f544cef45444_large.jpg
2009-04-04, Nyvaxad och vårstädad. Blank, inget photoshop!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6971e134fa3d5376cddd135a65c0a7d9_large.jpg
2009-04-12, Premiärhärdar på väg hem från Elmia

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-92376412878c62f15db52999752a3f00_large.jpg
2009-06-18, Torsdagsträff i Lödde

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2f7acfc4b2443f838e24b317bbb4c268_large.jpg
Bonusbild från 2008, tillsammans med EPHAS

Senast redigerat av Godspeaker (21 mars 2012)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
24 februari 2011 · 1 187 Inlägg

SommerSlackin'

En eftermiddag med H22 och hans Prelude VTi-T "Yakuza Turbo"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59819/large/1040407_exqlg9.jpg
2009-08-16

https://www1.garaget.org/gallery/archive/122786/large/766174_ee05w3.jpg
2009-08-16

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-51b7a748b40fd73d193dca03ad9629f3_large.jpg
2009-08-16

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2b115cb5b6ab8b5fab396fcbaf58feb8_large.jpg
Those sexy japanese Asses

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5dfc81c1cebb01618ffee93b74e333fb_large.jpg
Summer in full color

Senast redigerat av Godspeaker (28 februari 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
28 februari 2011 · 1 187 Inlägg

2010 blev inte mycket gjort med Hondan i början.

Först råkade jag skaffa en Seat Ibiza som jag naturligtvis var tvingad att skruva lite med. .. vinterbil och bruksbil.. mnja. gick ju åt helvete.

Sedan köpte jag en Katt.
Sedan sålde jag en Fiat Punto.
Sedan köpte jag en sommarstuga.
.. och råkade köpa en Opel Commodore
sedan råkade jag köpa en Katt till.
samt sålde Opeln. Så det blev inte mycket gjort med Hondan under de första 10 månaderna.

Men till sist.


AEM V2 AEM Dual Chamber Intake System

Mitt gamla AEM Short Ram gick ju åt helvete som jag skrev tidigare.
Pga ganska extrema motorvibrationer vid "inspirerad körning" så bröts mitt gamla insugsrör sönder.

Eftersom bilen inte kördes mycket så ful-lagade jag hålet bakom luftfiltret medelst en bit glasskartong och några buntband tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6170d95e63c00b46fe8101002aefe8fd_large.jpg
Patenterad lösning..


Nå, inte så snyggt, men det fyllde sin funktion.
Men.
Så kan man ju inte köra runt lol Så jag lyckades hitta ett begagnat AEM V2, som jag köpte för en vettig peng. Välanvänt och smutsigt, men det kan man ju råda bot på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e78c0583d5422c7907dca6d351679374.jpg
Part No.24-6005C AEM Dual Chamber Intake System

Fancy name for a bit of piping tongue

Installation Instruction Sheet om någon behöver. Där finns faktiskt en del trams man kan slita från originalinstallationen. Man förlorar säkert en del vrid på öppet filter på h22-orna, men..

Men vad ska man med vrid till?
Vrid vinner race. Motorljud och hästar vinner hjärtan wink

Nå, eftersom mitt begagnade inte såg så jävla kul ut, så gick jag till mekonomen runt hörnet och köpte lite Hagmans Spraylack. Vit + klarlack. Efter att ha gått lös med våtslip och lösningsmedel så byggde jag mig en improviserad lackbox, And as usual, went bananas big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4c2e544018620556492aacf7aa93b44b_large.jpg
2010-10-27, sneak peak.

Att lacka motordelar i vitt verkar väl genom genomtänkt och smart ide? Nå väl.
Det är väl bara till att torka av där inne när det blir skitigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e343b75de7c2440cf87f15f243e0b47d_large.jpg
AEM V2.1 Sneak Peak

Eftersom mitt förra insug gick åt helvete pga att motorn dansade runt under huven tänkte jag åtgärda motorfästena. Efter att ha letat runt efter hårade bussningar fick jag ett tips av en vän som kör mycket tävlingar.

"Vad kostar motorkuddar ? Flera tusen förmodligen. Åk till Feltema, köp deras rutlim och fyll fästena".

Nå, kan man vinna tävlingar med det, så måste det duga för mig.
Det enda fäste jag enkelt kunde komma åt var dock det främre, så jag började med att ta loss det. Inga större problem, sedan man övertygad både sig själv och förlängningen på spärrskaftet att det SKA PASSA trots en lite udda vinkel. 6 bultar, bara lossa. någon satt fast, då det krävdes lite övertalning, men..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-96f0752f100e3fb05ddcdc158b91c822_large.jpg
Främre motorfäste

Detta är delen som sitter i Chassit.
Putsade av det med grovt sandpapper, sedan körde jag det i diskmaskinen. på jobbet roll
Vid inspektion visade det sig att de två "armar" som går till fästet vad havt spruckna.
Jag fyllde först ca halva fästet, lade det sedan att härda någon vecka på ett element.
Där efter fyllde jag upp andra resten på båda sidor, Hela vägen upp.
Sedan tillbaka att häda på ett element någon vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b00016ee649247ac3b06166232dd5cfb_large.jpg
främre motorfäste

Halvan av motorfästet som sitter mot blocket. Så fult.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-df7deda12c79a40ad1364943b17beaea_large.jpg
2010-10-27

Biten in mot blocket lackerade jag i vit hammarlack på sprayburk. Det bör sitta kvar.


Allt monterades tillbaka och wow!
Stumt blev det.
runt 900 rpm så får man en del vibrationer, eller rättare sagt, precis allt i hela bilen vibrerar runt. Men en helt annan respons i gasen, man känner motorn på ett helt annat sätt i hela bilen.

Dessvärre tycker jag det blev mjukt (mjukare) efter redan ett par ordentliga test-starter..
Kanske lät jag det inte härda ordentligt ? Jag skall plocka ur fästet någon dag och se hur det ser ut.

Senast redigerat av Godspeaker (17 juli 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
H22
28 februari 2011 · 176 Inlägg

Rolig tråd! i like smile

Godspeaker Specialist
28 februari 2011 · 1 187 Inlägg

Fog Lights, "hur svårt kan det va..?"

Skillnaden mellan styling och funkis kan vara hårfin.. Men eftermarknadstillbehör oem-style får anses OK, så länge de fyller en vettig funktion.

Dimljus, det kan ju inte bli fel

Min bil original, under blinkers fram har den bara en täck-kåpa i svart plast, ser ganska fånigt ut.
Samt den orange "blubben" inne i blinker-glasen har irriterat mig sedan dag ett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-692e90e263838513de4f80f26f385824_large.jpg
Original front utan dimljus

Jag beställde klarglasblinkers från Dalhems för ett par små kr. Skitkvalitet, menmen. "man får vad man betalar för". Ignorera de små lamporna på bilden, det blev en fel-beställning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1b75c5affa34dc4d1d411f1ded4e3738_large.jpg
Klarglasblinkers

Original-lamporna i mina blinkers fram var Vita, vilket inte funkade så lysande med klar-glasblinkers.
Vad jag behövde var silveröverdragna orange lampor.
Efter att förvånat ha gått ut från både biltema och mekonomen med svaret "näe, sådant säljer inte vi" fick jag ta till google.

Lampan heter 7440, även T20 21W och Kromad Blinkerslampa hittade jag hos http://www.hova.com. Leverans på 2 dagar, smidigt och bra.

Fog Ligths beställde jag på ebay. Där finns bra dyra, och bra billiga. Åter igen, man kan inte säga det för många ggr.
Man får vad man betalar för!
Men jag tänkte inte lägga för mycket pengar på det, köpte bland det billigaste och blev glatt överraskad av Kvaliten på lamphusen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5bb980d6ddedb620288985031dd7f4f2.jpg
Beställdes för inte månda $

Picture Review: Replica Fog Lights v2.0 Där på preludeonline.com kan du läsa om exakt vad man får hem när man är snål wink

De stackars Kineser som gjort sladdarna har dock aldrig hört talas om elektricitet förut!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f752891f44675aed9352207d25fff6f1.jpg
sladdar

Dålig kvalitet, konstiga längder och inte alls inpassat att bara plugga rakt in! ... *suck*
Dessutom är den lilla fula knappen som följde med avsett för USDM och inte EU eller JDM sad

Genom honda gick det inte i nordeuropa att få tag i en OEM strömställare som passade i min instrumentpanel, men genom bildelsbasen lyckades jag spåra upp en original dimmljusknapp som blev min för några hundra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efba90f5f28599dd753194f550b6cc77_large.jpg
rippad bild inkl oem art-nr.

Men den passade ju inte till kinesernas plugg. Och är inte likadan som jänkarnas oem-knapp, så jag orkade inte löda in den. En annan gång!

Installation, jag var bakfull och trött så det blev inga bilder tongue
Här är däremot en bra steg-för-steg, 97-02 Honda Prelude Fog Lights Installation Guide, och här är en till.

Värt att notera: Fog Lights V2, alltså de billigare från ebay kommer med sladdar enligt ovan. Dessa ser inte likadana ut som de i guiderna. Men det går att koppla in på den fördragna kabeln utan några som helst problem.
Bara kapa och skarva big_smile

Knappen inne i kupén fulade jag dit tills vidare. om man inte tittar speciellt på den så ser det helt ok ut, skall återkomma med bild på det.

Resultat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab3f6be934cdbc7c1eb456163b585df4_large.jpg
Clear glas indicator + fog lights

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-855f71603a5d29a789851deff1882968_large.jpg
Sneak peak. Grymt nöjd

och ja. som vanligt är resten av bilen skitig på de här bilderna sad

Senast redigerat av Godspeaker (17 juli 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
1 mars 2011 · 1 187 Inlägg

H22 skrev:
Rolig tråd! i like smile

"Rolig" ? Ja, det är väl för att jag omnämner din "lustiga" bil tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
H22
1 mars 2011 · 176 Inlägg

haha. rolig oavsett! Dedär med dimljusen va nått asså! blir att skaffa!

Godspeaker Specialist
2 mars 2011 · 1 187 Inlägg

Nya fälgar beställda!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7ecd6c1b527711641d75e1aba4470680.jpg
XXR 527 17x8.25 Matte Black 5-100/5-114.3, +35 Offset

Brand new for 2011.
Beställdes i början av Januari för att vara ute i god tid.

Problem 1) är att de inte ens börjat tillverkas än. De har tydligen blivit en jättehitt i låtsaslandet på andra sidan vattnet, och jag kan bara hoppas på att min sändning kommer med från första leveranserna. Däremot är det ingen som vet när första leveransen inkommer... Kanske inte har dem fören i Juni sad

Problem 2 är att jag inte har någon som helst aning om de alls passa på min bil, eller hur de ser ut i verkligenheten lol Eftersom ingen fått en leverans, eller testmonterat så är det ingen som vet. Samt jag har tagit i lite extra gällande både bredd och ET, utan att egentligen mäta upp det på Hondan tongue Eventuellt får jag fälgar som tar i jävligt mkt, eller helt brutal Poke

Men då jag förhoppningsvis kommer vara först i sverige (europa??) med att få hem dem, så bör det inte vara några problem att sälja dem med vinst i så fall

Bonusbilder, vad som kommit ut på nätet så här långt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ca3daf212b18caaaeaca3d62c4002766.jpg
Mattsvarta , 8,25" breda. mmmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5098eb74fe3b20d0c76826a4fdf8b77.jpg
En photoshoppad bild rippad från nätet

http://www.twsdack.se/Shop/Image/News/showXXR527.png

http://farm6.static.flickr.com/5179/5405100270_07eab59de6_b.jpg


jag vill ha mina nya fälgar nuuuuuu.... sad

Senast redigerat av Godspeaker (17 juli 2011)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Aerodynamik ...
13 mars 2011 · 7 120 Inlägg

Kan vara garagets bästa/roligaste tråd, ärlighet varar längst! big_smile

Godspeaker Specialist
13 mars 2011 · 1 187 Inlägg

Småpyssel

Har fått lite blandat trams från Password:JDM. Blingbling makes me happy smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3748abee03390c4d990b3b3401ec65ff_large.jpg
En låda trams

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-748efd4e3854213274f91a729587e608_large.jpg
Roliga muttrar tongue Bild rippad från nätet


Dessa små muttrar har jag monterat åt både höger o vänster under huven, men beställde inte nog många. När man väl börjat byta ut alla rosta och fula bultar mot blänkande saker, så känns det jävligt fånigt att inte ha nog många.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4818ceb535759a78b73a613f7d5e8e0b_large.jpg
2 av 20


Det blev en växelspaksknopp också. Jag är sjukt nöjd med den big_smile Blev riktigt härlig känsla i den.
Däremot: miss ett. Den är av svarvad metall.. Kallt som faan på vintern!

sedan handhavande fel.. Jag skruvade jag visst inte fast den ordenligt. Detta tillsammans med lite överdriven tilltro till sin egen körskicklighet höll på att kosta mig en växellåda tongue Låg och körde in mitt nya avgassystem. Mao, plattan i mattan och vtecbröl ekandes utöver stora delar av Malmös ytterområden.
Och när jag på varvstopp skall slänga i trean så dels halkade jag med handen, dels snurrade knoppen ett halvt varv.
Jag tokmissade växlingen och vi vet alla hur jävla illa det låter sad Nå, allt klarade sig. Skall köpa mid lite Locktight och peta dit en droppe så det inte upprepas.

Sedan har jag även insett hur mycket jag behöver ett shortshift-länkage. Skall inhandlas så fort jag får tummer ur rumpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-04d1e9d49e04bcd1af37599440d462a4_large.jpg
Rippad bild. Roliga färger, men svart/svart fick det bli

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-14932bcef709c11173eb7c3d0f165af0_large.jpg
Sneak peak, monterat



Apex'i N1, japs-kanon delux!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1baac854f5b994505551b4bea8a7673b_large.jpg
Katten vill också öppna låda

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc6d79dab954baf2c24a4bb6858aa6e2.jpg
Rippad bild, men mitt ser nästan likadant ut


Jag ville egentligen inte alls ha en japskanon, tycker det är ganska uttjatat efter man sett ca 3 miljoner saab och volvos med sådana. Jag trivdes väldigt bra med mina bakpipor som satt där, men till saken hör att det systemet nästan var sönderkört, samt höll på att rosta upp i en fog. Så jag slog på stort och beställde Apex'i.

Passform och allt sådant var kanon, men det var bra mkt tyngre än jag väntat mig. Och inte lika högljutt som jag trodde det skulle vara sad Både bra och dåligt. Det är ju bra att det inte låter så mkt inne i stan på låga varv. Däremot låter det satans mkt ute på motorväg tongue

Så jag har testat ordentligt och tydligen lyckats få upp ganska god temperatur i det tongue Det låg tight mot plasten bak, men trode inte det skulle bli så varmt där. ... jag trodde fel

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1213dbe9c8e4a991ee8a87eee25bd8b4_large.jpg
Plockade ned plasten bak och vände på den..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c63bb59e395b5d8d1c5c83aa46732cf0_large.jpg
Apexi inbränd i plasten

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e637369b21da4293b4bd6e8aaa52148e_large.jpg
smällt plast på pipan är ett gott omdöme!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c3ff1c9efd548275ebafbf68e47fed00_large.jpg
Det visar att man inte alltid kör som en kärring

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0b5b42a6b156abaf327fa7305869e464_large.jpg
"lagom"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-57ccef6f7af802a5da521f5fa77d4046_large.jpg
Så jag tog fram bågfil och trykluftsdremeln.


Måtta 2 gånger kapa en?? .. näe. Måtta inte, frihandskapa! lol hur fel kan det bli?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d56a0975a509c3f487f19869f9d98fa8_large.jpg
uhm.. känns lite lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7f507bd9b33e920fa5067cfdd4de49e9_large.jpg
Så vi kapar lite mera! man får inte va feg


När jag ändå hade hela plasten kan lös, tänkte jag passa på att byta ut skyltbelysningen mot vita dioder. Jag hade tänkt göra det för ett par veckor sedan, men hölls tillbaka av ett par väääldigt tråkiga skruvar...

Skyltbelysning. Utifrån, underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8b992ecbe163593a8765d8c1641f4eb2_large.jpg
Självdöda skruvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1a19457e4788c270d4de35c0f6feac9f_large.jpg
stendöd..


Här började allt som vanligt kännas lite jobbigt, jag började fundera på att borra ur det mögliga skitet, men var osäker på om jag hade något att ersätta dem med efter jag fått loss "glaset!"

Så tog mig som vanligt en liten tankepaus för att studera problemet. .. dessa tankepauser sammanfaller oftast med ett par klunkar kaffe och en cigg tongue

Vänter på kofångaren och tittar hur lampfästet ser ut på insidan, och vad ser jag.. ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a8d5448ee02f4555574f2e5b37ad6d14_large.jpg
"Lock"


Man kunde helt enkelt vrida loss lampfästet inifrån. Ganska självklart när man tänker efter, men det har jag ju uppenbarligen inte gjort ordentligt.

Nå, Det blev plötsligt lätt att peta in två dioder, trots lite kontaktproblem pga gammal oxidering sad


Hade även en Hook liggandes som jag köpte för ett tag sedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-804052bf5d93541408cc64359c49bd1e_large.jpg
Tow hook PW:JDM


Så jag testmonterade den. Blått är kanske inte någon höjdare, så jag skall nog polera den, kommer se bra ut bredvid the fart-kanon.

Allt på plats igen. Observera att min frihandskapning inte alls blev så dålig! Kanske inte något man vinner designpris för, men det fyller sin funktion

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efa665c34320710b19014af5e18a9c3f_large.jpg
Kapat och monterat

]https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ebd2b13f86adef4b925b8a96850142f9_large.jpg
PWJDM

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9df1d813e0d168f376d1f42b5724d0d1_large.jpg
Bling, men bättre än det tråkiga gula ljuset


Bonusbild på dimljusen i mörkret.
Kommentera inte på det blå skenet från parkeringsljuset! det är hemskt, jag ska byta det, trodde det skulle bli vitare. Så ska byta både dimljus och parkeringsljus mot helvitt LED.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c1e9e7cf7c7efbbfa5bac45dc0d31a13_large.jpg
de "vita" blå dioderna skall kastas långt åt helvete

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-30fd74a435fbdcc2a0a41699978213aa_large.jpg
starkt jävla ljus!

Senast redigerat av Godspeaker (21 mars 2012)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
13 mars 2011 · 1 187 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Kan vara garagets bästa/roligaste tråd, ärlighet varar längst! big_smile

Tack, kul att höra cool
man får inte ta sig själv på så jävla stort alvar

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
P-H-G Utbildad proffsamatör
13 mars 2011 · 782 Inlägg

Härlig tråd och najs Lude! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang