Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 437 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
21 februari 2011 · 1 697 Inlägg

Gör en projekttråd om min Saab 900i som skall byggas om med T16.

Vid inköp

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2173817.jpg

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2173825.jpg

Inte gått allt för långt

https://www1.garaget.org/archive/122/121280/231819/231819-2173826.jpg

Donatorbil

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-d4c53a4777a40f83018b3b13eb0f9211.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-26ed633e9acbac6073090fdba8d0249d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-632ed5f9801c8f0febb41011d3ea8a7d.jpg

Satt i ny stereo istället för den gammla volvo stereon som satt i vid köp
Mycket sladdar kors och tvärs

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-ed86b5720db3a5e3e956f283402fd08c.jpg

Det som åkte ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-92bb48eb9625052deaeeb06d78da4b26.jpg

Nya stereon inkopplad, ska göras snyggare men originalhärvan helt var helt sönderklippt

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-d3f05625d62249b64a2514cb3cca2d2d.jpg

Och då var den i, ungefär samma gröna färg på displayen som på mätarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-728a381a75ed1aeece8066f4b735d1bd.jpg

Satte i ett par riktigt gammla 6*9:or som jag hittade hemma i garaget. Detta är som ni ser inte originalhatthyllan så jag kan återställa den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-1edece88a738fbe13a92ac500bdb2b65.jpg

Köpt ett 3" hela vägen med original kat

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-266da00072b9604e4269c0ff8d99731e.jpg

Blev en batteriböj med

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-39161a74dd79ff0e71367ce37c7593a3.jpg

Snart dags för att börja motorbytet nu big_smile

Senast redigerat av Juvakka (26 april 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
21 februari 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
Ska bli kul och följa detta.. när planerar du byta motor då? smile

Trevligt, det ska göras så fort som möjligt. Vill ha min första turbobil klar big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Tvättade bilen innan jag tog in den. Några bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c7c5e78fb9718752702d623e24ec7654.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-3f6c3fd269fedd093e5803207ddc1360.jpg

Bilen åkte in i garaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e7d793b0c83f075f28f41d465cac6057.jpg

Upphissad utan huven och hjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5ab6558fb4a54d760d14fad6e9628db4.jpg

Nu börjar grejjer trilla bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a16adf55a2a6acee62e2d3e52167a537.jpg

Luftburken och insprutningen är borta

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-12918b22f02fd3ef3a61ba242a0cd1fa.jpg

Batteriet borta och då hittar man rost tongue Är åtminstonde inte så farligt och jag tror det är det värsta på hela bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f1bdbad9e5c5f99244a7d7642e15416c.jpg

Avgasystemet måste vara ganska nytt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2c30e50e3332da28c2f6f8f56b2ec4ca.jpg

Efter mycket uppmärkning så är elen loss från motorn. Hoppas man minns hur det va när den väl hamnar i en annan bil tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-173b81e4558c86b4c968284f2ea6bad9.jpg

Lite slangar och bös

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-7cfba106af21491c179924a81dc3949c.jpg

En helhetsbild på hur det ser ut i motorrummet just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-cddb4cdc05ac26e56e18f93e4c232c17.jpg

Det som är kvar innan lyftet av motorn är att koppla bort växelväljaren. Jag fick inte ut sprinten men det kanske bara är att vålda mer tongue Sen är det drivaxlarna som jävlades med mig. Och sist och troligen minst, gaswire big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Aero T16 skrev:
Trevligt projekt.

Hur ska du göra när du besiktar bilen? Blir det inte problem då?

Jag ska regga om den med lätttrycks turbomotor. Har kollat upp allt sånt och det kommer lösa sig så fort jag har tagit motornummret på turbomotorn och fått ett intyg från saab.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:
Du lär riva mer. Mycket mer.

Du får troligen plocka över hela turbobilens elhärva då din bil har K-jetronic och turbon (den är en 89-90 nånting va?) har LH2.4

Har själv försökt att bara rensa ur insprutningselen i en 900, och det var inte helt lätt smile

Den är en -88:a och turbobilen är en -91:a. Tror turbobilen har lucas. Men ja jag ska riva hela helhärvan och byta.

Jo, där är lite plottrigt och trångt vid insprutningen tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Aero T16 skrev:
Det mesta ska nog bytas. Kjet har nog inte mycket gemensamt med det nya insprutet.

Vad ska du göra med alla delar från den gamla 900an?

Jag kan vara intresserad av lite delar om du vill bli av med dem smile.

Har planer på ett annat bygge med den, men sår se om jag får tag i grejjer till det först. Men då ska jag bara använda karossen. Vad är du isf intresserad av?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Aero T16 skrev:

Juvakka skrev:

Aero T16 skrev:
Det mesta ska nog bytas. Kjet har nog inte mycket gemensamt med det nya insprutet.

Vad ska du göra med alla delar från den gamla 900an?

Jag kan vara intresserad av lite delar om du vill bli av med dem smile.

Har planer på ett annat bygge med den, men sår se om jag får tag i grejjer till det först. Men då ska jag bara använda karossen. Vad är du isf intresserad av?

Ska felsöka lite mer på min 900 t8 men bräsnlespridare, backventil till bränslepump och generator kan vara intressant iaf.

Är det samma på t8 och sugspisarna menar du?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:

Juvakka skrev:

twin_cam skrev:
Du lär riva mer. Mycket mer.

Du får troligen plocka över hela turbobilens elhärva då din bil har K-jetronic och turbon (den är en 89-90 nånting va?) har LH2.4

Har själv försökt att bara rensa ur insprutningselen i en 900, och det var inte helt lätt smile

Den är en -88:a och turbobilen är en -91:a. Tror turbobilen har lucas. Men ja jag ska riva hela helhärvan och byta.

Jo, där är lite plottrigt och trångt vid insprutningen tongue

Ja är det en 91:a stämmer ingenting överens tongue

Men bara att riva ur all inredning sen gå lungt och metodiskt tillväga smile

plankan här på garaget har gjort ett sådant ingrepp på sin sedan smile

Så allt måste ut? Det hade jag ju inte trott, men om så är fallet får jag bara spendera lite mer tid i garaget. Vet du vad som skilljer i elnätet inne i bilen?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 mars 2011 · 1 697 Inlägg

twin_cam skrev:
Inte riktigt 100, men vet att allt är prydligt ihopsatt, så det går fan inte att dela på utan att få 1000 lösa kablar.

Men både 3 och 5-dörrars är samma storlek, så har du bara inte elhissar så är det bara att flytta över all el, ska passa mer eller mindre rakt av. Har du elhissar så kan du ju bygga om dörrarna till det också, elelr tvärtom wink

Självklart kan du plocka väck härvan i resp. bil och sen sätta dig inne med några öl och sprättkniven och separera sprutet från resten smile

Haha, låter som jag har veckans lediga stunder planerade lol

Jag trodde bara man var tvungen att ändra i sugbilens elsystem om man ville ha in APC mätare och annat sånt som fanns i fulltryckarna. Jag har inte elhissar i nån av bilarna åtminstonde så det är en huvudvärk mindre att bry sig om. Men vi får väl se hur det ser ut när jag kommer så långt tongue

Senast redigerat av Juvakka (7 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
9 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Efter en liten stund i garaget ikväll så blev det mer framgång. Så här ser det ut i hjulhuset just nu. Den observanta märker att det saknas en drivaxel. Ett tipps om nån annan ska göra detta, glöm då inte att stoppa in plankan som ni ser mellan övre länkarmen och ramen. Jag missade det på ena sidan och undrade varför skruvarna till undre spindelleden satt så hårt fast (man kan bli galen för mindre tongue)

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0f0329e7e4280babc18ee13d17753f69.jpg

Här hamnade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-dc14c0c3697612a661c654bb37237199.jpg

Så packade jag in den lite snyggt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-bb77f279f414afa61142ac7ec00614fe.jpg

Så efter att bägge drivaxlarna var borta och naven tillbaksmonterade så trillade generatorn bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e1b4914f534a29a2afe6b90e3f2ab5e2.jpg

Börjar bli tomt i motorrummet nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b771f46b1df3a9a1910c5ab8dc7581a3.jpg

Det var allt för nu, kommer mer imorn.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Jag ska regga om den med lätttrycks turbomotor. Har kollat upp allt sånt och det kommer lösa sig så fort jag har tagit motornummret på turbomotorn och fått ett intyg från saab.

Vad skall du med intyg från saab av.....

Det var förr i tiden man gjorde på det sättet;)
Det enda du behöver göra inför den reg. bes A2 du skall göra är:

1 - Se till motornummer synns

2 - Skaffa den klisterdekal som sitter ovan på VÄ hjulhus
     (art.nr är det som står längst nere) den kostade runt 65:- då jag bestälde den.

3 - Mont gasdämpare runt om.

4 - Använd dig av sunt förnuft under projektets gång -
     så blir det säkert inga problem och reg bessa den wink



Juvakka skrev:
Vet du vad som skilljer i elnätet inne i bilen?

Du behöver bara lyfta på baksätet så ser du redan vad som är på G wink

Utöver det är det en massa annat småjobb när du vald en MY 91 som donator.

Okej, anledningen till intyget är att när jag har läst på om detta så har jag fått fram att man måste ha  ett intyg på att delarna som jag stoppar i kommer ur en annan bil som ett "paket". Alltså ska intygen visa att allt stämmer överrens. Jag ringde till bilprovningens tekninska avdelning och dem påstod samma sak.

Den dekalen måsrte man kunna beställa från saab va?
Vet du vilka årsmodeller som hade det?
Får hoppas att det löser sig smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Efter en liten stund i garaget ikväll så blev det mer framgång. Så här ser det ut i hjulhuset just nu. Den observanta märker att det saknas en drivaxel. Ett tipps om nån annan ska göra detta, glöm då inte att stoppa in plankan som ni ser mellan övre länkarmen och ramen. Jag missade det på ena sidan och undrade varför skruvarna till undre spindelleden satt så hårt fast (man kan bli galen för mindre tongue)

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0f0329e7e4280babc18ee13d17753f69.jpg

Här hamnade den.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-dc14c0c3697612a661c654bb37237199.jpg

Så packade jag in den lite snyggt big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-bb77f279f414afa61142ac7ec00614fe.jpg

Så efter att bägge drivaxlarna var borta och naven tillbaksmonterade så trillade generatorn bort.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e1b4914f534a29a2afe6b90e3f2ab5e2.jpg

Börjar bli tomt i motorrummet nu.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-b771f46b1df3a9a1910c5ab8dc7581a3.jpg

Det var allt för nu, kommer mer imorn.

bra jobbat:D går framåt. när åker motor ur ?

Den åker förhoppningsvis ur redan idag.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:
Att vara "sjuk" så att man missar skolan är ju bara förjävligt wink

Kursen slutade igår wink Ledig till och med måndag big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:
Men dåså, då återstår bara en fråga, varför sitter du här istället för att greja med bilN ?

Har precis kollat färgkoden och så ska man ju kolla så man har cash att köpa färg för wink

nyllet skrev:
det låter toppen ju:D du jobbar på snabbt du

Vill ju bli klar

Senast redigerat av Juvakka (10 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
neutral Det låter lite mysko det där,för det enda jag hade med mig då jag reg bessade min bil var reg. beviset på donatorbilen.....Precis det dom sade till mig på SBP skulle räcka bra till.
Evt årsmodell på motor får man jo fram av nummert på blocket

Jag vet flera som har reg bessat utan "saab intyg" och utan problem.

Jo, det gör det ju då. Men när jag nu kan få tag i det så kanske det är lika så bra att ta med ett intyg och reg.beviset på donatorn vid reggnigen.

Dumt att  jag inte tänkte på dekalen när jag nu ändå var på saab idag.

Angående gasdämpare, vart tog du dina ifrån?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Angående gasdämpare, vart tog du dina ifrån?

Jag kör med Monroe heavy duty reflex dämpare som i mina ögon är en mycket prisvärd dämpare.

Finns hos Meca mekonomen etc etc

Vet du hur dem är i jämförelse med speedparts kitt med bilstein sport dämpare? Hittar inget pris på monroe dämparna heller, du råkar inte ha koll på ugefärligt pris?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Liten uppdatering är att motorn igår kom ut ur bilen, så idag ska jag kolla på rosten som var i motorrummet och bygga en ställning till motorn.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Jag har aldrig kört med bilstein,men har flera kompissar som säger att dom inte är värda den skillnaden ekonomisk mot monroe reflex om det bara handlar om en "bruksbil".

Skall du göra banbil eller på annat sätt tävla med den,så är det säkert ett bättre val.

Tanken är att den ska vara bruksbil men att det även ska gå att ha lite roligt med den om andan skulle falla på.


plankan skrev:
Dämpare fram                604:-st *2
Dämpare bak                 573:-st *2
Sänkningssats kilen
speedparts inkl rabatt   1.147:-
------------------------------------------
TOTAL KR:                   3.503:-
------------------------------------------

Det vart  ju ganska mycket skillnad i pris,  så då får det nog bli detta receptet. Sänkningen får bli efter reggningen bara smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Dags för lite mer bilder nu då.
Vart iväg och handlade lite till bilen igår, blev två burkar färg, en burk klarlack och en med någon magisk rostlösare/ätare som skulle vara bra och stark. Beställde även drivaxeldamasker till bilen från saab.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-3793515bf5a933a94ab1ed28daae0db6.jpg

På saab's independence day blev det detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a296f6837c320ab7a8955237f90ce35e.jpg

Fortsatte lite på bilen med. Kopplade bort dem sista grejjerna på motorn. Servopumpens slangar, gaswiren och växellänkaget kopplades bort. Sen spände jag upp den i lyften och tog ur motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e37d31723aa748992dfcac2f945b353a.jpg

Här blev det tomt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-10d5fcb470f9538bf6e31871655300f0.jpg

Och här hamnade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-92786bdfa1e934ffb4f62348d7157f5d.jpg

Så idag har jag fixat så bilen står på sina hjul igen. Testade även den magiska rostätaren på batterihyllan. Fungerade kanon ju, all rost blev till nån svart gegga som ska vara hård. Men det vart riktigt starka grejjer, fick vädra garaget sen tongue

Sen så har bägge mina lycktglas spruckit på nåt mystiskt sätt. Bägge har centrum för sprickbildningen mitt på glaset och sprickorna ser nästan likadana ut på bägge glasen. Inga stenskott heller vad man kan se hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-233c0389ee87ff82423a7807b35a381f.jpg

Det var allt för idag, nu ska det byggas ett stativ så motorn kan stå nån stanns och sen kommer den andra bilen in i garaget big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Ser nice ut - går framåt sakta men säkert smile

Kylarfläkten samt motorkuddarna kan du hinka ur med en gång -
dessa passar inte ihop med en T16 spis wink

Tack, man ska inte stressa smile

Ska faktiskt byta hela kylaren då min läcker. Tackar för infon, roligare att ta sånt nu än att lära sig den jobbiga vägen. Tänkte på en sak angående elen, vet du ifall jag måste byta exempelvis instrumenthus eller liknande när jag flyttar över elen?

Senast redigerat av Juvakka (11 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang