Seriös köpare från London?

Mina76
27 februari 2011 · 5 Inlägg

Hej,

Jag tänkte sälja min bil på blocket och fick igår kväll ett sms av en kille som kallar sig Dennis och bor i London. I smset visas inget mobilnummer, bara ett namn: william1957. Han bad mig att maila till honom ifall min bil fortfarande var till salu, så det gjorde jag. Idag fick jag svar från honom att han vill ha min bil och att han gärna vill betala via Paypal....

Här är mailet:

Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?
-Cheers-

Är det seriös eller är det någon mer som har fått mail av honom?

//Mina

Aerodynamik ...
27 februari 2011 · 7 120 Inlägg

Hade inte ens tänkt tanken på att göra affär med en sån.

http://blog.internetnews.com/apatrizio/do-not-want-dog.jpg

CarpeDiem German Engineering
27 februari 2011 · 9 081 Inlägg

Akta dig för honom för han är en skojare.

Senast redigerat av CarpeDiem (27 februari 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Akilles
27 februari 2011 · 114 Inlägg

Tror nog det är bluff köpare.

Fick ett liknade mail av en som kallas för: gbengaa22 som skrev: your car listed at www.blocket.se kindly write trough email to tell more about the car. Email: jamesborgensonj@gmail.com

//richard

Mina76
27 februari 2011 · 5 Inlägg

Akilles:
Det liknar nästan smset som jag fick: Just viewed your car on blocket.se. Do you still have the car up for sale? Please Reply Me direct to ....

Tycker också att det låter skumt....

gamlingen
27 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Sen använder dom bilderna man skickar till bluff annonser...

Mina76
27 februari 2011 · 5 Inlägg

Oj då "gamlingen" det låter ju inte alls bra. Kan de göra så? Man kan inte anmäla dem, eller?

jimbon
27 februari 2011 · 711 Inlägg

Vill du bli blåst på pengar så gör du "affär" med han.

Jag tycker att det nästan vore på sin tid att blocket även varnar för dessa skojare.
Det är alltid sms med bara namn som avsändare och inget nummer,det är nog en hel del
som blir blåsta av dessa.

Mina76
27 februari 2011 · 5 Inlägg

Mm kände på mig att något var fel. Vem vill exportera en bil till London?

gamlingen
27 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Mina76 skrev:
Oj då "gamlingen" det låter ju inte alls bra. Kan de göra så? Man kan inte anmäla dem, eller?

Du kan anmäla hur mycket som helst.. sök i foumet och du skola finna...tror inte folk har gett han lov att använda deras bil bilder till bluff.

Slickk_dude
27 februari 2011 · 138 Inlägg

En seriös affär för mig när man laggt ut annons på nätet är ett samtal från köparen, sen ses öga mot öga. Allt annat oseriöst skit går bort.

Har också fått liknande sms från en engelsk talande individ som frågade om varan fanns var i det här fallet var det en klocka det handla om. Titta på sms:ett och raderade på sekunden...

Andromeda Rumpmas
27 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Den där har varit uppe några gånger nu, precis samma SMS. Skickar du ett mail får du ett standardmail tillbaka där bilen benämns som "objektet" eller liknande, alltså bara ett autoutskick smile

Vill du göra affär får du till slut köpesumman + en fraktavgift inbetalt på Paypal (eller ja, en falsk inbetalning.) Du betalar fraktfirman han anvisar dig till (som inte existerar utan pengarna går in på hans konto) med riktiga pengar, och däri ligger blåsningen. Du får låtsaspengar, och skickar iväg 1000£ eller så i reda pengar.

Senast redigerat av Andromeda (27 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
dalmasens
27 februari 2011 ·

fick sånt sms när jag satte ut bmwn med. men tänk inte ens tanken på att svara på sms:et.
Bara bluff å båg de där

granadadr
27 februari 2011 · 7 268 Inlägg

Andromeda skrev:
Den där har varit uppe några gånger nu, precis samma SMS. Skickar du ett mail får du ett standardmail tillbaka där bilen benämns som "objektet" eller liknande, alltså bara ett autoutskick smile

Vill du göra affär får du till slut köpesumman + en fraktavgift inbetalt på Paypal (eller ja, en falsk inbetalning.) Du betalar fraktfirman han anvisar dig till (som inte existerar utan pengarna går in på hans konto) med riktiga pengar, och däri ligger blåsningen. Du får låtsaspengar, och skickar iväg 1000£ eller så i reda pengar.

jag satt å tänkte på det där,, kan man inte fort som fan flytta pengarna, så man kan blåsa bluffaren??

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Andromeda Rumpmas
27 februari 2011 · 3 860 Inlägg

granadadr skrev:

Andromeda skrev:
Den där har varit uppe några gånger nu, precis samma SMS. Skickar du ett mail får du ett standardmail tillbaka där bilen benämns som "objektet" eller liknande, alltså bara ett autoutskick smile

Vill du göra affär får du till slut köpesumman + en fraktavgift inbetalt på Paypal (eller ja, en falsk inbetalning.) Du betalar fraktfirman han anvisar dig till (som inte existerar utan pengarna går in på hans konto) med riktiga pengar, och däri ligger blåsningen. Du får låtsaspengar, och skickar iväg 1000£ eller så i reda pengar.

jag satt å tänkte på det där,, kan man inte fort som fan flytta pengarna, så man kan blåsa bluffaren??

Det är ju inte några riktiga pengar tongue

De 1000£ eller så du skickar iväg i "fraktavgifter", det är däremot riktiga pengar, eftersom de kommer från ditt konto. De ser du aldrig mer igen. Du tror ju liksom att du fått det du begärt plus det för frakten, så du skickar ju gärna fraktavgiften till fraktbolaget eller hur? tongue
Men hela summan du fått av köparen är icke existerande pengar.

En metod är att försöka lura dig med en falsk Paypalsida där det står att xxx xxx pund satts in på ditt konto, och en annan att använda falska checkar över Western Union.

Med den första metoden har du aldrig några pengar på kontot, och med den andra metoden har du faktiskt pengarna i ett par veckor. Men sedan kommer banken fram till att överföringen inte är giltig då den saknar täckning och kräver tillbaka överföringen. Har du då inte pengarna kvar blir du skyldig banken dom istället.

Senast redigerat av Andromeda (27 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Sam1r
27 februari 2011 · 485 Inlägg

fick sms av samma kille när ja hade del solen på blocket. han ville betala via paypal, samt att jag ska skeppa iväg bilen med båt till england .... någon skojjare 100 %

Grabber Dagdrömmare
27 februari 2011 · 2 836 Inlägg

En fråga bara:

- Vad ska han ha till en vänsterstyrd bil i England till?

Bara det talar sitt tydliga språk!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
gamlingen
27 februari 2011 · 5 198 Inlägg

M_Broberg skrev:

Grabber skrev:
En fråga bara:

- Vad ska han ha till en vänsterstyrd bil i England till?

Bara det talar sitt tydliga språk!

Sant!

precis som nån idiot skulle få för sig att köra högerstyrt i sverige lol

precis.... dumheter









wink

Eson_
7 mars 2011 · 48 Inlägg

Mina76 skrev:
Hej,

Jag tänkte sälja min bil på blocket och fick igår kväll ett sms av en kille som kallar sig Dennis och bor i London. I smset visas inget mobilnummer, bara ett namn: william1957. Han bad mig att maila till honom ifall min bil fortfarande var till salu, så det gjorde jag. Idag fick jag svar från honom att han vill ha min bil och att han gärna vill betala via Paypal....

Här är mailet:

Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?
-Cheers-

Är det seriös eller är det någon mer som har fått mail av honom?

//Mina

hejsan har precis fått samma jävla mail å sms på telefonen där killen skriver EXAKT SAMMA i ditt mail som till mig ! fast han heter darrin_turner@live.com i min mail. så sjukt elak ja blev när dom varnade mig att betala frakt pengar via western union.


mvh marcus

Eson_
7 mars 2011 · 48 Inlägg

Mina76 skrev:
Akilles:
Det liknar nästan smset som jag fick: Just viewed your car on blocket.se. Do you still have the car up for sale? Please Reply Me direct to ....

Tycker också att det låter skumt....

samma sms som jag fick med.. fan man blir ju tokig !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang