Hjälp. Extrajorda mina RCA kablar till stereon i chassit?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 mars 2011 · 5 092 Inlägg

Hejsan. Har fått lite tipps från MDS.se att jag ska prova extrajorda mina RCA kablar i chassit.

Letade efter en sk. popstopper eftersom själva på och avslagnings ljudet (knäpper till) låter mellan exakt varje låtbyte.

Hur ska jag göra det? RCA kablarna är väll detsamma som lågnivå kablar? dom är ju endast jordade från alla slutsteg.

Fattar inte riktigt vad dom menade att jag ska göra? Någon som vet och jätte gärna kan hjälpa mig lite med detta?

Mvh Johan & Kristin.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Det dom menar att du ska göra är att du tar en kabelstump (storlek och sånt spelar ingen roll, vanlig högtalarkabel duger bra) och skalar i båda ändar, ena änden sätter du mot jrod (stereons chassi t.ex.) och andra änden mot ytterhöljet på RCA kontakten (metalldelen som är runt mittpinnen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 mars 2011 · 5 092 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det dom menar att du ska göra är att du tar en kabelstump (storlek och sånt spelar ingen roll, vanlig högtalarkabel duger bra) och skalar i båda ändar, ena änden sätter du mot jrod (stereons chassi t.ex.) och andra änden mot ytterhöljet på RCA kontakten (metalldelen som är runt mittpinnen).

Okej smile tack för det utförliga svaret. men alltså med risk för att bli dumförklarad frågar jag nu om det är samma som lågnivån?

För det är ju en röd och en svart ingång från dom sen remoten, är det alltså jorden från chassit och sen till den svarta på lågnivån? :S gäller det för samtliga slutsteg isåfall då jag har 3 st.?

Mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

RCA är så vitt jag vet benämningen på kontakttypen, i bilen används den tillsammans med en kabel i vilken det skickas signaler med låg nivå på spänningen, därav namnet. smile Kopplingen ska göras vid huvudenheten, alltså stereon och det spelar ingen roll om du gör det på den röda (höger) eller svarta (vänster) kontakten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 mars 2011 · 5 092 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
RCA är så vitt jag vet benämningen på kontakttypen, i bilen används den tillsammans med en kabel i vilken det skickas signaler med låg nivå på spänningen, därav namnet. smile Kopplingen ska göras vid huvudenheten, alltså stereon och det spelar ingen roll om du gör det på den röda (höger) eller svarta (vänster) kontakten.

ahaa smile då det är bara att fästa en tex högtalarkabel utanpå metall ringarna runt själva in/uttagen smile låter kalas isåfall & ska testas snarast möjligt.

Tack för all hjälp smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Korrekt, och sen andra änden mot jord. smile Om oljudet då försvinner så har du det vanligt förrekommande fenomentet bränd signaljord. Du bör då se över jorden till allt och därefter få huvudenhetens signaljord lagad-

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 mars 2011 · 5 092 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Korrekt, och sen andra änden mot jord. smile Om oljudet då försvinner så har du det vanligt förrekommande fenomentet bränd signaljord. Du bör då se över jorden till allt och därefter få huvudenhetens signaljord lagad-

Precis det han på mds sa :S men vadå? hur fixar man den? kanske lättast att köpa ny enhet då eller?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Genom lödning, beroende på vad det är för märke på enheten så har du antingen en säkring som har brunnit eller så är det en kopparbana. Alternativt så kör du med den där kabeln mellan jord och RCA hela tiden. Oavsett hur du gör så bör du se över din jord först så du inte har sönder nåt mer!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 mars 2011 · 5 092 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Genom lödning, beroende på vad det är för märke på enheten så har du antingen en säkring som har brunnit eller så är det en kopparbana. Alternativt så kör du med den där kabeln mellan jord och RCA hela tiden. Oavsett hur du gör så bör du se över din jord först så du inte har sönder nåt mer!

okej men du kanske kan svara på en till fråga? smile

Dom senaste veckorna har den börjat spöka med att plötsligt stänga av sig när den är på. har blivit flest ggr när man åker på tex 3 eller 4:ans växel, sen bromsar man in & ska lägga i 1, eller 2:an då precis när man ska slänga i växeln tvär dör stereon och startar om sig direkt :S kan det oxå ha något att göra med jorden?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Det där lät...skumt! tongue Men ja se över matningen till huvudenheten (både jorden och konstantplus samt tändningsplus).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 mars 2011 · 5 092 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det där lät...skumt! tongue Men ja se över matningen till huvudenheten (både jorden och konstantplus samt tändningsplus).

haha ja riktigt konstigt tongue Tänkte om det var något med jorden eftersom när man växlar och styr in spaken mot en växel så kanske den kom emot nå metall eller liknande och stereon vart hel knäpp? haha.

Får ta mig en noga granskning på den där maskinen inom kort. ska kolla över alla kablar & dylikt till steg osv.

Hoppas det fungerar. får hojta till om det löser sig.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
18 april 2011 · 5 092 Inlägg

Nu har jag testat jorda mina utgångar på stereon utan resultat sad har kollat över alla kablar osv och nu i bland om man har låg volym hör man det där "pipande" ljudet som blir högre när man varvar upp lite. bara i bland alltså som om lågnivåkablarna ligger nära ström kabeln.

Lågnivåkablarna går mitt i bilen längs golvet och strömmen går längs med sidan och allt ligger som det alltid gjort men nu för någon dag sedan lät det sådär. tror inte det låt någonting tex i går men ändå?

Fast det absolut viktigaste är ju att få bort knäpp ljudet mellan varje låtbyte.
Något annat förslag på vad det kan vara eller vad man kan prova för att få bort det?

goufelix
8 november 2019 · 109 Inlägg

Piratstikin skrev:
Nu har jag testat jorda mina utgångar på stereon utan resultat sad har kollat över alla kablar osv och nu i bland om man har låg volym hör man det där "pipande" ljudet som blir högre när man varvar upp lite. bara i bland alltså som om lågnivåkablarna ligger nära ström kabeln.

Lågnivåkablarna går mitt i bilen längs golvet och strömmen går längs med sidan och allt ligger som det alltid gjort men nu för någon dag sedan lät det sådär. tror inte det låt någonting tex i går men ändå?

Fast det absolut viktigaste är ju att få bort knäpp ljudet mellan varje låtbyte.
Något annat förslag på vad det kan vara eller vad man kan prova för att få bort det?

Hej hej, väldigt längesen detta inlägg skrevs men frågar ändå, löste det sig och hur gjorde du då? smile

Opel Astra Cabriolet "IRMSCHER" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang