Allt du behöer veta om "mattsvart" lack

Blue-Angel Statligt anställd
10 juli 2012 · 215 Inlägg

Tjenare! Har en lite frågan ang. mattsvart lack. Har för visso en MC som är mattsvart ifrån fabrik. Men den har blivit något "Solblekt". När jag ställer den bredvid polarens så ser min mera grå ut. Finns det något sätt att få mera svärta i en mattsvart lack?

Hoppas inte att det gör något att jag lånar tråden lite. Men det verkade som du, DalleRacing, har koll på hur man skall handskas med mattsvart lack.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.
DalleRacing
10 juli 2012 · 1 738 Inlägg

Blue-Angel skrev:
Tjenare! Har en lite frågan ang. mattsvart lack. Har för visso en MC som är mattsvart ifrån fabrik. Men den har blivit något "Solblekt". När jag ställer den bredvid polarens så ser min mera grå ut. Finns det något sätt att få mera svärta i en mattsvart lack?

Hoppas inte att det gör något att jag lånar tråden lite. Men det verkade som du, DalleRacing, har koll på hur man skall handskas med mattsvart lack.

Det är ok blue angel! Av min erfarenhet är det bara lacka om hmm det är ju de värsta med matt lack att det inte går att polera! Gör ett test på en 2x2cm hörn nånstans på en kåpa att bara lägg en matt-klarlack !

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
fredrik250cc
22 juli 2012 · 82 Inlägg

Hejsan! har en fråga.. Hur i H****** får jag bort vax från bilen?? råka dra ut vax över hela bilen och nu vill de inte lossna.. Den har vita fläckar och drag över hela bilen. Har testa avfettning, fönsterputs, cilitBang m.m. men de lossar inte sad nån som har erfarenhet av detta?


Mvh

DalleRacing
22 juli 2012 · 1 738 Inlägg

fredrik250cc skrev:
Hejsan! har en fråga.. Hur i H****** får jag bort vax från bilen?? råka dra ut vax över hela bilen och nu vill de inte lossna.. Den har vita fläckar och drag över hela bilen. Har testa avfettning, fönsterputs, cilitBang m.m. men de lossar inte sad nån som har erfarenhet av detta?


Mvh

Skum fönsterputs och avfettning skulle vart lösningen tyvärr, är nog rätt kört för din del då vax är som fet för mattlack o går inte få bort! därför man ska undvika ALLT med vax i som ska tas på bilen så som "vaxschampoo" "svart listvinyl" m.m

En sista utväg, OBS!!! testa på ett litet ställe först som inte syns! Ta lite lite bensin o stryck försiktigt på det vita! Min lack klarade bensin som tur va då en slang brast o stod som en fontän på min nylackade mattsvarta bil, MEN jag kan inte säga om din lack klarar då jag inte vet vad du andvänt för lack så ta det därför väldigt försiktigt!

synd o sägat men funkar inte det så är nog omlackering som gäller och du har lärt dig en läxa :p matt-klarlack borde räcka att läggas om för din del

Senast redigerat av DalleRacing (22 juli 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
fredrik250cc
23 juli 2012 · 82 Inlägg

Okej. Tack för hjälpen. Ska testa med bensin så får man se hur de går.

Mvh

germ424
4 augusti 2012 · 267 Inlägg

SVÄRDET..... Var det 1komponents färg du målade med?   möjligtvis joutuns touch-up färg?

rostskyddsmålare
Braather (none)
19 augusti 2012 · 1 725 Inlägg

En fråga. Jag har mattsvarta fälgar från fabrik. Kört med dessa i två år. Efter ett år fick jag lacksläpp på en fälg och fick då en ny på garantin. Har nu kört med den nya fälgen i ett år och sammanlagt två år med de andra tre.
Men den nya fälgen jag fick ser fortfarande helt ny ut med en fräsch och liten blank yta, precis de jag vill ha på de andra tre. Hur kan mangöra för att få ett snarlikt resultat på de andra tre, som ser mer.dassiga och tråkiga ut utan någon finish?
Något medel?
För jag vet att alla fälgar hade den fina ytan då de var nya men försvann tillslut efter något år. Men den nya fälgen håller sig i sitt skick ännu och visar inga spår av att mattas ännu mer.

Tvättar alla fälgar med snällt schampo och.svamp bara.

Tack på förhand!

--Lev i går som det vore i morgon--
DalleRacing
19 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

Braather skrev:
En fråga. Jag har mattsvarta fälgar från fabrik. Kört med dessa i två år. Efter ett år fick jag lacksläpp på en fälg och fick då en ny på garantin. Har nu kört med den nya fälgen i ett år och sammanlagt två år med de andra tre.
Men den nya fälgen jag fick ser fortfarande helt ny ut med en fräsch och liten blank yta, precis de jag vill ha på de andra tre. Hur kan mangöra för att få ett snarlikt resultat på de andra tre, som ser mer.dassiga och tråkiga ut utan någon finish?
Något medel?
För jag vet att alla fälgar hade den fina ytan då de var nya men försvann tillslut efter något år. Men den nya fälgen håller sig i sitt skick ännu och visar inga spår av att mattas ännu mer.

Tvättar alla fälgar med snällt schampo och.svamp bara.

Tack på förhand!

Ju mer du tvättar o skrubbar på fälgarna desto mattare blir dom med tiden wink Testa med typ Sonax flytande hårdvax på baksidan av fälgen, risken med vax är att du kommer se varje handdrag du gjort o förbli så! Det kommer se ut som när du lagt på vax på en klarlackadbil utan att torka av det tongue Händer de inget så testa försiktigt med rubbing istället wink de kommer bli blankare garanterar jag men kan nästan garantera att de kommer se flammigt ut också hmm Om du inte blir nöjd med resultatet så torka den nya fälgen med microfiberduk o resten av fälgarna med vanlig trasa när du exempel har tvättat bilen!

Lycka till

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Braather (none)
19 augusti 2012 · 1 725 Inlägg

DalleRacing skrev:

Braather skrev:
En fråga. Jag har mattsvarta fälgar från fabrik. Kört med dessa i två år. Efter ett år fick jag lacksläpp på en fälg och fick då en ny på garantin. Har nu kört med den nya fälgen i ett år och sammanlagt två år med de andra tre.
Men den nya fälgen jag fick ser fortfarande helt ny ut med en fräsch och liten blank yta, precis de jag vill ha på de andra tre. Hur kan mangöra för att få ett snarlikt resultat på de andra tre, som ser mer.dassiga och tråkiga ut utan någon finish?
Något medel?
För jag vet att alla fälgar hade den fina ytan då de var nya men försvann tillslut efter något år. Men den nya fälgen håller sig i sitt skick ännu och visar inga spår av att mattas ännu mer.

Tvättar alla fälgar med snällt schampo och.svamp bara.

Tack på förhand!

Ju mer du tvättar o skrubbar på fälgarna desto mattare blir dom med tiden wink Testa med typ Sonax flytande hårdvax på baksidan av fälgen, risken med vax är att du kommer se varje handdrag du gjort o förbli så! Det kommer se ut som när du lagt på vax på en klarlackadbil utan att torka av det tongue Händer de inget så testa försiktigt med rubbing istället wink de kommer bli blankare garanterar jag men kan nästan garantera att de kommer se flammigt ut också hmm Om du inte blir nöjd med resultatet så torka den nya fälgen med microfiberduk o resten av fälgarna med vanlig trasa när du exempel har tvättat bilen!

Lycka till

Kan helt klart vara värt att testa. För de syns så tydligt när den skinande solen ligger på. Tråkigt!
Men lite flytande vax kanske kan hjälpa. Får dokumentara resultatet efteråt smile

Tack!

--Lev i går som det vore i morgon--
DalleRacing
19 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

Braather skrev:

DalleRacing skrev:

Braather skrev:
En fråga. Jag har mattsvarta fälgar från fabrik. Kört med dessa i två år. Efter ett år fick jag lacksläpp på en fälg och fick då en ny på garantin. Har nu kört med den nya fälgen i ett år och sammanlagt två år med de andra tre.
Men den nya fälgen jag fick ser fortfarande helt ny ut med en fräsch och liten blank yta, precis de jag vill ha på de andra tre. Hur kan mangöra för att få ett snarlikt resultat på de andra tre, som ser mer.dassiga och tråkiga ut utan någon finish?
Något medel?
För jag vet att alla fälgar hade den fina ytan då de var nya men försvann tillslut efter något år. Men den nya fälgen håller sig i sitt skick ännu och visar inga spår av att mattas ännu mer.

Tvättar alla fälgar med snällt schampo och.svamp bara.

Tack på förhand!

Ju mer du tvättar o skrubbar på fälgarna desto mattare blir dom med tiden wink Testa med typ Sonax flytande hårdvax på baksidan av fälgen, risken med vax är att du kommer se varje handdrag du gjort o förbli så! Det kommer se ut som när du lagt på vax på en klarlackadbil utan att torka av det tongue Händer de inget så testa försiktigt med rubbing istället wink de kommer bli blankare garanterar jag men kan nästan garantera att de kommer se flammigt ut också hmm Om du inte blir nöjd med resultatet så torka den nya fälgen med microfiberduk o resten av fälgarna med vanlig trasa när du exempel har tvättat bilen!

Lycka till

Kan helt klart vara värt att testa. För de syns så tydligt när den skinande solen ligger på. Tråkigt!
Men lite flytande vax kanske kan hjälpa. Får dokumentara resultatet efteråt smile

Tack!

Gno in vaxet o gör det på ett icke synligt ställe först wink håll fälgen i solen o kolla om du fått att de blir flammigt , fortsätt inte då med operationen :p

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Braather (none)
20 augusti 2012 · 1 725 Inlägg

DalleRacing skrev:

Braather skrev:

DalleRacing skrev:

Ju mer du tvättar o skrubbar på fälgarna desto mattare blir dom med tiden wink Testa med typ Sonax flytande hårdvax på baksidan av fälgen, risken med vax är att du kommer se varje handdrag du gjort o förbli så! Det kommer se ut som när du lagt på vax på en klarlackadbil utan att torka av det tongue Händer de inget så testa försiktigt med rubbing istället wink de kommer bli blankare garanterar jag men kan nästan garantera att de kommer se flammigt ut också hmm Om du inte blir nöjd med resultatet så torka den nya fälgen med microfiberduk o resten av fälgarna med vanlig trasa när du exempel har tvättat bilen!

Lycka till

Kan helt klart vara värt att testa. För de syns så tydligt när den skinande solen ligger på. Tråkigt!
Men lite flytande vax kanske kan hjälpa. Får dokumentara resultatet efteråt smile

Tack!

Gno in vaxet o gör det på ett icke synligt ställe först wink håll fälgen i solen o kolla om du fått att de blir flammigt , fortsätt inte då med operationen :p

Sa testa de. Men finns de ina andra sätt annars? Eller andra medel som är gjord för just matt svart?

--Lev i går som det vore i morgon--
Piratstikin 2015 Dbakuten.
20 augusti 2012 · 5 092 Inlägg

DalleRacing skrev:

S98 skrev:
Det kan iofs vara ett billigare alternativ!
Hur ställer sig bilprovningen till en sådan sak,
är det omtypning av bilen som gäller tro då de blir en annan färg?

evilaudio, vad kan det ligga på i pris ungefär, om det ska va ordentligt gjort?

Ingen omtypning wink de ändrar färgen i datorn på besiktningen bara när du besiktar! folering är dyrare än att lacka, du får räkna med att en matt lackering kostar ungefär 17-23k min gick på 20k

Här har ni den, lite bidrag till matsvarta bilar med big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-31f7a743d3875491b83100bc664229ac.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5758f1591c71d7625bc212d9da3043a2.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-55f9c55c187e6f2ebf1a076d4246a26f.jpg

MVH

Plastidip kan man ju annars köra bilen i matt svart med smile 12-15,000:- billigare än foliering bara.

persson-89 allätare
8 november 2012 · 193 Inlägg

Kan man folera på 2k grundfärg? Tacksam för snabbt svar Mvh

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
DalleRacing
8 november 2012 · 1 738 Inlägg

Bäst svar får du nog av en person/ företag som håller på med folering wink men har man en bra lack/ grund som värkligen sitter på bilen ser inte jag några problem med att det inte funkar! Jämför ex lackering direkt på krom, fäster skitdåligt och färgen flyger oftast av vid första åkturen med bilen!

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
germ424
10 november 2012 · 267 Inlägg

vad heter färgen?

rostskyddsmålare
lavemangkillen
6 december 2012 · 441 Inlägg

jag vill få min subaru mattsvaft. men vill antinge. folera eller plasgidipa den. men kan faan inte bestämma mig. dippade min r5a. extremt slarvigt. men de blev ändå ganska bra. någon som har gjirt de ordänkligt?

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
dadooo
8 maj 2013 · 841 Inlägg

Funderar på göra skajjan mattvit kanske me svart tak speglar o lite detaljer )

Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
ProfiileN
8 juli 2016 · 297 Inlägg

Lika känsligt om man sätter klarlack på den matta grunden?

Lexus IS200 "Rocket Bunny" (1999)
it_mutt Avstängd
8 juli 2016 · 10 388 Inlägg

ProfiileN skrev:
Lika känsligt om man sätter klarlack på den matta grunden?

Nej, men lite av hela grejen försvinner med en klarlack. Du får inte samma "djup" i färgen som om det hade varit en blank färg under klarlacken, men vanlig klarlack ger ju då en blankare yta.

Ska man blanda in klarlack skulle jag rekommendera en "vanlig" svart och sen en matt klarlack på det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ProfiileN
8 juli 2016 · 297 Inlägg

Är ute efter något i stilen med mersan som var på första bilden på sid 1. Satin svart.
Vill inte ha helt mattsvart som ser " grå ut " Matt finish med lite djup

Lexus IS200 "Rocket Bunny" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang