Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

K0NG0
16 december 2015 · 27 Inlägg

Ludwigk skrev:
de kan inte sänka etanolen så mycket mer om de inte sänker skatten som inte finns på kartan.
priserna på bränsle stiger snart, ny skatt på bränsle gör att de kommer öka med 20-50 öre. kommer inte ihåg siffran men efter nyår träder det ikraft sad

Och sen hotar de att räkna upp det med procentsats varje år. Blir bra det att höja med % på % på % i x antal år framöver. yikes

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
Evildan
16 december 2015 ·

Är ju tur då att den här tråden handlar om bensinpriset inte diesel eller etanol. wink

Lowpass
17 maj 2018 · 1 224 Inlägg

Vad hände just?
Bensinpriset flög upp en krona på någon vecka!
Vad är anledningen?
Jag har inte läst något eller hört något.
Har alla accepterat att det kan kosta hur mycket som helst?
15,80 stod det på igår

i-vtec Do you?
Juggen1988
17 maj 2018 · 161 Inlägg

Lowpass skrev:
Vad hände just?
Bensinpriset flög upp en krona på någon vecka!
Vad är anledningen?
Jag har inte läst något eller hört något.
Har alla accepterat att det kan kosta hur mycket som helst?
15,80 stod det på igår

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … i-sverige/

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
spillolja
17 maj 2018 · 4 014 Inlägg

Jag kan med golfen komma strax över 100mil på en tank om jag kör den riktigt snällt, men priserna är för höga

det är val i höst mina damer och herrar, det gäller att välja valsedel med omsorg, så vi inte får en politik som är farlig för vårat land

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
17 maj 2018 · 3 306 Inlägg

spillolja skrev:
Jag kan med golfen komma strax över 100mil på en tank om jag kör den riktigt snällt, men priserna är för höga

det är val i höst mina damer och herrar, det gäller att välja valsedel med omsorg, så vi inte får en politik som är farlig för vårat land

Vadå skall ett par tölpar till Sverigedemokrater rädda landet? Skämta kan man men det där är grovt..

Isen smälter, något måste göras. Man behöver inte nöjes åka gammal V8 bara för att det är fränt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2018 · 7 218 Inlägg

Presidento skrev:

spillolja skrev:
Jag kan med golfen komma strax över 100mil på en tank om jag kör den riktigt snällt, men priserna är för höga

det är val i höst mina damer och herrar, det gäller att välja valsedel med omsorg, så vi inte får en politik som är farlig för vårat land

Vadå skall ett par tölpar till Sverigedemokrater rädda landet? Skämta kan man men det där är grovt..

Isen smälter, något måste göras. Man behöver inte nöjes åka gammal V8 bara för att det är fränt.

Precis som om entusiasters nöjesåkande skulle vara en avgörande faktor... Vi har tidigare sett att ett högre pris inte gör att vi kör mindre, det enda man gör med ett högre pris är att bestraffa en redan utarmad landsbygd.

Den ökade skatten på drivmedel är nästan lika löjlig som kemikalieskatten som infördes förra året, båda dessa är tätt följda av den absurda flygskatten. Det är så sossarna gör när de inte lyckas få ihop en budget, man höjer skatten "lite" bara.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
17 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Politiska diskussioner klarar vi oss utan. Tack för allas förståelse. Mvh

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
17 maj 2018 ·

SportPilot skrev:

Presidento skrev:

spillolja skrev:
Jag kan med golfen komma strax över 100mil på en tank om jag kör den riktigt snällt, men priserna är för höga

det är val i höst mina damer och herrar, det gäller att välja valsedel med omsorg, så vi inte får en politik som är farlig för vårat land

Vadå skall ett par tölpar till Sverigedemokrater rädda landet? Skämta kan man men det där är grovt..

Isen smälter, något måste göras. Man behöver inte nöjes åka gammal V8 bara för att det är fränt.

Precis som om entusiasters nöjesåkande skulle vara en avgörande faktor... Vi har tidigare sett att ett högre pris inte gör att vi kör mindre, det enda man gör med ett högre pris är att bestraffa en redan utarmad landsbygd.

Den ökade skatten på drivmedel är nästan lika löjlig som kemikalieskatten som infördes förra året, båda dessa är tätt följda av den absurda flygskatten. Det är så sossarna gör när de inte lyckas få ihop en budget, man höjer skatten "lite" bara.

Det mest absurda med flyget är att jag kan flyga billigare ner till spanien än de kostar att ta mig till stockholm eller högre upp med tåg.
Du kan till och med hitta flyg billigare än tågbiljetten kstad-cph ToR.   Det är vidrigt.

Jag kör mindre, har inte behov av nöjeskörning. Samåker i den mån det går, för varför i helskotta ska vi köra flera bilar från samma destination till samma mål?

Landsbygden (ja jag bor per definition på landsbygden) blomstrar här.  Fler och fler flyttar ut från sunkstäderna.

Senast redigerat av Muttley (17 maj 2018)

SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2018 · 7 218 Inlägg

Muttley skrev:

SportPilot skrev:

Presidento skrev:

Vadå skall ett par tölpar till Sverigedemokrater rädda landet? Skämta kan man men det där är grovt..

Isen smälter, något måste göras. Man behöver inte nöjes åka gammal V8 bara för att det är fränt.

Precis som om entusiasters nöjesåkande skulle vara en avgörande faktor... Vi har tidigare sett att ett högre pris inte gör att vi kör mindre, det enda man gör med ett högre pris är att bestraffa en redan utarmad landsbygd.

Den ökade skatten på drivmedel är nästan lika löjlig som kemikalieskatten som infördes förra året, båda dessa är tätt följda av den absurda flygskatten. Det är så sossarna gör när de inte lyckas få ihop en budget, man höjer skatten "lite" bara.

Det mest absurda med flyget är att jag kan flyga billigare ner till spanien än de kostar att ta mig till stockholm eller högre upp med tåg.
Du kan till och med hitta flyg billigare än tågbiljetten kstad-cph ToR.   Det är vidrigt.

Jag kör mindre, har inte behov av nöjeskörning. Samåker i den mån det går, för varför i helskotta ska vi köra flera bilar från samma destination till samma mål?

Landsbygden (ja jag bor per definition på landsbygden) blomstrar här.  Fler och fler flyttar ut från sunkstäderna.

Det är väl alldeles fantastiskt att vi kan resa billigt ! Det är mer vidrigt att det kostar skjortan att ta tåget till Stockholm, ett tåg som allt som oftast är försenat dessutom.

Att du inte finner något nöje med att köra bil behöver inte innebära att andra inte gör det, vi har en ganska stor mängd med människor som är bilintresserade, tro det eller ej men många finns här på forumet.

Att högre bensinpriser påverkar landsbygden i större utsträckning är väl ändå inget att diskutera, det klarar ett barn i förskolan räkna ut.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
17 maj 2018 ·

SportPilot skrev:

Muttley skrev:

SportPilot skrev:
Precis som om entusiasters nöjesåkande skulle vara en avgörande faktor... Vi har tidigare sett att ett högre pris inte gör att vi kör mindre, det enda man gör med ett högre pris är att bestraffa en redan utarmad landsbygd.

Den ökade skatten på drivmedel är nästan lika löjlig som kemikalieskatten som infördes förra året, båda dessa är tätt följda av den absurda flygskatten. Det är så sossarna gör när de inte lyckas få ihop en budget, man höjer skatten "lite" bara.

Det mest absurda med flyget är att jag kan flyga billigare ner till spanien än de kostar att ta mig till stockholm eller högre upp med tåg.
Du kan till och med hitta flyg billigare än tågbiljetten kstad-cph ToR.   Det är vidrigt.

Jag kör mindre, har inte behov av nöjeskörning. Samåker i den mån det går, för varför i helskotta ska vi köra flera bilar från samma destination till samma mål?

Landsbygden (ja jag bor per definition på landsbygden) blomstrar här.  Fler och fler flyttar ut från sunkstäderna.

Det är väl alldeles fantastiskt att vi kan resa billigt ! Det är mer vidrigt att det kostar skjortan att ta tåget till Stockholm, ett tåg som allt som oftast är försenat dessutom.

Att du inte finner något nöje med att köra bil behöver inte innebära att andra inte gör det, vi har en ganska stor mängd med människor som är bilintresserade, tro det eller ej men många finns här på forumet.

Att högre bensinpriser påverkar landsbygden i större utsträckning är väl ändå inget att diskutera, det klarar ett barn i förskolan räkna ut.

Mellan 5-900 kr Hlm-sthlm är inte ens dyrt.  Det kom man inte undan ens med för 5-10 år sedan.

Du måste mena glesbygden.   De småorter jag besökt drabbas mer av stadssyndrom, ungdomar vill inte bo på en åker eller i skogen. Och då spelar inte bensinpris in ärligt talat.  För isåfall hade alla flyttat in i städerna.   
Ska vi dra till österlen så har de blivit sommarstugor av de flesta byar av storstadsbor, bland annat sthlmare som har förstört många landsbygdsorter genom att pressa priset enormt så inga yngre har råd att bo där.

Men vi har väl tur att fler och fler vill flytta ut till landsbygden här trots bensinpris.

Tro det eller ej om man ska vara helt korrekt är inte bilen en rättighet heller.

Senast redigerat av Muttley (17 maj 2018)

SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2018 · 7 218 Inlägg

900 med tåget till Stockholm är dyrt, på tok för dyrt. Hade tåget varit billigare och följt tidtabellen oftare så hade nog fler övervägt det alternativet också. 

Ingen som har påstått att bilen skulle vara en rättighet, men att enbart göra det dyrare och dyrare för vanligt folk är inte rätt. Detta enbart för att täcka upp för en i övrigt vrickad politik.

"Problemet" med österlen har knappast något med bensinpriset att göra, och går att lösa som man gjort i Norge. Där finns det som krav på att man ska bo där för att få köpa hus, på liknande orter.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
17 maj 2018 ·

SportPilot skrev:
900 med tåget till Stockholm är dyrt, på tok för dyrt. Hade tåget varit billigare och följt tidtabellen oftare så hade nog fler övervägt det alternativet också. 

Ingen som har påstått att bilen skulle vara en rättighet, men att enbart göra det dyrare och dyrare för vanligt folk är inte rätt. Detta enbart för att täcka upp för en i övrigt vrickad politik.

"Problemet" med österlen har knappast något med bensinpriset att göra, och går att lösa som man gjort i Norge. Där finns det som krav på att man ska bo där för att få köpa hus, på liknande orter.

Efter vad jag såg idag borde vi höja de ytterligare en tia.   (ja jag blev tvungen att köra pga sveriges lagar så jag inte missade en tid i grannlandet och trafikverket vägrar göra vid stambanan, peppar peppar har jag kanske 30 minuter förseningar på ca 20 tal tågresor hlm-cph senaste 4-5 åren går inte att klaga)
så vid malmö var det tusentals bilar med en person i varje bil.  Inte klokt faktiskt.

Jag anser att det är billigt att åka tåg 900 är 1klass, där man sitter bekvämt och slipper sitta med skrikande människor.  Hade de inte dragit in linjerna till mitt arbete hade bilen tappat 1500-1700 mil mer per år och stått i garaget.

Att alla 40 småhålor i Kstad utarmas har inte med bensinpriset att göra heller.

Senast redigerat av Muttley (17 maj 2018)

Evildan
17 maj 2018 ·

caromania skrev:
Politiska diskussioner klarar vi oss utan. Tack för allas förståelse. Mvh

SportPilot skrev:
900 med tåget till Stockholm är dyrt, på tok för dyrt. Hade tåget varit billigare och följt tidtabellen oftare så hade nog fler övervägt det alternativet också. 

Ingen som har påstått att bilen skulle vara en rättighet, men att enbart göra det dyrare och dyrare för vanligt folk är inte rätt. Detta enbart för att täcka upp för en i övrigt vrickad politik.

"Problemet" med österlen har knappast något med bensinpriset att göra, och går att lösa som man gjort i Norge. Där finns det som krav på att man ska bo där för att få köpa hus, på liknande orter.

Jag är förvånad att en individ som arbetar inom ett parti som förespråkar inskränkningar i pressfriheten har förbannat svårt att rätta sig efter ett regelverk som just inbegriper inskränkningar i att få skriva vad som helst.
Ta på dig offerkoftan nu och gör en anmälan och gråt ut!

SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2018 · 7 218 Inlägg

900 för första klass ? det är vad det kostat varje gång för andra klass, sitter i och för sig bekvämt där också
Nu var det iofs snart ett år sen jag var där, och jag har aldrig betalat själv.
På de resor jag gjort dit med tåg har det varit försenat nästan varje gång, vilket alltid resulterat i en jävla massa spring för att ändå komma för sent till sammanträdet.

Finns många anledningar till att människor väljer bilen framför det kollektiva, den främsta är nog att det kollektiva är väldigt långsamt. Ska jag åka kollektivt till skolan tar det mig en timme extra per dag, med bil har jag totalt 30 min resväg tur/retur.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
17 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Så. Nu räcker det. Oavsett partitillhörighet så hör det inte hemma på forumet. Vill ni diskutera politiska partiers olika förehavanden så får ni göra det i pm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 maj 2018 ·

caromania skrev:
Så. Nu räcker det. Oavsett partitillhörighet så hör det inte hemma på forumet. Vill ni diskutera politiska partiers olika förehavanden så får ni göra det i pm.

Jag ser ett grundläggande problem med hela trådens vardande då politik inte får diskuteras på forumet men tråden handlar om politik då bensinprisets nivå är en politisk åtgärd.

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Så. Nu räcker det. Oavsett partitillhörighet så hör det inte hemma på forumet. Vill ni diskutera politiska partiers olika förehavanden så får ni göra det i pm.

Jag ser ett grundläggande problem med hela trådens vardande då politik inte får diskuteras på forumet men tråden handlar om politik då bensinprisets nivå är en politisk åtgärd.

Nä. Det är busenkelt. Om man ser ett bensinpris som är högre så postar man det om man känner för det. Man kan ange pris, vilken mack, vilken stad. Det finns ingen som helst anledning till att dra in olika partiers förehavanden och synnerligen inte på ett agitatoriskt vis. Vill man basunera ut sin politiska åskådning så får man göra det på sitt lokala torg istället.

Om däremot någon på ett faktamässigt vis redogör för t ex procentsatsen skatt, det verkliga bensinpriset och eventuella ändringar där så kan det mycket väl få vara med.  Men då ska det redovisas faktamässigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 maj 2018 ·

Aero T16 skrev:
Nytt rekord på bensinpriset med 16.03 kr /litern för 95 oktan.

Priset blir bara högre och högre men ingen verkar ens diskutera detta på garaget.

Hur högt ska bensinpriset få bli innan folk börjar reagera?

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Så. Nu räcker det. Oavsett partitillhörighet så hör det inte hemma på forumet. Vill ni diskutera politiska partiers olika förehavanden så får ni göra det i pm.

Jag ser ett grundläggande problem med hela trådens vardande då politik inte får diskuteras på forumet men tråden handlar om politik då bensinprisets nivå är en politisk åtgärd.

Nä. Det är busenkelt. Om man ser ett bensinpris som är högre så postar man det om man känner för det. Man kan ange pris, vilken mack, vilken stad. Det finns ingen som helst anledning till att dra in olika partiers förehavanden och synnerligen inte på ett agitatoriskt vis. Vill man basunera ut sin politiska åskådning så får man göra det på sitt lokala torg istället.

Om däremot någon på ett faktamässigt vis redogör för t ex procentsatsen skatt, det verkliga bensinpriset och eventuella ändringar där så kan det mycket väl få vara med.  Men då ska det redovisas faktamässigt.

Jag håller inte med gällande trådens syfte med tanke på vad TS skriver i sitt initiala inlägg. Jag håller däremot med dig gällande de politiska preferenserna.

E30Powerdyne
18 maj 2018 · 41 Inlägg

Har inte läst alla diskussioner på länge men 16,16kr på statoil idag. Det känns fan illa.

BMW 540 (1997)
Ford Thunderbird "Sportsroof" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang