Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 maj 2011 · 8 744 Inlägg

TT-Avant skrev:

Gotesjo skrev:
Ännu en fråga: Om jag drar en ny tjockare pluskabel från generatorn till batteriet måste även denna säkras av då?

ChriZtoffer skrev:
Nej, den ska inte säkras av om den kopplas och dras som original.

Dock så vet jag att en som tävla i samma klass som mig för några årsedan, åkte just på att han inte hade säkring på plus kabel. Detta godkänndes inte av EMMA. Varför, vet ej, men han fick inte fulla installations poäng då det saknades säkringar.

*måste jag säga att han eller de va arga som bin efter detta*

Därmed säger jag INTE att man ska ha säkringar mellan generator och batteri..!

Har lite svårt att länka just nu då jag sitter med telefon men vet att jag läst nånstans i reglerna att om kabeln är dragen som original så ska säkring inte behövas, om man däremot drar den på annat vis så ska den säkras av. Svårt dock för en dommare att håll koll på originalkabeldragningen i alla bilar. Skulle vara kul att veta exakt vad det var som dommarna anmärkte på. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
T-sound
25 maj 2011 · 35 Inlägg

Juste d tänkte ja inte på...självklart ska de kopplas ihop o då bör ja kolla generator kabeln oxo da. Tackar för svaren nu e d bara ut o prova o hoppas på d bästa:)

Lonefox Bad music kills good sound
25 maj 2011 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

TT-Avant skrev:

Gotesjo skrev:
Ännu en fråga: Om jag drar en ny tjockare pluskabel från generatorn till batteriet måste även denna säkras av då?

ChriZtoffer skrev:
Nej, den ska inte säkras av om den kopplas och dras som original.

Dock så vet jag att en som tävla i samma klass som mig för några årsedan, åkte just på att han inte hade säkring på plus kabel. Detta godkänndes inte av EMMA. Varför, vet ej, men han fick inte fulla installations poäng då det saknades säkringar.

*måste jag säga att han eller de va arga som bin efter detta*

Därmed säger jag INTE att man ska ha säkringar mellan generator och batteri..!

Har lite svårt att länka just nu då jag sitter med telefon men vet att jag läst nånstans i reglerna att om kabeln är dragen som original så ska säkring inte behövas, om man däremot drar den på annat vis så ska den säkras av. Svårt dock för en dommare att håll koll på originalkabeldragningen i alla bilar. Skulle vara kul att veta exakt vad det var som dommarna anmärkte på. smile

Olika domare är olika hårda på det.
Så länge kabeln ligger skavfritt och har rörelsemån med tanke på motorns rörelser så känns det rätt godtyckligt.

Själv åkte jag på att min 50mm2-kabel jag hade bytt till INTE var kortslutningsskyddad på generatorn.

Angående dessa frågor så kan du prata med Per Söder när du kommer till Trollhättetävlingen. Han är vad jag vet en av de mest rutinerade och nitiska installationsdomare vi har i Sverige idag.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
T-sound
27 maj 2011 · 35 Inlägg

T-sound skrev:
Tja

Jag har ett nytt slutsteg som inte riktigt nöjer sig med att dela batteri med bilen (stänger av sig i nåra sekunder om o om igen när jag höjer volymen över en gräns när motorn är igång) så jag tänkte skaffa ett separat batteri till den och undrar om någon här vet vart jag kan få tag på ett batteri på 14,4 v och 650 - 700 A och vad det kostar?

Hej, ovan e mitt ursprungliga problem som kvarstår.

Ja har sen dess köpt ett nytt batteri 12v 600A och kopplat pluspol från nya batteri till pluspol på bilens batteri (likvärdigt batteri som suttit i bilen sen vintras), kopplat minuspol på samma sätt och behöll jordningen från bilens batteri som d va alltid varit. Sedan har ja kopplat steget till d nya batteriet, b+ till batteriets plus o jord till batteriets minus. till steget har ja kopplat 2 st 6x9:or och en gas låda me dubbla 12:or (12:orna har tillsammans bryggats).

Kablar: alla under 3 m
Batteri till batteri: 35mm2 ca 0,6 m
Steget till nytt batteri: 4mm2
Steget till högtalarna: 2,5mm2

Bilen har batteriet bak så ja vågar inte riktigt ge på o byta generatorkabeln.

ja har även mätt spänningen vid steget. 12,05v motorn av och 14v motorn på. I ögonblicket steget slår om till protected-läge får ja ca 13,63v.

Finns d nåt annat ja kan göra lr måste ja uppgradera generatorkabeln?

ExtraKim Team dBAkuten!
27 maj 2011 · 3 263 Inlägg

Steget borde inte slå av vid 13,63V. Har du möjlighet att testa ett annat steg i bilen?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Ditt problem är nog inte strömförsörjningen utan steget och kopplingen till det, vad är det för steg och bas samt hur är det kopplat?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Grasvik
28 maj 2011 · 27 Inlägg

1. Om en bas har låt säga 1200w peak och 600wRMS så ska man alltså driva den basen med ett slutsteg som har MAX samma effekt? om slutsteget har mer effekt så går basen sönder?

2. Om man kopplar ihop två sådana basar i en låda är effekten den samma? blir det ändå samma maxeffekt på basarna eller dubblas den?

Tacksam för svar!

Chrysler 300c "Touring" (2005)
big-jepp
28 maj 2011 · 3 187 Inlägg

Grasvik skrev:
1. Om en bas har låt säga 1200w peak och 600wRMS så ska man alltså driva den basen med ett slutsteg som har MAX samma effekt? om slutsteget har mer effekt så går basen sönder?

2. Om man kopplar ihop två sådana basar i en låda är effekten den samma? blir det ändå samma maxeffekt på basarna eller dubblas den?

Tacksam för svar!

alltid bra med MYCKET effekt, man hör när basen inte orkar spela högre då vrider man ner lite då ska basen hålla. en bas går oftare sönder p.g.a för lite effekt än med  för mycket effekt.

Honda civic "civicen" (1993)
ExtraKim Team dBAkuten!
28 maj 2011 · 3 263 Inlägg

Grasvik skrev:
1. Om en bas har låt säga 1200w peak och 600wRMS så ska man alltså driva den basen med ett slutsteg som har MAX samma effekt? om slutsteget har mer effekt så går basen sönder?

2. Om man kopplar ihop två sådana basar i en låda är effekten den samma? blir det ändå samma maxeffekt på basarna eller dubblas den?

Tacksam för svar!

Första frågan besvaras delvis redan i första inlägget. Så länge en bas får REN effekt så tål dem väldigt mycket. Det är därför det är bättre att ha ett steg som kan lämna mer effekt än basarna tål. Jämför detta med en liten bilmotor där du får stressa livet ur den för att hålla 150km/h, att ligga på höga varv och på bristningsgränsen sliter mer än om du hade haft en stor motor, där 150km/h klaras av redan på treans växel.
Kör du då på femman så behöver inte motor jobba särskilt mycket och slits inte heller på samma nivå.

Om du har ett glasspaket, du klarar att äta hela själv. Men så kommer din polare på besök och han vill åxå ha glass, får du då lika mycket? Nej du får hälften, samma sak med basarna. De delar på effekten och tål därför tillsammans dubbelt så mycket.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Grasvik
28 maj 2011 · 27 Inlägg

så om slutsteget ger ut det dubbla av vad basarna "klarar av" så är det inte skadligt? hmm
dock så behöver man ju inte ställa steget på max bara för att... man kan ju använda öronen också och lyssna.

ja, när du uttrycker det så vardagligt så vart ju allt genast mycket lättare att förstå! thx big_smile

Chrysler 300c "Touring" (2005)
ExtraKim Team dBAkuten!
28 maj 2011 · 3 263 Inlägg

Hur mycket steget lämna i effekt styr du med din volymkontroll på stereon.

Senast redigerat av ExtraKim (28 maj 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
djstiv
28 maj 2011 · 98 Inlägg

Hur ofta underhållsladdar ni era batterier?

Jag har nu kastat in 2st extrabatterier i bilen(så jag har 3st på 75Ah). Generatorn klarar inte av att ladda alla tre, så jag undrar hur ofta man ska ladda dom och hur länge är en vettig tid? (Då jag inte har så bra plats att ladda på så kommer jag åka över till en vän och ställa bilen där då den behöver laddas. sad

Drönirettab
28 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Hur länge en "vettig tid" är beror dels på batteriernas skick, laddstatus och laddarens styrka. Min åsikt är att man helt enkelt får vänta tills laddaren visar att batterierna är fulladdade, så är det. smile

Hur ofta man bör underhållsladda beror på batteriernas laddstatus, en ganska vanlig rekommendation är att när vilospänningen (dvs polspänningen när batteriet har stått orört i minst 8 timmar eller mer) ligger på ca 12,4 V eller mindre så bör underhållsladdning göras.

Grasvik
28 maj 2011 · 27 Inlägg

ExtraKim skrev:
Hur mycket steget lämna i effekt styr du med din volymkontroll på stereon.

Men jag vill ju spela HÖGT!!!! och då krämar den väl på ganska bra? är bara orolig om basarna pallar med utan att gå sönder?

Chrysler 300c "Touring" (2005)
ExtraKim Team dBAkuten!
28 maj 2011 · 3 263 Inlägg

Det är en större möjlighet att de håller och spelar högre med ett steg som går på halvfart än med ett steg som du plågar livet ur, jämför med mitt exempel med stor & liten motor.
Basar som får ren effekt och inte frekvenser under avstämningen tål ofta betydligt mer än man tror.

I Expressen så hade jag 1800Wrms till basar som ska tåla 1500Wrms, de höll under två sesonger utan problem. Om du jämför detta med de andra bilarna som spelar lika högt så är det inte många av dem som inte har fått byta basar både en och tre gånger wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
horbybonnen
28 maj 2011 · 1 160 Inlägg

tack för lättläst och bra info

T-sound
28 maj 2011 · 35 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ditt problem är nog inte strömförsörjningen utan steget och kopplingen till det, vad är det för steg och bas samt hur är det kopplat?

Ok, steget ja har skaffat e detta: http://www.electronetto.se/index.php?ma … ts_id=1624
Baslådan e en GAS med dubbla 12:or vet inte effekten på de.
1. Ja har kopplat b+ till batteriets plus och jord till batteriet minus
2. Remote from stereon till remote på steget
3. 2st 6x9 kopplade i varsin kanal
4. Båda kablarna från GAS lådan bryggkopplat tillsammans in till två kanaler (subwoofer)

Ja kan lägga upp bilder om d behövs o ja kommer på hur man gör.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2011 · 8 744 Inlägg

T-sound skrev:
4. Båda kablarna från GAS lådan bryggkopplat tillsammans in till två kanaler (subwoofer)

Där har du nog felet, tvivlar på att det steget är 2Ohm stabilt i bryggat läge. Du får nog koppla om så du kör en bas per kanal istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ExtraKim Team dBAkuten!
28 maj 2011 · 3 263 Inlägg

Ta inte detta som ett påhopp på dig.
Det där är ett riktigt BULLSHIT steg, 6 x 10 000WMAX? Är dem seriösa? big_smile
Inte ens 3 x 640 WRMS är möjligt när steget är avsäkrat med 3 x 35A. 

Hur eller hur så tolkar jag det som att du har bryggat två kanaler och kör två basar parallellt. Detta bör innebära att du har 2ohm bryggkopplat, det klarar inte det steget av.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
T-sound
28 maj 2011 · 35 Inlägg

Ok, ja ska prova d.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang