Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

djstiv
15 februari 2012 · 98 Inlägg

Tips på första inlägg;

Tjockleken på kablar vid installation, tex om jag har ett steg på 200w RMS, vad ska det vara för kablar till högtalarna?

Nu har jag sökt forumet som en tok igår för att hitta mitt svar, men tänkte för framtida aspiranter som ska försöka sig på att bygga ljud smile

(Då menar jag dels till BAS, mid och tweet osv) smile

big-jepp
15 februari 2012 · 3 187 Inlägg

djstiv skrev:
Tips på första inlägg;

Tjockleken på kablar vid installation, tex om jag har ett steg på 200w RMS, vad ska det vara för kablar till högtalarna?

Nu har jag sökt forumet som en tok igår för att hitta mitt svar, men tänkte för framtida aspiranter som ska försöka sig på att bygga ljud smile

(Då menar jag dels till BAS, mid och tweet osv) smile

1,5 eller 2,5mm2 räcker gott..

Honda civic "civicen" (1993)
Ziomek
3 maj 2012 · 45 Inlägg

Tjena, har en fråga om någon här kanske kan svara på den smile

Orkar inte starta en onödig tråd så frågar hära, det är så att jag har idag kopplat in ljudet osv. Slutsteget får ström osv, men min baslåda spelar dock inte. Då undrar jag vad felet kan vara, det finns två kablar som jag dock inte vet vad dessa heter men av märket GAS. Går från Stereon till Slutsteget, man kan koppla in i en röd eller vit färgad hona. Dessa kablar har de någon funktion på Basen?

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
henke_99 Offroad Racing
3 maj 2012 · 3 122 Inlägg

Ziomek skrev:
Tjena, har en fråga om någon här kanske kan svara på den smile

Orkar inte starta en onödig tråd så frågar hära, det är så att jag har idag kopplat in ljudet osv. Slutsteget får ström osv, men min baslåda spelar dock inte. Då undrar jag vad felet kan vara, det finns två kablar som jag dock inte vet vad dessa heter men av märket GAS. Går från Stereon till Slutsteget, man kan koppla in i en röd eller vit färgad hona. Dessa kablar har de någon funktion på Basen?

ja, typ... Det är där ljudsignalen kommer... Kallas lågnivåkabel.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
micke7406
3 maj 2012 · 1 400 Inlägg

Ziomek skrev:
Tjena, har en fråga om någon här kanske kan svara på den smile

Orkar inte starta en onödig tråd så frågar hära, det är så att jag har idag kopplat in ljudet osv. Slutsteget får ström osv, men min baslåda spelar dock inte. Då undrar jag vad felet kan vara, det finns två kablar som jag dock inte vet vad dessa heter men av märket GAS. Går från Stereon till Slutsteget, man kan koppla in i en röd eller vit färgad hona. Dessa kablar har de någon funktion på Basen?

Det är antagligen en lågnivå kabel du menar.
Utan den så får du ingen signal mellan stereon och slutsteget = ingen musik

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Ziomek
3 maj 2012 · 45 Inlägg

micke7406 skrev:

Ziomek skrev:
Tjena, har en fråga om någon här kanske kan svara på den smile

Orkar inte starta en onödig tråd så frågar hära, det är så att jag har idag kopplat in ljudet osv. Slutsteget får ström osv, men min baslåda spelar dock inte. Då undrar jag vad felet kan vara, det finns två kablar som jag dock inte vet vad dessa heter men av märket GAS. Går från Stereon till Slutsteget, man kan koppla in i en röd eller vit färgad hona. Dessa kablar har de någon funktion på Basen?

Det är antagligen en lågnivå kabel du menar.
Utan den så får du ingen signal mellan stereon och slutsteget = ingen musik

Då kan det vara felet, eftersom hittade dessa i en gammal låda som bara legat. Antar att dessa är då sönder, får ta och testa med ett par nya smile Tack för hjälpen !

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
Jehen
11 maj 2012 · 12 Inlägg

Hur drar man en 50mm kabel ifrån batteriet till framdörren i en volvo 855 utan att skära i plåten? Finns det ett lämpligt hål i torpedväggen? När jag kollade sist så hittade jag inget iaf.

Tacksam för svar! smile

rough_boy
12 maj 2012 · 811 Inlägg

Jehen skrev:
Hur drar man en 50mm kabel ifrån batteriet till framdörren i en volvo 855 utan att skära i plåten? Finns det ett lämpligt hål i torpedväggen? När jag kollade sist så hittade jag inget iaf.

Tacksam för svar! smile

får jag fråga varför du ska dra en sådan stor kabel? smile borde väl finnas under plasten till fläkten kanske?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Jehen
12 maj 2012 · 12 Inlägg

rough_boy skrev:

Jehen skrev:
Hur drar man en 50mm kabel ifrån batteriet till framdörren i en volvo 855 utan att skära i plåten? Finns det ett lämpligt hål i torpedväggen? När jag kollade sist så hittade jag inget iaf.

Tacksam för svar! smile

får jag fråga varför du ska dra en sådan stor kabel? smile borde väl finnas under plasten till fläkten kanske?

Det behövs för jag ska förmodligen ha ett steg som levererar 1500-2000W rms. Tack för svar! smile

big-jepp
12 maj 2012 · 3 187 Inlägg

rough_boy skrev:

Jehen skrev:
Hur drar man en 50mm kabel ifrån batteriet till framdörren i en volvo 855 utan att skära i plåten? Finns det ett lämpligt hål i torpedväggen? När jag kollade sist så hittade jag inget iaf.

Tacksam för svar! smile

får jag fråga varför du ska dra en sådan stor kabel? smile borde väl finnas under plasten till fläkten kanske?

då ställer jag en motfråga, varför inte?

Honda civic "civicen" (1993)
big-jepp
12 maj 2012 · 3 187 Inlägg

Jehen skrev:
Hur drar man en 50mm kabel ifrån batteriet till framdörren i en volvo 855 utan att skära i plåten? Finns det ett lämpligt hål i torpedväggen? När jag kollade sist så hittade jag inget iaf.

Tacksam för svar! smile

i dom volvo bilar jag pillat med så finns det lite hål överallt, se efter igen så hittar du säkert.

Honda civic "civicen" (1993)
Ziomek
12 maj 2012 · 45 Inlägg

Tjena, har en fråga som jag tänkte fråga här på forumet. Ljudet jag har nu är kopplat till en MDS Torque - T1 och spelar fint för mig. Fick en baslåda av en vän, Kicker L5 12" och undrar om steget jag har kommer palla denna bas?

Mvh Martin

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
rough_boy
12 maj 2012 · 811 Inlägg

big-jepp skrev:

rough_boy skrev:

Jehen skrev:
Hur drar man en 50mm kabel ifrån batteriet till framdörren i en volvo 855 utan att skära i plåten? Finns det ett lämpligt hål i torpedväggen? När jag kollade sist så hittade jag inget iaf.

Tacksam för svar! smile

får jag fråga varför du ska dra en sådan stor kabel? smile borde väl finnas under plasten till fläkten kanske?

då ställer jag en motfråga, varför inte?

Vrf ha slutsteget i dörren?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
djstiv
12 maj 2012 · 98 Inlägg

Ziomek skrev:
Tjena, har en fråga som jag tänkte fråga här på forumet. Ljudet jag har nu är kopplat till en MDS Torque - T1 och spelar fint för mig. Fick en baslåda av en vän, Kicker L5 12" och undrar om steget jag har kommer palla denna bas?

Mvh Martin

Inte fullt ut då ditt steg levererar;
Effekt bänk 1% dist i 2 ohm:     1x246 watt

Och basen klarar 600wRMS.


Så det är väl så att det kommer spela, men om du skaffar ett kraftigare steg så kommer det spela mer smile

Jehen
12 maj 2012 · 12 Inlägg

rough_boy skrev:

big-jepp skrev:

rough_boy skrev:

får jag fråga varför du ska dra en sådan stor kabel? smile borde väl finnas under plasten till fläkten kanske?

då ställer jag en motfråga, varför inte?

Vrf ha slutsteget i dörren?

Slutsteget ska va i bagaget, men problemet är hur jag får kabeln från batteriet till framdörren utan att förstöra något. Den ska dras under listerna och vidare bak till bagaget efteråt givetvis wink

djstiv
12 maj 2012 · 98 Inlägg

Hur menar du nu, högtalarkablarna som ska driva högtalarna? Eller menar du Batterikabeln som ska från motorutrymmet till bagaget där ditt steg är monterat?

micke7406
12 maj 2012 · 1 400 Inlägg

djstiv skrev:
Hur menar du nu, högtalarkablarna som ska driva högtalarna? Eller menar du Batterikabeln som ska från motorutrymmet till bagaget där ditt steg är monterat?

Självklart menar han strömkabel till slutsteget

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
big-jepp
12 maj 2012 · 3 187 Inlägg

rough_boy skrev:

big-jepp skrev:

rough_boy skrev:

får jag fråga varför du ska dra en sådan stor kabel? smile borde väl finnas under plasten till fläkten kanske?

då ställer jag en motfråga, varför inte?

Vrf ha slutsteget i dörren?

vem har sagt han ska det?

Honda civic "civicen" (1993)
Jehen
12 maj 2012 · 12 Inlägg

big-jepp skrev:
vem har sagt han ska det?

Jag kanske var lite otydlig tongue

djstiv
13 maj 2012 · 98 Inlägg

micke7406 skrev:

djstiv skrev:
Hur menar du nu, högtalarkablarna som ska driva högtalarna? Eller menar du Batterikabeln som ska från motorutrymmet till bagaget där ditt steg är monterat?

Självklart menar han strömkabel till slutsteget

Varför denna diskussion om framdörrar om han nu självklart menar strömkabel till batteriet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang