Audi A4 2.0 TDi (-07) rycker/hackar och tappar kraft

klammer
9 maj 2011 · 2 Inlägg

Har problem med en Audi A4 Tdi Quattro uttagen sep -06. Problemen yttrar sig i att motorn plötsligt börjar hacka och tappa kraft. Ofta kan detta hända vid längre körningar, efter ca 30-35 mil. Problemen uppstår då ofta i t ex en lång uppförsbacke på dryga 2500 varv. Sedan rycker motorn i ca 5-10 min och sedan kan problemen vara över. Ibland är symptomen värre och motorn tappar helt kraft - och några gånger har det då hänt att lampan för förglödningen tänds. Om jag då stoppar motorn och startar igen så kan jag köra iväg utan problem. Detta har hänt både vid yttertemperatur på -25 grader och +25 grader så det känns inte som något slags vinter-/isproblem. Har nyligen haft bilen på verkstad och bytt avgasåterföringsventilen, men det verkar tyvärr inte hjälpa.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan handla om? Felsökningsbudgeten på verkstaden börjar ta slut...

BeniAudi
17 juni 2011 · 4 Inlägg

Har samma problem på min audi a4 2.0tdi Q ¨
rycker som f#n vissa ggr vid ca 2500 varv.
har haft den inne på 2 audi verkst, men utan resultat,
inga felkoder ingenting visar den,

men nu har jag fått fram 2 felkoder men jag vet inte om det har med det att gööra.

1, Tryckluftsensor för avgaser.

2, Magnetventil vänster o höger

ska försöka göra vid dessa felen såfort jag kan och hoppas att det är därför den rycker.

om det nu visar sig att det e därför så kommer jag med svar
om du har hittat felet så får du gärna berätta de .....

klammer
20 juni 2011 · 2 Inlägg

Har tyvärr inte fått någon lösning på problemet ännu.sad Har haft bilen på service och gjort ny felsökning samtidigt. De uppdaterade någon mjukvara och gjorde någon annan liten åtgärd, men det kändes som att de inte visste vad de skulle hitta på. INtressant med dina felkoder och om det hjälper.

Skitjobbigt problem - sist hände det mitt i en omkörning av en långtradare. Bilen började rycka och tappa kraft och jag kom inte om. Fick bromsa och smita in bakom igen.

Sedan stannar jag bilen, stänger av motorn och väntar lite. Startar igen, bilen rycker några ggr till och sedan kan jag köra 15 mil till utan ett enda litet ryck.

BeniAudi
20 juni 2011 · 4 Inlägg

det va synd ...
jag är så trött på audi nu ...
jag hade förstått om inte någon mekonomen eller liknande inte hade hittat felet
men audi !!!!!
det lär inte bli en audi efter denna,
har betalat över 5500 kr på felsökningar hos audi
utan result.

Har en kompis som har verkst.
ska be han kolla igenom alla slangar, kopplingar mm
ger mig fan på att han kommer hitta felet som inte audi gör
om det nu skulle va så,
då ska jag till audi å leta upp det högsta hönset där å tala om de för han/henne

sallejalle
2 juli 2011 · 1 Inlägg

Hej på er.
Jag verkar också ha samma problem med min audi a4 2.0 tdi 170 quattro. Den har gått ca 16500 mil och det är just i uppförsbackar m.m då det händer men om man stannar och startar igen så går bilen men farthållaren fungerar inte. Jag hade inne bilen på kodavläsning men de kunde inte se något utan ville ha in bilen för en noggrannare analys men jag hade inte tid att lämna in bilen nu. Man känner sig så maktös när ingen vet vad det är för fel. sad

volvo142-73
2 juli 2011 · 385 Inlägg

Skyll inte på verkstäderna dom är inte mer än människor dom med. Inte alltid lätt att hitta ett fel när inga felkoder sätts och att felet är intermetent (ej bestående) utan då får man byta saker som kan ha med problemet att göra och sen låta kunden prova. Kunden kanske tycker det är idiotiskt att han ska behöva köra bilen, men sanningen är att du får bara en vis tid på ditt ackord att felsöka och sen får du ingen tid för provkörning alltså kan man som mekaniker inte sätta sig och köra 30-35 mil för att få fram felet.

Nu kommer det komma svar som: Dom är ju mekaniker dom ska väl veta..

MVH

pakkanen
15 augusti 2011 · 2 Inlägg

Vi har en A4 2,0 tdi Q (170)-07 14000 mil som betedde sig på samma sätt vid en omkörning. Tappade kraft, glödtråds lampan började blinka. Svängde in på närmsta avtagsväg. Stängde av motorn, vänta en stund. Sen var det bara att åka igen.

Kontaktade Audi verkstad och in för felsökning. Hittade någon felkod som pekade på laddtrycksreglering.
Åtgärd: Byte av "tryck dosa" satt någonstans vid insuget. Insuget måste ur för bytet i allafall. Kanske någon har mer info om vad denna dosa gör ??

Bilen gick att köra igen.


Men Men, någon månad senare stannade bilen mitt under körning. Glödtråds lampan blinka till och motorn dog. Gick inte att få igång. Bärgning till närmsta Audi verkstad.

Åtgärd: Byte av en spridare (pumpventil) + kabelsats. Inte billigt men va gör man.

Nu går bilen bra, och glödtråds lampan har inte tänts efter detta. Så det verkar som att Audi verkstan hittade rätt till slut.

pakkanen
15 augusti 2011 · 2 Inlägg

klammer skrev:
Har problem med en Audi A4 Tdi Quattro uttagen sep -06. Problemen yttrar sig i att motorn plötsligt börjar hacka och tappa kraft. Ofta kan detta hända vid längre körningar, efter ca 30-35 mil. Problemen uppstår då ofta i t ex en lång uppförsbacke på dryga 2500 varv. Sedan rycker motorn i ca 5-10 min och sedan kan problemen vara över. Ibland är symptomen värre och motorn tappar helt kraft - och några gånger har det då hänt att lampan för förglödningen tänds. Om jag då stoppar motorn och startar igen så kan jag köra iväg utan problem. Detta har hänt både vid yttertemperatur på -25 grader och +25 grader så det känns inte som något slags vinter-/isproblem. Har nyligen haft bilen på verkstad och bytt avgasåterföringsventilen, men det verkar tyvärr inte hjälpa.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan handla om? Felsökningsbudgeten på verkstaden börjar ta slut...

Vi har även bytt EGR (återcirkulations ventil för avgaser) ventilen på vår Audi. Den spelar roll under 2000 /min, om varv över ca 2000/min så är denna ventil stängd. Har du problem med sporadiska ryckningar / hostningar, under 2000 varv så kan det mycket väl vara denna som spökar.

Vid problem vid 2500 varv så är mitt tips en pumpventil. Läs inlägg nedan. Efter bytet så har min gått klockrent.

JeepErnie
15 augusti 2011 · 40 Inlägg

Mitt tips är att kolla enkla saker först och utesluta smuts,algtillväxt och vatten i tanken...Kolla när bränslefilter är bytt(kör du ofta med lite bensin i tanken?).Kanske bara glapp i en pumpkabelanslutning,pumprelä eller jordfel.Kolla jordkabeln till motorn och till styrbox.Har erfarenhet av Vag verkstäder...De missar ofta det uppenbara.Vet en som lämnade in en bil och betalde felsökning på närmare 15000:-.Senare konstaterade en håliväggenverkstad att jordflätan till motorn var kass;).IOM att det händer i uppförsbacke kan det bero på att det kommer luft in i sugröret,sedan tar det en  stund innan luftblåsorna kommer ut.Har en gång löst ett fall med en bil där sugsidan läckte.som sagt:kolla med bondförnuft först.motorn ska ha luft och bränsle oavsett hur modern den är.Bensinmotorer ska då även ha gnista... Vanligt är att fel uppkommit där någon rotat vid service eller annan mekanisk påverkan.

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Presidento Of World
15 augusti 2011 · 3 306 Inlägg

luftmassmätaren? hört av många polare att den har dessa effekter, ingen billig sak heller men kolla den!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
hakkar
26 augusti 2011 · 1 Inlägg

pakkanen!

Bytte du alla 4 ventiler? Vad fick du betala?

Jag råkade ut för något liknande efter 10 000mil med samma motor, kortslutning i en av insprutningsventilerna/pumparna.
Min verkstad rekommenderar byte av av alla 4 spridare + ventiler och för de vill de ha knappt 40 000kr.
Vågar man chansa att bara byta en?

Kavli Motborgare
28 augusti 2011 · 1 099 Inlägg

Har ni kollat matartrycket mot enhetsinjektorerna? Om kraften försvinner från mer än en cylinder, så är det ju ett täcken på att det antigen är enhetsinjektorerna som stallar, eller att motorn inte får luft. Är det det senare problemet, så borde det uppstå en hel del svartrök också.

Att alla injektorer skall gå den vägen hönan sparkar samtidigt, tror jag inte så mycket på. Precis som med andra injektorer, så mäter man upp rubbet och byter dom som inte klarar provet.

-- K

ejt Nybörjare
28 augusti 2011 · 75 Inlägg

Har haft någorlunda samma fel på min T4a, märkte det precis innan jag bytte bromsar och väntar nu på en ny bromssadel så kan inte testa vad som händer just nu.

Men problemet är i alla fall liknande ditt. Märkte det på motorvägen när jag skulle göra en omkörning och bilen började hoppa fram. Det verkar bara hända för mig när jag ligger på 2000-3000rpm och trycker gasen i botten, när den kommer upp i 3500-4000 varv så börjar den hoppa. Har som sagt inte kunnat testa så mycket eftersom den står utan vänster frambroms just nu men har fått förslag på att det kan vara:

LMM
Tändstift
Tändkablar
Under- / övertryck i bensintanken (var väldigt högt tryck när jag öppnade locket)
Bensinfiltret
Bensinpumpen
Läckage i slang till turbo
Luftfilter
Lambda

Så det är ganska mycket som kan gå fel och väldigt svårt att felsöka eftersom många olika komponenter är inblandade.
Min elfelslampa lyser också så ska läsa av felkoder när jag byter kamrem på onsdag.

Hoppas det hjälper dig något smile

Glömde säga att när jag startade bilen igår så slutade elfelslampan lysa och kändes som att bilen lät bättre. Däremot så hände något när jag startade den idag, lät som att jag helt plötsligt inte hade något luftfilter och den varvade dåligt. Stängde av motorn, startade igen och så funkade den som den ska. Däremot började elfelslampan lysa igen.

Senast redigerat av ejt (28 augusti 2011)

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
Henke71
29 augusti 2011 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem med min A4 TDI -07 170Hk. Under färd har den plötsligt börjat rycka och helt tappat kraft. Efter att ha fått svänga in på sidan av väg har det inte gått att starta bilen igen och det har blivit bärgare till närmsta verkstad. De första 9000 milen gick den helt utan problem men under 2011 har jag bytt 3 st spridare med ca 3 månaders mellanrum!! :-(

Första gången var det byte av spridare nr 3, andra gången nr 1 och 3e gången nr 4... dvs endast spridare nr 2 som inte blivit bytt ännu..

Det ska tilläggas att jag har en KCR-box installerad vilket verkstaden skyllt problemet på.. men när jag kontaktar KCR så säger de att rent teknisk sett så kan inte KCR-boxen öka slitaget eller göra sönder spridarna, utan det enda den gör är att förlänga öppningstiden något. Men det är ju svårt att kunna bevisa mot verkstan och Audi.

Har en bekant med samma bilmodell och problem där Audi tagit Goodwill och bytt en trasig spridare och stått för arbete, material mm. Nämnde detta för verkstaden och fick till svar att de inte kunde söka "Goodwill" pga att inga garantier gäller pga KCR-boxen. Förmodligen kommer jag nu taut min box och hoppas på "Goodwill" om eller när den sista spridaren går sönder smile

Tråkigt fel för det verkar ju trots allt som om många har liknande problem även om man inte har en effektbox installerad...

ascona-tic
30 augusti 2011 · 1 496 Inlägg

Kan inte vissas problem med ryckande tdi:er efter vissa mil vara vid rensning av partikelfilter? Då man sprutar in extra diesel för detta ska bränna bort sot i filteret! Detta görs när tryckgivarna på PF har för stor skilnad.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
slct
2 november 2011 · 1 Inlägg

Har en Audi A4 2.0tdi -07 som jag köpte förra året. Hade samma problem som ni beskriver och bilen tvärdog när jag var nere i jkpg. Åkte till Audi verkstad och dem sa att de var "insprutning till cylinder 2" som hade pajjat. Det gick dock på audi garanti och jag slapp betala nånting. Kostnad annars 13000:- .
Fick också reda på att insprutning till cylinder 1 hade gått för ägaren innan mig. Så räkna med att alla 4 kommer gå. Men som sagt audi garanti. Fabriksfel så dem ska stå för de.

denjo
13 december 2011 · 5 Inlägg

Hej,

Är det någon som vet om man i Sverige kan byta ut samtliga spridare på a4 2.0 tdi 2007? Tydligen går det bra i England där VAG har accepterat detta som fabriksfel:

http://www.audi-sport.net/vb/audi-s4-a4 … rs-12.html

Min (a4 2007 2.0 tdi) har fått en utbytt 4 veckor sedan, nu är det dags för fler tydligen. Motorstopp imorse med liknande symptom

digital_pojken JPN
9 januari 2013 · 288 Inlägg

Lite gammal tråd men iaf, införskaffade mig en Audi A4 2.0tdi (170hk)-08 och jag märkte ochså som sagt att den börjar hoppa fram när man gör en snabb omkörning eller liknande. Men iaf skulle byta grill på bilen och plockade då bort hela fronten och då ser jag att ena kylaren till turbon hadde oljat igen (på vänster sida, ) så jag tvättade rent den och smällde tillbaka fronten igen. Några dagar senare när jag var ute och körde tände sig glödstiftsvarningen och 3-4 min efter det tände sig (oil pressure low!) och sen dog bilen;) Turbo ras och bilen har inte gåt speciellt långt.

Men över till det hela, innan detta hände som sagt så hackade bilen vid pågasning och dyl säkert i 2-3 veckor jag googla på det och många verkar ha problem med spridarna. Men inte jag:p

Projekt Nissan PS13 Jesus On "Crack
1BROTHER7SISTERS - GARAGE
Gavne
7 maj 2015 · 1 Inlägg

Hej! Läste ditt inlägg om spridare.. När Audi gick ifrån vanliga spridare med magnetspole till de nya spridare  på  på 170 hästars motorerna så blev det fabrikationsfel på dessa spridare.. Efter några år bestämde sig Audi att det gick under garanti fel och erbjöd alla med dessa spridare att få dessa utbytta gratis. öven de de som fått dem bytta på andra verkstäder erbjöds att få ersättning av dem. Har du kvar kvittot så får du pengarna tillbaka av Vag sverige. Jag är helt säker då jag har jobbat på Audi verkstad så stå på dig om de nekar... Lycka till
 

pakkanen skrev:
Vi har en A4 2,0 tdi Q (170)-07 14000 mil som betedde sig på samma sätt vid en omkörning. Tappade kraft, glödtråds lampan började blinka. Svängde in på närmsta avtagsväg. Stängde av motorn, vänta en stund. Sen var det bara att åka igen.

Kontaktade Audi verkstad och in för felsökning. Hittade någon felkod som pekade på laddtrycksreglering.
Åtgärd: Byte av "tryck dosa" satt någonstans vid insuget. Insuget måste ur för bytet i allafall. Kanske någon har mer info om vad denna dosa gör ??

Bilen gick att köra igen.


Men Men, någon månad senare stannade bilen mitt under körning. Glödtråds lampan blinka till och motorn dog. Gick inte att få igång. Bärgning till närmsta Audi verkstad.

Åtgärd: Byte av en spridare (pumpventil) + kabelsats. Inte billigt men va gör man.

Nu går bilen bra, och glödtråds lampan har inte tänts efter detta. Så det verkar som att Audi verkstan hittade rätt till slut.

Alexis86
24 juni 2015 · 1 Inlägg

Hej! har oxå samma problem hacka och tappa kraft. Ofta kan detta hända vid längre körningar, Skoda Octavia Tdi 1,9 till mej säger dem byta bränslefilter på Bilmetro vad tror ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang