Vad gör man åt skrikande bromsar?

Tenchi
12 maj 2011 · 99 Inlägg

Sen jag köpte nya bromsklossar och monterade så gnisslar dom rätt rejält (utom när jag bromsar stenhårt). Jag fick veta innan jag köpte dom att dom "gnisslar lite" men trodde det skulle försvinna med tiden och inte att dom skulle skrika/gnisslar så mycket som dom gör.

Så, vad gör jag åt detta? Har hört om blyertsstift, kopparpasta, tejp och brickor.
Vad funkar bäst? Och vad är enklast?

dyem BMW-Fantast!
12 maj 2011 · 249 Inlägg

jag har kört på den varianten att man tar en fil och filar av den 90graders kanten som är på belägget, det vill säga den kanten som är "bak" på belägget. fungerat på varje bil jag gjort detta på iaf smile

Senast redigerat av dyem (12 maj 2011)

Bensinskallen P o r s c h e
12 maj 2011 · 1 700 Inlägg

Skrikplattor eller kopparpasta somsagt wink

Annars kan du alltid smörja upp bromsskivan lite lol

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
isso \m/(><)\m/
12 maj 2011 · 742 Inlägg

dyem skrev:
jag har kört på den varianten att man tar en fil och filar av den 90graders kanten som är på belägget, det vill säga den kanten som är "bak" på belägget. fungerat på varje bil jag gjort detta på iaf smile

Så har jag också alltid gjort när det har låtit. Bänkslipen tar bättre än en fil

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
dyem BMW-Fantast!
12 maj 2011 · 249 Inlägg

isso skrev:

dyem skrev:
jag har kört på den varianten att man tar en fil och filar av den 90graders kanten som är på belägget, det vill säga den kanten som är "bak" på belägget. fungerat på varje bil jag gjort detta på iaf smile

Så har jag också alltid gjort när det har låtit. Bänkslipen tar bättre än en fil

Jo, tar nog bättre, men jag tror fler ha en fil än en bänkslip big_smile

isso \m/(><)\m/
12 maj 2011 · 742 Inlägg

dyem skrev:

isso skrev:

dyem skrev:
jag har kört på den varianten att man tar en fil och filar av den 90graders kanten som är på belägget, det vill säga den kanten som är "bak" på belägget. fungerat på varje bil jag gjort detta på iaf smile

Så har jag också alltid gjort när det har låtit. Bänkslipen tar bättre än en fil

Jo, tar nog bättre, men jag tror fler ha en fil än en bänkslip big_smile

det e möjligt tongue

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
andreas1
12 maj 2011 · 1 020 Inlägg

packning på tub på baksidan av beläggen funkar kanon

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Mickeymouse
9 oktober 2011 · 337 Inlägg

Hej Ursäkta lånar tråden lite...

Har bytt mina backar och allt är tyst och fint förutom när man köra sakta och bromsar så låter det som jag har ett gäng fåglar under bilen.

Jag antar att ni menar när era bromsar skriker så kört ni i "normal" fart?  Jag får detta fenomen när man kör sakta gott irriterande hjälper dessa skrikplattor även mot detta?

Har lagt gott med pasta på baksida beläggen och det hjälper dock ej..

Mvh micke

Senast redigerat av Mickeymouse (9 oktober 2011)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
dyem BMW-Fantast!
9 oktober 2011 · 249 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Hej Ursäkta lånar tråden lite...

Har bytt mina backar och allt är tyst och fint förutom när man köra sakta och bromsar så låter det som jag har ett gäng fåglar under bilen.

Jag antar att ni menar när era bromsar skriker så kört ni i "normal" fart?  Jag får detta fenomen när man kör sakta gott irriterande hjälper dessa skrikplattor även mot detta?

Har lagt gott med pasta på baksida beläggen och det hjälper dock ej..

Mvh micke

Antagligen ska det hjälpa mot ljudet när man åker sakta med, det är bara testa dig fram.. smile

Mickeymouse
9 oktober 2011 · 337 Inlägg

Misstänkte det... Innan så låg bromssköldarna emot skivan vilket orsakade ännu mera oväsen vid låga farter. Fick bankat till dom så det gick fritt men så blev det hära kvar.....

Blir väl att och en tur och investera i ett par sådan här plattor...

Tack så länge

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
dyem BMW-Fantast!
9 oktober 2011 · 249 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Misstänkte det... Innan så låg bromssköldarna emot skivan vilket orsakade ännu mera oväsen vid låga farter. Fick bankat till dom så det gick fritt men så blev det hära kvar.....

Blir väl att och en tur och investera i ett par sådan här plattor...

Tack så länge

Mvh Micke

När du monterade beläggen, tuggade du av kanterna med fil/bord-slip eller liknande?
Om inte, ta ned och gör det, då borde det försvinna.
Annars är det plattor som gäller.

Mvh Niclas

Mickeymouse
9 oktober 2011 · 337 Inlägg

Jaha, man skall alltså grada av dom lite.

Får testa det i veckan, återkommer med resultat...

Tack för hjälpen så länge

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Xuri One Man Clan
9 oktober 2011 · 4 286 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Jaha, man skall alltså grada av dom lite.

Får testa det i veckan, återkommer med resultat...

Tack för hjälpen så länge

Mvh Micke

vad är de för kärra du har ? en del bilar har väldigt stora problem med de och de löste vi genom att borra små hål i beläggen å stoppa i blyerstift.  allt annat var lönlöst.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Mickeymouse
10 oktober 2011 · 337 Inlägg

En liten Blazer.....

När läste det du skrev så kom jag ihåg att kompisen som jobbar som truck rep. tog flexen och ritade snea spår i beläggen 2-3 st och detta tog bort skriket på truckarna detta var dock trummor.

Vi får börja med det ena hjälper inte det så tar vi nästa....

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Om det bara är ren metall (förutom färgen då) på baksidan beläggen så borde det nog inte vara så dumt med s.k. skrikplattor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang