Tyckte var dags för en egen tråd av min SAAB 9-3 SS Aero. Ingen deadline på detta projekt och ej heller tänkt som utställningsbil, förädling helt enkelt som kommer att ske med tid och ekonomi. Både utseende och motor ska jobbas vidare med.
Börjar med en liten bildberättelse från inköpet tills idag.
Januari 2010: Efter att ha fastnat för bilen direkt när den stod hos Peugeot i Kista var det bara att skriva papper direkt, för att dagen efter på lunchrasten åka och hämta den.
Precis hämtad.
Hemma i garaget bredvid föregående bilen, som jag för ett tag sen såg att den nu är skrotad av ägaren efter. Skulle behållt den. Började med att byta ut de slitna emblem mot svarta. Idag sitter det dock "kolfiber". Våren kom och sommarfälgarna åkte på.
Tog väl ungefär 3-4 veckor innan jag tyckte att Aerofälgarna va alldeles för små. Beställde då en uppsättning 19" Zito Navarro vilket jag tyckte lyfte utseendet direkt.
Efter tänkt ett tag bestämde jag mig för tona bakljusen.
Körde på tonat nästan ett år tills jag bestämde mig för att jag skulle ha faceliftlamporna från 08:an, sagt och gjort la jag ut en köpes annons på Stcs och fick tag i ett par nya för halva priset.
I samma veva jag la ut annonsen efter lyktor la jag även ut en annons om aero-ratten från MY06. Mest för att råda bot på den fula träratten som satt i när bilen köptes, och dels för det är (enligt mig) den snyggaste ratt som gjorts. sagt och gjort. Nu började bilen kännas mer komplett.
Ska även nämnas fast jag inte har bilder på det än är att jag även lött amp1 och stoppat i ett DLS CA12 monoblock samt en JBL 2x12". Även ett par JBL GTO 6x9 letade sig in i bilen förra veckan, bra att ha när jag behöver lastutrymmet. Bara att koppla om lite kvickt.
Igår fick jag ett par paket på posten. Det ena var från ANA Trollhättan och innehöll en fräsch rostfri högerskärm. Min nuvarande har av mycket stenskott börjat rosta, blev billigare såhär än att lacka om. I paket 2 hittade vi luftfilter och ett fjäderbensstag som jag monterade båda idag. Vet inte om det är ren placeboeffekt? men tycker nog att det blev lite stabilare i framvagnen. Vill inte åla sig lika mycket längre vid pådrag.
Så närmst på listan är att byta ut framskärmen och montera denna Alu-IC från EXD Custom. Ska även fiska lite offerter på att tona bilen nästa vecka.
SÅ, det var allt för idag! Om tid finns ska det mekas i helgen. Bjuder så länge på en actionbild tagen av Mostling på senaste Lundaträffen med Stcs.
Kom för ett tag sen över en till grill för en billig peng, så den måste ju självklart byggas om. En snabbis till biltema för inhandla lite nödvändigheter.
Ribborna har sågats och filats bort, ska in med nät i tjockare svart plast, lite åt Hirsch-hållet. Men mer om det sen.
Än så länge har jag hunnit slipa ner sargerna och idag lagt på slipgrund.
Var en sväng till Bauhaus efter jobbet och köpte slip/våtslippapper. Ska slipas ner imorrn och lägga plastprimer. Sedan ska de lackas i samma kulör som bilen, 268 Silver.
Grillen är lackad och har fifflat med nätet idag, blir däremot inte nöjd med resultatet. Kanske helt enkelt får bli att köpa en från Speedparts istället, får ta mig en redig funderare.
Inte denna men nästa helg har jag planerat att riva fronten för att byta framskärmen och montera nya IC:n, bilder utlovas.
Rallyhalle skrev: Nämen titta, har du också startat en tråd! Va på tiden tycker jag
Ser skitbra ut, fälgarna gör sig riktigt bra på bilen. Den låter rätt fint när du drar på också
//Jacob
Tackar Jacob! Tyckte det va dags, dels pressar mig att inte bara att stå och glo på grejorna som ska monteras. Gör den? awesome! Man missar allt det goda i kupén! Mittdämpen ska bort vid tillfälle och mån av bra lösning.
Min koppling har slirat ett bra tag nu på 5-6:an vid fullt laddtryck, och inte bättre blev det i helgen efter lite "inspirerad" körning. Slirar nu ända ner på 3:an. Trist utgift såhär innan semester men va tvunget.
Efter ett givande samtal med Fredrik på Maptun beställdes en 450 nm kopplingssats. Likadan som sitter i hans 415 hk monster. En eloge till dom för väldigt snabb leverans och tålamod med mina frågor: Kommer även passa på att byta lager/slavcylinder på tis när bilen har tid hos doktorn.
Nu får bilen sova i garaget tills dess och en annan får röra fläsket på cykeln ett par dagar.
Kommer bytas av en kontakt till min far, mek och arbetsledare på ett (bakhjulsdrivet) märke. Samma kille som bytte min huvudkopplingscylinder i vintras när jag klantade mig.
Grymt duktig är han i alla fall. Bytte även kopplingen på brorsans gamla 900 Talladega för drygt 2 år sen.