Importguide England

Hermanssons_Garage
28 mars 2013 · 2 415 Inlägg

har du inporterat en så får du lov att köra i 1?? månad i sverige, och sedan måste du regga in den!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Audi_powah
5 april 2013 · 1 515 Inlägg

Om man importerar ifrån Tyskland, är det samma sak som gäller? Viktigaste av allt, V5 pappret? Eller heter det något annat? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Turbovulc
12 april 2013 · 16 Inlägg

Hej bra Guide, har dock en invändning.
1. Länsförsäkringar kan tas bort från rekomenderade bolag ovan!
De fetnekade mig en försäkring när de hörde bilmodellen och att jag skulle köra bilen hem. Handläggaren ville få det till ett moment 22 där jag var tvugen att teckna försäkringen hemma och att den skulle vara förbetalad. (hur svårt är det att föra över pengar i realtid idag, med tex visa, swich etc.??  Vem köper en bil osedd och utan att ha testkört??
De vägrade helt enkelt.
Ringde då Folksam som hade en helt annan inställning att "Det löser vi, inga problem" de hade dock endast en månadsförsäkring som gick på 6' men det var det värt.

Skitbolag jag aldrig kommer att nyttja igen efter detta!. 

Enligt EU-regler är det olagligt att neka folk till en fordonsförsäkring,

Vad var det för EU regel förresten? skall ta upp det med dom nästa gång de ringer mig och vill att jag byter min hemförsäkring/bilförsäkringar till dom!

Senast redigerat av Turbovulc (13 april 2013)

dadooo
12 april 2013 · 841 Inlägg

de kan neka men trafikförsäkring är det enda ingen försäkring får neka

Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Turbovulc
12 april 2013 · 16 Inlägg

de kan neka men trafikförsäkring är det enda ingen försäkring får neka

källa på det? vad skall man hänvisa till? går ju inte att hänvisa till att Dadoo på garagets forum sa att så var det minsann smile

dadooo
12 april 2013 · 841 Inlägg

Trafikförsäkringen är lagstadgad. Försäkringsbolagen kan inte själva bestämma när den gäller eller inte gäller. Ett försäkringsbolag får inte neka trafikförsäkring till någon person eller för något fordon. Gör ett försäkringsbolag det kan man anmäla dem.

http://www.freespeed.nu/SMC/SMC%20F%C3% … %20FAQ.htm

bara sök på google får upp flera svar ang det

Senast redigerat av dadooo (12 april 2013)

Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Turbovulc
13 april 2013 · 16 Inlägg

Ja det verkar onekligen vara så Länsförsäkringar verkar bryta mot lagen då de nekade mig en försäkring.

Jag påtalade även att de inte hade rätt att neka mig en försäkring enligt Eu regler, men det bara fnös den handläggaren åt.

Skulle gärna anmälla dom tycker det var riktigt illa, dessutom kostade det mig massa tid och telefonsamtal samt att jag inte han snacka med en person på bilfirman jag skulle då jag var upptagen i telefon.

Finns ett namn för dylika bolag, Skitbolag!

Crisslin
1 juni 2013 · 1 Inlägg

Hej!
Jättebra guide, dock så undrar jag om någon här har någon erfarenhet om hur länge man har på sig innan man måste komma hem med bilen? Jag bor sedan ett par år tillbaka i London men planerar nu på att åka tillbaka till Sverige och vill gärna ha med mig en bil tillbaka. Har inte ägt någon bil här tidigare men har en bekant vars bil jag tänkte ta med mig hem. På hemresan har jag tänkt att göra en liten Europa-visit och åka igenom och stanna i olika länder, en resa som jag förväntar mig ska ta ca 10 dagar. Kan man, om man ringer ett försäkringsbolag i Sverige och får en tillfällig försäkring, köra med bilen i Europa några dagar innan man faktiskt tar in den i Sverige eller förväntar de sig att man ska åka raka vägen hem?
Väldigt tacksam för svar då DVLA inte har någon aning om vad som gäller i Sverige.

//Chris

kiimzzaan
21 augusti 2013 · 161 Inlägg

Har läst denna guiden och jag själv funderar på att hämta en supra i England ,aldrig gjort det innan men vill inte anlita en firma för det iheller för resan är ju halva det roliga :p men jag förstår inte riktigt allt,
Hittat bil på pistonhead så mailar man säljaren o sen förstår jag inte riktit allt, ska man fylla i v5c innan hämtningen och vilka mer papper ska man hålla koll på? Ska man fixa export skyltar innan man åker o ta med sig det ?
Nån som vill skriva en detaljerad steg för steg lista till mig? smile så man inte missar något
Mvh

if everything is under control you´re not going fast enough
Toyota Supra MKIV Singelturbo "Silverstone" (1993)
Hermanssons_Garage
21 augusti 2013 · 2 415 Inlägg

kiimzzaan skrev:
Har läst denna guiden och jag själv funderar på att hämta en supra i England ,aldrig gjort det innan men vill inte anlita en firma för det iheller för resan är ju halva det roliga :p men jag förstår inte riktigt allt,
Hittat bil på pistonhead så mailar man säljaren o sen förstår jag inte riktit allt, ska man fylla i v5c innan hämtningen och vilka mer papper ska man hålla koll på? Ska man fixa export skyltar innan man åker o ta med sig det ?
Nån som vill skriva en detaljerad steg för steg lista till mig? smile så man inte missar något
Mvh

kommer listan upp så kan man ju lägga in den här... jag vet en som har tagit in en.. en som har koll på vad som gäller är http://www.garaget.org/?car=284311. då han har nyss tagit in en.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
kiimzzaan
21 augusti 2013 · 161 Inlägg

Tog han hem den själv från England ? :p

if everything is under control you´re not going fast enough
Toyota Supra MKIV Singelturbo "Silverstone" (1993)
Hermanssons_Garage
22 augusti 2013 · 2 415 Inlägg

Japp det gjorde han! han o en polare tog in varsin soarer

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
kiimzzaan
22 augusti 2013 · 161 Inlägg

du skulle inte vilja kolla med honom om han vill skriva en steg för steg lista till mig o förklara lite o svara på frågor? smile

if everything is under control you´re not going fast enough
Toyota Supra MKIV Singelturbo "Silverstone" (1993)
Hermanssons_Garage
24 augusti 2013 · 2 415 Inlägg

kiimzzaan skrev:
du skulle inte vilja kolla med honom om han vill skriva en steg för steg lista till mig o förklara lite o svara på frågor? smile

det är bara slänga iväg ett mail till han o fråga. smile smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
jgranath
10 november 2013 · 34 Inlägg

Okej, en fråga bara för att reda ut allt. Exakt vilka dokument måste finnas när man kommer hem för att regga in den? Och vilka dokument måste va ordnade i england ?

mvh // jgranath

bmw 320
AlfredssonT5
22 november 2013 · 23 Inlägg

Tjenare!

Letar efter en bra sida för att importera en Toyota Sprinter Trueno, som alla vet är Initial D-bilen wink
Frågorna är helt enkelt vad jag måste göra, låt säga att jag hittar en bil jag vill ha, men inte vet vad jag måste göra innan jag åker dit o köper den. Samt, det är alltså enklare att köpa en i england än att ta hem från japan? Vill ha högerstyrt smile

mvh

PLindblom
20 augusti 2014 · 1 200 Inlägg

lladron skrev:
Originaldokument - 2600 (jag klarade mig utan dessa papper)

Vad avser detta?

ajajajdentogilla
18 augusti 2016 · 98 Inlägg

Tänkte bara kolla. Är det omöjligt att importera bilar från england numera nu när de inte är med i eu tullfritt? Riktigt synd i såna fall då jag hade funderingar på det det kommande året.

CC72
18 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Dom är fortfarande med i EU så importera på du.

Rally1987
14 september 2017 · 1 Inlägg

Det verkar inte stämma helt, när jag i dag prata med transportstyrelsen sa två olika personer oberoende av varandra att ALLA tre delarna av reggbeviset ska med till sverige och lämnas till transpoetstyrelsen.

Och om man gör som du skriver att man ska fylla i exportdokumentet och lämnar in det i England, så kan man få problem att regga in i sverige, för att reggbeviset inte är komplett.
Transportstyrelsen sa att när du har lämnat in reggbevisen till dom (alla tre delarna) så skicka transportstyrelsen i sverige ett medelande till Engelska transportstyrelsen att bilen är exporterad till sverige och då skriver dom av bilen i england.
Dessutom så blir ju bilen tekniskt sett avregistrerad så fort ni har skrivit under. Och det innebär ju att bilen är oregistrerad.
Det är ju inte bra att åka hem så!

Senast redigerat av Rally1987 (14 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang