AC-problem på Audi A3 1.8T -98

MxII
21 juli 2011 · 4 Inlägg

Hej! ber om ursäkt ifall det redan finns någon tråd som handlar om just mitt problem,vet inte riktigt hur man söker i forumet..

MEN! mitt problem är iaf att För två veckor sen var jag ute och körde(det var väldigt varmt den dagen),
helt plötsligt började bilen låta väldigt skumt, så jag och polaren stannade till och öppnade huven men såg ingenting (det knackade hemskt om någonting, varje gång man varvade upp bilen så "knarrade" det.) Efter några minuters brainstorming så testade vi allt möjligt och när vi slog av AC:n så upphörde detta ljud.

*Varje gång man slår i AC:n nu så låter det lika. Så min fråga är: Kan Ac bete sig såhär pga Magnetventilen i kompressorn? eller är det lika bra att inse att kompressorn har gett upp?
*Då jag är mycket oerfaren när det kommer till att byta kompressorer på bilar så undrar jag om det är krångligt att byta? (i och för sig så är allt krångligt att byta på den här bilen då motorutrymmet är så förbannat komprimerat)

Jobbar som VVSare så jag känner lite kylkillar som kan hjälpa till med tömning och påfyllning av systemet.

för övrigt så är det inga kända fel på bilen som skulle kunna ha orsakat detta, utan det är väl kompressorn eller magnetventilen som har gett upp pga slitage (bilen har gått 14 000 mil).

Vore hemskt snällt om någon som har en aning om svaret på dessa frågor. smile

/ Martin

Senast redigerat av MxII (21 juli 2011)

Einar89
21 juli 2011 · 143 Inlägg

Kolla spännrullen till multiremmen, farsans V70 började låta ungefär som du beskriver. Efter bytet lät den som vanligt igen.

BMW E34 "M5 Ombyggd bil" (1991)
BMW 540i (1996)
PMPerformance
21 juli 2011 · 2 266 Inlägg

Kolla över säkringarna vid batteriet till kompressorn, svärmor golf 4 höll på och dumma sig i ac magneten som du beskriver, drog och släppte varje sekund och då var de glapp och ärg runt säkringen så hållaren hade smält vid säkringen

svetsdiff !!!
MxII
21 juli 2011 · 4 Inlägg

Okej! ska kika på remmen efter jobbet idag, har iaf bytt säkringar vid batteriet som PMPerformance beskriver, den ena hade ärgat vid ena stiftet och hade smält sönder hållaren. Men jag undrar om det är problemet för ac:n har fungerat hela tiden ändå. det är ju förstås troligt att den kan ha börja glappa så här efter säkringsbytet också.
När incidenten skedde så började det först med ett svagt ljud som till sist blev det här starka knarrande ljudet.

Ska ändå ska riva en del saker i motorrummet när tid finner, så kan man kika på kompressorn när man ändå håller på, ABS-styrdonet har nämligen gett med sig. Men man får köra med KD ett tag istället för AC smile

KoalaMayhem
24 juli 2022 · 1 Inlägg

MxII skrev:
Okej! ska kika på remmen efter jobbet idag, har iaf bytt säkringar vid batteriet som PMPerformance beskriver, den ena hade ärgat vid ena stiftet och hade smält sönder hållaren. Men jag undrar om det är problemet för ac:n har fungerat hela tiden ändå. det är ju förstås troligt att den kan ha börja glappa så här efter säkringsbytet också.
När incidenten skedde så började det först med ett svagt ljud som till sist blev det här starka knarrande ljudet.

Ska ändå ska riva en del saker i motorrummet när tid finner, så kan man kika på kompressorn när man ändå håller på, ABS-styrdonet har nämligen gett med sig. Men man får köra med KD ett tag istället för AC smile

Hur gick det för dig? Upplever samma problem som du nu.

Christian S
24 juli 2022 · 4 816 Inlägg

tråden är ifrån 2011 och ts har inte varit inloggad på 8,6 år så inte så troligt att han ser ditt inlägg och svarar wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang