Vilken färg måla galvad släp

janneN
31 juli 2011 · 69 Inlägg

Jag måste måla min gamla galvade släpvagn, och undrar vilken färgtyp man skall använda till detta? Tvåkomponent fungerar detta? eller går det med någon vanlig metallfärg?
Någon som vet?

Janne..

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Richtenb
31 juli 2011 · 1 359 Inlägg

Zinkbaserad fungerar och troligtvis också hammerite hammarlack, då håller det nog bra smile

Svart zink är jävligt snyggt tycker jag

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Brådhis * Voff voff *
31 juli 2011 · 10 244 Inlägg

Hammarlack borde väl funka utmärkt misstänker jag!

Mitt släp är iaf målat med hammarlack, men det var iofs inte galvat... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RD_87 Skrotsamlare
1 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Grunda med syragrund & dra på vilken färg du vill, svårt att få färg att fästa utan bra grund på galv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
janneN
1 augusti 2011 · 69 Inlägg

Tack för svaren, Hammarlack har jag provat på diverse andra järnytor men jag tycker inte den håller så bra.
RD_87 du skriver "vilken färg du vill" vilka typer av färg menar du?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Richtenb
1 augusti 2011 · 1 359 Inlägg

Det finns ju knappast någon starkare färg än Hammarlack. Biltemas kan inte kallas hammarlack men om du testat Hammerite Hammarlack och tycker att den sitter för dåligt så kan du nog få det tufft att hitta en hållbar färg för den är helt omöjlig att få bort om den penslas på. Inte den blanka utan orginalet. Inte jättesnygg men kan lova dig att det inte rostar på år, brukar använda den på underredet på bilar och de rostar aldrig om ytan är helt torr när den penslas på


janneN skrev:
Tack för svaren, Hammarlack har jag provat på diverse andra järnytor men jag tycker inte den håller så bra.
RD_87 du skriver "vilken färg du vill" vilka typer av färg menar du?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
RD_87 Skrotsamlare
1 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Richtenb skrev:
Det finns ju knappast någon starkare färg än Hammarlack. Biltemas kan inte kallas hammarlack men om du testat Hammerite Hammarlack och tycker att den sitter för dåligt så kan du nog få det tufft att hitta en hållbar färg för den är helt omöjlig att få bort om den penslas på. Inte den blanka utan orginalet. Inte jättesnygg men kan lova dig att det inte rostar på år, brukar använda den på underredet på bilar och de rostar aldrig om ytan är helt torr när den penslas på


janneN skrev:
Tack för svaren, Hammarlack har jag provat på diverse andra järnytor men jag tycker inte den håller så bra.
RD_87 du skriver "vilken färg du vill" vilka typer av färg menar du?

Hammarlackens hållfasthet är fantastisk men utan korrekt grundfärg så flagar den. Om man LÄSER på burken så står det speciellt att man ska grunda ytorna med "Hammerite Special Metals Primer" före målning.
Men med rätt grundfärg så går det att lacka den med motiv om man nu skulle vilja det. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Richtenb
2 augusti 2011 · 1 359 Inlägg

Mycket bra, det står precis som du säger att den ska användas på aluminium och galvaniserat. Ibland är det bra att läsa manualen.


RD_87 skrev:

Richtenb skrev:
Det finns ju knappast någon starkare färg än Hammarlack. Biltemas kan inte kallas hammarlack men om du testat Hammerite Hammarlack och tycker att den sitter för dåligt så kan du nog få det tufft att hitta en hållbar färg för den är helt omöjlig att få bort om den penslas på. Inte den blanka utan orginalet. Inte jättesnygg men kan lova dig att det inte rostar på år, brukar använda den på underredet på bilar och de rostar aldrig om ytan är helt torr när den penslas på


janneN skrev:
Tack för svaren, Hammarlack har jag provat på diverse andra järnytor men jag tycker inte den håller så bra.
RD_87 du skriver "vilken färg du vill" vilka typer av färg menar du?

Hammarlackens hållfasthet är fantastisk men utan korrekt grundfärg så flagar den. Om man LÄSER på burken så står det speciellt att man ska grunda ytorna med "Hammerite Special Metals Primer" före målning.
Men med rätt grundfärg så går det att lacka den med motiv om man nu skulle vilja det. smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
janneN
10 augusti 2011 · 69 Inlägg

Så ni rekomenderar Hammarlack, när jag målat direkt på järn med hammarlack (vad jag förstår så skall det väl gå att måla direkt utan att först grunda, okey skall läsa instruktionen bra tips) så efter 2-3 år så börjar rosten tränga igenom, men skall kolla upp hammarlacken bättre om man bör grunda först, undra om den går att bryta kulör?

Jan..

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Richtenb
10 augusti 2011 · 1 359 Inlägg

Med Hammerite Hammarlack kan man måla direkt på stål, plåt, järn men som RD_87 säger och som det står i bruksanvisningen så ska det grundas på galvaniserat och rostfritt.

Använd inte den släta bara, den är helt värdelös även om den är lite snyggare. Hammer effect är den som gäller och den finns i olika färger. Det kommer inte bli lika fint som om man sprutar zinc men det kommer hålla längre.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang