FAQ Turbokonvertering Bmw e30

precision
17 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

Eftersom många skriver trådar om hur man Snik turbokonverterar bmw e30 så tänkte jag göra en FAQ med en beskrivning på hur man kan göra .

Detta gäller både Bmw 320\325 motorbeteckning M20b20 resp m20b25 " snikkonvertering "

Grenrör kan man lätt bygga om på M20 motorn så att man får en såkallad svanhals  . maila så förklarar jag.
Man svetsar på 2st rör på orginalgrenröret som sedan går ihop till en valfri fläns som passar mot den turbo du tänkt andvända.

Flänsar finns att köpa hos alla som säljer turbos mm .

Spridare kan man ta ifrån bmw 535 .dom räcker för att ladda 0,5-0,6 bar

Turbo kan man ta ifrån tex kkk24\ volvo eller någon saab typ 9000 turbo

Intercooler " laddluftkylare" kan man ta från tex saab 900\audi s2 mm dom räcker sen är det ju snyggare o köpa en alu IC .Ic mått som passar ferfekt på e30 är
550x180x65mm

Luftmängdsmätare andvänder man också från en 535 dock så andvänder man inte elektroniken som sitter i 535ans luftmängdsmätare utan man plockar de från en m20b20\m20b25
Kan behöva spännas några kugg för att motorn ska gå renare . Maila om du inte vet hur de går till .

oljetillförsel tar man från oljetryckskontakten som sitter på höger sida av motorblocket .
Så köper man ett T kors.
Så monterar man orginal oljetryckgivaren på en av anslutningarna och en stålspunnen oljeslang som sen ska gå vidare till turbo .

Oljeretur gör man lättast genom att lämna in tråget till någon som svetsar i alu .
Borrar ett hål på 17\18 mm o svetsar på ett rör som är 10cm snett vinklat uppåt så oljan rinner ner ordentligt.
Sen får man kapa röret efter önskad längd .
Sen är de klart med oljan .

Downpipe får man skaffa en fläns och sen svetsa på ett rör 2,5\3"
Avgassytem är inga problem att bygga på e30 är rakt hela vägen till bakaxel sen behöver man lite körkar beroende på hur man vill ha systemet

Tryckrör kan man bygga av mekonomens universinal avgas böjjar\krökar . Rek 2,5" eftersom siliconslagen passar smack på spjällhuset då.
På de sista tryckröret som går till insug gör man en anslutning till tomgångsmotor .
Ta ett rör som är 1,5\2cm o svetsa .

Laddtrycksmätare är viktigt o de smidigt att montera . kapa slangen som går från insugets baksida sitter en liten nippel där . sätt ett T kors och anslut slangen till laddmätaren .
För dom som inte vet så finns ett hål i torpedväggen som du kan dra in slangar\kablar till instrument.

Sen behöver man div slilcon slangar finns lite överallt på blocket.se .

Öppet filter ska man ju givetvis ha o då är de midigt att köpa ett 90 graders rör så filtert kommer precis bakom höger framlyckta.

Avgassytem är inga problem att bygga på e30 är rakt hela vägen till bakaxel sen behöver man lite körkar beroende på hur man vill ha systemet

Här är ett recept på vilka saker som kan andvändas som ett kitt" ekonomipacket:D
audis kkk24 turbo =1000kr för en OK turbo
Intercooler saab 900\9000 = ca 300-400kr
spridare bmw 535\735 = 100 kr st
luftmängdsmätare = 535\735 ca 500kr
stålspunnen oljeslang = 300-500kr på hydrualfirma
Silcon slangar = 1000kr
matrial till grenrör = 500-1000kr med 2st flänsar .
Tryckrör kan man räkna med 500-1000.

Sinterlamell rekommenderas men inget måste om man har fräsch koppling . förr eller senare kommer det o slira .

sen tillkommer lite småplock som slängklämmor mm .
Här finns flänsar mm www.klracing.se

När man ändå är igång så är det bra att byta stift då kan man köra med NGK och knacka ihop dom till 0,5-0,6mm så gnistan inte slockar lite lätt .

Obs man kan bli tvungen att flytta på vissa saker som spolarvätska mm så att tryckrör för plats.

Detta räcker för att ladda ca 0,5-0,6 och man man räknar lite på de så är det ungifär 230-240Hk OBS M20b25 = 325 motorn
m20b20 motorn blir de ungifär 200+

m20 toppen är ganska känslig orginal och kan spricka om man laddar för mkt . bör därför lämnas in på tex www.pure-pf.com och få toppen svetsad om man tänkt ladda ännu mer .

Observera att detta är en snikturbokonvertering . och det kan göras på många olika vis men det här är ett av dom som fungerar bra och är ett välldigt billigt sätt att få ut ganska mkt effekt ur m20 motorn. Sista som jag snika ihop har gått 500mil "dock svarvade kolvar och alla lager bytta mm .
Enda som strulat är ett oljeläckage mellan turbo och tråg .

En sådan konvertering kan man göra mellan 6- 8000 beroende på vad man kör med för saker .

OBS OBS OBS Tänk på att bilen blir olaglig att köra med på allmän väg .
Men fruktansvärt rolig . big_smile

Maila mej om ni undrar över något eller inte förstår vad jag menar.
Kan fixa en del bilder om så önskas .

Lycka till

Senast redigerat av precision (21 augusti 2006)

Germax
18 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

Så om man byter till angivna spridare samt byter LMM så går bilen helt rent och korrekt sen?
Låter för bra för att va sant

precision
18 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

JapMax skrev:
Så om man byter till angivna spridare samt byter LMM så går bilen helt rent och korrekt sen?
Låter för bra för att va sant

det står också att lmm behöver "oftast" spännas upp . mellan 4-6kugg .

bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, pallar soppapumpen verkligen för detta och ev hur mycket mer?? Har du förlsag på andra aggregat?? Ska man köra på E85 kanske, tål ju lite mer effekt eller blir det mycket jobb o justera in det eller kan man köra dit "kit" o bara höja soppatrycket?? Mycket läsvärd tråd btw big_smile

Senast redigerat av bumpe (20 augusti 2006)

precision
21 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jag vet inte exkat hur långt den räcker men för en bit över 200hk verkar inte vara några problem . jag tror på kanske 300hk sen är det dags för ny\bättre pump  ,

aggregat får du välja efter effekt .men dom jag har skivit med pallar runt 250 maximalt 300.

ja med e85 kan man ju generelt sett ladda på mer men som du säger behövs mer bränsle .

jag ska kika på de . så uppdaterar jag .

bumpe Lastbilsmekaniker
21 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Ja okej, men saabs större garret aggregat är de likvärdiga med kkk24 eller ska man undvika dem?? Läste på etanol.nu om konvertera insprutningsmotor där, vanlig soppatrycksregulator (men de visste vi ju innnan) med det är bara frågan om man vågar det på en "snikturbo" eller om risken är för stor att spika sönder den??

precision
21 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

bumpe skrev:
Ja okej, men saabs större garret aggregat är de likvärdiga med kkk24 eller ska man undvika dem?? Läste på etanol.nu om konvertera insprutningsmotor där, vanlig soppatrycksregulator (men de visste vi ju innnan) med det är bara frågan om man vågar det på en "snikturbo" eller om risken är för stor att spika sönder den??

saabs garret fungerar också ,

jag har en polare här som kört mkt med e85 i sin m20b25 . han började med att ladda 0,5 o lyckades ladda 0,9bar med helt orginal motor , då körde han med 320cc spridare och ställbar BTR .
vet inte vilket tryck han körde på men jag kan höra med honom om du vill veta .

man kan generelt köra med vilket mindre agg som helst . från volvo\saab\audi turbona .
något som inte rekommenderas är att köra med volvos 760 diesel snurra . körde de för att prova på förra turbon jag o en polare byggde ihop . det var sanslöst tidigt laddtryck tror de börja ladda på 1800varv o hade max en bit innan 4000v .

precision
21 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

ang spikning så får man ta de försiktigt fram med laddtrycket .
jag gjorde så att jag började köra på 0,5bar i min e36 turbo med 320cc spridare sen när jag märkte att de var dåligt med soppa på högre varv bytte jag till 391cc spridare och körde på 0,8bar .
gick mkt fint förutom =ingen tomgång
ända tills grenröret av upp .
hade också lite problem med att luftmängdsmätaren gick i bott vid halvgas men efter lite justerande så gick de fint smile

bilen finns fortfarande på garaget.org och andvändarnamnet är Farstaglitter  om det är någon som vill kika
utan backad tändning eller sprut .''
jag hade tur och lyckades aldrig få till någon spikning .

Senast redigerat av precision (21 augusti 2006)

bumpe Lastbilsmekaniker
21 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Ja okej, men om man börjar riktigt fett och sen går ner så är det ok?? Vad kan man tänka sej använda för soppa tryck med proggressivtryckregulator (rätta mej om man inte ska ha det) ska man börja på t.ex 3.4 bar över insug istället för 3 som är brukligt på stndardbilar??

Funderade på om man kan lura nån APC box till att skydda mot spikningarn?? Går det ta t.ex en saab apc, finns ju hur många som helst??

precision
22 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

bumpe skrev:
Ja okej, men om man börjar riktigt fett och sen går ner så är det ok?? Vad kan man tänka sej använda för soppa tryck med proggressivtryckregulator (rätta mej om man inte ska ha det) ska man börja på t.ex 3.4 bar över insug istället för 3 som är brukligt på stndardbilar??

Funderade på om man kan lura nån APC box till att skydda mot spikningarn?? Går det ta t.ex en saab apc, finns ju hur många som helst??

jag har aldrig behövt andvända någon btr än så länge .

en del gör så att dom monterar tryckvakter från tex saab .

de smidigaste är o koppla in lambda mätare på en gång så man ser hur fett\snålt det går .

det går o göra vilket som . men det är bra att tex ha 2 st olika satser med spridare o se vilket motorn går bäst med.. vi körde på 535 först o sen saabs turbo jag tror dom låg på 320cc -
dock så fungerade det bäst med 535 .

ang vilket tryck man ska får man nog prova sej fram lite .

Senast redigerat av precision (22 augusti 2006)

bumpe Lastbilsmekaniker
22 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Ne okej, men jag kan ju komplettera tråden när ekonomin tillåter och jag är klar och kan testa konvertra/montera APC box... Lambda mätare går ju ersätta med multimerter me...

precision
22 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

bumpe skrev:
Ne okej, men jag kan ju komplettera tråden när ekonomin tillåter och jag är klar och kan testa konvertra/montera APC box... Lambda mätare går ju ersätta med multimerter me...

ja precis ,, jo de går ju också

AudiS LicensSvetsare
3 september 2006 · 280 Inlägg

Kan man göra samma sak med oljan vid seriösare/kraftigare konverteringar eller kräver det andra lösningar?

Föresten, om någon har bra iformation om turbo konvertering så hör av er, försöker läsa-på så mycket som möjligt innan mitt 325 projekt drar igång vid nyår.

Har även funderingar över om kompressorkonvertering på e30, hur går det till?

Senast redigerat av AudiS (3 september 2006)

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
precision
4 september 2006 · 2 652 Inlägg

AudiS skrev:
Kan man göra samma sak med oljan vid seriösare/kraftigare konverteringar eller kräver det andra lösningar?

Föresten, om någon har bra iformation om turbo konvertering så hör av er, försöker läsa-på så mycket som möjligt innan mitt 325 projekt drar igång vid nyår.

Har även funderingar över om kompressorkonvertering på e30, hur går det till?

det viktiga är att det kommer olja till\från turbo så man gör precis likadant .

om du vill läsa mer om turbo\kompressor så Sök på autopower.se eller ännu bättre ppf.se
och sen klicka dej in på bmw turbo forum

robie
19 september 2006 · 3 Inlägg

tjena!! funderade angående lmm var är det bäst att placera den??

precision
19 september 2006 · 2 652 Inlägg

vi körde på sugsidan o det fungera perfekt .
även trycksidan fungerar bra enligt många som provat .

robie
26 september 2006 · 3 Inlägg

Tror ni att det går att köra samma konsept på den äldre motorn med L-jetronic insprutningen ???
Nån som prövat?

precision
26 september 2006 · 2 652 Inlägg

robie skrev:
Tror ni att det går att köra samma konsept på den äldre motorn med L-jetronic insprutningen ???
Nån som prövat?

vilken motor tänker du på då + ?

robie
26 september 2006 · 3 Inlägg

det är en 520i från -83 rätta mig om jag har fel men jag tror att det är en m20b20 med L-jetronic spruta, ställer tändningen med vakum.

Bakhjulsdrift = kul FreDDe
3 oktober 2006 · 39 Inlägg

Hej bra skrivet!! om man ska satsa på runt 400hk vad krävs då? skulle inte vara fel med bilder från turbokonverteringar. Är det nån som vet vad som krävs för att kunna besiktiga med turbo? priser och sånt? hur håller bakaxlar, växellådor mm för effekt?

Volvo 850 2.5d "Blöjexpressen" (1997)
Volvo 940 (1991)
Ford 37 Sedan "Legend Racing car" (1937)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang