FAQ Turbokonvertering Bmw e30

precision
4 oktober 2006 · 2 652 Inlägg

Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hej bra skrivet!! om man ska satsa på runt 400hk vad krävs då? skulle inte vara fel med bilder från turbokonverteringar. Är det nån som vet vad som krävs för att kunna besiktiga med turbo? priser och sånt? hur håller bakaxlar, växellådor mm för effekt?

drivlina håller välldigt långt på bmws bilar ,
väl vridet som förstör låder men man kan räkna med att kunna ha 500-600 hk .

det är omöjligt att bes en bmw med turbo "konverterad"

j0jje_
27 oktober 2006 · 125 Inlägg

Omöjligt att få igenom en turbokonverterad motor på en bil nyare än -75 på grund av avgascert som kom -76 såvida inte motorn finns med turbo det vill säga går säkert turbokonvertera en b230 eller t.ex i bmws fall en m30b35 det är ju samma motor som sitter i bmw 745 turbo, så den kan kanske gå att få igenom med en turbokonvertering men med m20 som det var frågan om här så är det bara glömma att få den laglig! bara plocka bort varje år, väldigt jobbigt faktiskt ;P därför jag ska bygga på en skattebefriad bil nu big_smile

Sharky
24 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Tråden städad och öppnad. Precis som för alla klistrade fakta-trådar så är det inte en allmän diskussionstråd.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
The__dude
29 september 2010 · 90 Inlägg

Hur är det o besikta en e30 turbo? ungefär omöjligt?

Nuddge
11 oktober 2010 · 1 Inlägg

Tjena alla bilkunniga. Jag har en lite pinsam fråga, men om man har en turbo som laddar 1.6 bar. Så har jag för mig att ngn har sagt till mig att man ska räkna bort ett bar eftersom de redan finns i luften! Stämmer detta? för såfall laddar ju bilen bara 0.6 egentligen? MVH

Yamaz TBM Yamaz
20 juli 2011 · 199 Inlägg

Nuddge skrev:
Tjena alla bilkunniga. Jag har en lite pinsam fråga, men om man har en turbo som laddar 1.6 bar. Så har jag för mig att ngn har sagt till mig att man ska räkna bort ett bar eftersom de redan finns i luften! Stämmer detta? för såfall laddar ju bilen bara 0.6 egentligen? MVH

ja tror de e fel.. för bar handlar väl om ett visst antal gånger atmosfärtrycket?

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK
BMW E30 320i "Justin Beemer" (1988)
Johansen
29 juli 2011 · 138 Inlägg

Hej jag har funderingar på att överladda en 318 is-90:rolleyes: , ca 300 hk , hur mycket klarar orginal grejerna ( pump , spridare mm )

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 juli 2011 · 3 585 Inlägg

Johansen skrev:
Hej jag har funderingar på att överladda en 318 is-90:rolleyes: , ca 300 hk , hur mycket klarar orginal grejerna ( pump , spridare mm )

Du bör nog läsa på lite innan du börjar. beror på vilken tank du har (1 eller 2 pumpar) så funkar det inte /ligger på gräns.

Spridarna.. gör du 8st sådana så kanske det händer med men troligtvis inte

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Pedaal
29 juli 2011 · 601 Inlägg

Nuddge skrev:
Tjena alla bilkunniga. Jag har en lite pinsam fråga, men om man har en turbo som laddar 1.6 bar. Så har jag för mig att ngn har sagt till mig att man ska räkna bort ett bar eftersom de redan finns i luften! Stämmer detta? för såfall laddar ju bilen bara 0.6 egentligen? MVH

Om du köper en laddtrycksmätare från t.ex BSR så om du ger pluggen och den visar på 1.6 bar så är det 1.6 bars övertryck UTÖVER atmosfärstrycket smile

Johansen
29 juli 2011 · 138 Inlägg

ToTTeN skrev:

Johansen skrev:
Hej jag har funderingar på att överladda en 318 is-90:rolleyes: , ca 300 hk , hur mycket klarar orginal grejerna ( pump , spridare mm )

Du bör nog läsa på lite innan du börjar. beror på vilken tank du har (1 eller 2 pumpar) så funkar det inte /ligger på gräns.

Spridarna.. gör du 8st sådana så kanske det händer med men troligtvis inte

Hej o tack för svar , jag behöver massa info  tex vilka spridare är lämpliga ? vilken pump ?
Var kan jag läsa på ?

Mvh Frank

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 juli 2011 · 3 585 Inlägg

Johansen skrev:

ToTTeN skrev:

Johansen skrev:
Hej jag har funderingar på att överladda en 318 is-90:rolleyes: , ca 300 hk , hur mycket klarar orginal grejerna ( pump , spridare mm )

Du bör nog läsa på lite innan du börjar. beror på vilken tank du har (1 eller 2 pumpar) så funkar det inte /ligger på gräns.

Spridarna.. gör du 8st sådana så kanske det händer med men troligtvis inte

Hej o tack för svar , jag behöver massa info  tex vilka spridare är lämpliga ? vilken pump ?
Var kan jag läsa på ?

Mvh Frank

www.pure-pf.com Välkommen till helvettet!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
ljungbladh
25 november 2011 · 35 Inlägg

Vet du vad det är för cc på 535 spridarna? jag har 315cc som jag hade tänkt köpa med, räcker det?? mvh ljungbladh

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg
ICKS
15 mars 2012 · 26 Inlägg

Hur byter man elektroniken från 535 lmm till 320?
Någon som har bilder på detta? Är helt grön när det gäller elektronik...

-Hampus-
29 mars 2012 · 50 Inlägg

Skulle vara mycket taksam om någon turbo påläst kunde rabla upp några turbos som passar denna konventering smile
Mvh

Porsche 944 (1984)
-Hampus-
30 mars 2012 · 50 Inlägg

En sak till smile fungerar Volvo 850 T5 spridare (310cc) istället? smile

Porsche 944 (1984)
Vurtne DEVIL
17 juli 2012 · 1 171 Inlägg

hur är det att göra det på en e34 då? passar allt lika bra?

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
ljungbladh
17 juli 2012 · 35 Inlägg

om du har 12v (m20) så är det samma sak

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg
Vurtne DEVIL
17 juli 2012 · 1 171 Inlägg

ljungbladh skrev:
om du har 12v (m20) så är det samma sak

passar intercooler rätt på då också som på e30in elle?

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
ljungbladh
17 juli 2012 · 35 Inlägg

Fran med linjalen och mät smile annars kan du ju ta intercooler från e34 diesel turbo smile

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg
Replica_Muttsson Yrke: Bilmekaniker, bilelektriker, montör
21 januari 2013 · 36 Inlägg

Mycket intressant läsning ! Ser gärna lite bilder med förklaringar på så vikken stolle som helst(jag) klarar det smile)

Volvo 940 Classic "Mr White" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang