JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 199 055 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
14 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Mangisen skrev:
Du har ju världens bästa hjälpreda, bara en sådan sak höjer ju motivationen rejält big_smile big_smile

wink Ja han är riktigt duktig och intresserad!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
20 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Har tagit tag i bytet av avgashus...
Börjat med att porta #5ans hus
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8616cd9ce8fcb2f7987c2d009d35f4a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6633d7e0f18949897f189cfd9e0c7888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd438bd1151dda1d51eb068106023187.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1ae5770c929713f038ef46594a2ee981.jpg

Sen svetsa V-band
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2d57a460ee1b8234ec27fb62fc8b5ecf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0eaa71b3d1953abc4dc7b1bea24ff33e.jpg

#6 kina vs #5 mitsubishi oem, ingen större skillnad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a5a462eab44a2e0f03775aaa76b3457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0d230dac72e3da98fdc792a37beb4789.jpg
19t’n ute
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-82bc8e006330d622f250e8971ea4de8a.jpg

Sen montera mamba wg’n och ställa in förspänningen på armen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-14d1a289541718a986c883424d6f0d26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-185f487acdd27c79f52e21510900f55f.jpg

Väntar bara på ny packning till oljereturen och det lilla clipset till wg armen, den flög ju tyvärr iväg och kom inte tillbaka sad

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
20 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Har även fått ett oljeläckage någonstanns kring baksidan av blocket. Är lite oljestänk typ överallt. Det konstigaste stället är ändå att det hänger droppar på undersidan av insuget hmm ???
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ea4867534b7517be35f2695574c4bc34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3fbeff8cdcb1878fe44e88c5ff636f78.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5579ad5d1395a7a8bbda7edf33aa2eb6.jpg

Har beställt grejer till vanligaste grejerna som kan läcka i området.
* packbox främre(vevaxel och o-ring oljepump)
*oljeavskilljare vevhuvent, samt ny lilla och stora kretsen
*oljetrycksgivare

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b2b2b782cb50d8017d92d2e78655604a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ae4a93425457392b5daf5eb6d031eb20.jpg

Någon med egna erfarenheter kring oljeläck i denna regionen??

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Snurriis
20 oktober 2018 · 761 Inlägg

Min 9-5 har läckt runt oljetråget och sedan har det slungas upp under insuget men tror även att vevhus packningen läcker också men testade iaf att dra åt alla bultar på tråget och värkar inte komma något mer där ifrån iaf :-)

JKDesign
20 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Snurriis skrev:
Min 9-5 har läckt runt oljetråget och sedan har det slungas upp under insuget men tror även att vevhus packningen läcker också men testade iaf att dra åt alla bultar på tråget och värkar inte komma något mer där ifrån iaf :-)

Är helt klart värt att testa iaf wink

Tack för tipset

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
RoGGe
22 oktober 2018 · 5 Inlägg

Efter 4 dagar med dina videos och 5 dagar för 277 sidor är jag äntligen ikapp smile Grym serie och fantastiska bra videos med lätta förklaringar hur man gör saker ! Det blev så inspirerande så jag var tvungen att köra och köpa mig en 9-5a Aero 2005 själv haha. Fortsätt så här så blir du snart en riktig youtuber som kan livnära sig på det smile Mvh

JKDesign
22 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

RoGGe skrev:
Efter 4 dagar med dina videos och 5 dagar för 277 sidor är jag äntligen ikapp smile Grym serie och fantastiska bra videos med lätta förklaringar hur man gör saker ! Det blev så inspirerande så jag var tvungen att köra och köpa mig en 9-5a Aero 2005 själv haha. Fortsätt så här så blir du snart en riktig youtuber som kan livnära sig på det smile Mvh

Haha tack så mycket Rogge! Riktigt kul att höra och grymt bra jobbat att plöja alla sidor i tråden wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
22 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Fått hem lite delar och felsökt/skruvat lite.

Älskar alu backventilen mot plast smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4274f3e5df060b0f4860df3f155f3ca8.jpg

Rensat på startmotor och oljeavskilljare.. det har fuktat en hel del!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2d84feb5c118b651ccc8f0b3896de245.jpg
Oljetrycksgivare är mest troligen boven i dramat
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-186a4fe97a483c8350993f234a7e73e7.jpg
Annars skulle inte dom största andelarna olja vara just här! Det har ju varit lite spritt men ändå fokuserade droppar rätt under ner på dp’n
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b3fe9d72d296ebe5313e6298496979b5.jpg

Gammla lossar man med 24mm nyckel och nya med 22mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c72f69d800397239089e5a97b099174a.jpg
Hylsan till lambdasonder funkade perfekt så man kunda dra med lite kraft wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0c86d54612a07fb1c08aad06e78ffb3b.jpg

Även turbon har hittat hem! Med nytt avgashus och wg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d6037cfd6d53c148a6d8bc746ff183d5.jpg

Nu är det bara att skruva ihop allt igen smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
24 oktober 2018 · 369 Inlägg

Hoppas det håller tät nu, eller håller ihop. Vilket som är väl att föredra smile

huehue
JKDesign
24 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Hoppas det håller tät nu, eller håller ihop. Vilket som är väl att föredra smile

Ja verkligen! Är iväg ett par dagar med jobbet men till helgen är tanken att kunna köra bilen igen iaf wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
29 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

Update:

Ny komplett vevhusvent på plats, samt oljetrycksgivare som mest troligen orsakade oljeläckaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-765bfce5e9192a4a0cc761f41e4ee055.jpg

När ja lossade på startmotorn så trillade denna delen ner, någon som vet vart den hör hemma? Står Ivtech på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-914e3216a6c8316e07b75e740c360d93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-abd141816f0f9846e24695180e02c44d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2df3607ba6f847dcf43553366dc11ddd.jpg

Skruvat ihop hela bilen igen och även bytt tillbaka till 3bars btr, Göran på GDM misstänkte att 3,7bars btr’n kunde ställa till problem för adaption och starten, samt fresta pumpen onödigt mkt. 875cc med 3bars btr skall räcka till en bit över 420hk på E85.

Första snön har trillat ner så slängde även på vinterdäcken
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e6d35c837a9494bf83efb5087f539fe5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8ebaf96b063c8249cdb43503da89ed08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bd1a8b4919447e7910fa319bb38092b9.jpg

Provkörningen gick bra, dock blank-is så gick inte att gasa allt för mycket....

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
-Norgren-
30 oktober 2018 · 95 Inlägg

Kan det vara ett avbrutet spolarmunstycke?
Denna ser ju rätt lik ut.

-Norgren-
30 oktober 2018 · 95 Inlägg

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:
Kan det vara ett avbrutet spolarmunstycke?
Denna ser ju rätt lik ut.

Det där är till motorhuven!

Av bilderna att döma ser det inte ut som en silkonslang (vilket munstycket har under huvens matta).

Haha ja det är till motorhuven wink

Men om du bryter av slanganslutningen till den och själva huvudet på spolaren så är det väldigt likt iallafall.

cevapcici
30 oktober 2018 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:
Kan det vara ett avbrutet spolarmunstycke?
Denna ser ju rätt lik ut.

Det där är till motorhuven!

Av bilderna att döma ser det inte ut som en silkonslang (vilket munstycket har under huvens matta).

Haha ja det är till motorhuven wink

Men om du bryter av slanganslutningen till den och själva huvudet på spolaren så är det väldigt likt iallafall.

Tog bort min kommentar då det faktiskt troligtvis är den delen! Sorry smile det ser väldigt likt ut nu

JKDesign
30 oktober 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:

cevapcici skrev:

Det där är till motorhuven!

Av bilderna att döma ser det inte ut som en silkonslang (vilket munstycket har under huvens matta).

Haha ja det är till motorhuven wink

Men om du bryter av slanganslutningen till den och själva huvudet på spolaren så är det väldigt likt iallafall.

Tog bort min kommentar då det faktiskt troligtvis är den delen! Sorry smile det ser väldigt likt ut nu

Det är helt riktigt! Sköt tryckröret i somras och då bröts munstycket i mitten av. Nu när jag såg den delen med olja på så blev ja lite nervös smile men det är helt klart ett spolarmunstycke!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
2 november 2018 · 4 442 Inlägg

Trots ny vevhusvent, ny oljetrycksgivare så läcker bilen fortfarande olja och det kommer ifrån transmissionssidan av bilen...

Plockade bort stora remhjulet. Såg inte något jättetydligt spår av läckage
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f7e6a68c7e5ee0bbc5d533efb9e04789.jpg
Bytte ändå o-ringen + ny oem packbox
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6fdd8e2f0feb82e672bc391db79c353b.jpg

Plockade ut kedjespännaren och det som en gång varit en tredo var nu mest en bricka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4cf79ff4573505ffa320c5dc2d351200.jpg
Bytte ut den och monterade tillbaka allting
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c3cef94fe05390d29c439ee5b7401a51.jpg

När bilen ändå stog inne så tänkte jag att jag skulle plocka bort lmm från trycksidan och svetsa anslutning dör original dumpen.

Anledningen är att jag inte blir klok på adapteringen, vet ett jag har endast e85 i tanken. Men vid körning adapterar den runt 55%. Står jag på tomgång går den upp på 85%. Tror inte lmm gillar att mäta på den trycksatta luften

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
3 november 2018 · 4 442 Inlägg

Byggt om från lmm på trycksidan och hks ssqv dump
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-dbddba4b2344a5704d692107f9fd148c.jpg
Till helt tryckrör och återcirkuletande oem dump
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-50a8f9697a91ae68794a5920a6a4cd43.jpg

Har inte hunnit köra än men bör vara lite skillnad....

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
4 november 2018 · 4 442 Inlägg

Ibland är allt bara surt....

Trots flertalet försök med att hitta oljeläcka så kryper skiten ut någotstanns, mest är det på baksidan av motorn, hittade små ”pölar” på ovansidan av insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1bad77c1e8dede28b6745da54c20c60f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5f7d37762502306cabededc63884a07e.jpg

Nu är motivationen i botten och är i behov av bil, värt att sälja som den står? I delar? Eller ställa undan och laga när andan faller på?

Senast redigerat av JKDesign (4 november 2018)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Tobzter
4 november 2018 · 3 144 Inlägg

Tråkigt när de bara bråkar.
Har du möjlighet att ställa undan den och ta tag i den när lusten kommer tillbaka låter som mest ekonomiskt och roligast du har ju lagt tid å pengar på den och den verkar flytta på sig rätt bra när allt lirar..annars är de väl sälja i delar som är mest lönsamt för våra kära saabar tyvärr

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
JKDesign
4 november 2018 · 4 442 Inlägg

Tobzter skrev:
Tråkigt när de bara bråkar.
Har du möjlighet att ställa undan den och ta tag i den när lusten kommer tillbaka låter som mest ekonomiskt och roligast du har ju lagt tid å pengar på den och den verkar flytta på sig rätt bra när allt lirar..annars är de väl sälja i delar som är mest lönsamt för våra kära saabar tyvärr

Jo det är ju så! Kostar en del att trimma och uppgradera sen får man inte tillbaka i närheten av vad man har lagt.

Ja den går riktigt fint även nu, men oljeläckaget är riktigt irriterande.

Ska testa efterdra toppen. Ger det något bättre får ja överväga vad som händer sen.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang