JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 199 086 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
to0b
31 maj 2019 · 202 Inlägg

Du börjar få riktigt fint stuk på den!

JKDesign
31 maj 2019 · 4 442 Inlägg

to0b skrev:
Du börjar få riktigt fint stuk på den!

Tack tack wink

Längtar till kjolpaketet, det kommer göra en hel del tror jag.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Joel_Wiklund
31 maj 2019 · 413 Inlägg

Fasen vad härligt!! Kanon fredag!

Saab 9-5 "Line.R" (2005)
Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
JKDesign
2 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Update:

Finns en hög med nya videos uppladdade, in och kika om ni inte redan gjort det wink

https://youtu.be/fxyd2rzujK4

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-77b82e45467d23426a494568879257e0.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Arresterad
2 juni 2019 · 81 Inlägg

Leendet du får när du precis har kört iväg hemifrån och lägger in tvåan med lite gas talar sitt tydliga språk, bra jobbat!

Kolla med fördel in mitt S60-projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313769
JKDesign
3 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Uppgraderat ljudet lite....

Pioneer 2din och 2 nya 3,5" koaxialer i brädan. Spelar riktigt gött nu och finns möjlighet att lägga till midbasar i framdörrarna och subwoofer om man skulle vilja smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-96756eb736efff012004dc345c892905.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e07bf8b94e57e7faa92cdd7d8ca9de3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-00e63ae1b671e86b807d9ff302e70c4a.jpg

Original högtalarna var riktigt krispiga efter år utan tak smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
3 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Näst på tur är kjolpaketet, Skall lagas, få kolfiber och lackas smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27d98e5ddbb6846a103231dd7cb75269.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3e2900b5c274601e072a5cdb2048b024.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-dac6af626a35fdec7fbbfe903d64cde8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a47731b1163c56ca1a087ca09de80154.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4132d3be8ef70904211f02cf6769a364.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
9 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Update: Ska försöka summera en långhelg i kronologisk ordning:

Vaxade upp cabben som om ja skulle på Saab festivalen även om ja inte kunde sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-564d88598d8fd4470dd5e4e9b172102b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-521f8b60d7f16116fe7ae4bd89a4b1e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-35ad290ab77947fb54fd67924f04bd74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8e97706c70a05ea5886b2b73ca9fa1f1.jpg

Sen blev det att påbörja lagning av kjolpaketet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6710614034bd012a9a287c50c10a61c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fe5a92a89b1ab77ede0a0d712e553552.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-42992f378663a14714182dddd3f6026d.jpg

För att dämpa suget på Saab festivalen så åkte jag och provkörde en 9-5 ng tid4 och la ett bud
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba9c0a7127582cf08f1fbb9d10f2840f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1536d098b36dfca9eb98e5b62efea105.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6cf93f8312e6c4e5b5ddb025fc662c95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4246b5557d5b7a9a5ece6c2006084f3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-176196565163ffce5fef94e98cf16d2a.jpg
Tyvärr köpte en sthlm'are bilen senare den dagen hmm så jakten på en ng fortsätter...

Bytte till ett justerat prog eftersom min bil saknar TCS. På högre växlar begärde den bara 700 luft, nu med No TCS ibockat ger den ~1100 vilket känns mer rätt. Men bara 650 ad85 så måste ev byta spridare och stift kanske för att få ad85?
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0a90ffb0d9782c8f119412b702b00c97.jpg
Nu trycker den dock på så att kopplingen slirar, alltid är det något....

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
volvoglracing
10 juni 2019 · 531 Inlägg

Vad är det för TCS som du skriver om?

JKDesign
10 juni 2019 · 4 442 Inlägg

volvoglracing skrev:
Vad är det för TCS som du skriver om?

TCS är antispinn  smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
TheSame Creeper
10 juni 2019 · 176 Inlägg

JKDesign skrev:

volvoglracing skrev:
Vad är det för TCS som du skriver om?

TCS är antispinn  smile

Såna dumheter ska man inte ha i bilen. Sånt sitter i högerfoten.

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
JKDesign
10 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Slipa spackla slipa spackla...

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-70cb672e35f7abc49899fe0b7ef8817b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0c1c622aa2bc35578a172bc09625bb64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5775728616a71b91c89c3925d95894f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b874db728aa6677331e0d63ef7afc501.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9b5a22f8aa47480e32ab7c78882d506a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-542ba31d465524b1a18be523d44ead48.jpg

Men snart blir det roligare smile

Sen har ja konstaterat att kopplingen är rökt så tror ja får köra på en viggen + nya oem slav... Har tänkt maxa 15t turbon och det lär väl kopplingen palla med lite marginal?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
wBes
11 juni 2019 · 405 Inlägg

Har lyckats döda en 9-5 Aero koppling med original lamell som hade 5,000mil~ på nacken.

Dock med 2,3Liters spis och kortnos 15t med kungskobra och allt därtill. Hade nog monterat förstärkt Sahcs platta alternativt 6-puckad fjädrad sinter när allt ändå är nere.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Joel_Wiklund
11 juni 2019 · 413 Inlägg

Allt beror ju på hur många Nm du kommer att ha. En original 9-5 Aero koppling (även Viggen) är specad till 450Nm.
Jag pikar 440Nm i min bil och har inte haft några som helst problem med den kopplingen, har kört ca 5000mil med den.

Självklart ät det kul att överdimensionera allt och sätta i en värsting lamell och tryckplatta för var vara på god marginal, men då blir ofta bilen jävlig att köra.
Även om det går att hitta dragläge i uppförsbacke med en ofjädrad 4 puckad sinter så är det varken roligt eller bekvämt.

Jag säger kör på original Aero/Viggen koppling, lägg bilen lite under 450Nm och njut av en bra körbarhet smile

Senast redigerat av Joel_Wiklund (11 juni 2019)

Saab 9-5 "Line.R" (2005)
Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
JKDesign
11 juni 2019 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:
Har lyckats döda en 9-5 Aero koppling med original lamell som hade 5,000mil~ på nacken.

Dock med 2,3Liters spis och kortnos 15t med kungskobra och allt därtill. Hade nog monterat förstärkt Sahcs platta alternativt 6-puckad fjädrad sinter när allt ändå är nere.

Joel_Wiklund skrev:
Allt beror ju på hur många Nm du kommer att ha. En original 9-5 Aero koppling (även Viggen) är specad till 450Nm.
Jag pikar 440Nm i min bil och har inte haft några som helst problem med den kopplingen, har kört ca 5000mil med den.

Självklart ät det kul att överdimensionera allt och sätta i en värsting lamell och tryckplatta för var vara på god marginal, men då blir ofta bilen jävlig att köra.
Även om det går att hitta dragläge i uppförsbacke med en ofjädrad 4 puckad sinter så är det varken roligt eller bekvämt.

Jag säger kör på original Aero/Viggen koppling, lägg bilen lite under 450Nm och njut av en bra körbarhet smile

Jag är splittrad men måste bestämma mig snart för bilen går knappt att köra normalt.

Jag tror jag kommer maxa 15t turbon och då landar man ju någonstanns på ~315hp/440nm på E85 och det är faktiskt mer än bra I en cab. Redan nu med 225/340 så blåser det på rätt ordentligt.

Samtidigt vet man ju inte framtiden.... trim djävulen sitter på ena axeln och säger viggen platta + 6 puckad fjädrad sinter.

Medans andra sidan säger problemfri viggen platta och lamell. Tror det håller bra iom 2,0t så blir vridet lite mer utdraget. Har kört 320hp/520nm I en 9-5 2,3T aero med original koppling utan problem.

Blir troligvis viggen rätt igenom och lägga pengar på annat...

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Joel_Wiklund
11 juni 2019 · 413 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:
Har lyckats döda en 9-5 Aero koppling med original lamell som hade 5,000mil~ på nacken.

Dock med 2,3Liters spis och kortnos 15t med kungskobra och allt därtill. Hade nog monterat förstärkt Sahcs platta alternativt 6-puckad fjädrad sinter när allt ändå är nere.

Joel_Wiklund skrev:
Allt beror ju på hur många Nm du kommer att ha. En original 9-5 Aero koppling (även Viggen) är specad till 450Nm.
Jag pikar 440Nm i min bil och har inte haft några som helst problem med den kopplingen, har kört ca 5000mil med den.

Självklart ät det kul att överdimensionera allt och sätta i en värsting lamell och tryckplatta för var vara på god marginal, men då blir ofta bilen jävlig att köra.
Även om det går att hitta dragläge i uppförsbacke med en ofjädrad 4 puckad sinter så är det varken roligt eller bekvämt.

Jag säger kör på original Aero/Viggen koppling, lägg bilen lite under 450Nm och njut av en bra körbarhet smile

Jag är splittrad men måste bestämma mig snart för bilen går knappt att köra normalt.

Jag tror jag kommer maxa 15t turbon och då landar man ju någonstanns på ~315hp/440nm på E85 och det är faktiskt mer än bra I en cab. Redan nu med 225/340 så blåser det på rätt ordentligt.

Samtidigt vet man ju inte framtiden.... trim djävulen sitter på ena axeln och säger viggen platta + 6 puckad fjädrad sinter.

Medans andra sidan säger problemfri viggen platta och lamell. Tror det håller bra iom 2,0t så blir vridet lite mer utdraget. Har kört 320hp/520nm I en 9-5 2,3T aero med original koppling utan problem.

Blir troligvis viggen rätt igenom och lägga pengar på annat...

Förstår verkligen vad du menar!! Men som sagt, se till att den går bra att köra i verkligheten också wink

Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
Saab 9-5 "Line.R" (2005)
JKDesign
14 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Update:

Lagat och slipat klart kjolarna så nu börjar det roligare arbetet med kolfiber smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-31660c0289cc1be43864605753292051.jpg

Fixat en billig 3" dp i rostfritt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b19a02a85d1cd55ef947851b77339c71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6d68b488f892795409214067eab51b6d.jpg

Köpt en till Saab då ja troligtvis kommer pendla lite mer till hösten, hittade en billig vanvårdad 9-3 ng 1,9TID 2010, Min första diesel smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-68d867e578397c33b7e71dd716fd3dc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d07497c8268b065752f17ce87fe57c62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-756e76ff3dce6bb586797931be01c894.jpg

Fick säg en välbehövlig motortvätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-53cf7bd284409c03bd6fc8995285bd71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3fe0306ddd3cc62e143e99d370643368.jpg

Är det någon som har 9-3ng Aero eller tx front, - 12 griffin front så är jag intresserad smile

Senast redigerat av JKDesign (14 juni 2019)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
eastmotorsport -sommar ska de va....
15 juni 2019 · 4 524 Inlägg

Blir riktigt bra det här!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Joel_Wiklund
15 juni 2019 · 413 Inlägg

Asså du är ju bara för underbar!!! Fler fina Saabar ska det bli big_smile

Saab 9-5 "Line.R" (2005)
Audi A6 Allroad "Wiklund" (2004)
JKDesign
15 juni 2019 · 4 442 Inlägg

Joel_Wiklund skrev:
Asså du är ju bara för underbar!!! Fler fina Saabar ska det bli big_smile

Mer på g om ja säger så wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang