Besikning - Avgasvärden........igen :(

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
28 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

Besiktade min Corsa förra fredagen med 3st tvåor som följd.
Co halt förhöjd tomgång (0,3) gränsvärde:0,5
Hc-halt tomgång för hög (190) gränsvärde:100
Lambda-värde förhöjd tomgång (1,04)  gränsvärde: 0,97-1,03


Värden är fel, säger mig dock inte ett skit varför.
Varmkörde bilen bra mycket innan besiktningen så att bilen var på kokgränsen.
Ändå är värden fel.

Kan det bero på öppet luftfilter och Triminsug?
Läste också om att det kan vara läckage på avgasröret.

min lamdasond sitter på grenröret och jag httade några mickro hål efterlambdan så har lagt igen dom. vet inte om det hjälper.

Nån som har nått förslag på hur jag skall gå tillväga för o lösa problemet?

Senast redigerat av LuCiiifer (28 augusti 2011)

ejt Nybörjare
29 augusti 2011 · 75 Inlägg

Hört att man kan fuska sig igenom värden genom att ha ungefär 20l i tanken och hälla i en hel sån där bensin booster från statoil/OKQ8 innan man åker till besiktningen.

Då kommer motorn bränna bränslet så bra att värden blir nästintill noll.

Farsan gjorde det när han besikta sin v40 och blev perfekta värden.

Volvo V40 T4 "ejt" (1999)
RggC
29 augusti 2011 · 48 Inlägg

För satan köp inte bensinbooster smile mycket billigare literpris på e85..
Ha i ca 20% e85 så borde det gå igenom utan problem!

Far min körde 40% e85 i sin honda crv, besiktningsmännen stod o kliade sig i huvudet bra länge då dem i stort sett inte fick nåt utslag på instrumenten smile

Många vill säkert säga att e85 inte ska doseras så högt, men av många bilars erfarenhet (både förgasare och insprutare) så kan jag säga att det aldrig har varit några problem, det enda märkbara är att, med MER än 40% e85, vid jämt gaspådrag på väg så har motorn gått lite ojämnt.

DanneJ
29 augusti 2011 · 642 Inlägg

Man ska inte tanka etanol för att sänka sina avgasvärden om man har ett högt lambdavärde, etanolen gör att lambdavärdet stiger då du snålar ut soppan. Om du får ok på lambdan efter att ha fixat avgasläckagen kan du köra i lite etanol, då kommer HC och CO att sänkas, jag skulle dock hellre rekommendera att köra en service, byt olja, oljefilter och byt även tändstiften och se över tändkablarna så att de är fräscha. Kommer du inte igenom efter att ha gjort ovanstående så kan det mycket väl vara så att katalysatorn gjort sitt.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
29 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

DanneJ skrev:
Man ska inte tanka etanol för att sänka sina avgasvärden om man har ett högt lambdavärde, etanolen gör att lambdavärdet stiger då du snålar ut soppan. Om du får ok på lambdan efter att ha fixat avgasläckagen kan du köra i lite etanol, då kommer HC och CO att sänkas, jag skulle dock hellre rekommendera att köra en service, byt olja, oljefilter och byt även tändstiften och se över tändkablarna så att de är fräscha. Kommer du inte igenom efter att ha gjort ovanstående så kan det mycket väl vara så att katalysatorn gjort sitt.

Olja och filter var helt nytt, tändstiften har rullat 20 mil ca. och katalysatorn är en sportkatt som har rullat ca 10 mil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2011 · 13 734 Inlägg

labda värden påstår att den går snålt
högt lambdavärde=snålt
lågt lambdavärde=fett


ett luftläckage kan göra att lambda värdet drar iväg men då borde inte co och hc vara hög

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
29 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

Okej, så vad ska jag åtgärda? om jag säger så..

RggC
29 augusti 2011 · 48 Inlägg

Köp nåt med förgasare och mindre el!
Skämt åsido smile

Om det stämmer som Growe säger att högt lambdavärde (som du har) = att motorn går snålt, är ju första känslan jag får att det är nåt vajsing med lambdasonden då Co- och Hc-halten är för hög. Alltså att lambdasonden säger att motorn går snålt och krämar på mer soppa än nödvändigt.

Jag är inte så insatt i Opel men på min 940 går det ju enkelt att få fram felkoder, går inte det även på Opeln?

DanneJ
29 augusti 2011 · 642 Inlägg

LuCiiifer skrev:

DanneJ skrev:
Man ska inte tanka etanol för att sänka sina avgasvärden om man har ett högt lambdavärde, etanolen gör att lambdavärdet stiger då du snålar ut soppan. Om du får ok på lambdan efter att ha fixat avgasläckagen kan du köra i lite etanol, då kommer HC och CO att sänkas, jag skulle dock hellre rekommendera att köra en service, byt olja, oljefilter och byt även tändstiften och se över tändkablarna så att de är fräscha. Kommer du inte igenom efter att ha gjort ovanstående så kan det mycket väl vara så att katalysatorn gjort sitt.

Olja och filter var helt nytt, tändstiften har rullat 20 mil ca. och katalysatorn är en sportkatt som har rullat ca 10 mil.

Något med motorstyrningen som knasar? Brukar motorlampan tändas? Har du några felkoder som spökar?

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
blink_pj
29 augusti 2011 · 477 Inlägg

sportkatten renar ju avgaserna mindre än en original men så länge motorn är frisk borde den rena tillräckligt för att avgasvärdena ska bli inom marginalerna... om du nu har gjort service med olja, filter o tändstift så kan det bero på sportkatten inte klarar hålla ner värdera ändå eller läckage i nån svets/skarv
vad är det för katt du fått tag på? är det nått billigt skit får du nog räkna med att du får skit värden osså tongue

annars får du nog göra som andra säger och få i lite "kosttillskott" så den bränner rent ordentligt wink

Senast redigerat av blink_pj (29 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
29 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

Glömde tillägga att den är chippad också.

Ja Motorlampan börjar lysa efter en 5 minuters körning, den började göra det efter jag satt i triminsuget.

KAtten köptes på Jt avgasteknik har jag förmig, så inget skit ivarje fall.

DanneJ
29 augusti 2011 · 642 Inlägg

Lyser motorlampan och du har en felkod går motorn in i limpmode och fettar på med extra soppa för att vara på den säkra sidan, där har du säkerligen ditt problem, du har inte kvar org.insuget att slänga dit medan du besiktigar?

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
SlIdE
30 augusti 2011 · 121 Inlägg

Hade strul med min bmw 540 med avgasvärden och det är ju ganska mycke el till V8:an fick ge upp med den egna felsökningen med byte av ena ventilkåpspakcningen och insugsmembran och letade efter tjuvluftsläckor en vanlig service med olja och stift men hjälpte inte. Fick köra en diagnos visade felmedelanden på 2 knacksensorer och lambdasond och bytte den och hällde i en svätt med E85 och fick supervärden. Men va orolig för att någon av kattarna va skrot hade blivit riktigt dyrt då på den bilen.

Men gissar på lambdasonden eller katten som inte renar fullt ut eftersom det är en racing kanske kan va tjuvluft med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2011 · 13 734 Inlägg

5minuter lagom när sprutet tycker att lambdavärdena är att lita på

tror inte insuget i sig är ett problem snarare något som inte är eller sitter felmonterat på insuget som är orsaken
tex så kan ett vakumläckage ställa till det duktigt

börja med att kolla felkoden och posta den här sen får man bena vidare på vad ditt problem kan vara
lampan ska INTE tändas under några omständigheter

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
30 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

Okej, har köpt en kina obd2 läsare så ska ut i morgon och se om man kan få en felkod. Ska man låta bilen gå så att lampan tänds eller ska man låta bilen vara avstängd när jag jackar i obdn?

Bjornn
30 augusti 2011 · 749 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Besiktade min Corsa förra fredagen med 3st tvåor som följd.
Co halt förhöjd tomgång (0,3) gränsvärde:0,5
Hc-halt tomgång för hög (190) gränsvärde:100
Lambda-värde förhöjd tomgång (1,04)  gränsvärde: 0,97-1,03


Värden är fel, säger mig dock inte ett skit varför.
Varmkörde bilen bra mycket innan besiktningen så att bilen var på kokgränsen.
Ändå är värden fel.

Kan det bero på öppet luftfilter och Triminsug?
Läste också om att det kan vara läckage på avgasröret.

min lamdasond sitter på grenröret och jag httade några mickro hål efterlambdan så har lagt igen dom. vet inte om det hjälper.

Nån som har nått förslag på hur jag skall gå tillväga för o lösa problemet?

Hur är det med oljan och tändstiften?
Gammal olja kan orsaka högt CO och HC värde då oljan ständigt blandas ut med bensin.
Optilamt Lambdavärde är 1.00, lambda är förhållandet mellan bränsle luftblandningen.
Ett högt lambda innebär att motorn går magert.
Kan bero på avgasläckage.

Dina värden var ej skyhöga utan bara precis över gränsen, så om du ej gjort service på ett tag så gör det nog susen.

Man kan också lura avgasmätaren genom att blanda ethanol i bränslet.

Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
30 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

Har precis gjort service på den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2011 · 13 734 Inlägg

Bjornn skrev:

LuCiiifer skrev:
Besiktade min Corsa förra fredagen med 3st tvåor som följd.
Co halt förhöjd tomgång (0,3) gränsvärde:0,5
Hc-halt tomgång för hög (190) gränsvärde:100
Lambda-värde förhöjd tomgång (1,04)  gränsvärde: 0,97-1,03


Värden är fel, säger mig dock inte ett skit varför.
Varmkörde bilen bra mycket innan besiktningen så att bilen var på kokgränsen.
Ändå är värden fel.

Kan det bero på öppet luftfilter och Triminsug?
Läste också om att det kan vara läckage på avgasröret.

min lamdasond sitter på grenröret och jag httade några mickro hål efterlambdan så har lagt igen dom. vet inte om det hjälper.

Nån som har nått förslag på hur jag skall gå tillväga för o lösa problemet?

Hur är det med oljan och tändstiften?
Gammal olja kan orsaka högt CO och HC värde då oljan ständigt blandas ut med bensin.
Optilamt Lambdavärde är 1.00, lambda är förhållandet mellan bränsle luftblandningen.
Ett högt lambda innebär att motorn går magert.
Kan bero på avgasläckage.

Dina värden var ej skyhöga utan bara precis över gränsen, så om du ej gjort service på ett tag så gör det nog susen.

Man kan också lura avgasmätaren genom att blanda ethanol i bränslet.

fast med e85 kommer hc stiga och lambdan öka  lägre energi innehåll i e85 så den kräver mer bränsle=går snålare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bjornn
30 augusti 2011 · 749 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Har precis gjort service på den.

Okej, svårt att säga vad det kan vara då utan att felsöka, undersök så det ej läcker i insug och att avgassystemet är tätt.
Går bilen alltid normalt annars?
Avgassystemet kan lätt kontrolleras genom att täppa till ändröret en stund med motorn på tomgång så trycket stiger och då hör man lätt om det läcker.

Annars kan man slå i några liter ethanol på en fulltank bensin så kommer avgasvärdena bli lägre på avgasmätaren.

Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)

Bjornn
30 augusti 2011 · 749 Inlägg

Growe skrev:

Bjornn skrev:

LuCiiifer skrev:
Besiktade min Corsa förra fredagen med 3st tvåor som följd.
Co halt förhöjd tomgång (0,3) gränsvärde:0,5
Hc-halt tomgång för hög (190) gränsvärde:100
Lambda-värde förhöjd tomgång (1,04)  gränsvärde: 0,97-1,03


Värden är fel, säger mig dock inte ett skit varför.
Varmkörde bilen bra mycket innan besiktningen så att bilen var på kokgränsen.
Ändå är värden fel.

Kan det bero på öppet luftfilter och Triminsug?
Läste också om att det kan vara läckage på avgasröret.

min lamdasond sitter på grenröret och jag httade några mickro hål efterlambdan så har lagt igen dom. vet inte om det hjälper.

Nån som har nått förslag på hur jag skall gå tillväga för o lösa problemet?

Hur är det med oljan och tändstiften?
Gammal olja kan orsaka högt CO och HC värde då oljan ständigt blandas ut med bensin.
Optilamt Lambdavärde är 1.00, lambda är förhållandet mellan bränsle luftblandningen.
Ett högt lambda innebär att motorn går magert.
Kan bero på avgasläckage.

Dina värden var ej skyhöga utan bara precis över gränsen, så om du ej gjort service på ett tag så gör det nog susen.

Man kan också lura avgasmätaren genom att blanda ethanol i bränslet.

fast med e85 kommer hc stiga och lambdan öka  lägre energi innehåll i e85 så den kräver mer bränsle=går snålare

Kanske det, det bästa är om man har tillgång till avgasmätare så man kan prova sig fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang