Besikning - Avgasvärden........igen :(

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
30 augusti 2011 · 1 632 Inlägg

Har tätat de små läckor jag hittat på avgas röret. köpt start gas så ska spraya insuget i morgon för att se om det läcker.

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
2 september 2011 · 1 632 Inlägg

Besiktade idag igen med bra värden smile 2,5L etanol och 20L 95bensin så vart det kanon bra inte för lågt och inte för högt, det konstiga var också att motorlampan inte börjar lysa när bilen gått ett tag.


Skall jag fortsätta med etanolen i tanken i fortsättningen?

Bjornn
2 september 2011 · 749 Inlägg

Nej nu kan du strunta i etanolen annars drar bara bilen mer bränsle å de vill man ju inte:P
Kul att det fungerade som jag trodde:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2011 · 13 673 Inlägg

inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska

så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0

så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bjornn
2 september 2011 · 749 Inlägg

Growe skrev:
inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska

så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0

så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%

Jepp å de äldre avgasgränsvärdena -88 är
Gränsvärde CO Max 3.5 HC Max 400 Lambda kvittar.
En frisk 4cylindrig motor med förgasare brukar ligga runt CO 2.0 och HC 100.

Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2011 · 13 673 Inlägg

Bjornn skrev:

Growe skrev:
inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska

så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0

så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%

Jepp å på en gammal fögasarmotor som är frisk Bör CO ligga på 2.0  HC 100, Lambda kvittar.

Gränsvärde CO Max 3.5 HC Max 400.

ingen nackdel att få ner hc lägre heller

hc är inget man vill ha
när jag ställer K-jet (mekaniskt sprut)

ställer jag den runt 2%co och hc så lågt som går så jag skruvar så hc är som lägst och co halten är inom inställningsvärdet och då går dom utan tvekan bäst ialla lägen

många som missar hur viktigt det är att ställa allt på rätt sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bjornn
2 september 2011 · 749 Inlägg

Growe skrev:

Bjornn skrev:

Growe skrev:
inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska

så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0

så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%

Jepp å på en gammal fögasarmotor som är frisk Bör CO ligga på 2.0  HC 100, Lambda kvittar.

Gränsvärde CO Max 3.5 HC Max 400.

ingen nackdel att få ner hc lägre heller

hc är inget man vill ha
när jag ställer K-jet (mekaniskt sprut)

ställer jag den runt 2%co och hc så lågt som går så jag skruvar så hc är som lägst och co halten är inom inställningsvärdet och då går dom utan tvekan bäst ialla lägen

många som missar hur viktigt det är att ställa allt på rätt sätt

Jepp på äldre bilar finns det lite olika riktvärden för olika motorer då man med avgasmätarens hjälp justerar bränsleblandningen.

Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)

Charliecf123
5 oktober 2022 · 2 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Har tätat de små läckor jag hittat på avgas röret. köpt start gas så ska spraya insuget i morgon för att se om det läcker.

hur gick det?

trubbelturbo
5 oktober 2022 · 1 442 Inlägg

Charliecf123 skrev:

LuCiiifer skrev:
Har tätat de små läckor jag hittat på avgas röret. köpt start gas så ska spraya insuget i morgon för att se om det läcker.

hur gick det?

11 år senare...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
zzr94092
5 oktober 2022 · 4 378 Inlägg

Haha,tror nog bilen är skrotad vid det här laget!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang