[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 180 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Driftkungen Saab - Move Your Mind
30 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Hejsan!


Kort Historia:

Ända sedan jag slutade åka Kart aktivt för några år sedan har jag verkligen längtat efter att få komma ut och köra på bana igen. Så jag funderade ett bra tag på vilket sorts fordon jag skulle börja köra, men när valet stod klart för bil var det inte så svårt att välja märke på bilen..
Alltid haft mer eller mindre en passion för Saab. Och efter lite sommarjobbande så köpte jag och pappa  denna 9000 2.3T från 94:a för en billig peng.
Och nu är det tänkt att den ska till slut bli en mer eller mindre banbil utan att lägga för mycket pengar på den, åtminstone de första åren då jag är studerande.

Det som nu kommer hända på bilen förr eller senare:

Motor:

* Steg 3 Programvara [ ]
* 3" Helsats & Racekatalysator [ ]
* Montera En "Ny" Garrett T25 [X]
* Montera Ett "Nytt" Topplock [X]
* Montera En Större Intercooler [ ]
* J/R Filter [X]
* Öppen Dumpventil [ ]
* Blå Vakuumslangar [ ]
* Blå Kylarslangar [ ]
* Blå Tryckslangar
* Demontera Motorvärmare [ ]
* Demontera AC-Kompressor [ ]
* Demontera Kolkanister [ ]

Inredning:


* Demontera Mattor & Andra Ljuddämpande Skydd [X]
* Demontera Stereo & Högtalare [X]
* Demontera Innertak [ ]
* Lätta Bagaget ifrån Inredning [X]
* Demontera Dörrsidor (Bak) [X]
* Skrapa Asfaltsmatta [ ]
* Plocka Bort Baksäte [X]
* Plocka Bort Bältena (Bak) [X]
* Fyrpunktsbälte [ ]
* Racing-Stolar [ ]
* Bygga Bur [ ]

Bromsar:


* Montera Bättre Bromsbelägg (Fram) [ ]
* Montera Bättre Bromsbelägg (Bak) [ ]
* Byta Till Tåligare Bromsvätska [ ]
* Stålomspunna Slangar [ ]
* Måla Samtliga Broms-Ok Röda [ ]

Chassie:


Kortade 9-5 Originalfjädrar/Mercedes 123 Bakjädrar(Fram) [ ]
Og 900 Lastfjädrar (Bak) [ ]
Polyuretanbussningar För Samtiliga Motorfäste [ ]
Polyuretanbussningar För Fram & Bakvagn [ ]

Utséende:


* Våt-slipa alla lyktor [ ]
* Grovpolering [ ]
* Vita Blinkers (Fram) [ ]
* Vita Blinkers (Sidan) [X]
* Lacka "Kjolarna" [ ]
* Lacka Befintliga Fälgar Vita [ ]
* Vita STCS dekaler i fram samt bakruta [ ]

Listan kommer fyllas på lite allt eftersom...

Nu över till bilder:

Här har vi bilen. Dock skruvat bort de grymt fula extraljusna som satt fram. Redan lättat något kilo där? wink

http://i56.tinypic.com/n4xqo5.jpg
Original Plysch, åtminstone hel och fin. Ska dock bli plåtrent här samt 2st Racing stolar!

Dagen efter bilen hämtades undersökte vi bromsarna fram och bak, höger fram låg på riktigt mycket men efter lite smörjning av kolven, funkade även den fint.

Dock var beläggen helt slut höger fram, men ganska bra på vänstra sidan. Så ska köpa några billiga org-belägg så jag kan använda bilen till och från skolan någon vecka innan den ställs av för vintern! 

Skulle dessutom göra en snabb service/check för att se så allt stod rätt till.

Upptäckte att det inte satt något filter i luftburken... Skrämmande...?! Kollade där efter skicket på turbon då jag tänkte att den kanske tagit skada av detta.
Säkerligen hade den det då turbinen glappade axiellt, samma kväll beställdes en bättre begagnad Garrett T25 som nu är på väg hem till mig. Kommer förmodligen i mån (Onsdag).

Dagen där på plockade jag och pappa bort Turbon, Grenrör m.m.

Beställde även detta samma kväll:
*Oljefilter
*Oljeplugg med tätningsbricka
*Globe dekal svart ø 48mm
*Globe dekal svart ø 62mm
*Grenrörspackning Turbo
*Packningssats / Monteringssats T25
*Grenrör monteringsats
*Packning Avgas in

Fick det paketet idag av Speedparts.

Så idag ägnade vi oss åt att montera de nya pinnbultarna:

http://i55.tinypic.com/300ux3k.jpg
Blev faktiskt riktigt fräsch efter lite rubbning i motorrummet.

Som sagt de nya Pinnbultarna
http://i55.tinypic.com/fyphs0.jpg
http://i53.tinypic.com/ixb513.jpg

Här är det tomt, nästa update blir då bilen fått sin "nya" turbo monterad.
http://i56.tinypic.com/r9eelj.jpg

Det var allt för denna gång.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (31 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Glesmark
30 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

Av ditt namn att dömma borde du bygga om den till rwd big_smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
30 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Glesmark skrev:
Av ditt namn att dömma borde du bygga om den till rwd big_smile

Namnet är gammalt.. Och nej ingen RWD smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Von-Aron
31 augusti 2011 · 394 Inlägg

fint lycka till! smile

vem fan är maptun?
AxlSam
31 augusti 2011 · 1 497 Inlägg

Annars har jag fräscha GreenStuf belägg runtom att sälja till ett vettigt pris wink

Owla
31 augusti 2011 · 751 Inlägg

Ser gött ut detta! Mkt jävligt o byta pinnbultarna? Ingen som gick av med hälften kvar i toppen? Lycka till!

Driftkungen Saab - Move Your Mind
31 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Von-Aron: Tack! smile

AxlSam: Hmm, nej avstår nog det. Ska som sagt bara använda bilen någon vecka till skolan och då spelar det ingen roll om det är några skapliga belägg från en skrot. Lägger hellre pengarna på riktiga belägg till våren! Men tack ändå! smile

Owla: Tackar! Nej var rena barnleken. Nej inga sådana problem. På hälften av de gamla pinnbultarna så hade muttern rostat fast dvs det var bara och skruva ut den som en vanlig bult. Och på den andra hälften som satt kvar var de bara att använda sig av kontramutter och samma sak när de skulle dit.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
1 september 2011 · 1 094 Inlägg

Jaha ingen turbo idag heller... Sökte på mitt paket-nummer på Bussgods hemsida.

Verkar inte detta lite knasigt.....

2011-08-26 16:26    VÄSTERÅS     Inlämnad
2011-08-29 07:54    Västerås            Vidaresänd
2011-08-31 07:06    Växjö            Anlänt
2011-08-31 10:13    Växjö            Vidaresänd
2011-08-31 14:16    Ronneby            Vidaresänd
2011-09-01 13:44    Ronneby            Vidaresänd
2011-09-01 16:07    Växjö            Anlänt

Hur som helst blir det en tur till Returbilen i Kristianstad på Lördag för lite plock av olika delar smile

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

Skriftlig Update!

[Fredag]
Löste sig med paketet till slut.

Det hade skickats till Växjö igen, men efter lite tjatande på bussgods så kunde de ordna transport till Ronneby men då fick jag hämta ut de där, så jag begav mig till Ronneby och hämtade ut paketet.

[Lördag]
Var jag på returbilen i Kristianstad, blev inte så mycket köpt men köpte en vitblinkers till högra sidan (hittade ingen till vänstrasidan), kupésensor, samt mest bromsdetaljer. Stötte på en STCS bekant som gav mig lite halvbra bromsbelägg till 9000 som han hade liggandes i bilen. De tackar vi för!

[Söndags]
Monterade tillbaka allt på bilen igen med den "nya turbon" MEN... Tidigare när vi monterat dit de nya pinnbultarna så hade vi märkt att de läckte vatten ur ett pinnbults-hål, närmare bestämt den korta som är näst längst ner till höger.
Förutom att de läckte vatten så var även gängorna lite halvtaskiga. Jag förstod direkt att någon tidigare hade knäckt en pinnbult och borrat ur den samt även borrat in i en vattenkanal.

Jag tänkte inte kanon mycket på detta då jag tryckte dit riktigt mycket loctite samt en ny pinnbult och fick den till att fästa riktigt bra, trodde jag i alla fall...
När det var tid för grenröret att spännas åt så släppte givetvis hela pinnbulten och följde med runt, men efter lite lirkande så fick jag även detta till åt sitta okej. "Bara det håller vattnet tätt" - tänkte jag.
Men nej när vi fyllde upp kylaren så stod det ju som ett fall av vatten där och allt arbeta var ogjort.

Så gör om och gör rätt är vad som gäller nu, men vad är rätt? Antar att de blir till att borra ur de gamla gängorna och gänga om? Eller är det så lätt som jag tror?

Andra tips mottages mer än gärna!

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (30 augusti 2016)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Von-Aron
5 september 2011 · 394 Inlägg

Alltid dessa j*vla problem med pinnbultarna i toppen...
- om man inte drar av någon så klart det ska vara söndergängat/sönderborrat... ja u name it!

som sagt göra om göra RÄTT! smile

lycka till med bygget!

vem fan är maptun?
AxlSam
5 september 2011 · 1 497 Inlägg

Byt topp!
Borra ur alla gamla gängor och dra i helicoil.

Von-Aron
5 september 2011 · 394 Inlägg

AxlSam skrev:
Byt topp!
Borra ur alla gamla gängor och dra i helicoil.

1+
samt se till att plana toppen innan bara roll

vem fan är maptun?
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

Von-Aron skrev:
Alltid dessa j*vla problem med pinnbultarna i toppen...
- om man inte drar av någon så klart det ska vara söndergängat/sönderborrat... ja u name it!

som sagt göra om göra RÄTT! smile

lycka till med bygget!

Ja precis.. Har kikat på lite olika lösningar. Antingen gänga om förhand då eller insats gänga - heilcoil men det kanske kan bli lite komplicerat om man har toppen monterad.

Och jag ska erkänna att jag funderat på hur mycket avgaser den hade läckt om man skippat denna pinnbulten och bara lagt igen hålet.....

Men nej inga sådana fler tankar nu, måste väl gå och få till en shysst gänga genom knepen ovan?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Von-Aron
5 september 2011 · 394 Inlägg

Driftkungen skrev:

Von-Aron skrev:
Alltid dessa j*vla problem med pinnbultarna i toppen...
- om man inte drar av någon så klart det ska vara söndergängat/sönderborrat... ja u name it!

som sagt göra om göra RÄTT! smile

lycka till med bygget!

Ja precis.. Har kikat på lite olika lösningar. Antingen gänga om förhand då eller insats gänga - heilcoil men det kanske kan bli lite komplicerat om man har toppen monterad.

Och jag ska erkänna att jag funderat på hur mycket avgaser den hade läckt om man skippat denna pinnbulten och bara lagt igen hålet.....

Men nej inga sådana fler tankar nu, måste väl gå och få till en shysst gänga genom knepen ovan?

Mitt förslag är att byta toppen och gänga om samt helicoil. plana och byt till en ny & fräsch blockpackning. (iom att du ska ladda lite runt bana med över kilot helatiden så är det alltid gynnsamt med att ha bytt packning och kanske kosta på APR bulat till toppen, så du kan dra den lite hårdare. )

tro mig, det skulle ha läckt, och bes skulle ju inte vara överlyckliga.

vem fan är maptun?
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam: Okej jo det känns som ett säkert alternativ, men varför både byta toppen och montera heilcoil? Är gängorna i den nya toppen okej så borde de väl duga? Eller är det i förebyggande syfte ifall de med skulle gå åt helsike någon gång?

M_Broberg: Jo lutar väl åt det.

Von-Aron: Du menar så jag får toppen 100% jämn och fri från ev läckage? Okej jo men jag förstår fortfarande inte helt säkert varför jag skulle bytt topp och monterat heilcoil..

Okej men jag lägger ned idén om att skippa pinnbulten med engång smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
AxlSam
5 september 2011 · 1 497 Inlägg

Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
AxlSam
5 september 2011 · 1 497 Inlägg

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

Har du båt? Den skulle passa bra som bojsänke.. Inget annat.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

M_Broberg skrev:

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

Alltså problemet är att det är borrat in i en vattenkanal, det kommer till 99% chans komma tillbaka o bita dig i röven 20 minuter in i första banpasset på mantorp och du kmr få byta toppen ändå och dessutom slöa ner alla andra med massa saneringsarbeten.

Jag är för övrigt ganska pessimistisk av mig (om det inte märktes) wink

Ja herregud, den läcker ju vatten med roll.  Är så trött så det är nog bäst stänger av datan innan jag skriver något värre;)... 

Nej men att byta topp låter som en bra plan, blir till att ställa av bilen och börja kika på någon komplett topp.

Tack för hjälpen alla smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 september 2011 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:

Driftkungen skrev:

AxlSam skrev:
Förebyggande syfte.. Så slipper du svära över gängor och pinnbultar igen.
Om bilen skall bli som du skriver.. En banbil, så är det gott att vara förberedd.
För det kommer ju knappast vara sista gången du monterar av turbo och grenrör

Okej nej det är helt sant. Men går det inte att använda befintlig topp och montera heilcoil på den?

Har du båt? Den skulle passa bra som bojsänke.. Inget annat.

Hehe ja som jag skrev ovan, blir till att byta topp. Tack för hjälpen smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang