Volvo insprutar turbo guide. Olika hk steg, med delar och prissummor.

P--JawZ--K
13 september 2011 · 579 Inlägg
#1

Ja så va man här igen i skrivande sits wink Har fått några förfrågningar om hur jag har gått till väga åter igen, hur jag har trimmat en av mina bilar. Denna gången en Volvo 940 full trycks turbo. Så som Turbo förgasare guiden kommer denna gå in på Volvo bilar, och vad man kan göra för att få in mer hk under huven + lite annat smått å gott smile


Ifall jag skriver nånting som ni ser är fel eller att just det inte stämmer. Bara säg att det är fel, istället för att säga t, ex; du vet ju inte vad du pratar om, du kan inte ett skit etc. Det hjälper ingen, och gör mig bara förbannad och irriterad.

Jag utgår från mina egna erfarenheter från en volvo 940 Turbo med B230FT motor med TD04-13c/Garrett TB0326 turbo. Så det kommer att vara inriktat på Volvo. Men det går att ha detta som en generell tumregel för i princip alla bilar wink


För er som vill ha en mer praktisk guide, kolla in DalleRacing's Projekt/Guide tråd under här;

DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

Och deras Facebook sida;

Angry Drift Team



Lista över trim steg:

200hk, Steg 1 - Vad som du kommer behöva för att kunna komma till det här steget och hur mycket det kostar.

Trimchip

Justerbar laddtrycksnivå

Avgassystem

Kamaxel

Förbättrat insug till turbon

Ungefärlig kostnad = 8000kr


300hk, Steg 2 - Samma här, vad som behövs och vad kostnaden kan landa på.

Exktraktor Grenrör

Extern Wastegate

Större Turbo

Större Spridare

Större LMM

Starkare Bränslepump

Aluminium Intercooler

Dumpventil

Ungefärlig kostnad = 11000kr+8000kr för steg 1


400hk, Steg 3 - Vid detta steg är det oftast när folk brukar skippa orginal sprutet, å satsa på ett eftermarknads sprut.

Starkare Vevstakar

Starkare Koppling

Större Ventiler

Portad Topp

Eftermarknads Sprut


Ifall ni kommit till "steg 2" eller "steg 3" så behöver jag nog inte berätta för er hur man fortsätter å trimmar  wink

De ungefärliga prisuppgifterna är bara ett avrundat tal, du kan antingen hamna över lr under dem summorna. Själv har jag spenderat c.a 12500kr på ett steg 2 tongue Så dä går att å få ner summorna ifall man vill wink

I botten eller i ett separat inlägg kommer jag lägga in vissa förbättringar du kan göra, för å få en så hållbar motor som möjligt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-57ac36e639a38474a83f38577fe4b12e.jpg
200hk, Steg 1:


Ok här är vad som behövs;

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-ac0fb3818727513dff4683903cd01afc.jpg
Trimchip

Det finns en hel del trimchip å välja bland, både för enbart bränsle, men också till tändningen. Oftast är det bara bränsle "datorn" som chippas, men det skadar inte å få tändningen chippad också. Tvärtom faktiskt. Du kommer få en bättre å framför allt en säkrare gång på motorn.

BSR och vikingchip är nog dem två största eller dem man hör mest om. Och de gör att bra chip och leverar vad de utger också. Kanske inte till alla, men det beror ju helt på skicket på bilen. Å inte chippet oftast så är det så i alla fall.

BSR.se
BSR priser

Volvo 940 LPT Steg 205hk -> 4320kr

Volvo 940 T Steg 220hk -> 2500kr


Vikingchip
Vikingchip priser (Finns inga ordentliga prissuppgifter på dessa, utan försök å ta kontakt med dem)

ECOMAX Steg 210hk -> 1500kr+-

Sen finns det mer chip, men ni kan söka er till dem. Å höra omkring på nätet om deras kvalité. Tog dessa två för att jag har bara hört bra saker ifrån dem.

Ifall ni vill veta lite mer om trimchip också kolla in denna tråden -> Faktaruta: Chippning och Mappning


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-86ae1470c94dcb3f59ed7944bbf4a809.jpg
Justerbar laddtrycksnivå

Alltså ska man använda pysventil eller en starkare wastegate? Själv säger jag starkare wastegate, för då får man inte lika lätt ett skenande laddtryck. Och har lite lättare att justera in rätt laddtryck. Finns interna wastegate klockor som kan justera laddtrycket från 0.5 bar till en 2.0 bar, sen finns det externa wastegate klockor. Som är bättre ge och med att de inte sitter i turbon, och stör inte avgaserna som lämnar turbon, utan de "hoppar" över turbon å direkt från grenröret till avgassystemet (eller direkt ut i atmosfären wink)

Pris exempel;

Intern Wastegate 0.5-1.7 bar
Intern wastegate 0.5-1.7 bar till TD04-13C turbon -> 800kr (-300 för inlämnad org. klocka)

Justerbar pysventil
Pysventil -> 195kr


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-12afa85e800dcbc293c3b12ec8720680.jpg
Avgassystem

Ett större avgassystem gör det lättare för motorn att "andas ut". Alltså större dimension på avgassystemet, mindre avgasmottryck. Det finns Halvsatser och Helsatser att köpa, Halvsats är från katalysatorn och bakåt. Medans helsatsen är från turbon och bakåt, det senare alternativet är bättre och speciellt med en race eller sport kat. som minskar restriktionerna i avgassystemet ännu mer. Den vanligaste efter monterade dimensionen till Volvo turbo bilarna är 3 tum.

Finns lite att välja på;

JT-Tuning

Helsats med sport kat. -> 6050kr

Helsats med orginal kat. -> 3755kr

Halvsats -> 3125kr

Sen finns det massa andra webbsidor som är återförsäljare till diverse olika avgassystem producenter. Finns även i rostfritt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-59b8543571dac3c1fa7d3603f015ec2a.jpg
Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel wink

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Folkraceshop.se

ENEM.se


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-f20210eac052f286b010b06723f0ce40.jpg
Förbättrat insug till turbon

Nu pratar jag inte om insuget som sitter på toppen, utan som går från luftfilterboxen och in i turbon. Det finns två alternativ

Sport insats luftfilter till orginal luftfilter boxen

Man byter ut orginal luftfiltret mot ett utseende mässigt likadant men med bättre genomsläppning av luft fast med bättre filtrering smile Det man brukar göra här är att borra lite extra hål i själva boxen (under luftfiltret) för att kunna få in mer luft. Funkar fint och man har ett orginal utseende under motorummet.

Sportluftfilter som monteras istället för luftfilterboxen

På detta sättet monterar man bort luftfilter boxen, och monterar dit ett öppet sportluftfilter och oftast låter det hänga vid luftfilterboxens placering.


Det man ska tänka på är vad luftfiltret har för funktion. Nämligen att filtrera kall luft som går in i motorn. Har man då filtret inuti motorrummet, så får den ju inte direkt den kallaste luften precis. Så vad man kan göra är att bygga ett "Long-ram" eller kallufts intag som det heter på svenska wink Man placerar helt enkelt luftfiltret med så mjuka böjar som möjligt, på ett ställe där det kan få kall luft. T, ex framför kylarna och bakom grillen wink

För att ta upp lite info från min förra guide:

Desto kallare luft du suger in genom turbon och vidare in till toppen ju mer komprimerad blir luften = mer luft = mer bränsle = mer effekt big_smile. Och för varje ca 5C du kan sänka luften, får du en effekt vinst på ca 1%. Så sänk temperaturen med 50 grader så har du fått 10% effektökning, från t,ex; 100hk till en 110 hk smile

Lite priser och ställen man kan köpa luftfilter på;

ITG filter från 799 - 1359kr olika storlekar i tum

JR insatsfilter 530kr

BSR Insatsfilter samt öppet sportfilter med avskärmning från 195kr - 995kr

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-7a79638ae50c3be6592aee664141e4ea.jpg
300hk, Steg 2:

Låt oss säga att du har gjort steg 1. Men tycker att det är för lite hk i den ändå, då finns det att mer att göra ska du se wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-1d1ab16a863ba1b3d109bc3d5398377b.jpg
Exktraktor grenrör

Orginal grenröret på Volvo 940 turbos, är ok för steg 1 trimmare som nöjer sig med dem hk uttagen man fick uttav det. Men ska man börja tänka på större turbo, större spridare m.m. Så är ett exktraktor grenrör nästan ett måste, enligt mitt tycke åtminstone smile

Dock är det ej nödvändigt för att nå 300hk strecket, men har du köpt en större turbo som ej har någon intern wastegate. Så kommer du ha ett problem med att placera ett rör för den externa wastegaten på orginal grenröret. Vare sig det är ett 940 grenrör eller 240/740 grenrör. Sen så kommer du inte ha lika "rapp" motor som med ett exktraktor grenrör. Gör en väldig skillnad mellan dem, tro mig.

Körde med en K27 turbo med 940 orginal grenröret å fick laddtrycket först vid en 4800 RPM å ett j**la turbo lagg. Satte mig ner räkna lite på ett grenrör, gjorde en ritning, skaffade delar å svetsa ihop det. Samma turbo samma grejer på motorn men med exktraktor grenröret, å jag gick ner från 4800 ner till 3000 RPM. Knappt något lagg å en j**la skillnad i accelaration.


De olika grenrören då

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-51fca7e24d34973ee9b772ee84e7f0ed.jpg
Simpelt exktraktor grenrör

Ifall man inte har en turbo med delat avgashus (två inlopp eller kanaler) Så kan man dra rören precis som man vill, och bara tänka på att få dem lika långa, få plats mellan motorn och chassit och att få en bra placering utav turbon.

Som ritningen ovan, det har lika långa rör (runt 500mm om jag inte minns fel wink) får plats mellan motorn och fjäderbenstornet. Och tar inte i nånstans samt att turbon kommer i höjd med oljepåfyllningen vid ventilkåpan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-3a17eb905e11fc4586085fa7d1a4566d.jpg
Pulssplitat/twinentry exktraktor grenrör

Vad som menas med pulssplit är som ordet antecknar att man delar på avgaspulserna från varje cylinder, så att dem inte krockar med varandra. Och det i sin tur gör så att turbon får en snabbare spool-up eller att laddtrycket kommer vid ett tidigare varvtal helt enkelt smile

Vilka rör som ska gå ihop är följande;

Cylinder 1 och 4 ska gå ihop i kollektorn

Cylinder 2 och 3 ska gå ihop i kollektorn

Hur man ska gå till väga å bygga ett exktraktor grenrör är olika för varje bil i princip. I alla fall ifall man bygger själv.

Sen går det ju att köpa färdiga för en nätt summa pengar

KL-Racing.se

LGSpeed.se


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-8d80e28343db5ee48a4060b6a9f59cca.jpg
Större turbo

Orginal turbon på Volvo 940 hänger med till en 220-230hk ungefär. Sen måste man byta till en större sådan. Finns massor av turboaggregat för olika effekt mål effektkurvor (när turbon börjar ladda)

Här är några exempel på bra 300HK turbo

TB-58 även kallad T3/T4 -> 4500kr

TB60-1 -> 5200kr

TD04-18T -> 6495kr

TD04-19T -> 7495kr

Garret trim 60 -> 5995kr

Garret Trim 60 Large -> 6495kr


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-b8d09f50ffec44075545331875be91ef.jpg
Större spridare

Vid byte till större turbo betyder det att turbon kommer att trycka in mer luft i motorn. Och då måste du kan trycka in en större mängd med bränsle också.

Så vid byte till större turbo MÅSTE man ha dessa grejer;

Turbon

Större spridare till det önskade hästkraft uttaget

Större LMM efter att du valt spridarna. De ökar lika mycket i storlek.

Så vilka spridare ska du ha då? Beror helt på vad du vill ha ut i HK. Men säg att du vill ha 300hk, å sen kunna gå upp lite grann vid ett senare tillfälle då skulle dessa passa in bra, enligt mitt tycke

Delphi 525cc@3bar -> 659kr/st
Räcker till c.a 320hk, vid ökat bränsletryck till 3.8bar räcker dem till c.a 370hk

Gröna R-Spridare (968;or) 465@3.8bar -> 600kr/st
Dessa räcker till en c.a 285hk

Bosch 558 440cc@3bar -> 499kr/st
Dem här räcker till en c.a 270hk, och med ökat bränsletryck till 3.8bar c.a 300hk

Varför det står "525cc@3bar" är vad flödet är (525cc) vid 3 bars bränsletryck (@3bar) Dessa HK siffror stämmer inte men är en bra tum regel att gå på. Känner flera som har gått över 300hk lite grann å kör med 968 spridare med 3.8 bars bränsletryck.


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-e76bfcf7576808b35e1a03a9c0319c2d.jpg
Större LMM

Vid byte av spridare så måste man öka LMM med samma procent som man öka med de nya spridarna från orginal.

Så här räknar man ut det, använder delphi spridarna som exempel.

Volvo 940 orginal spridare flöde: 339cc@3bar
Volvo 940 orginal LMM dimension: 62.92mm

525CC är 54.87% i ökning

Man måste öka LMM röret i area. Alltså ta inte dimensionen ggr procenten för då får du fel.

Utan istället gör så här:

LMM Radien * LMM radien * PI = X kvmm

Då får du ut vad röret blir i kvadrat mm

LMM kvmm * 1.5487 = X kvmm

1.5487 är procentökning som du * med orginal LMM och får ut den nya arean

Nya X kvmm / 3.14 = X

Här delar du nya LMM arean med PI (3.14)

Roten ur X = Xmm radie * 2 = Xmm

Och här tar du roten ur summan du fick efter att du delade med PI, och du får radien av den nya LMM storleken i mm. Och * det med 2 så får du vad för dimension du ska på den nya LMM;en smile

Alltså med en LMM som är 62.92mm orginal och man har ökat spridarna med 54.87% så ska man ha en LMM på ~ 78.3mm

Men nu när du har gjort detta så är det fortfarande fel dimension tongue För att orginal LMM är för liten, så lägg på en ungefär 2-3mm så får du nog rätt dimension på LMM. Men gör så att du åker in och får den mappad med den nya lmm;en, turbon och spridarna. Då får du den att gå som den ska sena wink

Men LH 2.4 kan inte ha hur stora spridare som helst, vid säg kanske ett par spridare på 800-900cc så lämpar det sig nog bättre med eftermarknadsprut tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-f1f2ba3ffad93bb1c2abc234fc00612f.jpg
Aluminum InterCooler

Att byta till en aluminium Intercooler är en bra försäkring, för hållbarheten å kylningen av luften kommer avsevärt att förbättras smile

Jämförelse bilder mellan Orginal intercooler och DO88.se intercooler

Orginal IC
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-56a86b8ae731deda339c4c2d01f849d1.jpg

DO88 IC
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-2a89ce60496db3b10aababe867b8daed.jpg


Och eftermarknads intercoolers är helt i aluminium istället för aluminium och plast som orginal ic;n tongue Samt att den ser ju framförallt bra mycket bättre ut också smile

Lite prisuppgifter på eftermarknads intercoolers

DO88 520x235x65mm - 2.5" anslutningar klarar av 400hk -> 979kr

DO88 modellanpassad IC 2605kr

KL-Racing 520x300x76mm - 2.5" anslutningar -> 1395kr

KL-Racing modellanpassad IC -> 2575kr

Kör själv med DO88 520x235x65mm 2.5" intercooler och är riktigt nöjd, lika bred som orginal IC fast hälften så hög så man får plats med t, ex en oljekylare under IC;n smile Också får man lite bättre luft till vatten kylaren wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-5f6d8860da7820f874b16bf150390743.jpg
Dumpventil

Ifall man byter turbo så förlorar man den integrerad dumpventilen, som faktiskt fungerar riktigt bra. Nu har jag själv inte testat mer än två olika dumpventiler. Den ena var till min 240 AT turbo förgasare som var en KL-Racing öppen XS dumpventil, sen till 940;in har jag hittills använt en HKS style återcirkulerande dumpventil. Den funkar att wink

I alla fall, när det kommer till volvo 940 med deras LMM så måste man ha en återcirkulerande dumpventil, för att den ska gå bra.

Orsaken till detta är att ifall du kör med en öppen dumpventil, så "dumpar" den ut en massa luft som LMM hade mätt upp. Och då får den för fet bränsle blandning, eftersom datorn fortfarande tror att den har den "dumpade" luften kvar i systemet.

Och även ifall era kompisar säger att det går att köra med det (vilket det gör, men är inget bra för motorn, turbon lr avgassystemet) så kommer inte motorn att gå nå vidare bra. DRA INTE UPP NÅGRA DISKUSSIONER OM DETTA I DEN HÄR TRÅDEN

Ifall ni vill veta mer om hur dumpventiler fungerar, kolla in den här tråden -> Eftermontera Dumpventil på bilar med elektroniskt insprutningssystem.

Lite olika prisuppgifter på olika återcirkulerande dumpventiler

HKS-Style dumpventil -> 395kr

Forge typ dumpventil -> 479kr

Greddy dumpventil -> 695kr


Ska ta och uppdatera med fler delar så småningom, men jämnt nu orkar jag inte med mer tongue Har ju trots allt skrivit 15 A4 sidor på en gång nu wink

Senast redigerat av P--JawZ--K (12 oktober 2012)

Fernicus Kejsare
14 september 2011 · 547 Inlägg
#2

Dä ska va Arvikafölk te sånt här wink

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Legwind
14 september 2011 · 925 Inlägg
#3

Tackar för underbar tråd..

Feel The Difference
Mack Forum- och sitemoderator
14 september 2011 · 24 364 Inlägg
#4

Tycker den borde kunna klistras.
Hoppas bara folk har vett nog att söka när dom letar den här informationen sen också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
strandberg31
14 september 2011 · 2 419 Inlägg
#5

Jävla bra tråd! big_smile Priserna är nog inget man skall hacka upp sig på, väldigt olika! smile

P--JawZ--K
14 september 2011 · 579 Inlägg
#6

Fernicus: Edane bo mer exakt men men tack ändå wink

Legwind: Tackar så mycket, den är inte klar ännu dock, har bara hunnit skriva ungefär 2/4 av den tongue

AirOne: Det var min mening med denna tråd wink. Samma anledning till varför jag gjorde "turboförgasare guiden" Har fått så många förfrågningar samt sett många som skriver de typiska "Volvo 940 vad krävs för 300hk?" trådar om å om igen.

strandberg31: Tackar smile Nej dä är dä inte, som jag skrev så är dä bara en ungefärlig kostnad. Så folk får ett bättre grepp om vad det skulle kunna kosta wink

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 september 2011 · 1 162 Inlägg
#7

P--JawZ--K skrev:
Fernicus: Edane bo mer exakt men men tack ändå ;)

Legwind: Tackar så mycket, den är inte klar ännu dock, har bara hunnit skriva ungefär 2/4 av den :P

AirOne: Det var min mening med denna tråd ;). Samma anledning till varför jag gjorde "turboförgasare guiden" Har fått så många förfrågningar samt sett många som skriver de typiska "Volvo 940 vad krävs för 300hk?" trådar om å om igen.

strandberg31: Tackar :) Nej dä är dä inte, som jag skrev så är dä bara en ungefärlig kostnad. Så folk får ett bättre grepp om vad det skulle kunna kosta ;)

Nyttigt tråd för många tror jag

Dock klarar 968 spridarna mer än vad du skrev.. nu vet jag ju inte exakt men jag bänkade ur 350hk 570nm på E85 med dem.

Du glömde lägga till Grupp-A kamaxeln (T5) ;)

mvh

~Andy~
P--JawZ--K
19 september 2011 · 579 Inlägg
#8

Det tror jag också smile


Ifall du kollar lite noggrannare under spridarna och ovanför där LMM delen börjar står det så här:

Varför det står "525cc@3bar" är vad flödet är (525cc) vid 3 bars bränsletryck (@3bar) Dessa HK siffror stämmer inte men är en bra tum regel att gå på. Känner flera som har gått över 300hk lite grann å kör med 968 spridare med 3.8 bars bränsletryck.

wink Jag vet allt att det går å krämma ur mer av spridarna, jag bara skrev en siffra så att folk skulle få en lite bättre uppfattning, om vad de skulla kunna klara av med en säker marginal både + å - wink


Men i alla fall tack för kommentaren smile Å rolit att du tycker den kan va bra tongue

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 september 2011 · 1 162 Inlägg
#9

P--JawZ--K skrev:
Det tror jag också smile


Ifall du kollar lite noggrannare under spridarna och ovanför där LMM delen börjar står det så här:

Varför det står "525cc@3bar" är vad flödet är (525cc) vid 3 bars bränsletryck (@3bar) Dessa HK siffror stämmer inte men är en bra tum regel att gå på. Känner flera som har gått över 300hk lite grann å kör med 968 spridare med 3.8 bars bränsletryck.

wink Jag vet allt att det går å krämma ur mer av spridarna, jag bara skrev en siffra så att folk skulle få en lite bättre uppfattning, om vad de skulla kunna klara av med en säker marginal både + å - wink


Men i alla fall tack för kommentaren smile Å rolit att du tycker den kan va bra tongue

Alltid nyttigt med massa information så slipper man 3000 trådar om samma ämne. smile

~Andy~
P--JawZ--K
19 september 2011 · 579 Inlägg
#10

Instämmer till fullo, är själv ganska trött på att folk inte kan ta sig tid å söka å istället gör en ny tråd för de tror att det går fortare.

Det vore en annan sak ifall de frågar om nån idé de har haft, som man inte har gjort lr gör så ofta å undrar hur det skulle gå men att fråga de klassiska "hur får jag upp min bil till 300hk" trådarna är bara dumt. Å finns nog mer såna frågor än vad folk har svarat på. Å brukar oftast slänga in endast "Sök" Vilket inte precis hjälper någon, lägg in en länk till t, ex nu efter jag skrivit denna tråd, hit. Eller till sök delen av forumet. Så fattar dem nog att dä finns svar om man bara ser till å söker tongue

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
19 september 2011 · 1 162 Inlägg
#11

P--JawZ--K skrev:
Instämmer till fullo, är själv ganska trött på att folk inte kan ta sig tid å söka å istället gör en ny tråd för de tror att det går fortare.

Det vore en annan sak ifall de frågar om nån idé de har haft, som man inte har gjort lr gör så ofta å undrar hur det skulle gå men att fråga de klassiska "hur får jag upp min bil till 300hk" trådarna är bara dumt. Å finns nog mer såna frågor än vad folk har svarat på. Å brukar oftast slänga in endast "Sök" Vilket inte precis hjälper någon, lägg in en länk till t, ex nu efter jag skrivit denna tråd, hit. Eller till sök delen av forumet. Så fattar dem nog att dä finns svar om man bara ser till å söker tongue

Ja precis! smile som sagt bra initiativ smile

~Andy~
P--JawZ--K
19 september 2011 · 579 Inlägg
#12

Tack åter igen smile

MvH// Anders W

NoFantasy Garaget Anhängare!
13 april 2012 · 2 068 Inlägg
#13

Bra tråd!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
zemet
13 april 2012 · 3 387 Inlägg
#14

Fin trådsmile Detta ska jag spara inför sommaren när jag tänkte trimma min lite:)

P--JawZ--K
23 juni 2012 · 579 Inlägg
#15

Lagt in nya bilder, sorry för borttagning :S

P--JawZ--K
2 september 2012 · 579 Inlägg
#16

Förresten, tack te kommentarerna NoFantasy å zemet smile

aqulio
12 oktober 2012 · 1 146 Inlägg
#17

smile

zemet
12 oktober 2012 · 3 387 Inlägg
#18

Haha tack för kommentaren 5 månader senare:) Fortfarande en riktigt bra tråd som borde klistras imo:)

BudgetDunkaren Osponsrad
12 oktober 2012 · 1 617 Inlägg
#19

Mkt bra guide. Kommer komma till nytta kan jag lova wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
P--JawZ--K
12 oktober 2012 · 579 Inlägg
#20

@Zemet; Bättre sent än aldrig wink hehe


@BudgetDunken; Tackar, Låter bra dä smile



EDIT;

La till en länk till DalleRacing Projekt tråd å Facebook sida i början av guiden.

Senast redigerat av P--JawZ--K (12 oktober 2012)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang