Ladda 48v batteri med 12v laddare?

Drönirettab
16 september 2011 · 21 761 Inlägg

Den knappen kanske bara skickar en styrspänning till kontaktorn inuti laddaren och om knappen tex glappar så fungerar inte den manuella funktionen som den ska. Kör man på själva kontaktorn så trycks ju kontaktblecken in rent fysiskt, då kan det funka. smile

Sami-B Ustkaka
16 september 2011 · 506 Inlägg

aha, ska dissekera henne

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Sami-B Ustkaka
16 september 2011 · 506 Inlägg

kontaktorn slår till så fort jag sätter i stickproppen i väggen. Sen fattade jag inte rästen :s

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Sami-B Ustkaka
16 september 2011 · 506 Inlägg

inget rör sig, det händer inget när jag kortat plus och minus från laddaren, Har ingen graderad spänningsprovare.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Sami-B Ustkaka
17 september 2011 · 506 Inlägg

Jag bara slog dom mot varandra, för att se om det blev någon gnista, det var inte så att jag höll dom mot varandra. lika ofarligt som att kramas med kondom

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
G-sson
17 september 2011 · 612 Inlägg

Sami-B skrev:
Jag bara slog dom mot varandra, för att se om det blev någon gnista

Mer än en gång man har lyckats bränna säkringar genom att göra såna dumheter.

Elfel mäter man sig fram till, om man inte har onödigt gott om pengar...

Sami-B Ustkaka
17 september 2011 · 506 Inlägg

G-sson skrev:

Sami-B skrev:
Jag bara slog dom mot varandra, för att se om det blev någon gnista

Mer än en gång man har lyckats bränna säkringar genom att göra såna dumheter.

Elfel mäter man sig fram till, om man inte har onödigt gott om pengar...

Jag har aldrig lyckats bränna säkringar, och gott om pengar? vad kan en näve säkringar kosta, 20:-?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Sami-B Ustkaka
17 september 2011 · 506 Inlägg

skalman1 skrev:
Och det vet du, som börjar tråden med att du har en metrisk skiftnyckel som inte passar på UNF?

Haha, skojjade väll. Finns ju inga metriska skiftnycklar, tokigt så...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 september 2011 · 14 007 Inlägg

Sami-B skrev:

Vettemannen skrev:

Sami-B skrev:
Har införskaffat mig en golfbil. cool
Laddaren som jag fick med var inte original, och orkar heller inte ladda batterierna när det är mindre än ≈10% kvar. Batterierna består av 8st 6v batterier i serie. Så... kan jag brassa på med min 12v laddare över hela serien (48v) för att få upp dom i 12v? Är det skadligt för batterierna? Blir "serien" uppladdad till 12v då?

Tacksam för snabba svar! (Sugennåjävulskt big_smile)

PS. jag fattar att jag kan ladda två och två i 12v. Men kablarna är fastskruvade med varsin unf bult och min skiftnyckel är metrisk sad

Vad menar du?

/Benny

Jag menar att jag inte orkar lossa dom :q
Men nu fick jag göra det ändå

Jo, du skojade men jag fattade lite kort där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Sami-B skrev:
Jag bara slog dom mot varandra, för att se om det blev någon gnista

Är laddaren någorlunda avancerad så ger den inte ut laddspänning om den inte får någon motspänning, dvs känner av spänning från ett batteri.

Man kollar inte laddarens funktion på ett sånt sätt, man mäter med tex en multimeter. Köp en sån så kan du kanske mäta dig fram till felet. smile

Har du kopplat ur ena batterikabeln till elkomponenterna och laddat batterierna två och två ännu?

Sami-B Ustkaka
17 september 2011 · 506 Inlägg

Förra ägaren sa att det inte gick att ladda när batterierna var under ca 10%. Nu visade mätaren i bilen på ca 5%, så det funkar alltså inte. Det måste ju betyda att den är av modärnare slag. Den kommer förresten från en sky lifft

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

skalman1 skrev:
Han skriver att kontaktorn slår när han sätter i sladden, det brukar dom inte göra om dom är av den nyare typen och inte är ansluten till batteriet.

Okej. Jag kan inte så mycket om såna där laddare. smile

Sami-B skrev:
Förra ägaren sa att det inte gick att ladda när batterierna var under ca 10%. Nu visade mätaren i bilen på ca 5%, så det funkar alltså inte. Det måste ju betyda att den är av modärnare slag. Den kommer förresten från en sky lifft

På jobbet har vi några saxlyftar och de laddarna är inte alltför kraftiga, men de orkar iaf ladda även om batterierna är mycket urladdade.

Möjligheten finns ju att något bilens "batteriblock" är dåligt så att laddaren inte vill starta, men eftersom kontaktorn inte ska dra så fort man stoppar i sladden så får du nog försöka undersöka den biten också.

Drönirettab
17 september 2011 · 21 761 Inlägg

Jo, nu när jag tänker efter så hörs det ju att kontaktorerna slår igång när laddningen startar på laddarna till truckarna som vi har. smile

Sami-B Ustkaka
18 september 2011 · 506 Inlägg

skalman1 skrev:
Såna där laddare brukar fungera som så att slår kontaktorn så laddar den.
Jag håller på en hel del med dessa i jobbet, just denna modellen har jag ej skruvat på men har svårt att tro att den är särskilt annorlunda.

Ser allting inuti helt ut, inget som ser bränt ut vid t.ex spolen/spolarna?

Den ser fin ut, inget bränt, torkat eller svart. Ska prova igen när jag har kört lite efter 12v laddningen. Är på sista laddningen.
Föresten, synkar 48v laddaren batterierna bättre? Ska jag dra på den med när jag är klar med alla 12v laddningar? Hur noga är sådant på blyacc?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Drönirettab
18 september 2011 · 21 761 Inlägg

Eftersom 48 V laddaren är gjord för saxlyftar så borde den även vara anpassad för batterier som blir djupurladdade, då kan det vara bra att koppla på den laddaren efter att du har använt 12 V laddaren för att utjämna eventuella skillnader mellan alla 6 V batterier. smile

Sitter det vanliga batterier med skruvkorkar eller är det gelebatterier?

Sami-B Ustkaka
19 september 2011 · 506 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom 48 V laddaren är gjord för saxlyftar så borde den även vara anpassad för batterier som blir djupurladdade, då kan det vara bra att koppla på den laddaren efter att du har använt 12 V laddaren för att utjämna eventuella skillnader mellan alla 6 V batterier. smile

Sitter det vanliga batterier med skruvkorkar eller är det gelebatterier?

Ok, ska prova det. Det sitter vattenpåfylningsbara batterier.
Provade att köra nu när mätaren visade fullt... Händer inget förutom lite klick i några relän, inget ljus, ingen tuta. det enda som fungerar är den eftermonterade  volvo OEM tunern... när "tändningen" är av. Annars brummar det och lever jävel i varenda relä.

Ingen som har en go motor av mindre model liggandes? T.E.X GSX 1300R?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
steffe67 gruvarbetare
20 september 2011 · 152 Inlägg

skalman1 skrev:
Funkar inte det så får du ju ladda batteriet i mindre grupper.

ja det tror jag det är det bästa för att ladda dem:)

Meaganeowner
19 november 2019 · 2 250 Inlägg

"Man kollar inte laddarens funktion på ett sånt sätt, man mäter med tex en multimeter. Köp en sån så kan du kanske mäta dig fram till felet."


Följer det med instruktioner för sånt?
Alltså hur man mäter.

Och vad kan man i så fall förvänta sig att multimetern visar?
Km/h?
Liter i timmen?
Ah?

Eller är det nåt som alla utom just jag kan?

.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 november 2019)

Brådhis * Voff voff *
19 november 2019 · 10 244 Inlägg

Jag har inget att tillföra, men man blir alltid nyfiken när det sker ett trådlyft på en drygt 8 år gammal tråd. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (19 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
19 november 2019 · 2 250 Inlägg

Jamen... Så är det ju.

Hade inte koll.

Dök upp som ett av tre olästa meddelande.

Men, men tekniken o tiden gpr ju frammåt, så problemet är väl löst.

cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang