BBcode visas i klartext i bloggutdragen på profilsidan

Surfaren
15 september 2011 · 167 Inlägg

Att kunna skriva BBcode för t.ex. fetstil är bra. Dock vill man ju gärna att den ska ge avsedd effekt då texten man skrivit visas någonstans på sidan. I Blogg-sektionen på användarprofilsidan skrivs dock BBcode ut i klartext istället för att påverka hur texten visas.

thelaughingmadman
15 september 2011 · 711 Inlägg

Det där får du beskriva närmre tror jag.
Går jag t.ex. in på din blogg ser jag ju det fetstilta i dina inlägg utan problem.

Eller menar du i något annat läge?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Surfaren
15 september 2011 · 167 Inlägg

Gå inte in i själva bloggen. Gå bara till min profilsida och scrolla ner till bloggutdragen.

thelaughingmadman
15 september 2011 · 711 Inlägg

Ah, såklart. Ja, nu ser jag.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
chrizz Administratör
16 september 2011 · 11 783 Inlägg

Surfaren skrev:
Att kunna skriva BBcode för t.ex. fetstil är bra. Dock vill man ju gärna att den ska ge avsedd effekt då texten man skrivit visas någonstans på sidan. I Blogg-sektionen på användarprofilsidan skrivs dock BBcode ut i klartext istället för att påverka hur texten visas.

Det är så i och med att inlägget kapas efter ett visst antal tecken i förhandsvisningen. För att BBcode ska fungera så måste det alltid finnas starttag och en sluttagg, vilket det i det här fallet inte alls nödvändigtvis finns eftersom texten kapas. Det är inte meningen att BBcode ska fungera i blogglistan oavsett.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Surfaren
16 september 2011 · 167 Inlägg

Misstänkte det. Men man kanske skulle kunna strippa bort själva taggarna då istället, i den text som skrivs ut?

thelaughingmadman
17 september 2011 · 711 Inlägg

chrizz skrev:

Surfaren skrev:
Att kunna skriva BBcode för t.ex. fetstil är bra. Dock vill man ju gärna att den ska ge avsedd effekt då texten man skrivit visas någonstans på sidan. I Blogg-sektionen på användarprofilsidan skrivs dock BBcode ut i klartext istället för att påverka hur texten visas.

Det är så i och med att inlägget kapas efter ett visst antal tecken i förhandsvisningen. För att BBcode ska fungera så måste det alltid finnas starttag och en sluttagg, vilket det i det här fallet inte alls nödvändigtvis finns eftersom texten kapas. Det är inte meningen att BBcode ska fungera i blogglistan oavsett.

Mvh

Eller... Så parsar man texten, och byter ut BB-koden mot HTML-kod - sen trunkerar man texten smile

Surfaren skrev:
Misstänkte det. Men man kanske skulle kunna strippa bort själva taggarna då istället, i den text som skrivs ut?

Eller så gör man så, lite regexp fixar nog det.

Senast redigerat av thelaughingmadman (17 september 2011)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang