Klonkande Peugeot

tattoedgirl
27 september 2011 · 1 Inlägg

Har en Peugeot 206 xs-03 som jag nu har problem med.

Den har ett klonkande ljud bakifrån, speciellt när man åker i gupp osv, kan knappt ha folk i bilen för då vibrerar den bak och låter... Knakar när man stiger ur bilen osv.

Ringde en bilverkstad i närheten och han trodde det var nå lager till hjulupphängningen... O ja eftersom jag är en tjej som kan noll om bilar tänkte jag fråga mig fram lite mer om det kan vara det lr ngt annat.

Han ville ha 2500 :- för jobbet men att delarna typ kostade 300 :- tycker det låter dyrt för jobbet, är det så krångligt att byta som han säger ?

Tacksam för lite hjälp smile

Mangi
28 september 2011 · 1 Inlägg

Att byta är krångligt och tyvärr är det vanligt på peugeot med sådan bakaxel som du har att just lagren blir dåliga. Du kan kolla om bakhjulen lutar inåt i överkant, såhär /--\.
Om de lutar mycke brukar det vara så att hela bakaxeln behövs bytas.

Haas
7 juli 2012 · 385 Inlägg

Har också samma problem med min 206:a, klonkar rejält när man kör över brunnslock etc. Man känner verkligen att något sitter löst.
På höger sida känner man att något är löst. Sparkar man på däcket när det är upphissat så flexar det till.
Har inte gett mig in på några större felsökningar, men ser ingenting konstigt när man kryper under.
Kan det vara bakaxeln som är slut?

dawwe ...has left the building...
7 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Kan "bakaxeln" verkligen vara slut på en framhjulsdriven bil? Visst 206:an är ju inte känd för att ha världens bästa hjullager så det kan mycket väl vara problemet, kan kollas rätt enkelt om det är hjullagret (i regel!) genom att köra slalom i ca 50km/h. Om ljudet tilltar när man svänger vänster så är det höger hjullager som är kasst tex. Nu vet jag inte hur hjullagret är konstruerat på en Peugot men det borde väl vara ganska enkelt att byta, finns tre möjligheter gissar jag: 1: Koniskt lager där lagerbanorna sitter i bromskivan/trumman, brukar gå bra att byta med drivdorn+hammare. 2: Rakt lager som pressas på plats, här behövs en verkstadspress dessvärre, inget man gör själv. 3: Lagret är "bultat" inkl lagerhus o allt mott bakaxeln, tex som på Ford Mondeo. Klarar man att byta själv.
Sedan kan ju dittt problem bero på nåt helt annat än kasst hjullager, lär ju finns några bussningar med i "bakaxeln" som kan ha gett upp...

Senast redigerat av dawwe (7 juli 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Haas
7 juli 2012 · 385 Inlägg

Precis, kan inte förstå när vissa verkar säga "bakaxeln är slut"
Bakvagnen är ju bara uppbyggd av ett tvärgående rör,stag och bussningar.

Måste prova det tipset att köra lite slalom, har inte tänkt på det på de sättet. Men känns som det beror på något mer än bara hjullager.
När man ligger mellan 80-90km/h så känns det som hela bilen ska vibrera sönder. Övriga hastigheter känns det ingenting.

Som jag uppfattat det så flexar högre bakdäcket endast framåt. Om hjullagret är kass så bort väl hjulet bli instabilt i alla riktningar?

Kooza
7 juli 2012 · 234 Inlägg

Hjullager känner man på om de glappar (man hissar upp bilen och rycker i hjulet) eller kör och lyssnar efter ett malande ljud. Klonkade ljud brukar vara bussningar, dessa peugeoter har ju torossions (hur det nu stavas) axel. För den som inte vet vad det är så sök på google. Det finns lager i den typen av bakaxel som man ska byta med viss intervall, men nästan inga gör det vilket brukar resultera i en helt stum bakaxel eller konstiga ljud. Att arbetet kostar så mycket är tiden det tar att plocka ner axeln och få isär allt som har rostat och kärvat fast ( om det nu var det mekanikern menade på skulle bytas), det ska vara ett riktigt skitgöra.

Ps. ursäkta om jag var otydlig med något, men huvet hänger inte med sen gårdagen. Ds

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
mb_pucken
7 juli 2012 · 5 083 Inlägg

Dom har inte en vanlig stel bakaxel utan ett tvärgående rör som är bultat i karossen. I ändan på röret sitter det en gummibussning med kullager i som gör det möjligt för bärarmen att röra sig i höjdled. När den blir glapp så kan bärarmen röra sig åt alla håll i prinsip. Därför den känns slingrig och klonkar. Ska vara efter vad jag hört ett h-vete och byta bussningen då du måste riva en toritionsfjädringen m.m. Många byter nog hela axeln då detta går fortare och är betydligt enklare. Tar max 4 timmar. Med rätt verktyg å lyft. Bytte en själv förra veckan på jobbet. Hade inte bytt någon förut. Tror det var 18 bultar allt som allt inkl. Hjulbult och 2 bromsslangar. Så tycker priset du fått var mer än ok.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Haas
8 juli 2012 · 385 Inlägg

Låter precis som det är de felet som jag har. Usch vad jobbigt! Låter inte som det är någonting som man bara gör liggandes under bilen i garaget.
Vad brukar en begagnad "bakaxel" ligga på?
Samtidigt är det ju då en chansning då dessa bussningar på den nya axlen kan bli risiga rätt fort?

myran Foto/Bilnörd
8 juli 2012 · 1 541 Inlägg

Vanligt fel på 206an om den körs för lungt. Nål-lagerna som sitter i ändarna i bakaxeln rör sig förlite och rostar där med sönder.

Inte helt ovanligt att axeltappen i enden blir förstörd och därmed byts ofta hela bakvagnen.

Lösningen på problemet är att sluta köra lungt över farthinder så skiten rör sig mera. smile   Är det dog trasigt redan så är det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Haas
13 juli 2012 · 385 Inlägg

Vart sitter dom där lagren som tar slut?
Bild: http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-20 … dk070d.gif

elektronikfreak tummen mitt i handen
15 oktober 2019 · 159 Inlägg

Ledsen över att jag lyfter den här 7 år gamla tråden men varför starta en ny tråd om exakt samma fråga/problem jag själv har.

Jo, min fråga är - förutom att köra mycket över gupp som "myran" skrev ovan - kan man smörja in nållagren som sitter i ändarna i bakaxeln för att förlänga livslängden på dom? Men det kanske är ett jättejobb för verkstan så det kanske inte är kostnadseffektivt på en 13 år gammal bil som rullat 11K mil?

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2019 · 13 669 Inlägg

elektronikfreak skrev:
Ledsen över att jag lyfter den här 7 år gamla tråden men varför starta en ny tråd om exakt samma fråga/problem jag själv har.

Jo, min fråga är - förutom att köra mycket över gupp som "myran" skrev ovan - kan man smörja in nållagren som sitter i ändarna i bakaxeln för att förlänga livslängden på dom? Men det kanske är ett jättejobb för verkstan så det kanske inte är kostnadseffektivt på en 13 år gammal bil som rullat 11K mil?

finns dom firmorna som renoverar dessa axlar som även monterar in smörjnipplar.  så då löser sig oftast problemen helt.

men låter det redan är det bara byte som löser problemet.  men finns firmor som gör renoveringen och det är ganska enkelt att slita upp och ner bakvagnen på dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
elektronikfreak tummen mitt i handen
15 oktober 2019 · 159 Inlägg

Growe skrev:

elektronikfreak skrev:
Ledsen över att jag lyfter den här 7 år gamla tråden men varför starta en ny tråd om exakt samma fråga/problem jag själv har.

Jo, min fråga är - förutom att köra mycket över gupp som "myran" skrev ovan - kan man smörja in nållagren som sitter i ändarna i bakaxeln för att förlänga livslängden på dom? Men det kanske är ett jättejobb för verkstan så det kanske inte är kostnadseffektivt på en 13 år gammal bil som rullat 11K mil?

finns dom firmorna som renoverar dessa axlar som även monterar in smörjnipplar.  så då löser sig oftast problemen helt.

men låter det redan är det bara byte som löser problemet.  men finns firmor som gör renoveringen och det är ganska enkelt att slita upp och ner bakvagnen på dom

Vad jag vet är det inget fel på bakaxeln men jag vill liksom förhindra framtida problem. Har precis köpt en 206 SW (kombi) av årsmodell 2006 som bara gått 11K mil och är för övrigt superfin som jag tänkt behålla några år. "Problemet" är att det är en äldre man som kört den alla år så den har väl gissningsvis körts väldigt väldigt försiktigt.

Fixar en vanlig (no name) verkstad att montera ditt smörjnipplar och hur lång tid uppskattar du att det tar?

Eftersom jag bara gett lite drygt 5K kronor för bilen (köpte den som en inbytesbil av en auktoriserad Volvohandlare) så vill jag inte lägga för många slantar på reparationer i övrigt utan har hoppats att den ska rulla smärtfritt några år.

Bilen är i "nyskick" för övrigt.  :-)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Toba1
13 april 2021 · 1 Inlägg

mb_pucken skrev:
Dom har inte en vanlig stel bakaxel utan ett tvärgående rör som är bultat i karossen. I ändan på röret sitter det en gummibussning med kullager i som gör det möjligt för bärarmen att röra sig i höjdled. När den blir glapp så kan bärarmen röra sig åt alla håll i prinsip. Därför den känns slingrig och klonkar. Ska vara efter vad jag hört ett h-vete och byta bussningen då du måste riva en toritionsfjädringen m.m. Många byter nog hela axeln då detta går fortare och är betydligt enklare. Tar max 4 timmar. Med rätt verktyg å lyft. Bytte en själv förra veckan på jobbet. Hade inte bytt någon förut. Tror det var 18 bultar allt som allt inkl. Hjulbult och 2 bromsslangar. Så tycker priset du fått var mer än ok.

Hej .
Vad hade du för verktyg när du bytte bakaxeln
Mvh Thomas

Pininfarina406
13 april 2021 · 535 Inlägg

Haas skrev:
Precis, kan inte förstå när vissa verkar säga "bakaxeln är slut"
Bakvagnen är ju bara uppbyggd av ett tvärgående rör,stag och bussningar.

Måste prova det tipset att köra lite slalom, har inte tänkt på det på de sättet. Men känns som det beror på något mer än bara hjullager.
När man ligger mellan 80-90km/h så känns det som hela bilen ska vibrera sönder. Övriga hastigheter känns det ingenting.

Som jag uppfattat det så flexar högre bakdäcket endast framåt. Om hjullagret är kass så bort väl hjulet bli instabilt i alla riktningar?

Hej det är inte hjullagret som är slut och behöver bytas utan det är lagringen till armen som håller hjullagret och hjulet på plats. Det rör sig för lite vid normal användning, rostar och går sönder.
Oftast blir axeltappen som håller det lagret sliten också och då måste hela bakaxeln bytas. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang