Strul med fönsterhissar Audi A6

kent-ivar
13 oktober 2011 · 29 Inlägg

Hej, Har nyligen fått strul med båda fönsterhissarna bak. Det började med att dom gick tungt som bara F*N men gick att få upp till slut. Men nu har den vänstra börjat jävlas mer än den andra. Mitt i allt då jag körde så bestämde den sig för att åka ner till botten läge och sedan fastna där.

Höll på o gorma med det en hel del idag men fick inte till det, sen mitt i allt så gav batteriet upp. Så jag börjar ju så klart misstänka att batteriet är boven i dramat. Men varför går fram rutorna att köra? Kan det vara så att dom där jävla plast "glides" eller va dom kallas är mer slitna bak och därför går trögre? Eller har det inget med batteriet att göra och det är helt och hållet glides fel? Eller har jag nåt fel på nåt gränsläge eller någon vajer som är för slak?

Vet att audi haft problem med fönsterhissar men tänkte att ja skulle kolla om någon hade nåt vettigt förslag att komma med innan jag går och köper massa delar i onödan smile

Tack på förhand

Volvo 740 (1988)
Audi A6 (2003)
twin_cam Smålänning
13 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Kolla kablarna ut till dörrarna, i gummitutan som går mellan stolpe och dörr, har lagat massor och massor av VAG-bilar med uppmurken isolering på kablarna, ibland är dom helt av, vilket medför elfel som strulande fönsterhissar m.m.

I andra hand får du riva ner dörrsidorna, för, som du sa själv, Audi har problem med fönsterhissarna.
Kvalité, är vad det är smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Goffen Administratör
13 oktober 2011 · 2 974 Inlägg

Varför skulle något vara slitet bak? Hur ofta kör man med fönsterrutorna överhuvudtaget... Vad är det för årsmodell på bilen till att börja med...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
kent-ivar
13 oktober 2011 · 29 Inlägg

twin_cam skrev:
Kolla kablarna ut till dörrarna, i gummitutan som går mellan stolpe och dörr, har lagat massor och massor av VAG-bilar med uppmurken isolering på kablarna, ibland är dom helt av, vilket medför elfel som strulande fönsterhissar m.m.

I andra hand får du riva ner dörrsidorna, för, som du sa själv, Audi har problem med fönsterhissarna.
Kvalité, är vad det är smile

Såg då jag hade lös dörrsidan att kabeln va lite fuktig och då jag tog isär kontakten så var det nåt grönt svammel där vilket såg lite oroväckande ut. Men om det nu var så att det skulle kommit fukt på olämplig plats eller ärgat varför skulle då hissarna börja gå trögt? Det kanske skulle förklara varför dom börjar spöka eller inte gå alls, men att gå trögt?

Det är en 03a föresten

Senast redigerat av kent-ivar (13 oktober 2011)

Volvo 740 (1988)
Audi A6 (2003)
kent-ivar
14 oktober 2011 · 29 Inlägg

Update: Verkar inte vara något som helst fel på motorn i alla fall. Så jag tror det är dom där vita plast grejerna som ser till att rutan glider rakt är nötta. Frågan är, vart kan man få tag på nya sånna? Då jag var förbi och frågade på audi så sa de att de endast sålde hela fönsterhiss mekanismen, och den kostade 1200:- st. Känns onödigt att lägga ut det på en sak som säkert går att laga för under 200

Senast redigerat av kent-ivar (14 oktober 2011)

Volvo 740 (1988)
Audi A6 (2003)
Goffen Administratör
14 oktober 2011 · 2 974 Inlägg

Visst kan det vara så att dom är nötta men så sällan som man kör med hissarna bak så känns det ju helt otroligt om dom skulle vara utslitna... jag hade kört ner hissarna i botten o sen lossar rutan och kört rutan med händerna så att säga o kollat så det inte är nån skit eller nån list som det trögar i först....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
kent-ivar
14 oktober 2011 · 29 Inlägg

Kan hända att det är en kombination av fuktiga lister, kyla osv. Men jag är säker på att dom där plast grejerna är nötta för när rutan är nedkörd en bit så går det att vicka på den rätt rejält. Och om man kör upp rutan så ser man att den kilar fast, men om man istället puttar rutan åt ena hållet samtidigt som man låter motorn lyfta rutan så orkar den hela vägen. Frågan är, vart kan man få tag på dom här plast grejerna? Har bara hittat hela hiss mekanismen. För fram rutorna finns det att få tag på plast delarna men dom ser annorlunda ut fram.

Volvo 740 (1988)
Audi A6 (2003)
it_mutt Avstängd
14 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Årsmodell? (eller har jag missat det?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kent-ivar
14 oktober 2011 · 29 Inlägg

Skrev det någonstans tidigare, men det är en -03a

Audi A6 (2003)
Volvo 740 (1988)
Goffen Administratör
14 oktober 2011 · 2 974 Inlägg

Ok då låter det ju som att en av dom vita plaststyrningarna har gått sönder så motorn bara drar rutan i en av två plaststyrningar/vajrar och då är det ju en ny fönsterhiss du behöver vilket fall... Orsaken kan vara att rutan frusit och du försökt öppna eller att den inte varit öppnad på så länge att den klistrat sig lite och när du försökte köra ner rutan gick den sönder... Inte helt ovanligt fel ...

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
kent-ivar
14 oktober 2011 · 29 Inlägg

Jo, det blir nog att köpa en helt ny sån och prova om det blir bra. Måste dock få tag på sånna där verktyg man har för att få ut stereon också. Bytte batteri tidigare och då låser ju stereon, och självklart så har ju stereon blivit bytt nån gång tidigare och klåparen som gjorde det har inte skrivit ner nya koden.. Vart kan man få tag på ett sånt verktyg?

Volvo 740 (1988)
Audi A6 (2003)
it_mutt Avstängd
14 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Verktyg för att plocka ut stereon? Ja det hittar du i vilken någorlunda välsorterad ljudaffär som helst. Mekonomen/Biltema skulle inte heller förvåna mig om dom har

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kent-ivar
14 oktober 2011 · 29 Inlägg

Okej, tusen tack för alla svar smile

Audi A6 (2003)
Volvo 740 (1988)
Goffen Administratör
15 oktober 2011 · 2 974 Inlägg

Åk till en audi verkstad så lossar dom ut stereon åt dig gratis..... om du inte känner att du måste lossa ut den ofta..

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
twin_cam Smålänning
15 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Audiverkstad kan nog fixa koden och byta den åt dig också om du vill.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mulle77
5 december 2018 · 79 Inlägg

På min fram förarsida är det vajern som tvinnat upp sig till en nystan av vajer rester   Kanske i ditt fall också?

Senast redigerat av mulle77 (5 december 2018)

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
it_mutt Avstängd
5 december 2018 · 10 388 Inlägg

mulle77 skrev:
På min fram förarsida är det vajern som tvinnat upp sig till en nystan av vajer rester   Kanske i ditt fall också?

Får ju hoppas att TS löst problemet på 7 år iaf wink

(o ja, det är vanligt att vajern ger upp, inte helt ohört att motorerna ger upp heller)

- - - - Edit - - - -

Men visst, det är väl matnyttig info.

Precis som att man köper en "komplett" utbytesvajer (ett helt kit) för någon hundring på ebukten

Senast redigerat av it_mutt (5 december 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mulle77
17 december 2018 · 79 Inlägg

Tack för svar, jag får söka på eBay. Window regulator visst men hur vet man att vilken som passar? Kan ju vara flera olika varianter. Jag är ju amatör på detta så har ingen aning om det.

Senast redigerat av mulle77 (17 december 2018)

Audi A3 1.6 Attratcion "Aubergine" (2002)
it_mutt Avstängd
17 december 2018 · 10 388 Inlägg

mulle77 skrev:
Tack för svar, jag får söka på eBay. Window regulator visst men hur vet man att vilken som passar? Kan ju vara flera olika varianter. Jag är ju amatör på detta så har ingen aning om det.

Har du hittat någon som kan vara intressant? Släng upp en länk isf så får vi väl ta en titt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
classexa
17 december 2018 · 193 Inlägg

Om det är till din A6 2004 så passar den här:

https://www.ebay.de/itm/Elektr-Fensterh … :rk:1:pf:0

Runt 300kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang