Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 129 028 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
16 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Amerikanare och amerikanare, bilen är egentligen Kanadensisk men kan räknas till jänkebilarna.

Den tillverkades av Fordkomponenter och monterades ihop på fabriker ägda av Ford. Den ser ut som en Ford men grill, emblem och lister skiljer sig lite. Lite konstigt är att den såldes av Mercury i Kanada och inte av den vanliga Fordåterförsäljaren.

Precis som Ford tillverkades Meteor i tre modellserier. Niagara 300 som var den billigaste som motsvarades av Ford Custom 300. Mellanmodellen Rideau 500 heter på Fordspråk Fairlane 500 och den dyraste Meteoren var Rideu 500 Montcalm som motsvarades av Ford Fairlane 500 Galaxie (vilken poesi bilnamn kunde ha på den tiden).

Någon Galaxie Skyliner (plåtcab) gjordes inte på Kanadamodellerna mn väl en vanlig cab, Meteor Rideu 500 Sunliner och Montcalm Sunliner.

Nå nu får det vara slut på historielektionen för idag. Bilen som kommer att avhandlas här är en helt vanlig 4 dörrars sedan i den billigaste Niagara 300 serien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d1eac3a7c519b8c31a63aded7cb3fc15.jpg

JohnWayne
22 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Alltsedan man var liten har en 50-tals jänkare stått högt upp på "vill ha" listan. Visst kan muskelbilarna från slutet av 60 och början på 70-talet vara otroligt råa och brutala skapelser, men den det är 50-talarna som är mesta jänkare. Krom i överflöd, vackra taklinjer, massiva grillar, inredningar i lackerad plåt och läder i alla färger.  Drömmen om en egen femtiotalare har alltså funnits där, länge, men märke och modell har varit mindre viktigt.

Hittade denna Meteor Niagara 300 -59 i Lappo en vinter för snart tio år sedan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1579ed1e8e08d036e4b0bb0bc180dc8b.jpg

Här dras bilen upp på växelflaket för att transporteras hem. Den hade stått ute de senaste åren och när jag fann den "sov" den i en snödriva. Det var bara att ta fram spaden och gräva fram den.

JohnWayne
22 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Lina- skrev:
Intressant projekt, kommer att följas!

big_smilebig_smilebig_smile trevligt.

JohnWayne
22 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dce3e43580a71c7f09cedc980f4f46ac.jpg


Bilen hemma och en rejäl genomgång börjar.

Målet är att få en bil i samma skick som när den rullade av bandet.
Det betyder.

Ny lack, utvändigt, invändigt i motorrummet, i bagaget och undertill.
Nytt krom.
Ny klädsel
Nya gummipackningar.
Nya bussningar.
Nya bromsar.
Nytt avgassystem.
+ mm.mm som jag inte kommer ihåg.

Motorn går iallafall väldigt fint så jag tror en lättare översyn räcker.

JohnWayne
22 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aba50fc8332a9f3b781a155b4d93a93e.jpg


Stötfångarna var bara att kasta. Bilen var krockad både fram och bak. Ena bakskärmen var uppspacklad hela 3 cm. Om man beräknar att längden på bakskärmarna är 150 cm blir det väldigt mycket spackel.
Nya baklysen kom från US Car Parts i Uddevalla och "back up lights" kom från Staterna. Nytt krom runt "back up lightsen" kom från PG Larsson. De stora kromsargarna runt bakljusen letar jag fortfarande efter.

JohnWayne
22 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-840a671441ce3b2ae32ce45c7472f421.jpg

Bilen är nu inkörd i kall lagret medan den demonteras och den stora jakten på reservdelar pågår.

Det mesta av rost fanns på bakluckan, medan övriga karossen klarat sig bra. Lite ytrost här och där var allt. Märkligt var att underredet och ramen var nästan helt befriade från rost. Men det beror säkert på att bilen stått inomhus mellan -63 till -77.

JohnWayne
24 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e9ba70a477eac90573b824f416e37cad.jpg

Hittade en bild till när den stod ute.
En framlampa var pust väck likaså blinkersen  som skall sitta stötfångaren. Huven var ganska rostig och skulle åtgärdas.

JohnWayne
24 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Matte943 skrev:
Riktigt trevligt att du renoverar en sån fin bil. Har själv jänkare högt upp på listan!

Hoppas du tycker om detta projekt och orkar följa med smile

JohnWayne
24 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f14c0534aac98755e5bf13fd372f8073.jpg


332 kubiktum eller 5,4 liter. 2-ports Holley förgasare och 225 bhp. Tempest var namnet på denna V-8:a. Som options fanns en 361 (hämtad från Edsel) med 4-portare och 303 bhp.

Enligt diverse efterforskningar skall luftrenaren och ventilkåporna vara ljusgröna medan resten av motorn skall vara svart.

Den har otroligt fin och jämn tomgång så det blir bara en kosmetisk genomgång. Oljepump, frysproppar och kamdrivning kommer dock att bytas, som hör till.

Det sitter en 3-växlad manuell låda i bilen och jag är väldigt sugen på en automat. Ford hade två stycken att välja mellan 1959. En tvåväxlad Ford-o-matic och en treväxlad Cruise-o-matic. Skall man börja med byte så bör man ju hitta den treväxlade versionen, helst.

Allt runtomkring motorn, elsystem, generator, startmotor, kylslangar, clips, innerskärmar, huvlås, huvgångjärn mm.mm skall bytas mot nytt eller renoveras.

JohnWayne
25 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Niklasw skrev:
Jäkligt roligt projekt, de är kul när man får lite fason på en jänkare. smile
Kanadabilarna är ju intressanta för de byggdes ju inte i samma volymer.

Ford byggde 1.4 miljoner bilar 1959 medan Meteor tillverkade 33,710 stycken. 4-dörrars sedanen i Niagar 300 utförande tillverkades i 14,073 ex medan cabben var den mest sällsynta med 119 ex.

Men endast ett fåtal är kvar. Denna torde vara enda -59:an i Finland, kanske enda i Norden. Någon som vet?

JohnWayne
25 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fffde68fff28f3d26af5e8429663f34f.jpg

Interiören kommer allt behållas grå. Men kräver en rejäl översyn. Jag undrar om det går att få tag i originalklädsel åt en sådan här?????

Den som köpte den här bilen snålade verkligen in. Ett solskydd, ingen tändare, inga armstöd på dörrarna, ingen styr eller bromservo, inga elhissar eller elsäten. Inga navkapslar, bare centrumkoppar. Ingen AC, radio eller klocka. Enda tillvalet kunden kryssade i var förmodligen V-8:an.

Med tanke på hur mycket man kunde lasta på är det här rent löjligt.

JohnWayne
26 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4c530cd9fce9bf92bbac4d628516adcd.jpg

Arbete inleds med att plocka isär bilen. Lyfter inte ur motorn än eftersom jag vill ha den körbar. När det är fint väder ute tar jag ut den och börjar slipa den plåtren. All färg skall bort. Man vet inte vad som finns under en 50 år gammal lack. Enda sättet att gå till bottnen med projektet är just att gå till bottnen med det wink

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

JohnWayne
27 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ff213f6304d5af6a66e73be8e5a01825.jpg


Stötfångare, sandplåt, grill, skärmar, inner-skärmar, friskluftintag, motorhuv, dörrar och baklucka är demonterat.
Jag slipar bort all färg med hjälp av tryckluftsdriven slipmaskin och 80:an papper. På ställen där inte slipen kommer åt använder jag borrmaskinen och en nylontrissa.

Där det är mycket spackel tar jag till vinkelslip och kör försiktigt med en rondellskiva, utan att slipa ända ned till plåten. Det sista tar jag med tryckluftsslipen eller nylontrissan. Annars ger vinkelslipen så grova spår i plåten.

Till sist så sandblästrar jag där det finns rost eller antydningar till rost. Drar på en epoxygrund inom en halv timme efter blästrandet för att undvika ny rost.

På så vis tar jag ett parti åt gången på bilen för att få bort all rost och få ny fräsch grund som skydd. Den kommer ju att lackeras först om flera år.

De partier som är så pass dåliga att sandblästern gör hål i plåten skall naturligtvis svetsas upp.

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

JohnWayne
28 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Streetfreak skrev:
skoj projekt, ska följa det och lycka till. Vad blir det för färg på den sen?

Detta är öppet ännu. Bilen har ju varit svart med vitt tak och bakfena så det lutar åt det. Men personligen är jag inte någon fantast av den färgkombinationen.

50-talet var ju pastellfärgernas tid och bilarna var ju färggranna och fanns i både två och tre tons-lackeringar. Men jag vill hålla mig till de färger som fanns 1959 åt Ford (Meteors färgkarta har jag tyvärr inte).

Inredningen går i grått så lackeringen behöver matcha den.

Jag kan ladda upp ett foto på Ford originalfärgkarta från 1959 så får Ni komma med förslag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang