Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 122 188 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
26 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4c530cd9fce9bf92bbac4d628516adcd.jpg

Arbete inleds med att plocka isär bilen. Lyfter inte ur motorn än eftersom jag vill ha den körbar. När det är fint väder ute tar jag ut den och börjar slipa den plåtren. All färg skall bort. Man vet inte vad som finns under en 50 år gammal lack. Enda sättet att gå till bottnen med projektet är just att gå till bottnen med det wink

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

JohnWayne
26 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Grymt! Riktigt frän smile

Tackar smile

Nitrometanskada Gött mos
26 oktober 2011 · 1 096 Inlägg

Ska helt klart följas, riktigt fin bil smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
JohnWayne
27 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Ska helt klart följas, riktigt fin bil smile

Tackar tackar smile

Senast redigerat av JohnWayne (27 oktober 2011)

Abbe04 Bmwbyggare
27 oktober 2011 · 225 Inlägg

Detta kommer följas!

Ford Sierra GT "Sladden" (1993)
BMW 320i "Doctor ift" (1986)
JohnWayne
27 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ff213f6304d5af6a66e73be8e5a01825.jpg


Stötfångare, sandplåt, grill, skärmar, inner-skärmar, friskluftintag, motorhuv, dörrar och baklucka är demonterat.
Jag slipar bort all färg med hjälp av tryckluftsdriven slipmaskin och 80:an papper. På ställen där inte slipen kommer åt använder jag borrmaskinen och en nylontrissa.

Där det är mycket spackel tar jag till vinkelslip och kör försiktigt med en rondellskiva, utan att slipa ända ned till plåten. Det sista tar jag med tryckluftsslipen eller nylontrissan. Annars ger vinkelslipen så grova spår i plåten.

Till sist så sandblästrar jag där det finns rost eller antydningar till rost. Drar på en epoxygrund inom en halv timme efter blästrandet för att undvika ny rost.

På så vis tar jag ett parti åt gången på bilen för att få bort all rost och få ny fräsch grund som skydd. Den kommer ju att lackeras först om flera år.

De partier som är så pass dåliga att sandblästern gör hål i plåten skall naturligtvis svetsas upp.

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

Streetfreak
27 oktober 2011 · 693 Inlägg

skoj projekt, ska följa det och lycka till. Vad blir det för färg på den sen?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
MaEriksson
27 oktober 2011 · 49 Inlägg

använd lamell skiva fungerar jätte bra , om de inte va det du hade? smile ser bra ut ! lycka till!

JohnWayne
28 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Streetfreak skrev:
skoj projekt, ska följa det och lycka till. Vad blir det för färg på den sen?

Detta är öppet ännu. Bilen har ju varit svart med vitt tak och bakfena så det lutar åt det. Men personligen är jag inte någon fantast av den färgkombinationen.

50-talet var ju pastellfärgernas tid och bilarna var ju färggranna och fanns i både två och tre tons-lackeringar. Men jag vill hålla mig till de färger som fanns 1959 åt Ford (Meteors färgkarta har jag tyvärr inte).

Inredningen går i grått så lackeringen behöver matcha den.

Jag kan ladda upp ett foto på Ford originalfärgkarta från 1959 så får Ni komma med förslag smile

JohnWayne
28 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Matte943 skrev:
använd lamell skiva fungerar jätte bra , om de inte va det du hade? smile ser bra ut ! lycka till!

Ursäkta min terminologi, lamell skiva heter det ju  smile  och inte rondellskiva.

Tackar i alla fall smile

JohnWayne
28 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8788abaa217ed741be69183194d475a0.jpg

Dörrarna slipades även plåtrena på insidan förrän de grundades med epoxy.

Som ni ser är fönsterkarmarna skruvade och därför demonterades de också. För att lättare få bort den gamla färgen på alla ställen. Nackdelen är att det blir mera jobb när allt skall passas in igen när det är nymålat.

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

Streetfreak
28 oktober 2011 · 693 Inlägg

ja väldigt många snygga färgnyanser på 50 talarna! Ford hade svart och aprikos som är snyggt ihop

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Lady_Milla Alecci's fästmö
29 oktober 2011 · 708 Inlägg

Detta vill man ju följa. Typ en sån bil jag funderade på att köpa in tills jag fann min Celica från 70-talet. Kul läsning nu när jag ska börja med min med! smile

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
JohnWayne
29 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

Lady_Milla skrev:
Detta vill man ju följa. Typ en sån bil jag funderade på att köpa in tills jag fann min Celica från 70-talet. Kul läsning nu när jag ska börja med min med! smile

big_smile man får väl önska lycka till med Celica-projektet då smile

JohnWayne
29 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1f51c57e3a2f4224b9b96289d5a57b1c.jpg

Plåten mellan främre stötfångare och kaross var demolerad och jag hittade en bättre begagnad (trodde jag). Efter att ha tagit den plåtren såg den också ut som ett månlandskap. Dessutom hade den en hel del rost på undersidan som krävde en hel del blästring.

Här har jag börjat att spackla upp den.

Det visade sig att bilen hade blivit rejält smälld både fram och bak. Stötfångarjärnen var krökta, vänster framskärm och höger bakskräm hade varit intryckta. Framskärmen hade reparerats genom att någon hade kapat av den på mitten yikesyikesyikes sedan hamrat den till rätt form och svetsat ihop den igen.

Bakre hörnet på karossen hade också kapats av och hamrats till någorlunda rätt form, för att sedan svetsas tillbaks på karossen. Därav den enorma mängd spackel på bakskärmen hmmhmmhmm

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

JohnWayne
31 oktober 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3d35725775838f1a756c1b41e0950a99.jpg

Här syns var skärmen varit kapad och ihopsvetsad igen efter riktning.

Efter att skärmen varit plåtren och fått ett tunt lager epoxy-grundfärg slipades färgen bort vid svetsen. Därför att svetsen var för "hög" och måste knackas ned.

Knackar ned svetsen så den blir aningen lägre än materialet runt om. Där den spricker så slipar jag ur med ett slipstift och fyller på med mera svets.

Sedan spacklar jag så det blir jämt.

Detta är inget jag rekommenderar. Det bästa vore att hitta en ny framskärm, men jag har en budget som måste hålla också sad

Senast redigerat av JohnWayne (29 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang