Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 122 127 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
10 november 2011 · 3 929 Inlägg

Det där blir väldigt mycket jobb för dig må jag säga. Är inte för sent att ångra sig wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
B-Kungen
13 november 2011 · 19 Inlägg

Jag undrar en sak som är ganska off topic, vad är fördelen med nya bussningar till bilen, finns det bussningar som är bättre än de andra.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 november 2011 · 3 929 Inlägg

Nya bussningar är alltid bra. Du slipper glapp, bilen blir som den skall vara. Tänk dig att du äger en gammal golf. Du tycker den fungerar bra och är bra i kurvorna. Sedan tittar du på bussningarna som är som tvättsvamp ungefär.
Klappar du på original (fortfarande mjuka) bussningar på det så blir det mycket bättre.
Sedan kan du gå uppåt och köpa bättre (hårdare) bussningar om du känner för det.

Allting känns mer som en enhet med fina bussningar.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
B-Kungen
13 november 2011 · 19 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Nya bussningar är alltid bra. Du slipper glapp, bilen blir som den skall vara. Tänk dig att du äger en gammal golf. Du tycker den fungerar bra och är bra i kurvorna. Sedan tittar du på bussningarna som är som tvättsvamp ungefär.
Klappar du på original (fortfarande mjuka) bussningar på det så blir det mycket bättre.
Sedan kan du gå uppåt och köpa bättre (hårdare) bussningar om du känner för det.

Allting känns mer som en enhet med fina bussningar.

Ok blir kurvtagningen bättre? har hört att karossen blir styvare, att däcken slits mindre, att kurv tagningen blir bättre och så

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 november 2011 · 3 929 Inlägg

B-Kungen skrev:

Thunderbird88 skrev:
Nya bussningar är alltid bra. Du slipper glapp, bilen blir som den skall vara. Tänk dig att du äger en gammal golf. Du tycker den fungerar bra och är bra i kurvorna. Sedan tittar du på bussningarna som är som tvättsvamp ungefär.
Klappar du på original (fortfarande mjuka) bussningar på det så blir det mycket bättre.
Sedan kan du gå uppåt och köpa bättre (hårdare) bussningar om du känner för det.

Allting känns mer som en enhet med fina bussningar.

Ok blir kurvtagningen bättre? har hört att karossen blir styvare, att däcken slits mindre, att kurv tagningen blir bättre och så

Hela upphängningen blir styvare och mer "sammanslagen" kan man kalla det. Sakerna arbetar bättre ihop och inte lika mycket tuggummieffekt när du styr smile
Original bussningar duger bra för vardags bil. Ska du köra bana är det guldvärt med hårdare.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
B-Kungen
13 november 2011 · 19 Inlägg

Vad skulle det kosta att göra allt detta på en bil

Keramiska bromsskivor. Nytt bromssystem med skivbromsar bak också. Nya ventil fjädrar av typen beehive springs. Ny start motor som är Gear Reduction Starter Nya bussningar, polyuratan av kanske SuperPro Nya fjädringar, typ gasdämpning. Nya säten, säkerligen från sparco Nya kolvar Keramisk beläggning på kolvarna. Keramisk beläggning på avgasröret och grenröret. Bättre tändningssystem, kanske från MSD Nytt motorblock i gjuten aluminium eller stål. Växelspak i kolfiber Kolfiber pedaler Ny/gammal stereo Ventiler med keramisk beläggning på. Bättre tändningskablar. Isolera bilen så att den blir bättre för vintern.

Thunderbird88 skrev:

B-Kungen skrev:

Thunderbird88 skrev:
Nya bussningar är alltid bra. Du slipper glapp, bilen blir som den skall vara. Tänk dig att du äger en gammal golf. Du tycker den fungerar bra och är bra i kurvorna. Sedan tittar du på bussningarna som är som tvättsvamp ungefär.
Klappar du på original (fortfarande mjuka) bussningar på det så blir det mycket bättre.
Sedan kan du gå uppåt och köpa bättre (hårdare) bussningar om du känner för det.

Allting känns mer som en enhet med fina bussningar.

Ok blir kurvtagningen bättre? har hört att karossen blir styvare, att däcken slits mindre, att kurv tagningen blir bättre och så

Hela upphängningen blir styvare och mer "sammanslagen" kan man kalla det. Sakerna arbetar bättre ihop och inte lika mycket tuggummieffekt när du styr smile
Original bussningar duger bra för vardags bil. Ska du köra bana är det guldvärt med hårdare.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 november 2011 · 3 929 Inlägg

Det är mycket saker och mycket pengar! smile
Vad för bil talar vi om? Är det en cykel är det inte mycket pengar men talar vi om en dragspelsbuss är det andra pengar wink

Förresten, ta det i gästboken. Så vi inte kapar tråden något mer big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
JohnWayne
14 november 2011 · 5 071 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Det där blir väldigt mycket jobb för dig må jag säga. Är inte för sent att ångra sig wink

Tanken har väl slagit mig att man skall sälja men då är det bara att bita ihop och knoga på smile

JohnWayne
14 november 2011 · 5 071 Inlägg

Power-krille skrev:
hmm, spontant så! verkligen mäta alla tänkbara mått o jämföra var det ska förlängas/höjas är nog enda sättet, kanske göra nån slags mall på andra skärmen.
är verkligen bakluckan som den ska?
spackel är nog inget alternativ hmm
nu blev jag inspirerad till att börja med skärmen igen, men den är planerad längre fram
så jag tänker försöka hålla mig..... wink

Luckan är justerad så alla andra springor är jämna jaa hmm

JohnWayne
14 november 2011 · 5 071 Inlägg

Exsicco skrev:
Med tanke på hur den ser ut så behöver du nog hitta en ersättningspanel eller så bygger du en riktigt cool custom istället...

Visst gillar jag kustombilar, men här i Finland har vi ett system som gör att det går att veteranförsäkra bilar äldre än 30 år. Då får man bara kära 30 dagar per år men försäkringen kostar typ 25 euro. Nackdelen är att bilarna måste vara någorlunda originalskick. Därför skall denna bli original.

Men en taksänkt (gul med mörkgula flammor) Meteor ombyggd till 2-dörrars och med Cadillac -59 Eldorado kapslar skulle vara fränt big_smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 november 2011 · 3 929 Inlägg

JohnWayne skrev:

Thunderbird88 skrev:
Det där blir väldigt mycket jobb för dig må jag säga. Är inte för sent att ångra sig wink

Tanken har väl slagit mig att man skall sälja men då är det bara att bita ihop och knoga på smile

Kör hårt! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
JohnWayne
16 november 2011 · 5 071 Inlägg

Ibland måste man stanna upp lite med mekandet och fundera på världsligare saker. Som t.ex. varför sätter man ner massor med tid, energi och pengar på en plåtburk. Ganska dum fråga åt de som är medlemmar här på Garaget men för en utomstående är det en ganska relevant fråga.

Jåå, det handlar om en dröm. Att få fixa till ett vrak till en drömbil. Idén med detta är inte att köpa nytt. Och inte färdigrenoverat heller. Nej, man vill göra det själv. Inte för att det blir billigare, utan för att få göra det själv.

Om drömbilen är en Buick Limited cab från 1958 och man köper en sån i perfekt totalrenoverat skick, ja då kommer ju fråga, vad gör man sen?????

Man crusiar på somrarna javisst, men hur får man vintrarna att gå.

JUST DÄRFÖR köpte jag ett projekt. Varför det blev just en Meteor skall ni få höra sen.....

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 november 2011 · 3 929 Inlägg

Höra sen? Lägg av nu!
Vi vill höra nu!
Älskar att folk sätter värde på dessa! Den blir väl inte lättsåld sen men du renoverar ju inte för att sälja aset smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Lycan
16 november 2011 · 262 Inlägg

Hej du! Mycke jobb har du, plåten ser ut som en golfboll ju, du kommer absolut att lära dig att knacka plåt den saken e säker. Ett tips till dig är att tennspackla alla svetsskarvar, du får en homogen fog som inte på nåt vis i världen släpper igenom fukt. Minsta lilla por i svetsen och du har rostbubblan som ett brev på posten, inge kul alls när man lagt ned sin kropp och själ i ett bygge.

Du har rätt inställning så du kommer att ro projektet i hamn och du kommer att lära dig massor. Visst kan man leja bort saker och ting eller köpa nytt men vad har man lärt sig av det. Kör Hårt. cool

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
JohnWayne
17 november 2011 · 5 071 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Höra sen? Lägg av nu!
Vi vill höra nu!
Älskar att folk sätter värde på dessa! Den blir väl inte lättsåld sen men du renoverar ju inte för att sälja aset smile

Hold your horses smile Jag ska berätta mera sen.

Nää, men innerst inne har man ju ett hopp om ifall man säljer skall man åtminstone få betalt för nedplöjt kapital. Jag menar kostar man på med nya stötfångare borde den ju öka det i värde smile Men tiden man sätter ned får man inte tillbaks. Vi talar ju ändå om några tusen timmar här.

JohnWayne
17 november 2011 · 5 071 Inlägg

Lycan skrev:
Hej du! Mycke jobb har du, plåten ser ut som en golfboll ju, du kommer absolut att lära dig att knacka plåt den saken e säker. Ett tips till dig är att tennspackla alla svetsskarvar, du får en homogen fog som inte på nåt vis i världen släpper igenom fukt. Minsta lilla por i svetsen och du har rostbubblan som ett brev på posten, inge kul alls när man lagt ned sin kropp och själ i ett bygge.

Du har rätt inställning så du kommer att ro projektet i hamn och du kommer att lära dig massor. Visst kan man leja bort saker och ting eller köpa nytt men vad har man lärt sig av det. Kör Hårt. cool

Tennspackling är en väg att gå. Och inget fel i det. Men jag brukar svetsa så noga det går, sedan sätta en lampa bakom svetsen och se om det lyser "igenom". Därefter punkta fast återstående hål. Slipa svetsen så den blir lika jämn som plåten, så den inte syns. Sedan kolla med lampan igen. Därefter spruta på epoxy.
För epoxy har en stor fördel mot tennspacklet. I tennspackel finns inget rostskydd, men det finns det i epoxyn. Så om man får en perfekt tennspackling kommer ingen rost. Men om den misslyckas kan man få porer i spackel och rost som följd.

Dessutom kan man spackla med vanligt karosserispackel på epoxin.

MEN, det är hur jag gör. Man få göra som man själv tycker är bäst smile

JohnWayne
20 november 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4edc4d56719ffa6fad1dd50615873920.jpg

och knacka plåt och svetsa in. Ett jobb som tar massor av tid, kräver massor av riktning och spackel. Puls att man får en massa svetsar som rosten kan börja härja ifrån.

Ingen bra idé, men vad göra sad


Men räddning är på väg big_smilebig_smilebig_smile

JohnWayne
24 november 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e4bed0d48f48de790815de4d81266636.jpg


En kompis håller också på med en -59 Ford renovering.
Han utgick från en 4-dörrars Custom 300 men tyckte att karossen var för dålig och skaffade därför en Galaxie kaross (kortare tak med mindre bakruta, ofta kallad Thunderbird-taket) från Sverige.
Han kunde därför undvara ett hörn från den sämre Custom 300 karossen.
Tyvärr var den bort-rostad nertill så det gick inte att använda större bit än detta.

Senast redigerat av JohnWayne (24 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang