Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 127 530 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
29 november 2020 · 5 071 Inlägg

Det konstiga är att när jag hade motorn ur bilen och bytte fryspluggar så kollade jag kylkanalerna samtidigt. Vet att i vissa motorer som stått länge bildas nästan en cementliknande gegga som kan sitta väldigt hårt. Dock var det minimalt med avlagringar vad jag såg inne i blocket, men tvättade ur det flera gånger i alla fall.

Dock kan det ju hända nu när jag började köra och motorn värmdes upp gång på gång så började det släppa av blockets insida.

Kan inte tänka mig nåt annat roll

Så här såg kylvattnet ut som var splitt nytt för 200 kilometers körning sen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-74f4e480acdf0a9754410bc9acd20799.jpg

Här rengörs kylsystemet för fullt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-670bcc451bb1db35510891927a137221.jpg

Lägg märke till snikhjulen framtill. Vill inte förstöra ww-däcken när inte hjulvinklarna är som dom ska... neutral

MR_T
29 november 2020 · 2 340 Inlägg

Jag hade problem i en bil med kylvattnet, tror det var blandat fel. Tömde systemet och fyllde på med nytt vatten och 2 diskmaskintabletter, körde sedan med det i en vecka. Tömde systemet och jädrans vad gegga det kom ut. Fyllde rent vatten och körde den varm sedan tömma igen ett par gånger. Fyllde sedan med ny glykol och det såg bra ut. Sålde bilen efter ett tag så vet inte hur länge det var bra.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
-m
29 november 2020 · 172 Inlägg

JohnWayne skrev:

-m skrev:

JohnWayne skrev:
Hjulvinklarna är helt fel. Och ingen kan ställa dem. Dagens laserverktyg spänns ju fast på bakhjulen, och på dessa gamla bilar kommer ju skärmkanten så lågt och hjulen sitter så långt in under karossen.

Fungerar det inte med att sätta spacers utanpå fälgarna så att laserverktygen kommer ut några cm.

Annars, kanske det finns någon gammal, gammal verkstad med hjulinställningsverktyg undanlagda i något hörn.

Då kommer ju hjulen länge ut men då skärmkanten bak är så låg sad

Vanligen sätter man spacers innanför fälgen för att få hjulen längre ut.
Jag tänkte att man skulle sätta spacers utanpå hjulen, för att få en fälg som går längre ut. Däcken är kvar i normal position.

JohnWayne
1 december 2020 · 5 071 Inlägg

MR_T skrev:
Jag hade problem i en bil med kylvattnet, tror det var blandat fel. Tömde systemet och fyllde på med nytt vatten och 2 diskmaskintabletter, körde sedan med det i en vecka. Tömde systemet och jädrans vad gegga det kom ut. Fyllde rent vatten och körde den varm sedan tömma igen ett par gånger. Fyllde sedan med ny glykol och det såg bra ut. Sålde bilen efter ett tag så vet inte hur länge det var bra.

Antagligen började det funka som det ska smile

JohnWayne
1 december 2020 · 5 071 Inlägg

-m skrev:

JohnWayne skrev:

-m skrev:

Fungerar det inte med att sätta spacers utanpå fälgarna så att laserverktygen kommer ut några cm.

Annars, kanske det finns någon gammal, gammal verkstad med hjulinställningsverktyg undanlagda i något hörn.

Då kommer ju hjulen länge ut men då skärmkanten bak är så låg sad

Vanligen sätter man spacers innanför fälgen för att få hjulen längre ut.
Jag tänkte att man skulle sätta spacers utanpå hjulen, för att få en fälg som går längre ut. Däcken är kvar i normal position.

Och bulta mätverktyget i spacerplattan? Har jag fattat rätt nu tongue

Stefan7neson
2 december 2020 · 394 Inlägg

JohnWayne skrev:

-m skrev:

JohnWayne skrev:
Då kommer ju hjulen länge ut men då skärmkanten bak är så låg sad

Vanligen sätter man spacers innanför fälgen för att få hjulen längre ut.
Jag tänkte att man skulle sätta spacers utanpå hjulen, för att få en fälg som går längre ut. Däcken är kvar i normal position.

Och bulta mätverktyget i spacerplattan? Har jag fattat rätt nu tongue

Hej.
En sådan här har jag, så kan man iaf ställa toe-vinkeln fram.
Camber kan du alltid fixa med vattenpass:)

https://www.raidopower.se/product/track … ktyg-laser
mvh Stefan

Senast redigerat av Stefan7neson (2 december 2020)

-m
2 december 2020 · 172 Inlägg

JohnWayne skrev:

-m skrev:

JohnWayne skrev:

Då kommer ju hjulen länge ut men då skärmkanten bak är så låg sad

Vanligen sätter man spacers innanför fälgen för att få hjulen längre ut.
Jag tänkte att man skulle sätta spacers utanpå hjulen, för att få en fälg som går längre ut. Däcken är kvar i normal position.

Och bulta mätverktyget i spacerplattan? Har jag fattat rätt nu tongue

Precis

JohnWayne
3 december 2020 · 5 071 Inlägg

Stefan7neson skrev:

JohnWayne skrev:

-m skrev:

Vanligen sätter man spacers innanför fälgen för att få hjulen längre ut.
Jag tänkte att man skulle sätta spacers utanpå hjulen, för att få en fälg som går längre ut. Däcken är kvar i normal position.

Och bulta mätverktyget i spacerplattan? Har jag fattat rätt nu tongue

Hej.
En sådan här har jag, så kan man iaf ställa toe-vinkeln fram.
Camber kan du alltid fixa med vattenpass:)

https://www.raidopower.se/product/track … ktyg-laser
mvh Stefan

Den va inte dum, får kanske skaffa en sån. Tack för tipset smile

JohnWayne
3 december 2020 · 5 071 Inlägg

-m skrev:

JohnWayne skrev:

-m skrev:

Vanligen sätter man spacers innanför fälgen för att få hjulen längre ut.
Jag tänkte att man skulle sätta spacers utanpå hjulen, för att få en fälg som går längre ut. Däcken är kvar i normal position.

Och bulta mätverktyget i spacerplattan? Har jag fattat rätt nu tongue

Precis

Då är jag med smile

JohnWayne
3 december 2020 · 5 071 Inlägg

En kompis som är byggjobbare var å hälsade på i garaget en kväll. Diskussionen om hjulvinklar kom upp och han kom på idén att använda en bygglaser.

Egentligen behöver vi två stycken bygglasrar så en byggjobbarkompis till kallades till garaget.

Först satte vi lasern vertikalt efter hjulet. På så vis såg vi att det lutade inåt upptill ganska rejält på vänster sida. 15 mm för att vara exakt.

Vi justerade genom att sätta shims mellan övre länkarmen och ramen. På så vis fick vi ut hjulspindeln upptill och hjulet i 0-position.

Andra sidan var ok.

För att ställa toe in/toe ut så satte vi en bygglaser på varje sida av bilen. Vi ut gick från bakhjulen och lade laserstrålarna parallellt med varandra utefter bilen. Sedan mätte vi från framfälgens bakkant till fälgens framkant. Enligt servicemanualen får detta mått vara högst (omräknat från tum och fötter) 1,5 mm totalt. Alltså båda sidorna inräknade. Det gör 0,75 mm per sida. Det är nästan omätbart. Vi ställer toe in/toe ut så nära 0 mm vi kan. Efter provkörning verkar allt fungera fint och ratten är centrerad.

Den går ganska rakt efter vägen och styr upp själv efter att man rattat. Det tyder på att caster vinkel eller spindeltappslutningen är acceptabel.

Motorn hade ju problem med att hålla tycket i kylsystemet men byte till en gammal kylarkork verkar eliminera det.

texas5020
3 december 2020 · 297 Inlägg

Ibland är det bra att slå några kloka huvuden ihop, det blev en lyckad operation ! Underbara bilder på bilen !!!

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
3 december 2020 · 6 473 Inlägg

Skönt att problemen löser sig vart efter smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
JohnWayne
6 december 2020 · 5 071 Inlägg

texas5020 skrev:
Ibland är det bra att slå några kloka huvuden ihop, det blev en lyckad operation ! Underbara bilder på bilen !!!

Jaa ibland gör desto fler kockar desto bättre soppa lol

Tusen tack big_smile

JohnWayne
6 december 2020 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-681c8379791c169100f90ee9cd42e3c5.jpg


Farsan och jag tar nu paus från Meteoren. Det är senhöst och här ska den stå i ide tills nästa säsong.
För att däcken ska hålla och inte bli platta över förvaringen har jag 4 bars tryck i dem.


Jag ber härmed tacka alla som följt, läst, kommenterat, uppmuntrat, kommit med tips och idéer, om det största möjliga


                                                                                 T U S E N  T A C K   !  !  !  !


Utan er hade detta aldrig varit möjligt. Det är NI kära läsare som gjort att jag orkat vidare med detta många gånger ändlösa jobb.


Ni är BÄST!!!!!

NightCruiser
6 december 2020 · 1 163 Inlägg

Det är inte super ofta man är inne här längre men denna tråden brukar läsas igenom varje gång, ofta ca 100 inlägg.

Men nu fanns det ett slut på den?! Lite tråkigt men å andra sidan, den blev gudomligt fin Meteoren!
Färgerna är perfekta på modellen och helheten på perfekt... 💚

Sen att du fått lite inkörningsproblem får la höra till även när man lagt ribban så högt som du haft den 😉

FordRSC Los geht's, Schumacher
7 december 2020 · 1 510 Inlägg

Gudomligt jobb och superfin den blev! Nu finns det ingen mer anledning att logga in hit, då den är klar! Får väl hitta ett nytt projekt att följa!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
GlobalNomad
8 december 2020 · 30 Inlägg

Tack för att du delat med dig av din resa. Lycka till med nästa projekt.

Ford F100 "Black Patrol" (1953)
Ford Galaxie 500 "Sunliner convertible coupe" (1963)
Ford Model B Roadster "Tupperware Express" (1932)
volvo245amazon
8 december 2020 · 110 Inlägg

Den är rasande grann!
Lyfter på kepan och bugar djupt över ditt arbete och slit!
Åter igen - rasande grann och så vackert färgval!

JohnWayne
9 december 2020 · 5 071 Inlägg

NightCruiser skrev:
Det är inte super ofta man är inne här längre men denna tråden brukar läsas igenom varje gång, ofta ca 100 inlägg.

Men nu fanns det ett slut på den?! Lite tråkigt men å andra sidan, den blev gudomligt fin Meteoren!
Färgerna är perfekta på modellen och helheten på perfekt... 💚

Sen att du fått lite inkörningsproblem får la höra till även när man lagt ribban så högt som du haft den 😉

Ännu än gång      Tusen tack big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang