Oljeläckage

casto
7 januari 2012 · 192 Inlägg

hej!    jag har en volvo 740 glt 16v -88 med en b234f motor.  smile 
allt började såhär: 

en dag skulle jag åka ca 2 mil till ett ställe för att fixa lite med bilen.  efter ca 1 mil stannar jag vid en korsning och känner att det luktar bränt.   samtidigt under den här milen har jag undrat varför inte värmen går igång.   hur somhelst så känner jag att det luktar jävligt bränt så jag går ut och drar upp huven och vipps.  där stod grenröret i lågor.   jag fick släck på elden och undrade då vad som hänt.     

efter lite tänkande så kom jag på att jag inte hade någon glykol i kylarn ( det var minusgrader )  och då såg jag ju att hela kylarn hade frusit.   ah, så jag stod där o lät den kyla ner sig och sen körde jag vidare och stannade varje kilometer för att kontrollera motorn och under den här biten så började värmen att funka.   ah iallafall, det var inga problem att komma dit jag skulle (ca 1 mil till).  då fyllde jag på nytt vatten med glykol och sen tänkte jag inte mycket mer på det.   

efter en heldag med att installera billjud så var det dags att bege sig hem men innan drar jag och polarn ( han som jag var hos)  ut på en liten sladdrunda.   när vi kommer tillbaks känner vi att det luktar bränt o ryker.    öppnar huven och där står grenröret och ryker.  då såg vi att det hade runnit olja ner på grenröret.   detta ledde ju då till att bilen fick stå kvar i värmegaraget för att nästa dag bege sig på detta fel.    vi ser att de har läckt olja mellan två block över grenröret.   det var där där det sitter flytande packning.   

så vi rev ner toppen gjorde rent och la dit en ny flytande packning.   denna packning var dock inte volvos rosa utan det var nån ultra blå silicon-packning från jula för 80 spänn.   hursomhelst så satte vi dit denna och monterade tillbaks allt igen.   vi satte även dit en ny ventilkåpspackning när vi endå höll på.   den gamla var dock ganska nybytt och såg fin ut men skitsamma.   

det stod att vi skulle låta det härda i 24 timmar så att samma tid dagen efter åker vi ut o testar.   

vi såg när vi kom tillbaks att det läckt olja på samma ställe så vi gör om allt igen fast vi tar nog 3 gånger så mycket packning vid grenröret för det är bara där det läcker.   när vi tog ner toppen den här gången såg vi att den nya ventilkåpspackningen hade gått sönder på flera ställen så vi sätter dit den gamla igen.  den var endå hel o fin.     den här gången verkade det funka.   den gick ganska kast i början men troligen för att alla lyftare skulle ha olja?   
ah iallafall.      jag bestämmer mig för att åka hem och på hemvägen börjar den gå åt helvete.  bara bluddrar och dör om jag släpper gasen.  när jag startatade bilen så gick den fint i 10 sekunder sen gick den åt helvete, men sen om jag stängde av den och på igen så gick den fint i 10 sekunder återigen men sen bara bluddrarde den.   hur som helst så kom jag hem.   (inget oljeläckage på vägen hem)   

nästa dag gick den fint hela dagen utan problem.    senare den kvällen tog jag en sväng runt byn och när jag kom tillbaka var hela grenröret oljigt och det rök som fan.   jag torkade rent och kunde inte hitta vart det läckte ifrån.   

detta problem existerar fortfarande idag.   den verkar inte läcka från den flytande eller från ventilkåpspackningen.  grenröret är oljigt uppepå längst in vid bulten på andra cylindern och därifrån rinner det neråt på grenröret.    nu idag går den fint förutom tomgången.   den är fin i ca 10 sekunder sen dör den om man inte gasar.     vad kan detta bero på?    många säger vevhusventilation, ventilkåpspackning osv men de verkar inte läcka från nån packning.     kan det läcka från grenröret?    fast avgasportarna är snustorra, så jag förstår inte vart oljan kommer ifrån.     

hoppas att ni förstod.    smile 

MVH/Andreas

Revolvolution
5 januari 2019 · 35 Inlägg

Du har garanterat sålt bilen men... Min epa (B230F) Gjorde lite skumma saker likt din. När man starta den gick den klockrent i några sekunder sen började blöddra. Men det visade sig vara Luftmassemätaren som gått sönder eftter att Motor baktändt ut i luftburken. Detdär med att det spruta massa olja överallt de vettefan vad det är om tyvär.

jaka54
5 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du blåste antagligen topplockspackningen när du körde utan kylarvätska!!
Då kan du inte laga det med silikon utan du måste montera en ny topplockspackning.

it_mutt Avstängd
5 januari 2019 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du blåste antagligen topplockspackningen när du körde utan kylarvätska!!
Då kan du inte laga det med silikon utan du måste montera en ny topplockspackning.

Vi får hoppas att TS löst det på 7 år dock wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang