S60 t5 -01 ladd problem!

maxxiz
20 januari 2012 · 92 Inlägg

hej

nu är de så att jag har köpt bilen ganska nyligen o problemet uppstog efter köpet.
nu är de så att jag har lämnat in bilen på volvo då jag ville att dom skulle kolla upp bilens el (felkoda)
jag fick då även paper på alla felkoder o här kommer den listan på de då vissa kanske inte är relevanta men jag skriver alla ändå då vissa kanske hör ihop smile

abs-0074 batterispänning för låg signal
ccm-0021 luftkvalitetsensor internt fel
ccm-0003 fläktmotor kupetempgivare felaktig signal
cem-5b01 vänster värmelement felaktig signal
ecm-1200 lufttempgivare inlopp för låg signal
ecm-1300 luftmassmätare för lågt flöde

dessa koder är funna aktiva

dom rekomenderad mig då att byta LMM men snål som man är så åkte man till biltema o köpte en där då jag tvivlade lite på att de va de också... jag gav även förslag på att dom skulle kolla alla tryckslangar och tryckklockan o armen till den smile nämde då även att jag hade försökt kolla alla slangar så gott de går men att dom skulle dubbelkolla ....  så idag har jag byt LMM o tog en sväng då men den laddade inte bättre för de sad har film på laddtrycksmätaren efter att jag har kört lite då jag tycker de ser ut som den svajar...

håller just nu på att ladda upp filmerna kör på lite olika sätt då för att få olika "scenarion"

mycket tacksam för svar smile mer info om vad som är för delar på bilen kolla i infon på min bil (HS6)

//Maxx

- Volvo For Life -
maxxiz
20 januari 2012 · 92 Inlägg

här är en av filmerna på laddtrycksmätaren smile

http://www.youtube.com/watch?v=z6h96gF9 … e=youtu.be


//Maxx

Senast redigerat av maxxiz (20 januari 2012)

- Volvo For Life -
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2012 · 10 276 Inlägg

Defekt magnetventil är inte ovanligt och ger ojämnt ladd...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
maxxiz
20 januari 2012 · 92 Inlägg

Brådhis skrev:
Defekt magnetventil är inte ovanligt och ger ojämnt ladd...

//Brådhis

den förra ägaren sa att magnetventilen va ny bytt hmm (byt runt maj o har ståt still fram till dec )
är de möjligt att den gått sönder igen? ( då bilen är chippad o laddar mer? )

//Maxx

- Volvo For Life -
maxxiz
21 januari 2012 · 92 Inlägg

maxxiz skrev:

Brådhis skrev:
Defekt magnetventil är inte ovanligt och ger ojämnt ladd...

//Brådhis

den förra ägaren sa att magnetventilen va ny bytt hmm (byt runt maj o har ståt still fram till dec )
är de möjligt att den gått sönder igen? ( då bilen är chippad o laddar mer? )

//Maxx

har kollat magnet ventilen o höll på o blåste i den o den var hel så de är inte den...

//Maxx

- Volvo For Life -
SLG
21 januari 2012 · 498 Inlägg

Vad är den chippad med? Vilket företag? Vilka felkoder var aktiva? Hade dom lossat armen till wg och kände om var okej?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
nesum
21 januari 2012 · 695 Inlägg

Håller wastegate tätt som den ska? Är wastegaten hel i fjädern? Är dumpventilen hel? Är mätaren hel?......

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
maxxiz
21 januari 2012 · 92 Inlägg

SLG skrev:
Vad är den chippad med? Vilket företag? Vilka felkoder var aktiva? Hade dom lossat armen till wg och kände om var okej?

den är chippad av heico med nåt deras chip. (boxen är plomberad med heico så mer än så vet jag ej ...) felkoderna som var aktiva var dom jag skrev i början smile  dom hade känt på wg armen men om jag själv ska göra de hur ska den kännas då?

//Maxx

- Volvo For Life -
maxxiz
21 januari 2012 · 92 Inlägg

nesum skrev:
Håller wastegate tätt som den ska? Är wastegaten hel i fjädern? Är dumpventilen hel? Är mätaren hel?......

hur kollar jag att WG håller tät? / hel i fjädern?  dbilen dumpar ju bra för att va orginal så har svårt o tro att de är den... men har ett dumpkit från jbr hemma kanske dags att slänga på de då?  mätaren är hel för man känner att bilen går sämre än vad den har gjort...

//Maxx

- Volvo For Life -
nesum
21 januari 2012 · 695 Inlägg

maxxiz skrev:

nesum skrev:
Håller wastegate tätt som den ska? Är wastegaten hel i fjädern? Är dumpventilen hel? Är mätaren hel?......

hur kollar jag att WG håller tät? / hel i fjädern?  dbilen dumpar ju bra för att va orginal så har svårt o tro att de är den... men har ett dumpkit från jbr hemma kanske dags att slänga på de då?  mätaren är hel för man känner att bilen går sämre än vad den har gjort...

//Maxx

De är juh dock inte ovanligt att dumpventilen läcker/pajjar. Och att den dumpar häftigare än orginal beror kanske på att du kör med öppet luftfilter? Och, magnetventilen kan vara kass, oavsett hur hårt dina lungor tyar blåsa är detta ingen säker metod. Sen angående WG så tror väl egentligen inte jag att den är kass....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
maxxiz
21 januari 2012 · 92 Inlägg

nesum skrev:

maxxiz skrev:

nesum skrev:
Håller wastegate tätt som den ska? Är wastegaten hel i fjädern? Är dumpventilen hel? Är mätaren hel?......

hur kollar jag att WG håller tät? / hel i fjädern?  dbilen dumpar ju bra för att va orginal så har svårt o tro att de är den... men har ett dumpkit från jbr hemma kanske dags att slänga på de då?  mätaren är hel för man känner att bilen går sämre än vad den har gjort...

//Maxx

De är juh dock inte ovanligt att dumpventilen läcker/pajjar. Och att den dumpar häftigare än orginal beror kanske på att du kör med öppet luftfilter? Och, magnetventilen kan vara kass, oavsett hur hårt dina lungor tyar blåsa är detta ingen säker metod. Sen angående WG så tror väl egentligen inte jag att den är kass....

okej så får väl montera dumpkitet då smile men hur kan man annars kolla om magnetventilen är kass?

//Maxx

- Volvo For Life -
nesum
21 januari 2012 · 695 Inlägg

maxxiz skrev:

nesum skrev:

maxxiz skrev:

hur kollar jag att WG håller tät? / hel i fjädern?  dbilen dumpar ju bra för att va orginal så har svårt o tro att de är den... men har ett dumpkit från jbr hemma kanske dags att slänga på de då?  mätaren är hel för man känner att bilen går sämre än vad den har gjort...

//Maxx

De är juh dock inte ovanligt att dumpventilen läcker/pajjar. Och att den dumpar häftigare än orginal beror kanske på att du kör med öppet luftfilter? Och, magnetventilen kan vara kass, oavsett hur hårt dina lungor tyar blåsa är detta ingen säker metod. Sen angående WG så tror väl egentligen inte jag att den är kass....

okej så får väl montera dumpkitet då smile men hur kan man annars kolla om magnetventilen är kass?

//Maxx

byt den är enklast och säkrast....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
F4S4N CAD-konstruktör
21 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Lägger min röst på magnetventilen. Du skrev att du har "blåst i den", brukar det räcka för att laga någonting? big_smile

Koppla ur magnetventilen och se hur bilen laddar (Dra ut kontakten, inte slangarna).

Har precis samma problem på min, fast min mätare darrar bra mycket mer. Har inte bytt ventil än så kan inte säga om det hjälpte, dock laddar den klockrent utan den. Det kan ju också vara så att dumpen läcker vid högre laddtryck, vilket kan vara anledningen till att den går så bra med magnetventilen urkopplad smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
maxxiz
29 januari 2012 · 92 Inlägg

F4S4N skrev:
Lägger min röst på magnetventilen. Du skrev att du har "blåst i den", brukar det räcka för att laga någonting? big_smile

Koppla ur magnetventilen och se hur bilen laddar (Dra ut kontakten, inte slangarna).

Har precis samma problem på min, fast min mätare darrar bra mycket mer. Har inte bytt ventil än så kan inte säga om det hjälpte, dock laddar den klockrent utan den. Det kan ju också vara så att dumpen läcker vid högre laddtryck, vilket kan vara anledningen till att den går så bra med magnetventilen urkopplad smile

prövade o dra ut sladden till magnetventilen idag o körde o då ladda den 0,2 -0,4 så jaa vad kan de va då?

- Volvo For Life -
maxxiz
9 februari 2012 · 92 Inlägg

jaa då har man löst mitt ladd problem big_smile jag behövde byta LMM och en tempgivare i insuget då denna givare visade att de va -43 i luften när de egentligen va 10+ och sedan så var det glapp i en av kablarna som går in i sockeln som håller givaren men nu är allt bytt o fixat big_smile så nu laddare bilen stadiga 1 - 1,3 bar big_smile  tips rota och kolla alla kablar för de kan va svårt och se hur bra kontakt alla kablar har smile  men får tacka för all hjälp big_smile kan ju alltid hoppas nån får nytta av detta big_smile

- Volvo For Life -
spokenratt
10 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Bra med folk som skriver hur och när allt löst sig! Skönt att den går bra nu!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
and3r5son
5 september 2012 · 176 Inlägg

hej! nu ser jag detta är gammal tråd men hoppas nån ser det, jag har prc samma fel och sitter i tankarna om att byta till en nyare den dyrare varianten av magnetventil, men käns surt om det inte är den!
hur kan man tex mäta upp om lmm och tempgivare är dåliga ? tacksam för tips!

F4S4N CAD-konstruktör
5 september 2012 · 1 392 Inlägg

and3r5son skrev:
hej! nu ser jag detta är gammal tråd men hoppas nån ser det, jag har prc samma fel och sitter i tankarna om att byta till en nyare den dyrare varianten av magnetventil, men käns surt om det inte är den!
hur kan man tex mäta upp om lmm och tempgivare är dåliga ? tacksam för tips!

Du kan låna en ventil från en annan bil och testa om det hjälper. Mer än så är svårt att göra tyvärr.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
and3r5son
5 september 2012 · 176 Inlägg

jag beställde nu den billigare orginal ventilen och ska testa, men om inte detta är fallet och det är som för dig, kan man mäta upp tempgivaren eller kan man se om den är dålig?

turbodeath
12 juli 2019 · 2 452 Inlägg

är det nån som har en bild på orginalmagnetventil hur slangarna ska gå...blir tokig

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang