BMW 525tds -95 Bränslepumpen går fastän bilen är avstängd?

Nummela
29 januari 2012 · 230 Inlägg

Hej

Som det står i rubriken så går bränslepumpen fast strömmen är av...
Bilen har gått bra hela tiden tills generatorn slutade ladda, generatorn byttes och nytt batteri inhandlades, och så körde vi hem bilen.
Dagen efter när vi skulle starta bilen så var batteriet dött...
Vi tog startkablar och fick igång bilen, körde hem till mig och lade på laddare. (laddade ca. 4-5 timmar)
När vi kom ut igen så laddade laddaren fortfarande ca. 4ampere, dvs, det var något som drog tjyvström, eftersom problemet försvann när vi tog av pluspolen på batteriet. Vi la på pluspolen igen och så hörde vi ett surrande ljud underifrån bilen, troligtvis bränslepumpen...

Vet någon vad felet är?

When the clutch drops, the bullshit stops!
Drönirettab
29 januari 2012 · 21 761 Inlägg

Ta reda på om det är pumpen som låter, är det den så sök vart pumprelät sitter och kolla om det ligger draget hela tiden. Eftersom det där hände efter bytet av generator+batteri så känns det ju mer som att någonting kanske blev felkopplat, eller att de nya prylarna är dåliga. Men jag har inte haft någon BMW och vet inte om det brukar vara några speciella "standardfel". smile

Var generatorn helt ny eller begagnad/renoverad?

Nummela
29 januari 2012 · 230 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ta reda på om det är pumpen som låter, är det den så sök vart pumprelät sitter och kolla om det ligger draget hela tiden. Eftersom det där hände efter bytet av generator+batteri så känns det ju mer som att någonting kanske blev felkopplat, eller att de nya prylarna är dåliga. Men jag har inte haft någon BMW och vet inte om det brukar vara några speciella "standardfel". smile

Var generatorn helt ny eller begagnad/renoverad?

Generatorn var begagnade/renoverad..
Skall kolla upp pumprelät så fort som möjligt!

When the clutch drops, the bullshit stops!
Drönirettab
29 januari 2012 · 21 761 Inlägg

Bara för skojs skull, testa att koppla bort kablarna på generatorn och se om felet finns kvar. I så fall kan man utesluta den biten åtminstone. smile

tedho
13 april 2014 · 2 Inlägg

Hej,

Har fått exakt samma problem efter jag blev påkörd bakifrån och efter att bilen lämnats in på reparation. När bilen var fixad så fick jag samma problem. Pumpen står och låter då tändningen är avstängd. Har en BMW 520d

Nummela: Jag är mycket nyfiken på om du fick reda på vad det hela berodde på? var det elfel? Hur löste ni det?

Senast redigerat av tedho (13 april 2014)

Nummela
13 april 2014 · 230 Inlägg

tedho skrev:
Hej,

Har fått exakt samma problem efter jag blev påkörd bakifrån och efter att bilen lämnats in på reparation. När bilen var fixad så fick jag samma problem. Pumpen står och låter då tändningen är avstängd. Har en BMW 520d

Nummela: Jag är mycket nyfiken på om du fick reda på vad det hela berodde på? var det elfel? Hur löste ni det?

Ta kontakt med RoB4 här på gorg, jag postade tråden åt honom! smile

When the clutch drops, the bullshit stops!
tedho
13 april 2014 · 2 Inlägg

Ska jag, tack!

RoB4
27 september 2021 · 27 Inlägg

Ifall om någon fler har samma fel och hittar hit.

Testa byt reläet som styr pumpen i första hand, det är troligtvis reläet som hakat upp sig.
Pumpen i tanken har ingen elektronik förutom 12V in, så går den hela tiden är det reläet eller ECU som felar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang