Innerhandtag sönder/lealöst

Joel_Moo
1 februari 2012 · 25 Inlägg

Råkade ju göra en jävla fadäs idag. Förrardörren hade frusit, fick upp passagerardörren och lyckades öppna förrardörren innifrån. Dock fastnade innerhandtaget i "låst" läge då, så att dörren inte gick att stänga. Tänkte givetvis att det är stor risk att dra sönder någonting om jag  försöker dra tillbaka handtaget med våld, men jag fick tillbaka det tämligen enkelt. Sen kom jag på den briljanta iden att öppna och stända dörren några gånger med innerhandtaget för att lirka upp det lite, efter 2-3 öppningar/stängningar blir handtaget helt lealöst och nu händer ingenting när jag drar i det.

Så, vad kan ha hänt? Är det något som kan vara lätt att åtgärda själv, hur får man i så fall loss dörrinnersidan på en ford fiesta st?

Tacksam för svar!

Stå upp som en ÖISare
CJ
1 februari 2012 · 55 Inlägg

hej är ganska lätt att ta bort dörrsidan , till "öppna handtaget" på insidan är det en wier "stavning" som ska hakas i en plast "ögla" i dörrsidan kanske är den som lossnat?? har för mig att det sitter en skruv under en täck kåpa vid öppnings handtaget och sedan 2 skruvar i det långa handtaget man drar igen dörren med. sedan är det bara klipps så man drar /lirkar ut dörrsidan. jo kanske 2 palst skruvar i nederkanten med (vid tröskeln så att säga)

Mvh Cj
Joel_Moo
5 februari 2012 · 25 Inlägg

Tack så mycket.. förhoppningsvis är det så lätt att den bara ska i ögglan, ska försöka ta bort dörrinnersidan imorgon, kan höra av mig hur det gick smile

Stå upp som en ÖISare
CJ
6 februari 2012 · 55 Inlägg

Joel_Moo skrev:
Tack så mycket.. förhoppningsvis är det så lätt att den bara ska i ögglan, ska försöka ta bort dörrinnersidan imorgon, kan höra av mig hur det gick smile

Gör det lycka till smile

Mvh Cj
Joel_Moo
6 februari 2012 · 25 Inlägg

Har tagit bort innersidan och kikat nu. Vajerfästet vid handtaget hade typ spruckit så att vajern hoppat ur ugglan. Försökte pilla dit den men den bara hoppar ur eftersom fästet är sprucket. Så blir till att byta vajerfästet, och ev. vajern. Någon som vet vart man lätt kan få tag i dessa delar eller någon bra fordverkstad i närheten av Göteborg?

Ringde Mechanum i Tagene och de lät trevliga och skulle ringa upp när det hittat vilka delar jag ska ha. Är Mechanum bra?

Stå upp som en ÖISare
CJ
6 februari 2012 · 55 Inlägg

Joel_Moo skrev:
Har tagit bort innersidan och kikat nu. Vajerfästet vid handtaget hade typ spruckit så att vajern hoppat ur ugglan. Försökte pilla dit den men den bara hoppar ur eftersom fästet är sprucket. Så blir till att byta vajerfästet, och ev. vajern. Någon som vet vart man lätt kan få tag i dessa delar eller någon bra fordverkstad i närheten av Göteborg?

Ringde Mechanum i Tagene och de lät trevliga och skulle ringa upp när det hittat vilka delar jag ska ha. Är Mechanum bra?

Finns väll på ford att köpa?? eller en skrot kanske??

Mvh Cj
Joel_Moo
6 februari 2012 · 25 Inlägg

Jo, men mechanum är ju aktoriserad fordverkstad. Ska dit imorgon och kika

Stå upp som en ÖISare
CJ
6 februari 2012 · 55 Inlägg

Joel_Moo skrev:
Jo, men mechanum är ju aktoriserad fordverkstad. Ska dit imorgon och kika

ahha okey har aldrig hört talas om det. är nog inget vi har här i trakterna tongue

Mvh Cj
tomgut0511
17 november 2018 · 8 Inlägg

Hur gick det till senare? Hur mycket tog dem för reparation

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang