Cheva 350 TBI (förgasar insprut))"kabel bantning"

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
20 april 2012 · 1 594 Inlägg

mopar300 skrev:
men det säger inte var den skall kopplas till, som ex ständig +,tändning etc...


B10 orange/svart = Park/Neutral switch...............men jag har ingen sådan....måste den finnas...
A12 svart/vit = Jord...........................................den fattar jag
A10 brun = VVS................................................vad är det för kontakt
A9 vit/svart = ALCL kontakt "stift B"...................??
A8 orange = ALCL kontakt "stift E".....................??
A5 brun/vit = SES lamp.....................................är det ngn kontroll-lapa som skall kopplas till

elsystemet för övrigt är hemmabyggd och skulle vilja veta var kablarna skall vara.......är inte hemma på detta område...mvh k

Okey... är elsystemet till insprutningen hemmabyggt?
Saken är den att kopplas inte systemet in rätt så går systemet hela tiden i "open mode" Dvs. alla inputs som bränsle, tändning, temp osv. ställs i ett fast läge där "motorn går" utan fintuning och magrande av bränsle. När rätt temp, varv, blandning mm. uppnås enlig förinställda värden så går systemet över till "closed loop där tändning höjs och bränslet magras ut till exakt så mycket maskin ska ha, just därför du får en vettig bränsleekonomi jämfört med en fugge. Men gör den inte det så lägger datorn istället en felkod, vilket innebär att systemet ställs i "hjälp mig till närmaste verkstad" och den drar mängder med sås. Alla givare behöver inte kopplas in, tex. Park/Neutral Switch är en. Men ligger den "öppen" dvs. inte har en jordsignal så lägger datorn en felkod och du får en dum motorgång/styrning som är yxigare än en dåligt inställd fugge.

B10 Park/Neutral switch = En givare som talar om för datorn (ECM) om bilen körs eller är parkerad. Kopplas i jord så bör felkod utebli.

A10 VVS (Vehicle Speed Sensor) = Signal från hastighetsmätare som talar om för ECM bland annat när signal till lådans loc-up skall ges. I eftermarknads applikationer används i regel inte denna port. Koppla inte in kabeln utan isolera och häng upp den.

A9 ALCL kontakt "stift B" = Testutaget under instrumentbrädan. En absolut nödvändighet för att dels kunna koppla upp systemet mot ODB buss. Men VIKTIGAST: På amatörnivå kunna blinka fram felkoder.

A8 ALCL kontakt "stift E" = Läs ovan.

A5 SES lamp (Service Engine Soon) = Kontrollampa som är nödvändig för att se att systemet jobbar korrekt, inga felkoder läggs och... För att kunna blinka felkoder.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
mopar300
21 april 2012 ·

man tackar å bockar....du e en ängel......många tack....
skall skriva ut detta å lägga det i en mapp...
en fråga, skall inte boxen ha tändningsström...
elen i bilen e hemmabyggd, inte tbi:n..blazerram och en v70n kaross

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 april 2012 · 1 594 Inlägg

mopar300 skrev:
man tackar å bockar....du e en ängel......många tack....
skall skriva ut detta å lägga det i en mapp...
en fråga, skall inte boxen ha tändningsström...
elen i bilen e hemmabyggd, inte tbi:n..blazerram och en v70n kaross

På ECM
C16 och B1 (orange) = Battery +
C9 (violett/vit) = Crank signal
A6 (rosa/svart) = Ignition feed

Har inte du fått kopplingsscheman av mig?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
mopar300
21 april 2012 ·

nopp....om du vill så kan du skicka den till  mopar300@spray.se

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 april 2012 · 1 594 Inlägg

mopar300 skrev:
nopp....om du vill så kan du skicka den till  mopar300@spray.se

Done!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
mopar300
22 april 2012 ·

tackar å bockar...då e det bara att försöka läsa den....

Blackpowder lärare
5 maj 2012 · 4 Inlägg

Hotrodder, De där inga pdf:n skulle vara intressant. Får man vara så ödmjuk å fråga om man finge  " ett ex" via mejlen?
tackar på förhand
Har en 350 tbi -88 som precis har börjat sin anpassning till att landa i en firebird 68

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179101/179101-e47c3ff39ad494f7fb4afa0ee99ac96b.jpg

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 maj 2012 · 1 594 Inlägg

Blackpowder skrev:
Hotrodder, De där inga pdf:n skulle vara intressant. Får man vara så ödmjuk å fråga om man finge  " ett ex" via mejlen?
tackar på förhand
Har en 350 tbi -88 som precis har börjat sin anpassning till att landa i en firebird 68

http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179101/179101-e47c3ff39ad494f7fb4afa0ee99ac96b.jpg

Uack! där får du nog börja dagen med att försiktigt rengöra triggerskivan/piggarna i fördelaren om du ska få en vettig gång på´n. Väldigt vanligt med struligheter med tändningen när det är rost i fördelaren. Ge mig en vettig e-post så kan jag skicka över PDF-filerna.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Blackpowder lärare
6 maj 2012 · 4 Inlägg

Ja precis.
Satte upp maskin i en hjulförsedd rigg så de går o komma åt ordentligt. Har nästan tänkt o få iordning så de går o provstarta i riggen oxå innan den lyfts ner i motorrummet fp firebirden,
Verkar som de finns 2 olika HEI fördelare, en m inbyggs t spole o en (som på min)  sittandes bredvid. utrymme mellan  torped-vögg o fördelare är ganska tajt på  F-boddy gen 1 ( har jag läst mig till:mad:hmm !)
Det blir rengöring med glasfiberborste, oxidlösare mm få se hur de blir.
har mejlat min adress ang pdf.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 maj 2012 · 1 594 Inlägg

Blackpowder skrev:
Ja precis.
Satte upp maskin i en hjulförsedd rigg så de går o komma åt ordentligt. Har nästan tänkt o få iordning så de går o provstarta i riggen oxå innan den lyfts ner i motorrummet fp firebirden,
Verkar som de finns 2 olika HEI fördelare, en m inbyggs t spole o en (som på min)  sittandes bredvid. utrymme mellan  torped-vögg o fördelare är ganska tajt på  F-boddy gen 1 ( har jag läst mig till:mad:hmm !)
Det blir rengöring med glasfiberborste, oxidlösare mm få se hur de blir.
har mejlat min adress ang pdf.

Japp efter -84? så hittas den mindre Hei-fördelaren med spolen på sidan. Dom gör samma jobb så länge det inte är en äldre med brytare.
PDF´er skickade.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Blackpowder lärare
15 maj 2012 · 4 Inlägg

Håller precis som cheva towten på med kabelbantning och upptäcker: Är den här 350TBI:n slangbantad ?
Hittar nämligen bara 3 kanaler eller slanganslutningar/stosar för kylvätskan
1: termostathus
2: inlopp på vattenpump
3: nippel 5/8 på insuget bakre del höger sida
Har jag missat nått?? Borde de inte finnas en till ex v på  vattenpumpen eller

larsson_7leif
21 maj 2012 · 1 Inlägg

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
hallå har en 89 cheva 350 tbi som kom ifrån en van man nu skall ja skall ha den i min cheva 57a

har hela systemet komplet med boxar o kablar + van kvar. men nu vill ja banta ner kablarna så man inte har i onödan i 57an nån som har el-schema eller som vet hur man skall gå bäst till väga så man inte klipper kablar i onödan och hur är det med

Jag har konverterat ett antal TPI och TBI original elhärvor och har två PDF filer som jag använder mig utav. Messa mig en e-post adress så har du dessa.

skulle du kunna skicka dessa till mig och? Hade vart grymt bra att ha då jag ska hinka ner en TBI i en 740. Tack på förhand/ Robin (Larsson365@live.se)

Senast redigerat av larsson_7leif (21 maj 2012)

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 maj 2012 · 1 594 Inlägg

Blackpowder skrev:
Håller precis som cheva towten på med kabelbantning och upptäcker: Är den här 350TBI:n slangbantad ?
Hittar nämligen bara 3 kanaler eller slanganslutningar/stosar för kylvätskan
1: termostathus
2: inlopp på vattenpump
3: nippel 5/8 på insuget bakre del höger sida
Har jag missat nått?? Borde de inte finnas en till ex v på  vattenpumpen eller

Det där är olika. På min Chevatruck från -88 så sitter ena slangen från värmepaketet på en egen anslutning på kylaren. på min Van (samma årsm.) sitter den slangen på ovansidan vattenpumpen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Omass
23 maj 2012 · 1 Inlägg

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
hallå har en 89 cheva 350 tbi som kom ifrån en van man nu skall ja skall ha den i min cheva 57a

har hela systemet komplet med boxar o kablar + van kvar. men nu vill ja banta ner kablarna så man inte har i onödan i 57an nån som har el-schema eller som vet hur man skall gå bäst till väga så man inte klipper kablar i onödan och hur är det med

Jag har konverterat ett antal TPI och TBI original elhärvor och har två PDF filer som jag använder mig utav. Messa mig en e-post adress så har du dessa.

Hej, skulle du kunna maila mig dessa pdf:er också? tomas.almer@gmail.com håller nämligen på att sätta in en cheva 350 tpi 87:ans modell i en skylark.. lite halvstopp just nu smile

Tack i förhand!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 maj 2012 · 1 594 Inlägg

Done!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
cm_larsson
8 juni 2012 · 1 Inlägg

Hej! smile jag är oxå sugen på ett schema!
Håller på att konvertera en pickup från TBI till TPI, och den går inte helt 100 nu..

volvo_740_88
18 juli 2012 · 90 Inlägg

det här var en bra tråd. skulle också behöva pdf chema. ska slänga i en 350 tbi i en 240. smile nu brinner din mejl upp smile tack på förhand mvh Jonas

volvo_740_88
18 juli 2012 · 90 Inlägg

volvo_raggarn87@hotmail.com

cheva_towten
21 juli 2012 · 8 Inlägg

ingen som vet om den bakre oljetrycksgivaren e viktig för dataan eller inte den bakom insuget?!?!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 juli 2012 · 1 594 Inlägg

cheva_towten skrev:
ingen som vet om den bakre oljetrycksgivaren e viktig för dataan eller inte den bakom insuget?!?!

Oljetryckgivaren bakom insuget är till mätare/lampa. Den på sidan sköter om bränslepumpsignal.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang